Jump to content

Billig amerikansk/kina eller swarowski habicht?


ungjegern

Recommended Posts

Heisann! Blir litt hjortajakt på meg te hausten 5-8 dyr :) på riflo mi står dennna kikkerten:- http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=3196" target="_blank

 

Idag fekk eg tilbud om å låna ein swarowski habicht 2.5-10X42 til denne jaktsesongen. denna har litt mindre lysopning og ikkje prikk, meeeen har mykje bedre linser osv. Hvilken av disse to burde eg gå for til jakta?

 

Det blir mest smygjakt og posjakt i skumringa, muligens noken tura på månaskinnsjakt.

Link to comment
Share on other sites

Ja ein begrunnelse e ofta kjekt å få og altso ;)
Ja, selvfølgelig skal vi komme med saklige argumenter. F.eks. glasskvalitet, sliping-bearbeiding, overflatebehandling, mekanisk konstruksjon osv. osv. Hvis du søker på "Zeiss", "Leitz" eller "Swarovski" her inne, kan du f.eks. finne en del innlegg fra "amatør" - han kan det meste om tekniske aspekter og optikk.

 

Men forskjellen mellom Kina-ræl og kvalitetsoptikk ser man straks man setter kikkerten foran øyet. Jeg har sjøl en Breitler håndkikkert, OK til turbruk på dagtid. Til jakt på dagtid holder de fleste billig-siktene optisk sett - men kan du stole på rettemekanismen? Og skal man speide etter dyr i lang tid, som på reinsjakt, må man ha håndkikkert med skikkelig optikk. Det samme gjelder siktekikkert, hvis man skal jakte i skumring eller i måneskinn.

 

Du har flaks som er tilbudt en god siktekikkert - takk og bukk!

Link to comment
Share on other sites

Dem som kjøper billig kjøper to ganger eller bedre sagt er du sint mot penger din ?

Tja, hvis du må kjøpe et sikte til 2500 to ganger, har du vel fortsatt mer til overs til jakt, enn om du hadde kjøp en Zeiss? :winke1:

Ingen ting i veien med å investere i godt utstyr, men enda bedre å ha til overs til mere jakt IMO.... 8)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har mista dyr pga "dårlig" optikk..

Den føelsen kunne jeg greit ha betalt 8 lapper mere for å slippe å få.

 

Optikken var vaktisk middels god, så er litt forstøkt over at jeg ikke klarte og se dyret i kikkerten.

Men jeg så det klart i min vortex.

Jeg kjøpte denne http://www.jaktfall.no/produkt/vortex-optikk/vortex-handkikkerter/vortex-vulture-hd/vortex-vulture-hd-10x56 og må vel si jeg er sykt fornøyd.

kansje litt tung.

Link to comment
Share on other sites

42mm er ikke så begrensende som enkelte tror i skrumring. Det begrenser bare forstørrelsen og avstanden noe.

Rundt 6x forstørrelse gruser Swaro'en enhver 50 eller 56mm kinakikkert...

 

Et godt glass kan ikke undervurderes :)

Link to comment
Share on other sites

Har fått swarowskien idag og har kikka ein del i den i skumringa, og eg må sei eg er imponert! Såg på 5 hjort på 250 meter i den, og det var fantastisk fint å sjå på dei i den kikkerten.mso e trur eg kjem te å låne denne kikkerten denne sesongen også kjøpe den eller kjøpe meg ein ny zeiss eller swarowski neste år om eg får meg pengar ;)

Link to comment
Share on other sites

Swarowski har et veldig stort minus i riket for tiden og det er den nåværende importøren.

Ville ikke handlet en så dyr ting som et kvalitetssikte fra en importør som viser seg og være

så vanskelig og få tak i, og har en så dårlig leveringskvalitet etter endelig å ha fåt bestilt.

Tennker med gru om du skulle komme i en situasjon der du skulle måtte reklamere på siktet.

Ikke missforstå jeg er helt enig om at produktet er helt på høyde med de andre store leverandørene,

men representasjonen her på berget holder ikke mål.

Vil sterkt anbefale deg Schmidt & Bender og Zeiss fremfor Swarowski for tiden, spesielt Zeiss er rå på

service og levering.

Link to comment
Share on other sites

Swarowski har et veldig stort minus i riket for tiden og det er den nåværende importøren.

Ville ikke handlet en så dyr ting som et kvalitetssikte fra en importør som viser seg og være

så vanskelig og få tak i, og har en så dårlig leveringskvalitet etter endelig å ha fåt bestilt.

 

Har ikke swarovski tatt over det norske markedet selv, istedenfor å stole på en importør?

Link to comment
Share on other sites

Presis det som er problemet deres i kongeriket for tiden de har en person som representerer de med de utfordringer dette har.

Om man ser bort fra denne så skal ifølge deres hjemmeside all service og garanti tas utenom denne personen og direkte med

swarovskioptik østerrike, med de ulemper dette vil ha.

Deres forhenværende importør var Schou Våpen som har et forhandlerapparat over hele landet i tillegg til en stor og solid import

funksjon.

Jeg foretrekker og anbefaler alle mine bekjente og velge produkter som har en god nasjonal representasjon der dette er mulig,

nettopp pga. servise eventuell garanti osv.

Som foreksemper Zeiss med Zeiss-Norge og Schmidt&Bender med Jakt og friluft som bakker opp sine produkter ovenfor oss som kunder.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...