Jump to content

Langhold i good old days


Veidinn

Recommended Posts

For de som trodde langholdsskyting var noe moderne så må de nok tro om igjen. For over 100år siden var der faktisk nordmænd på Bisley, England og skjøt på riktig lange hold og de hadde ikke noe annet enn åpne sikter. Må ha vært skarpsynte karer dengang, spottingscope hadde de også som man ser.

Noen av gutta er legendariske i skyttersammenheng, Skatteboe var vår første indeviduelle gullvinner i OL ever, i 1906 i Athen. Helgerud var også en legende i sin tid.

 

Kanskje dagens langholdsfanatikkere burde ha et stevne med lang Krag og åpne sikter på en liten km avstand?

 

Bisleyb_zps826bce1f.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det der er jo rent moderne! :mrgreen: Må ikke glemme den gangen Norge stilte opp i en våpenkonkuranse i Belgia, det var vel svært tidlig på 1860 tallet. Mener det var over 80 forskjellige våpen representert, der de skjøt seg utover og børser falt fra fortløpende pga dårlig presisjon. Norges 2 våpen, kort og lang kammerlader M1860 ble med ut til jeg mener det var ca 600m.Da var det bare en 7-8 våpen som fremdeles hang med. Ikke dårlig resultat for et lutfattig land oppi steinrøysa!! :D

Link to comment
Share on other sites

Kanskje dagens langholdsfanatikkere burde ha et stevne med lang Krag og åpne sikter på en liten km avstand?

Stevne og stevne...

EC701D0F-4DA0-47FD-8D63-B1B3935DB67D-828-0000029C4088BEA8_zps2211e2b1.jpg?t=1368191925

 

P1010013_zps8c8a7822.jpg

 

Mauseren øverst laget da fin lyd fra gongene på 600m etter noen skudd på B14 på denne tida i fjor, på 750 slet jeg, for en må se blinken... - men Krag Jørgensen og Mauser M94 og M98 er da jevnlig å se på våre langholdstreninger.

Mauseren nederst er visst vel så presis, og 500meteren var det vel som fikk gjennomgå?

 

Vi har hatt både Martini-Henry og Sharps rifler i sving på langholdsbanene, og kruttrøyken har ligget tjukk.. sikkert noen jeg ikke kan navnet på også, et eller annet i kaliber 577 Snider fikk jeg prøve - og det står på ønskelista.

Det er en gjeng med svartkruttgutter som lusker rundt i kulissene og som kommer fram når det er tørt i været :wink:

 

Utfordringene er vel de samme som dengang, det er jævlig tungvint å få ut mål som er store nok til å se godt nok. Og vi har ikke Bisleys vidåpne slette til å leke på, dessverre.

Meg bekjent er det forresten ingen som har fått summet seg til å noe stevne på en kilometers hold... Folk er nok latere enn i 1860

 

K

Link to comment
Share on other sites

Meg bekjent er det forresten ingen som har fått summet seg til å noe stevne på en kilometers hold... Folk er nok latere enn i 1860

 

Det var da ett stevne til litt over 1000m i kongeriket for en tid tilbake, så du treffer ikke helt der. Noen folk, men ikke alle, er latere enn i 1860, så litt upresist der også... ;)

 

Et rent 1000m stevne må da kunne la seg ordne, eller iallefall som et innslag i feks en samlingshelg. Feks skyte på DFS 100 eller 200m-skiver på 1000m, men da selvfølgelig med optikk (for de som liker sånt...). Å rigge til det er en lek; papp og trelekter veier jo nesten ingenting.

Utfordringen (her oppe) er helst å tiltrekke seg den late delen av skyttermiljøet, som unnskylder latskapen sin med at det blir taktisk og useriøst dersom man må bære utstyret sitt mer enn 50m fra bilen...

 

 

p.s: Det blir iallefall med en M98 til B14 omkring på denne tiden år! :)

 

 

p.p.s: Fet børse, Vetle! :D

Link to comment
Share on other sites

Drev med noe ungskog tynning på Alvdal for mange år siden og kom over en nedgrodd standplass. Det vokste faktisk stor skog på standplassen. Spurte lokalkjente og de kunne fortelle at man på denne skytebanen skjøt tvers over dalen. Korteste holdet var da 800 meter. Mener det var sagt at det sist ble skutt på denne banen før krigen.

Link to comment
Share on other sites

Hadde vært steikje moro å få skutt på 300m skiven på 1000m.

 

Jepp

29012012253.jpg

 

29012012264.jpg

 

Man kan skyte gode samlinger, men det er svært vanskelig å sentrere i skiva når en ikke har noen tilbakemelding før en kommer seg bort til skiva. Spotteren kan ikke si stort mer enn at "jo den ser bra ut sideveis" (du ser trace peke på skiva), men siste delen av kulebanen er vanskelig å ta, og så bratt at det er håpløst å si noe om høyden - den er heldigvis ikke så variabel.

a09d5783.jpg.html?sort=3&o=28

 

 

Var veldig mye vanskeligere på 1150m

IMG_5679.jpg

 

Merk gongen, som er ubesudlet...

 

Jeg håper og tror at vi skal få til skyting på papp på 1000m under langholdshelga i august.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Litt tilbake til 1908 så er det jo artig å se klesdrakten, stort sett hatt og dress som om de skulle i fint selskap. De brukte ofte navnet "Skytterfest" dengang på det vi idag kaller stevne.

Etter hva jeg kan se så skjøt de helt fritt liggende uten reim eller annet. Ikke noen formsydde lærdresser dengang.

 

På tiden artikkelen er fra så var ikke spisskulene tatt ibruk av de norske så de skjøt med laange butte "B-kuler". Jeg har sett et annet bilde som viser patronene de ulike lands lag brukte, noen få: USA, England, Kanada og Frankrike brukte spisskuler. Det var etter hva jeg husker franskmennene som var først ute med spisskuler i 8mm Lebel

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor det?

Folk har stort sett langt mer aksept, forståelse og humor enn vi gir de anerkjennelse for her inne, også når det kommer til skyting.

 

Gi gass, det går helst godt! :D

Link to comment
Share on other sites

800meter var et nokså vanlig DFS-hold ihvertfall fram til krigen.

 

Etter det jeg har blitt fortalt ble det første LS gjennomført på 800meter i omtrent det området som i dag er "Folkeparken" i Kristiansund; det finnes lite og ingenting av info om dette arrangementet desverre:-(.

 

På Løkkemyra var det 800meter med standplass omtrent der slakteren holder til og skiver inne i kroken på Kvernberget, hvor lenge denne var i bruk vet jeg ikke sikkert men ihvertfall inn på 50tallet.

Link to comment
Share on other sites

Per Jorsett skriver litt om det første landsskytterstevnet i Kristiansund, eller landsskytterfesten som de kalte det dengang.

 

Kongetittelen var ennå ikke innført, men vinneren var Chr. Østern fra Oslo Skytterlag. Østern tok en klar seier, som med 15 skudd i stående stilling - på 400 meter - scoret 125 poeng. Han slo nestemann med 11 poeng.

 

Han tok også førstepremien i den såkalte festskytingen på 400 meter og i hovedskytingen både på 600 og 1000 meter.

 

Lite detaljer er kjent om dette første stevnet, men det vi vet er at det ofte ble skutt på 3-delte figurskiver. Poengsummen hans på 125 p. må nok være en samlet poengsum på hele mesterskapet.

 

Det deltok ca. 200 skyttere på dette stevnet i 1893.

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at der finnes lite skrevet om det første "Landskytterstevnet" er trolig at Det frivillige Skyttervæsen ble dannet samme sommer (1893) og de fleste lag flyttet vel over fra Centralforeningen. Dette har trolig tatt mye tid for de skriveføre.

 

Kragen kom som vi vet i 1894 og fikk raskt et helt magisk rykte, så galt var det at den i 1908 ble forbudt på reinsdyrjakt. Man var redd reinsdyrene skulle bli utryddet. Hvor lenge Kaliberloven av 1908 varte har jeg ikke funnet utav. Da blir det litt merkelig at Kragen igjen ble forbudt på alt storvilt i Kongeriket i 1974 fordi den var for dårlig.

 

Under et døme på hvor god Kragen var, fra rundt 1900:

 

Oslashrn1000m_zpse7a7f7de.jpg

 

Nå er det jo ulovlig å skyte ørn idag men det må ha vært en god prestasjon å treffe den i lufta på en km, selvsagt endel flaks og avstandsbedømmelsen skriver seg sikkert fra hva klaffsiktet stod på da skuddet ble avfyrt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...