Jump to content

Gjengebeskytter


kabar

Recommended Posts

Der er nok smaken som noe annet.. Noen tenker hensikt før form, designere og ingeniører er ikke alltid enige. Personlig vil jeg heller ha en gjengebeskytter som er rillet/serratert på utsiden enn en som er glatt som løpet. Litt mer å ta tak i den dagen det trengs. Spørs sikkert litt hva slags rifle det er, men kan ikke si jeg er plaget av å ha en som ikke er glatt og skjuler alle spor etter gjenger på TRG'n.

Link to comment
Share on other sites

Om funksjon går foran form, er det bare å finne noe høvelig på nærmeste jernvareforretning. Mutter med riktig stigning og diameter. Om du ikke har peiling på slikt, ta med deg lyddemperen og si at du trenger en mutter som er så og så lang, og har samme gjenger som demperen.

Link to comment
Share on other sites

Ja, måtte jo komme.. :|

 

Poenget var at det er ikke tvingende nødvendig å ha en børsemakertilpasset gjengebeskytter. De som selges her og der er greie nok og ser ikke helt for jæ.. eh... mutter ut. Finnes sikkert en del tusen Brno mod 2 med "ikke børsemakertilpasset" gjengebeskytter. Det har funket i flere tiår uten de helt store problemene. Kjøp den billigste du finner som gjør jobben. Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Det er forsvinnende liten sjanse for å finne muttere som passer i en jernvareforretning, man må nok kjøpe noe som er laget for formålet. Om man går for glatt og usynlig eller feks en funksjonell/dekorativ serratering får man finne ut av selv, det er ingen lov som tilsier at de MÅ være tilpasset av børsemaker. Hvis man primært er ute etter "noe" som bare beskytter gjengene vil POM være et godt og rimelig alternativ.

Link to comment
Share on other sites

I en tid hvor "jernvareforretning" betyr at du selger kjeler og kniver og kanskje en skiftenøkkel er nok sjansen for å finne en mutter i 1/2" 20 relativt liten. Mest sannsynlig ser de rart på deg og lurer på hva det er for noe..

Link to comment
Share on other sites

Det finnes fortsatt enkelt jernvareforetninger som det ikke finnes en kjele i :wink: Er en slik på Hamar. Om det finnes muttere med samme gjenger som det benyttes på dempere så har de 8) men det er jo ikke sikkert det hjelper trådstarter.

Link to comment
Share on other sites

'kabar '

Send over uvendig diameter på enden av pipa og lengde på gjengefelt og gjengetype (er vel 1/2 " tipper jeg når det er til en 22 så kan jeg dreie ei hylse til deg . Fort gjort det :D

 

Oi takk for det! Sender over info ila helgen:-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...