Jump to content

Sluttstykket er tungt å heve!!!!


Peder85

Recommended Posts

Hei folkens,

 

Jeg kjøpte i fjor sommer en CZ 550 308win som er pent brukt i ca 6 år av en gammel herremann.

 

Så langt har jeg bare skutt ca 50 skudd med den. Jeg har ikke prøvd veldig mange rifler i mitt liv, men jeg synes denne er spesielt tung å heve bolten på når jeg har skutt. Det er også tungt etter avtrekk med tomt kammer. Synes også det er litt for mye krefter som må til for å kamre en patron.

Hva kan dette komme av?

 

Etter litt leting på google, har jeg sett litt på noe som folk kaller lapping av bolt. Er det noe som kan fikse mine problemer?

Link to comment
Share on other sites

Er det med hjemmeladet amo eller fabrikk skudd ?

Tung hevarm når man lukker kommer ofte av hylser som ikke er presset nok,tung hevarm bare når man har skutt kommer som regel av for hissig ladning for ditt våpen .

Lapping av klakker er presisjonsfremmende med ikke feilen her.

Link to comment
Share on other sites

Etter det trådstarter sier er bolten tung å heve også etter klikk på tomt kammer.

Ta ut fjæra i bolten og rengjør denne og hele bolten grundig.

Smør opp på nytt og se om det hjelper.

Det kan også hende att det er satt inn en kraftigere fjær for kortere lock time.

Link to comment
Share on other sites

Han skriver at den er tung når han klikker på tungt kammer også. Høres ut som som den trenger litt vedlikehold (Rengjøring, pussing evt. polering). 6 år med bruk i skog og mark kan vi rust på steder som ikke synes, samt akkumulert drit på steder som ikke synes. Plukk sluttstykke og mekanisme i så små biter du kan og puss og smør den opp. Blir garantert bedre.

 

Øivind

 

Da var vi to med samme mening, samtidig...

Link to comment
Share on other sites

Takker for raske svar!!

 

Jeg har brukt noe NATO ammo, men også remington core-lockt ultrabonded 180gr. Begge typer var like.

 

Nå er ikke jeg kjent med hvordan man tar fjær av tennstift. Har kun demontert bolt i to deler, altså tennstift med fjær på og bolt. Hvordan tar jeg fjær av tennstift?

Link to comment
Share on other sites

Har vel inntrykk av at trådstarter mener at det er tung å åpne sluttstykket uansett om der er patron eller ei i kammeret når sluttstykket er nedspent.

 

Rensing og smøring, samt eventuelt sjekke om tennålsfjær er original eller ei er løsninger som alt er foreslått i tråden.

 

Med andre ord så har dette nok ikke noe med amo å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det kjennes tungt utenat du har skutt, ville jeg sendt børsa til en børsemaker. Det kan være noe som ligger i spenn. Bedding, tilpasning av låskasse/stokk, smøring og generellt ettersyn er kanskje på sin plass etter 6 års bruk.

Link to comment
Share on other sites

Hei folkens,

 

Jeg kjøpte i fjor sommer en CZ 550 308win som er pent brukt i ca 6 år av en gammel herremann.

 

Så langt har jeg bare skutt ca 50 skudd med den. Jeg har ikke prøvd veldig mange rifler i mitt liv, men jeg synes denne er spesielt tung å heve bolten på når jeg har skutt. Det er også tungt etter avtrekk med tomt kammer. Synes også det er litt for mye krefter som må til for å kamre en patron.

Hva kan dette komme av?

 

Etter litt leting på google, har jeg sett litt på noe som folk kaller lapping av bolt. Er det noe som kan fikse mine problemer?

 

Fabrikatet, og finishen på selve våpnet.

 

Spændkurven har sikkert dårlig eller blød overflade. (spændkurven, er den skrå flade som spænder op slagstykket, når du åpner bolten, efter affyring)

 

For teight fremre skrue, vil medføre at den også er tung at lukke på tom kammer. Samt at den også vil være tung at åpne uden at våpnet har været avfyret.

 

At den er tung at mate patron i, er typiskt for våpen med Mausertype udtrækker, hvor tilpasning og finish er for dårlig.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg demontert bolt å gnikket og oljet på nytt, uten forbedring i tungt hevarmsløft. Løsnet fremre skrue noe, samme resultat! Løsnet så bakre skrue, samme resultat! Tok av stokken, fortsatt like tungt å løfte hevarm etter avtrekk med tomt kammer.

Nå bærer det til børsemaker med den. Tror ikke det er noe mer jeg kan gjøre på egenhånd som kan fikse dette.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Nokenlunde samma problemet her, brukt Brno fox i 222, nesten ikkje skåte med av forige eigar ifølge han iverfall og trur faktisk på han, bere preg av lite bruk. Med tomt kammer så går det greit å lukka sjølv om det er litt tyngre en ei "vanlig" rifla, med skåt i så går det temmelig treigt. Denne rifla ser ut som ho har stått i skapet siå -77, da er ikkje rust på ho. Men merka med detta som Ignorant hadde skrivd for nåken år siå, mi rifla er jo ei mauser. Eg har skåte opp ein del av den eldgammle ammunisjonen eg fekk med Sellier & belliot og merka ikkje noken problem, men lika ikkje å ha da sån. Trur de at da er farligt detta her? Var liksom meininga at eg ikkje skulle bruka så mykje penga på detta, rifla fekk eg billig, hadde ein billig kikkart eg skrudde på, men kan ikkje la pengane gå føre sikkerheita, så vurdere å ta ho til ein børsemakar. Men viss da ikkje gjere nåke så er da kanskje ikkje nødvendig, og unødvendige ting prøve eg å unngå.

På 11.5.2013 den 22.49, ignorant skrev:

At den er tung at mate patron i, er typiskt for våpen med Mausertype udtrækker, hvor tilpasning og finish er for dårlig

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...