Jump to content

XXL Åsane/Bergen: erfaringer rundt demper-montering?


Cutlass

Recommended Posts

Har bestilt meg en A-tec cmm4 lyddemper hos XXL,og ser at de reklamerer med kr. 490,- for montering/gjenging av rifler i dette kaliberet.

Hos min lokale våpenbutikk skal de ha 1200,-

 

Antar at de utfører slikt på alle XXL butikker rundtom,og lurer derfor på om noen her inne har erfaringer med butikkene i Åsane og Bergen når det gjelder nettopp kvaliteten på arbeidet?

Leser jo at enkelte opplever store treffpunkt endringer grunnet dårlig gjengejobb og/eller kroning rundtomkring hos de ulike børsemakere i landet,så greitt å kunne høste av andres erfaringer.

 

Eg har 2 rifler i dette kaliberet,den ene er Ruger 10/22 td. Den andre er en Kongsberg M67 med heavy barrel.

Kunne egentlig tenkt meg å fått gjenga begge desse for demper,er flytting av siktet som regel også inkludert i jobben ?

 

Vil løpet på M67 være et problem med å få tilpasset til en slik demper?

 

Takker for svar :)

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg har forstått det leverer du inn våpenet i ditt lokale varehus. Så blir det sendt til en børsemaker som alle XXL butikkene bruker som da sender det tilbake etter utført arbeid. Det blir med andre ord ikke utført lokalt i hver butikk. Arrester meg noen om mine opplysninger skulle vise seg å ikke stemme :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Det er jo godt mulig,skal vel godt gjøres at de har en kompetent børsis hos kvar enkelt varehus.

Men fortsett for all del å komme med innspill/meninger og erfaringer,alt mottaes med takk.

 

Sitter å funderer på om kansje innvendig gjenging på M67'n hadde vært det beste .... mtp det tykke løpet.... :?

Link to comment
Share on other sites

Har ikke nevneverdig lyst til å kappe løpet på noen av desse,det får holde med gjenging tenker eg.

 

Da tenker eg at eg prøver meg på XXL's tilbud.

Men er det noen som har noen formening om hva eg bør gå for mht gjenging av M67 sitt løp? Innvendig eller utvendig?

Holder en liten knapp på innvendig mtp utseende og å kunne beholde diptersiktet på løpet.

Link to comment
Share on other sites

Husk å be om at de lager munningshetta av løpet, blånerer denne og at de tilpasser.....

 

Takk for tipset!!

 

Forstår eg det slik at de bruker en del av løpet (som de kapper av) til å lage denne munningshetta??

Link to comment
Share on other sites

Ok,eg skjønner den :thumbup:

 

Da kan eg jo like så godt gå for utvendig gjenging av pipa,blir sikkert enklere for børsemaker å lage skikkelig kroning også da tipper eg.

Lurer på om den CMM4 demperen er såpass stor at den vil hindre sikt gjennom dioptersiktet :? ........innbiller meg at ettersom dette er en HB så vil skuret sitte høyt nok til å gå klar mht siktelinje.

Får vente til eg får demperen,og legge den i senter av løpet ,sikte igjennom og se.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Cmm6 på Anschutzen; for å unngå å dreie ned munningen(som er 22mm) så mye fikk jeg endret demperen til M18x1; tanken var å unngå noe stresspunkt osv i avtrappingen. Betyr sikkert ingenting, men børsa går bra den.

 

P6130046.jpg

 

 

men-til 490kr får du ikke flyttet framsikte og ikke noe fancy, usynlig gjengebeskytter....... Du får gjenger og en plastmutter.

Link to comment
Share on other sites

Hmm eg skjønner,får ringe XXL samt min lokale sjappe og høre hva som er inkl. i deres priser,og eventuelt hva et ferdig løp med tilpasset mutter vil koste.

Bra at dere opplyser om slikt,har aldri hatt dempere på noen av mine våpen før. Så takk for gode innspill!

 

Antar at CMM6 er den samme demperen som en CMM4,bare med 2 ekstra moduler. Korrekt?

 

Var det børsemaker som borra ut og gjenga opp demperen til denne dimensjonen,eller er det utbyttbare "muffer" en kan sette inn i bakkant på demper slik at en får større gjengedim??

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg tok 2 moduler fra en annen demper og laget meg en Cmm6 (Postenga meg en ekstra demper:mrgreen: )

 

Børsemakeren borret opp gjenget bakstykket på demper til M18.

 

En sånn plastmutter gjør jobben, jeg hadde ikke kostet på noe mer fancy-smancy, kjøp mer ammo for pengen i stedet!

Link to comment
Share on other sites

22-demperene er i hel alu, så den må dreies opp og gjenges av børsemaker. Det er eneste ankepunktet jeg har på de demperne, jeg foretrekker gjenger i stål men det gjør ikke mye. Å gå for ustandardiserte gjenger har sine ulemper hvis du vil bytte demper, men en CMM bør vare livet ut og du skal være ganske kresen om du ikke blir fornøyd med dempingen. Fordelen er som sagt mindre påvirking av løpet og bedre hold om en velger litt finere gjenger. Er dog litt skeptisk til 1mm gjenger i alu på en del som skal demonteres ofte, der får de med erfaring veie inn med sin erfaring.

 

Når det gjelder løpsmutter så foretrekker jeg stål som matcher pipa, men POM gjør jobben like bra i praksis og vil aldri ruste.

Link to comment
Share on other sites

Er dog litt skeptisk til 1mm gjenger i alu på en del som skal demonteres ofte, der får de med erfaring veie inn med sin erfaring.

 

Lite å bekymre seg for; 1mm stigning eller 20gjenger på tommen; det er for likt til at det betyr noe. Normalt stell og litt smøring så varer det lenge nok (altså så lenge som noe til 500kr kan forventes å vare).

 

 

 

En plast gjengebeskytter ser ut som en svart, sylindrisk dings, gjenger innvendig og glatt eller serratert utvendig.

Link to comment
Share on other sites

Nja. Det er to grunner til at jeg ikke liker gjenger i alu, slitestyrke og varmeutvidelse. En demper med alu-gjenger har lettere for å løsne pga varme, at man bruker såpass grove gjenger som 1/2"-20 hjelper heller ikke. Finere gjenger vil hjelpe der, men de blir også mer utsatt for slitasje og skjæring, og jo finere de er jo nøyere bør en være på pasningene. Problemet er ikke enormt, og så lenge børsemaker gjør en god jobb burde det holde bra, men jeg ville nok foretrukket eloksering for litt økt slitestyrke.

 

Men for 500kr kan en nesten ikke kreve mer, det er særdeles gode dempere mtp vekt, størrelse og pris.

Link to comment
Share on other sites

Den prisen gjelder bare gjenging.

(men tror der er kommet ny prisliste) opp noen %

Slik ser en skikkelig tilpasset løps muffe ut.

DSC_1323A.jpg

Men da kan du glatt doble den prisen du har fått.

 

Denne er ikke skrudd helt ned , dette for å vise hvordan det skal være.

Link to comment
Share on other sites

Din lokale børsemaker (antar det er våpenloftet) gjorde hverfall en veldig fin jobb når jeg måtte gjenge opp a-bolten min pga en litt dårlig gjengejobb gjort fra et mer sentralisert verksted tidligere (ikke xxl). Da var det kapping, kroning, lekker beskyttelsesmutter og blånering slik at børsa nesten så ny ut.

 

Er faktisk verdt 700,- ekstra om en er litt glad i børsa :)

Link to comment
Share on other sites

Ja til mer dere skriver og forteller,samt lesing om skeivt monterte dempere i andre tråder,så har eg skjønt at det kan ha sine fordeler å få gjort dette lokalt,og gjerne legge litt mer penger i å få det gjort skikkeligt(ingen diskreditering av XXL forøvrigt alså).

 

Når demper ankommer,tar eg med børsene opp til Våpenloftet og ser hva de kan produsere utav dette :)

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Jeg kunne egentlig godt tenke meg en god gammel børsemaker, problemet er at de stort sett har gått i opplag. Handler mye hos XXL på ski, men tror ikke de gjør demperjobb der, Dette gjelder en FN Browning jeg skal benytte i (hold deg fast) NROFs miniatyrprogram. Denne har hele 21 mm tykkelse på løpet - så jeg håper det er mulig med "innvendig" gjenging for demperen.

 

Og for å gjøre det hele enkelt, jeg må ja jobben derdig rundt lunchtider eller før 13.30 i alle fall. Så jeg trenger et godt råd hvor jeg kan sjarmere meg inn i køen, tmed Mac `en og jobbe litt selv også - hvis jeg får tillatelse. Hva kan en slik jobb/demper koste - sånn cirka med full pakke? Jeg er på et stramt budsjett fir tiden av flere årsaker og kan ikke la tusenlappende fly.

 

Ellers, Jeg lovet kona å redusere fra 10 til to våpen, det gjorde litt vondt men gikk overraskende bra. Så jeg er fremdeles gift :lol:Mvh Jan

Link to comment
Share on other sites

ALM selger måldreide og blånerte gjengebeskyttere, fra den nette sum av 130kr.

Avhengig av hvilke gjenger du vil ha.

 

http://www.alms.no/index.cfm?tmpl=butik ... id=1246427

Gjengebeskytter av beste kvalitet og finish som vi produserer i CNC-styrte maskiner her i Rogaland. Den er produsert i sort blånert stål og leveres på nøyaktig diameter med 0,05mm intervaller. Lengden passer med det vi anbefaler når våpen skal gjenges for lyddemper eller lignende.

Oppgi nøyaktig diameter på pipa rett bak gjengeparti ved bestilling. Det ser MEGET bra ut når diameteren stemmer nøyaktig, men ser helt feil ut når diameteren ikke stemmer helt.

Og når du nå sparer noen kroner, kan du kjøpe deg et mikrometermål slik at du får målt tjukkelsen pipa di nøyaktig også.

 

Vinn-vinn! :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg kunne egentlig godt tenke meg en god gammel børsemaker, problemet er at de stort sett har gått i opplag. Handler mye hos XXL på ski, men tror ikke de gjør demperjobb der, Dette gjelder en FN Browning jeg skal benytte i (hold deg fast) NROFs miniatyrprogram. Denne har hele 21 mm tykkelse på løpet - så jeg håper det er mulig med "innvendig" gjenging for demperen.

 

Og for å gjøre det hele enkelt, jeg må ja jobben derdig rundt lunchtider eller før 13.30 i alle fall. Så jeg trenger et godt råd hvor jeg kan sjarmere meg inn i køen, tmed Mac `en og jobbe litt selv også - hvis jeg får tillatelse. Hva kan en slik jobb/demper koste - sånn cirka med full pakke? Jeg er på et stramt budsjett fir tiden av flere årsaker og kan ikke la tusenlappende fly.

 

Ellers, Jeg lovet kona å redusere fra 10 til to våpen, det gjorde litt vondt men gikk overraskende bra. Så jeg er fremdeles gift :lol:Mvh Jan

 

Jeg endte opp med Magne Landrø i Lillestrøm. De tok jobben på strak arm, flytte forsiktet litt bakover, modifiserte skinna og monterte en A-Tec demper med en ekstra modul. Og da var plutselig harmonien og balansen gjenopprettet i verden :lol:

Link to comment
Share on other sites

Og gildet kostet deg hvor mye?

 

Demper og jobb kostet ikke så mye, selv om de stilte opp på en times varsel, jeg dro til butikken, leverte pistolen og fikk den tilbake en time senere - og det var en meget proff jobb. Børesemakerjobben ble litt ekstra vanskelig fordi forsiktet måtte flyttes noe bakover og skinna modifiseres. Så hele kalasert kom på 800 for lyddempperjobben... Kjemperimelig og nydelig service.

Jeg brukte 200 til på en ekstra A-Tec modul, kjøpte ny patroneske for 50 skudd til 30.06 samt et nydelig riflefutteral (kroner 595) med god plass for mausern med kikkert og egen lomme for den svære demperen samt ekstra lomme med god plass til Ammo eller lignende, Og det som er fint; Den er utstyrt med reimer som en ryggsekk slik at ryggen holder også på lengre turer.

 

Så, totalen ble 1,705, av dette utgjør en noe komlisert demperjobb på pistolen 800 kroner + 200 for en ekstra modeul til demperen

Dit skal jeg flere ganger :D

Link to comment
Share on other sites

Vell eg har ingen gode erfaringer med XXL Åsane, slappeste gjengen som jobber i jaktavdelingen, hver gang eg har vært der e det aldri folk bak disken, må gå å leite og spørre etter personellet, bare rot

 

(Men derimot XXL Lagunen der er erfaringen veldig god! Hyggelige folk og veldig kundevennlige!)

 

Men personlig handler jeg hos Våpen-Søilen i Bergen selv om det koster noen kr mer så e det absolutt verdt det!!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...