Jump to content

Valg av pistol 22


P226

Recommended Posts

Hei

 

Er nybegynner innen pistol skyting men har skutt noen måneder nå, så no sitter jeg og ser etter pistol som jeg vil ha.

Det står i mellom hammerli xesse standar eller sport

Eller smith & wesson mod 41

 

Det jeg skyter er felt , nais, og vanlig skyting på bane

 

Hva bør eg velge vil kjøpe ny pistol og Max pris 10 tusen

Link to comment
Share on other sites

Du bør kjøpe en pent brukt matchpistol.

 

Om du skal ha en X-esse, kan du like godt kjøpe en modell Stenvaag. Den kan du senere bruke i spesialfelt når du i fremtiden skjønner at du må ha en matchpistol. I mellomtiden kan du koste på deg et anatomisk grep til Stenvaagen.

 

Lykke til :-)

Link to comment
Share on other sites

X-esse mod. Stenvaag, http://stenvaag.no/ eller denne er supergode valg.

Fordi:

-bra avtrekk

-perfekt i underkant av budsjettet

-trene eller konkurrere i mange grener (spesialfelt, finfelt, hurtigfin, finnais osv..)

-ser ut som en pistol

 

Konkurranseredskap fra Pardini, Walther, Hämmerli, Fwb, Benelli benyttes av mange elite- og hobbyskyttere.

 

Personen Harald Stenvaag har en wiki-artikkel der man bl a. kan lese at han ".. er en av Norges fremste skyttere og sportssutøvere gjennom tidene".

 

Spennende å høre eller se bilde hva du velger :wink:

Link to comment
Share on other sites

Finner du en brukt S&W m41 til en fornuftig pris så får du garantert pengene tilbake hvis du plutselig er så dum og selger den igjen. Jeg solgte min... og det angrer jeg på. Fin pistol uten plast skrot og veldig presis.

Link to comment
Share on other sites

Du bør kjøpe en pent brukt matchpistol.

 

Om du skal ha en X-esse, kan du like godt kjøpe en modell Stenvaag. Den kan du senere bruke i spesialfelt når du i fremtiden skjønner at du må ha en matchpistol. I mellomtiden kan du koste på deg et anatomisk grep til Stenvaagen.

 

Lykke til :-)

 

Hør på dette. Det var faktisk akkurat det jeg gjorde. Skulle ha min første pistol, ville ikke ha anatomisk grep punktum. Kjøpte en Stenvaag fordi den var liten og artig, og fortsatt skikkelig konkurransedyktig i nettopp spesialpistol. Jeg skyter og har skutt vanlig baneprogram, finfelt og NAIS med den, og det går bra det altså, om det ikke alltid blir topp resultater. Nå driver jeg og lurer på en brukt matchpistol i tillegg, så man kommer nok gjerne dit etterhvert med nok skyting og litt konkurrering. :winke1:

 

Hvis du ikke føler at det være pistol så er jo en .22 revolver fryktelig artig da. Jeg har kjøpt meg en S&W 617 i .22 lr, og den er helt genial. Full størrelse, altså ca. 1.3 kg og 6" løp, et beist av et .22 våpen. Og fryktelig, fryktelig gøy. For ikke å snakke om at jeg med god samvittighet kan blåse i å sope hylser. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Takk for svarene :)

Eg har sett litt på stensvåg modellen, å den har eg og skutt litt med.

Men vil den skyte dårligere enn en standar på 25m bane ?

 

Pistolen skyter ikke dårligere, men den er vanskeligere å skyte godt med da den har lavere vekt og kortere siktelinje enn en matchpistol, samt mangler anatomiske skjefter. Det siste kan du jo kjøpe, men personlig tror jeg det ville sett forj*vlig ut. Men det er klart, litt artig å ha den styggeste pistolen i klubben da. Det skal jo litt til når man ser på alle vanlige matchvåpen, men jeg tror Stenvaagen med anatomisk skjefter hadde klart det. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Takk for svarene, heldigvis så har jeg noen måneder enda til å studere pistoler til jeg skal søke.

Er veldig usikker om jeg skal gå for en match pistol eller en vanlige, ser at det er flere match pistoler som bytter hender inne på finn. Som ligger i prisnivået som jeg har tenkt meg.

Eller om jeg bare kommer til å kjøpe en ny pardini.

Er ikke lett og finne ut hva som er best for en nybegynner når tider er inne :roll:

Link to comment
Share on other sites

Gå for en match pistol, (x-esse er ikke en match pistol, heller ikke m41 selv om jeg heller til å inkludere High Standard Victor).

 

Det du trenger er anatomisk grep, godt avtrekk, lengst mulig sikte linje, og god balanse.

 

Da snakker vi om våpen som Pardini SP, Hammerli SP20, med flere. Gamle GSP og lignende som bør en styre klar av. Men i prinsippet er alle nyere match våpen gode nok, det er bare å finne det som passer deg.

 

Til spesial felt er Noreen eller Stenvåg X-essene det beste man får rett ut av eska. Og kan dublere som reservevåpen til finfelt om det kniper.

Link to comment
Share on other sites

x-esse er ikke en match pistol, heller ikke m41 selv om jeg heller til å inkludere High Standard Victor

Den tillater jeg meg å være uenig i. M41 er en håndbygget matchpistol selv om den originalt ikke leveres med anatomiske skjefter. Den står ikke en millimeter tilbake for en Victor.

Link to comment
Share on other sites

Personlig er jeg nok mer av en presisjonsskytter enn en dynamisk skytter, selv om jeg i flere år har agert dynamikk-wannabe med Glock og taktisk nylon. Likevel mener jeg at pistolen bør se ut som en pistol og ikke et prosjektildistribusjonsinstrument med wlan og egen facebook-profil.

 

Både High Standard (jeg siklet på meg munnsår av Schous-katalogene på begynnelsen av 70-tallet) og S&W 41 ser ut som pistoler, og jeg vil tro de i tillegg kan bite godt fra seg på presisjonsfronten.

 

Selv havner jeg stadigvekk over midten av resultatlistene på klubbstevner med min Ruger, tiltross for at de rundt meg har både GSP, Pardini, Morini, Togliatti Samara, eller hva det nå enn måtte være de skyter med alle sammen. Og Rugeren har et ganske ræva avtrekk og delvis blankslitt korn. Men jeg har kostet på den et anatomisk skaft fra Volquartsen.

 

Så en 41 med anatomisk grep fra Nill burde således kunne bringe den gjengse presisjonsaspirant nærmere midten av skiva enn sunt er.

 

Avslutningsvis må jeg tilføye at jeg aldri har skutt med verken High Standard eller S&W 41, men så er heller ikke det et kriterium for å uttale seg skråsikkert på interwebben :D

Link to comment
Share on other sites

Takk for svarene, heldigvis så har jeg noen måneder enda til å studere pistoler til jeg skal søke.

Er veldig usikker om jeg skal gå for en match pistol eller en vanlige, ser at det er flere match pistoler som bytter hender inne på finn. Som ligger i prisnivået som jeg har tenkt meg.

Eller om jeg bare kommer til å kjøpe en ny pardini.

Er ikke lett og finne ut hva som er best for en nybegynner når tider er inne :roll:

 

Nei, det skal ikke være lett :wink:

 

Høres ut som en grei plan å studere og å prøve forskjellige pistoler. Et råd kan være å ta seg god tid før man bestemmer seg for å legge kr 3000,- for en brukt Smith mod. 41 trimmet for kruttsterk ammo, eller det kan være seg en titusenkroners fullblodstrimmet-rett-ut-av-kofferten, konkurransepistol for konkurransebruk.

 

Som forrige taler uttrykker, så er det bedre med egenerfaring enn antagelse, synsing eller hva jeg skulle mene på webben :lol:

 

Sikter (pun intended) du deg inn på felt og/ eller baneskyting?

Link to comment
Share on other sites

Skal du kjøpe deg en Xesse ville jeg helt klart ha valgt en Sport, selv om det røde grepet er stygt som faen er dette en pistol du kan lære deg å skyte godt med og du vil uten tvil ha mer glede av den enn en Stenvaag spesial, sistnevnte kan du alltids skaffe deg senere hvis du faller for fristelsen å skyte mye felt. (Og det gjør de fleste som prøver)

 

S&W mod 41 er av de bedre brukte kjøpene du kan gjøre og med anatomisk grep fra f.eks Nill har du en pistol som ikke står mye tilbake for de nyere konkurransepistolene hverken på presisjon eller kvalitet.

 

Min desiderte favoritt blant de brukte er derimot Hammerli 208, mye pga de samme kvalitene som S&W mod 41 men etter min mening er denne enda litt bedre på de fleste områder.

 

Så skal det sies at jeg eier alle de overnevnte bortsett fra Stenvaag spesial, der ville jeg valgt Noren spesial fra Nordby Gunshop i stedet :-)

 

Som nevnt sikkert en million ganger så er det viktig at du tester de du er interessert i og finner en pistol som passer deg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har planer om og få prøve så mange som muligt før jeg skal handle etter sommeren.

Når eg startet så tenkte eg at noe "rørtang" ville jeg ikke ha, men jeg må innrømme at jeg ser mer å mer på match pistol fortiden.

Glad jeg hr god tid på meg :D

Så får bare håpe jeg finner en til under 10 tusen når søknaden er innvilget :roll:

 

Å igjen takk for gode råd :D

Link to comment
Share on other sites

Skal du kjøpe deg en Xesse ville jeg helt klart ha valgt en Sport, selv om det røde grepet er stygt som faen er dette en pistol du kan lære deg å skyte godt med og du vil uten tvil ha mer glede av den enn en Stenvaag spesial,

 

Er enig i dette. Men man ikke bruke det stygge røde plastgrepet, da. Har selv tre forskjellige grep til min X-esse Sport; et 1911-type grep fra Larrys Guns, et anatomisk grep fra Nill og et vanlig enhåndsgrep fra Nill. I tillegg har jeg kjøpt en 170 grams løpsvekt og en 95 grams løpsvekt. Med anatomisk grep og 170 grams løpsvekt skyter jeg ikke så plagsomt mye dårligere enn med en reinspikka super-rørtang.

 

Larrys Guns 1911-grep og 170 grams løpsvekt:

 

IMAG0626_zpsc8d6b94c.jpg

 

Nill anatomisk grep og 95 grams løpsvekt:

 

IMAG0539_zps55635764.jpg

 

Nill vanlig enhåndsgrep og 170 grams løpsvekt:

 

IMAG0608_zps4e44277c.jpg

 

Min X-esse har nå gått rundt 4500 skudd uten ett eneste problem, så jeg er ganske fornøyd med den. Skulle egentlig ha en 208, men siden det ikke var mulig å oppdrive et pent eksemplar da jeg skulle kjøpe finpistol ble det en X-esse. Nill har fine grep til 208 også.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Sånn apropos S&W modell 41: jeg ofret meg for fellesskapet i dag (dvs i går) og oppsøkte en våpenforretning i nærheten med en brukt utgave i hylla. Et flott våpen, men da jeg prøvesiktet med en hånd fant jeg intet forsikte. Grepsvinkelen var så rettvinklet at jeg ved et naturlig grep for meg pekte i bakken noen meter foran meg. Dette er sikkert individuelt fra skytter til skytter, men verdt å ha i bakhodet.

 

For egen del betyr det at jeg fikk blod på tann og vil koste på min elskede Ruger et bedre avtrekk i nær framtid...

Link to comment
Share on other sites

Vil en merke storeforskjeller i presisjon ved bruk av en xesse sport/s&w 41 kontra en matchpistol?

Hva type forskjeller vil det være?

 

Må si at eg likte veldi godt bilden av xessen litt lengre oppe i tråden :smile:

Link to comment
Share on other sites

Det der er en vanesak.

akkurat det samme skjer med meg når jeg prøver noe annet enn Pardinien. Og for en GSP-skytter peker Pardinien rett i taket.

Det er ikke bare en vanesak. Det handler i stor grad også om hvordan man er skrudd sammen i hand og handledd.

Link to comment
Share on other sites

Vil en merke storeforskjeller i presisjon ved bruk av en xesse sport/s&w 41 kontra en matchpistol?

Hva type forskjeller vil det være?

 

Må si at eg likte veldi godt bilden av xessen litt lengre oppe i tråden :smile:

 

Som nevnt flere ganger så er grepet det essensielle og derfor det er så viktig å prøve før du kjøper, du "kjenner" når grepet er riktig og du ikke må anstrenge deg nevneverdig for å finne og holde siktebildet i de nødvendige 5-7 sekundene før du trekker av ...

 

Når det er sagt så er faktisk teknikken bak minst like viktig om ikke viktigere enn våpenet, å lære seg å gjøre de riktige tingene under kyndig veiledning ...

Link to comment
Share on other sites

Et dårlig mobilbilde av Rugeren og dens grepsvinkel.

 

image_zps09213c66.jpg

 

Ved å se hvordan hånda mi er konstruert, og anta at de fleste andre mennesker er konstruert nogenunde likedan, vil jeg tro at en slik grepsvinkel er bedre egnet til enhånds presisjonsskyting enn skaft med rettere vinkel. Litt trist, for jeg har vanvittig lyst på en Colt Gold Cup National Match 38 Special Wadcutter Mid Range Mk III (puuhh...).

Link to comment
Share on other sites

Det er nok litt smak og behag ute å går her også, som i så mye annet. Personlig har jeg aldri helt fått smaken for Rugeren. Jeg skyter derimot ganske greit med min S&W 617 revolver i .22LR, og denne har vanlig revolverskjefte (ikke anatomisk), og dette er mye mer passende for meg og min hånd enn vinkelen til Ruger. Klart at anatomiske skjefter ruler presisjonsskyting, det vet vi alle, men å si at vinkelen til f.eks. Ruger er bedre enn andre vinkler når vi snakker om ikke-anatomiske skjefter, det synes jeg blir litt vel merkelig å presentere som fakta.

Link to comment
Share on other sites

Ja vi er vel alle skapt noe forskjellig, og i mine never passer H.S Victor bedre enn feks Walter GSP.

Resultatsmessig ligger jeg uansett på et lavt og behagelig nivå, men trivselsfaktoren med Victor er bra :D

Kanskje noe med gammel gubbe og gammel pistol, samt at Colt 1911 har satt sine spor i et tidligere liv.

 

Victor002_zps453208bf.jpg

 

GSP001_zps3d65a3e5.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nå var jeg nok noe "tøff" med m41, da jeg selv ikke skyter så godt med den. Ellers så har jeg akkurat solgt min High Standard Victor (ANGRER), og det tar meg bare ca ti min å hente en av de gamle håndbygde m41 om jeg ønsker litt kos. I tillegg ligger det en X-esse standard i skapet (Klubbvåpen), som jeg har skutt med både Nill og det originale plastgrepet på, samt jeg har skutt med en X-esse Sport, og jeg har en Hammerli SP 20 som finvåpen, og klubben har Pardini SP blandt klubbvåpna, o.s.v. o.s.v.

 

Jeg tror jeg skal dele opp våpengruppene litt mer enn jeg gjorde sist, da bildet straks blir noe mer nyansert.

 

I bunn har vi billig billigvåpen laget i zinklegeringer o.l. I topp av disse har vi t.d. GSG. Ok til å leke seg med, og noen (GSG) kan "hores" opp til skaplige nivå utifra det jeg leser. Men å kalle de seriøse redskap blir en sterk overdrivelse.

 

Så har vi rimelige våpen, i denne gruppen finner man Ruger og Browning sine. Med Hammerli X-esse i forskjellige modeller på topp. Disse er i utgangspunktet sunne konstruksjoner, som om nødvendig kan heves til helt ok nivå og vil kunne tjene en lenge. Disse er gode men ikke nok til å ta ut det siste for en som satser.

 

Over der har vi rene matchvåpen (Rørtenger), som t.d. Pardini SP, Hammerli SP20, Morini etc.

 

Så langt nye våpen, men der er en joker i spill. Brukte våpen.

 

Der ser vi bort fra billig billig våpen, og rett på nivåene ovenfor.

 

Rimelige våpen er normalt trygge nok, men en kan få mer for penga om man vil. T.d. kan man finne eldre matchvåpen som S&W m41, den legendariske High Standard Victo (Ikke glem Supermatic Trophy som er nesten en Victor), og den enda mer legendariske Hammerli 208/s (Ikke så rimelig lenger, men men det er her den hører hjemme).

Skal jeg være helt ærlig er en S&W m41 det minst risikable våpenet av disse, og grunnen er at High Standard er vanskelig med deler (Selv om den kanskje etter mitt syn er den beste av de gamle amerikanske Match våpna), og Hammerli 208 er vel ikke noe bedre med deler, + at man der må se enda mer etter sprekker grunnet for sjeldent bytte av rekylfjær. Igjen står m41 som produseres den dag i dag av original produsenten, og som kan kjøpes ny som pålitelighets vinner. (På den annen side er ikke en High Standard spesielt dyr, så....).

 

Og så det jeg mener er mest interessant, nyere typer matchvåpen som GSP, Fas, diverse Hamerli modeller, Pardinier, Morini, Walther o.s.v. Lista bare går og går. Her er det magefølelsen som sier at man bør styre klar de gamle rørtengene, ikke fordi de ikke er presise og kan være ypperlige å skyte med. Men fordi deler er ett problem.

 

Man får en godt brukt Hammerli SP20 fra 7000kr og oppover, og en Pardini SP fra ca 8000kr og opp, og da er det jeg mener at brukte moderne matchvåpen er ett bedre kjøp en topp of the range Hammerli X-Esse Sport. (Som ikke er ett dårlig våpen av den grunn, det er bare ikke en racer som t.d. SP20 og SP er). (OBS! Jegbruker Pardini og Hammerli mye som eksempler, og det er grunnet at disse bruker jeg selv, der er mer en disse der ute, bare så det er sagt).

 

Men over alt og alle regler for kjøp av våpen er det en som teller mer enn alt det andre, og det er at våpenet må passe brukeren. Viktigst er grepsvinkel, da skjefte kan spikkes og limes på.

Det viktigste en kan gjøre er derfor å prøve så mange våpen som råd er, og prøve de skikkelig med både presisjon og hurtigskyting på 25m bana. Før en tar en avgjørelse om hvilke våpen som er aktuelle.

 

Til slutt så var vi innom Spesialpistoler, kjøp for all del ikke en spesialpistol på søknad for finpistol/finfelt. Det kommer til å bite en i nesa på ett senere tidspunkt. Ønsker en seg ett spesialvåpen, så sørg for å søke på ett spesialvåpen. Det er ikke vanskeligere å få innvilget en andre våpen, men en spesialpistol i 22lr bør kjøpes etter en finpistol i 22lr, da man enkelte steder i landet kan få problemer med å erverve finvåpen når en sitter der med en spesialpistol som er lov å bruke i fin. Det samme gjelder om man sitter der med en spesialpistol som er lov å bruke i Grov/Militær.

 

Angående anbefalinger på spesialpistol, så er disse klart enstemmige, enten Noreen kortet og tunet utgave, eller en fabrikkbygd Stenvåg spesial. Disse to er hver sin side av samme mynt, og det alle andre må måle seg mot (Der finnes ett og annet super bygge på gamle Berettaer og Walthere, + noen enda mer spesielle der ute, men for å finne de må en ha flaks. Noreen tuna spesial X-Esse kjøper man over disk hos Nordby i morgen om man ønsker, og den er mer en kapabel til å vinne NM og den som styrer er god nok.

Ønsker man 9mm er Glock 19 tingen til spesialpistol, og ønske rmann ett rimelig og mer morro alternativ til X-Esse, er Beretta m71 ikke å forakte (Jepp, har en slik og liker den. Ikke minst har M71 en litt spesiell historie i og med Mossad og Israelske air marshals brukte den).

 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Det er nok litt smak og behag ute å går her også, som i så mye annet. Personlig har jeg aldri helt fått smaken for Rugeren. Jeg skyter derimot ganske greit med min S&W 617 revolver i .22LR, og denne har vanlig revolverskjefte (ikke anatomisk), og dette er mye mer passende for meg og min hånd enn vinkelen til Ruger. Klart at anatomiske skjefter ruler presisjonsskyting, det vet vi alle, men å si at vinkelen til f.eks. Ruger er bedre enn andre vinkler når vi snakker om ikke-anatomiske skjefter, det synes jeg blir litt vel merkelig å presentere som fakta.

 

Dt blir vel ikke akkurat fakta av at jeg "vil tro" at den grepsvinkelen er bedre. Men min smak går i retning av at jeg vil anstrenge håndleddet mitt minst mulig under skyting. Og det er jo en ærlig sak :)

Link to comment
Share on other sites

Neida, ikke fakta, litt klønete formulert av meg det der. Men jeg synes fortsatt det er merkelig at du vil tro at det som er riktig for deg er riktig for de fleste. Men det kan jo hende at det er jeg som er rar her og ikke er begeistret for Rugeren, kanskje den passer de fleste veldig bra, ikke vet jeg. Samma det, smak og behag.

Link to comment
Share on other sites

En kamerat kjøpte en rustfri Ruger Hunter MK III mener jeg den het.

Bytta ut noen deler inni den som han fikk fra Midway. Avtrekksdeler og div fra en leverandør som lager match deler til disse som er mye bedre enn de orginale. ( pris 1500 kr for delene )

Den pistolen går meget bra og har god vekt i hånda.

Han har aldri hatt noen feil med den heller.

 

mvh CR

images?q=tbn:ANd9GcSypPQliZXC9BNku01WjdBExpHLCPH1wexhihjapC_WubTWZz6Q

Link to comment
Share on other sites

Men det kan jo hende at det er jeg som er rar her og ikke er begeistret for Rugeren

 

Da er vi flere som er rar, får ikke til rugeren sjøl :forvirra:

 

Så kan man spørre seg om grunnen til at du ikke får til Rugeren er grepsvinkelen, eller det dårlige avtrekket?

Link to comment
Share on other sites

Som alle andre .22-pistoler er de individer mhp. hvor kresen de er på ammunisjon. De fleste av dem er litt kilne på at de holdes rene, ikke la det gå for mange hundre skudd mellom hver puss.

Kvaliteten er i toppklasse, i hvert fall de litt eldre (prefix A på serienummeret). Disse er,som tidligere nevnt, håndbygde matchvåpen. Mitt eksemplar er bortimot altetende, men går spesielt godt med SK Jagd Standard+ og Pistol Match. Fungerer 100% og går greit med CCI Standard også.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal prøve skyte en 41 når jeg kommer hjem I fra nordsjøen, men denne er inne hos børsemaker nå for og fikse at den har hatt problem med utkast av og til. Dett er igjennom en forhandler som selger denne. Men pistolen skal være relativt ny, har jeg fått beskjed om. Samt at den skal være 100% strøken.

Så jeg håper at det er et bra kjøp

Link to comment
Share on other sites

Vedr S&W mod 41, så er jeg veldig fornøyd med min og kan anbefale denne modellen på det varmeste, ser ut som en pistol og går godt.

Kan og få kjøpt anatomisk grep til denne tror det er nill

 

Min ble kjøpt godt brukt på slutten av 80 tallet og virker for meg uslitelig, jeg bruker vanlig std ammo som fiocchi men har og brukt andre merker, det eneste problem jeg har hatt med den var at for et par år siden byttet jeg tennstempel, tennstempel fjær, ekstraktor og rekylfjær, nå igjen god som gull

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...