Jump to content

Digital kruttvekt til sjekk av kruttmengde?


Loffadyret

Recommended Posts

Vi har tenkt å endelig begynne å lade hjemme og i den anledning tenkt å anskaffe oss en digital kruttvekt til å dobbelsjekke kruttmengden.

Digitalt fordi vi har blitt anbefalt det og stoler også mest på det selv. Vi har sett på disse:

 

http://www.hornady.com/store/GS-1500-Grain-Electronic-Scale/

og

http://www.dillonprecision.com/#/content/p/9/pid/25213/catid/7/D_Terminator_Electronic_Scale

 

Hva vil dere erfarne hjemmeladere anbefale, eventuelt har dere andre tips og anbefalinger :wink:

 

Liv & Sissel :wave:

Link to comment
Share on other sites

Min digitalvekt som fulgte med i en Lyman pakke er bare dritt...

 

Begynner med å kalibrere den med medfølgende 20g lodd, trykker "zero" og er klar til bruk. Hvis jeg da løfter skåla av og på en 3-4 ganger er den allerede 0,5 grain feil.

Trykker jeg "Zero" hver gang jeg skal måle kruttvekt så virker det som den er ganske riktig, og viser +-01 hver gang.

Er på jakt etter en ny vekt, og innbiller meg at en som går fra 0-50 grain er mer nøyaktig enn en som går til 1500 grain når man bare skal måle 4,5 grain.

 

Må ihvertfall finne noe som er bra nok kvalitet til å holde nullen en stund.

Link to comment
Share on other sites

Alle hjemmeladere bør ha en god analog vippevekt, om ikke for annet en å kontrolere den digitale.

En god vippevekt er ganske rask, ihvertfall rask nok for en gjennomsnittlig hjemmelader, og alltid til å stole på.

 

Og til KennethA, en ny vekt som ikke gjør det den skal er reklamasjons grunn

Link to comment
Share on other sites

Det er mye dårlige vekter ute å går.

Ville lagt litt mer penger i dette enn "kinavektene" som stort sett gis bort.

Jeg vil anbefale en RCBS 1500 Powder Scale.

Da kan du senere bygge den ut til en Chargemaster combo 1500.

Dessuten er vekta dønn stabil, og blir heller ikke ustabil i nærheten av mobiltelefonen!

 

184624_m.jpg+ 291931_m.jpg= 454722_m.jpg

Link to comment
Share on other sites

Finnes vel ikke mer "skuddsikker" vekt enn ei mekanisk balansevekt. Bruker ei 30 år gammel Pacific (Hornady) vekt også når jeg veier opp ladninger. Kalibrert med kontrollvekter en gang og bare justert etter underlaget siden. Sjekkes av og til med kontrollvekter, men har ikke hatt behov for kalibrering flere ganger. Tviler på at du finner ei elektronisk vekt som er stabil i 30 år.

Link to comment
Share on other sites

Uansett hvordan man vrir og vender på det vil en mekanisk balansevekt gi størst nøyaktighet og være sikrest, men en elektronisk er hurtigere og enklere i bruk, men med langt flere mulige feilkilder. Det værste er at man trenger ikke merke at noe er feil engang.

 

Uansett, jeg ga etter for latskapen og kjøpte ei Hornady GS1500 vekt, den du linker til. Den er presis og veldig lett i bruk, jeg lader utelukkende rifle ammunisjon. Det eneste som kan være litt irriterende med denne er at den har auto-off etter ca 1min, det er ikke noe problem hvis jeg tricker og veier hver ladning manuelt, for da blir det litt forandring på vekten hele tiden. Problemet kommer når jeg f.eks lader mengde med kruttmål og kontrollveier hver 10 lading, da må vekten skrues på igjen og null stilles med skåla på nytt. Uansett, dette er ikke noe problem når man venner seg til det, jeg legger fingeren bortpå vekta av ren vane når det har gått ca 50sek siden sist. :oops:

 

Skal jeg bruke vekta for å veie ladninger som er oppe på den røde linja så kontrollerer jeg vekta med tre forskjellinge kuler jeg har, som jeg vet nøyaktig vekten på. Disse er veid på to forskjellige balansevekter...

Link to comment
Share on other sites

Kjøp i alle fall ein liten pakke testlodd, eller få hjelp til å laga ein. Har ei Hornady balansevekt som er unøyaktig fresa i hakka på armen, og som gir konsistente feilmålingar, små nok til at det ikkje er farleg ved vanleg lading, men nok til å vera irriterande. Så har eg Lee si vekt, og den er heilt påliteleg, men irriterande og fiklete å jobba med. Det er den første tingen i Lee sine ladesett som folk skifter ut. Hadde i si tid nokre andre balansevekter på lån, to storleikar RCBS og ei Lyman, gode alle tre. Den rimelege digitale eg brukar må ha nokre minuttar på å gå seg varm før ho slår seg til ro. Før det viser ho opptil 0,5 grs for lite. Testlodd i ulike variantar gir deg sikkerheit. Eg har Lyman sin minste pakke, men ein kan laga dei sjølv viss ein har ei truverdig vekt å hjelpa seg med. Kenrin her inne har hatt den Dillonen de linkar til i mange år og er veldig fornøgd. Dei som først har fått seg digitalvekt vil aldri tilbake til stein..., æh, analogalderen igjen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...