Jump to content

Vedtak fra Arbeiderpartiets landsmøte


grevens

Recommended Posts

I den forbindelse, Jenter i dag er tøffe, vi burde virkelig fokusere på å introdusere gruppen og da spesielt i slutten av ungdomsskolen til sporten. Det er ikke viktig at de fortsetter og blir skyttere, det er som er viktig er at de får prøve og får erfaring.

 

 

110% enig; skal en verve bare en eneste skytter/jeger-verv en jente/dame! Og det viktige er at de har positvie opplevelser-ikke at de blir "evige skyttere"!

Link to comment
Share on other sites

Og vi svarer med hvordan man på langsikt skal kontre og sørge for at eventuelle innstramminger over tid skal forbli minimale. Stemmeseddelen er pr dags dato ikke bare verdiløs når det gjelder dette temaet, men i seg selv en farlig sovepute så langt de andre partiene ikke har flagget standpunkter utover det de har (I utgangspunktet følge våpenlovutvalget),

 

Det står stadig klarere frem for meg at det er grep som må gjøres for at vi ikke bare skal overleve, men faktisk vokse som sport.

 

Det ene er at alle i skyttermiljøet faktisk oppfatter at de er sportsutøvere på forskjellige plan, og oppfører seg deretter. (Det betyr ikke at man ikke skal det moro, tvert i mot. Det betyr at vi ikke skal sitte å ruge på vår greie, og ikke slippe til andre).

Det andre er at man får en lovpålagt enhetlig rapportering av de som faller utenfor (og kun de).

Det tredje at vi setter fokus på å introdusere skytesporten til ungdommen, med hovedvekt på jentene. Forslag: At den enkelte klubb setter av tid minst en gang i halvåret, der fokus er å invitere jenter og gutter i aldersområdet 15-16år (Avgangsklassene på ungdomsskolen), en kveld hver for seg selv. Der man legger opp rask gjennomgang, demonstrasjoner, og at de får prøve selv så langt de tør.

 

Jeg har en niese med venninne som ikke gjør annet en å mase om når 44'n (S&W629) skal luftes igjen. (Heste jenter er tydeligvis tøffere :shock: ), En annen niese skyter miniatyr i det lokale DFS (Gode greier :D ). Og generelt ser jeg at jentene som kommer tar mer og mer føringen i de nevnte aldersklasser, om de får muligheten. Vår jobb som skyttere og jegere er å sørge for at de får muligheten, uten at vi stiller mer krav til de enn at de prøver litt hva dette vi styrer med er for noe.

 

Nå går jeg hardt ut med jentene, og det er ikke tilfeldig. For der jenter går foran, kommer gutta diltende etter. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tråden handler om APs vedtak. Er man uenig i dette og det betyr noe MÅ man bruke stemmeretten i september. Det skal jeg.

 

Du syns ikke en støtte til den fremlagte våpenloven er bra? Savner du programfesting av at halvauto og håndvåpen bør forbys, ikke bare i lov med unntak festet i forskriften (Som pr i dag) men bare forbys unte unntak?

 

At det ikke har blitt gjort noen inngripen i våpenlovgivingen nå, mens AP faktisk sitter med regjeringsmakt, må være den sterkeste indikatoren på hva AP ønsker med norsk jakt og skyttersport tradisjon.

 

Man kan selvsagt velge å legge skylda på skakkjørt helse og oppvekst i høyreside dominerte kommuner, på regjeringen og stemme deretter. Men la nå ikke rykter og antagelser om høyresidens elsk for våpeneiere styre stemmegivingen blindt. (Vurder gjerne grønne alternativer også)

 

Nå går jeg hardt ut med jentene, og det er ikke tilfeldig. For der jenter går foran, kommer gutta diltende etter.

 

And THAT is how the west was won. :D

Link to comment
Share on other sites

At det ikke har blitt gjort noen inngripen i våpenlovgivingen nå, mens AP faktisk sitter med regjeringsmakt, må være den sterkeste indikatoren på hva AP ønsker med norsk jakt og skyttersport tradisjon.

 

 

Og hvor har de sagt at de vil følge Våpenlovutvalget og ikke Gjørv?

 

Ikke på landsmøtet, det som står der er så vagt at de feks også kan gå inn for forbud mot erverv og salg av halvauto til konkurranse (slik at de ender opp som håndvåpen over .455) og fremdeles være innenfor det de sa...

Link to comment
Share on other sites

Det er et ufravikelig prinsipp at statforvaltningen KUN skal gjøre det den er utrykkelig pålagt av folkevalgte representanter.

Hvis politiet mener at dette er noe de trenger, må de altså be stortinget om lov. Dette kalles en rettstat, som har tatt noen århundere å bygge opp, og som vi ikke kan risikere å utvanne det minste.

 

Jeg mener at du tar feil.

 

Politiet har lovhjemmel for å tilbakekalle våpenkort dersom innehaveren ikke lenger har behov for våpen (våpenloven § 10, 2. ledd), og de kan følgelig bruke de midler som er fornuftige og forholdsmessige, og som ikke strider mot annen lov, for å utføre denne oppgaven. Så vidt jeg vet er ikke medlemslistene taushetsbelagt etter lov, og dermed er det ingen hinder for å utlevere disse.

 

Så hvis politiet mener at de trenger ei medlemsliste for å utføre en oppgave de er pålagt, trenger de ikke spørre Stortinget om lov. De må spørre klubben som besitter listene om de er villige til å gi disse til politiet for å lette arbeidet deres. Et arbeid som helt klart også er i skytterklubbens interesse. Alternativet er jo å henvende seg til hvert enkelt medlem og be dem dokumentere medlemskap og aktivitet. Det er også en fullgod løsning, men langt mer ressurskrevende, sammenlignet med å henvende seg kun til dem som ikke lenger er medlemmer men som fortsatt har våpen.

 

Om politiet har hjemmel til å kreve listene utlevert hvis klubben ikke vil samarbeide skal jeg ikke uttale meg bastant om, men det tror jeg kanskje ikke. Men det er for så vidt uvesentlig i denne sammenhengen, ettersom det ikke er det diskusjonen handler om.

Link to comment
Share on other sites

@cardinal

Blant annet har de indkert dette i stortingsmeldingen om terrorberedskap.

 

Men det viktigste beviset på at AP ikke har noen skjulte baktanker om våpenforbud, ligger i det enkel faktum at de np, mens de faktisk har regjeringsmakt - ikke har tvunget frem slike endringer.

 

(det er ellers i samvsvar med de signaler som orgnaisajsonenen har hatt i møte med JD)

Link to comment
Share on other sites

Politiet er ikke bemyndiget til å "mene" noe som helst, kun til å utføre de oppgaver de er pålagt ved lov.

Det er feil, men samtidig riktig. Riktig på den måten at politiet selvsagt kun skal utføre oppgaver pålagt ved lov, les politiloven § 2. Det finnes nesten ikke en ting som ikke er politiets oppgave! Men du tar samtidig feil, fordi det ikke er mulig å håndheve lover uten å mene noe om hvordan det best gjøres. Og hvordan man går fram for å best håndheve loven - det er det i stor grad overlatt til politiet å mene noe om.

 

Les også våpenloven § 10 annet ledd igjen. Den gir ikke mye rom for tolkning, men et stort handlingsrom for hvordan den skal håndheves.

 

Politiet står altså i stor grad fritt til å selv velge hvordan de vil utføre sine lovpålagte oppgaver, så lenge metodene ikke er lovstridige. Når man står fritt til å velge, må man også nødvendigvis mene noe om hva som er mest hensiktsmessig

 

Edit: Jeg regner med at du kjent med rettsprinsippet om at det som ikke er forbudt ved lov er tillatt. Så da får jeg snu spørsmålet på hodet og spørre deg hvor i loven det er nedfelt at politiet ikke kan spørre en skytterklubb om å få se på medlemslistene deres.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

At det ikke har blitt gjort noen inngripen i våpenlovgivingen nå, mens AP faktisk sitter med regjeringsmakt, må være den sterkeste indikatoren på hva AP ønsker med norsk jakt og skyttersport tradisjon.
Siden prinsippene ble nevnt i forrige innlegg, regner jeg med at du mente flertall på stortinget? ikke regjeringsmakt.
Link to comment
Share on other sites

Slik det er i dag, må man ha nedfelt i vedtekter eller klubb reglementet at listen kan overlates politiet.

Dette er faktisk lovregulert, men NIF mener at politiet ikke er en risiko for misbruk av listene. Og mener vi trygt iht. Lovverket kan overlate de om man tar det inn i reglementet.

Jeg er ikke enig i NIF sin vurdering, da den som vanlig er gjort med basis i ett vanlig idrettslag og dets forutsetninger.

 

Slik lovverket er i dag, er vi kun pålagt å gi ut informasjon om navngitte enkelt medlemmer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg regner med at du kjent med rettsprinsippet om at det som ikke er forbudt ved lov er tillatt. Så da får jeg snu spørsmålet på hodet og spørre deg hvor i loven det er nedfelt at politiet ikke kan spørre en skytterklubb om å få se på medlemslistene deres.
Ganske enkelt fordi mens det er negativ lov for vanlige folk (alt som ikke er forbudt er lov) er det positiv lov som gjelder for statens virksomhet (alt som ikke er pålagt å gjøre i lov er forbudt).

 

Og nei, politiet kan fremdeles ikke selv mene noe om hva som er deres oppgaver; men de kan selvfølgelig velge hvilket av de lovlige verktøy de har som passser i en aktuell situasjon.

Link to comment
Share on other sites

Jeg regner med at du kjent med rettsprinsippet om at det som ikke er forbudt ved lov er tillatt. Så da får jeg snu spørsmålet på hodet og spørre deg hvor i loven det er nedfelt at politiet ikke kan spørre en skytterklubb om å få se på medlemslistene deres.
Ganske enkelt fordi mens det er negativ lov for vanlige folk (alt som ikke er forbudt er lov) er det positiv lov som gjelder for statens virksomhet (alt som ikke er pålagt å gjøre i lov er forbudt).

 

Og nei, politiet kan fremdeles ikke selv mene noe om hva som er deres oppgaver; men de kan selvfølgelig velge hvilket av de lovlige verktøy de har som passser i en aktuell situasjon.

 

Som jeg har sagt tidligere, og som vi begge er enige om: Politiet kan ikke bestemme hva som er deres oppgaver, men de står fritt til å bestemme hvordan oppgavene skal utføres, ved hjelp av lovlige virkemidler. Virkemidlene de velger å bruke trenger ikke å være beskrevet i loven, for da ville loven blitt uendelig lang. Altså, det trenger ikke å stå i loven eller en tilhørende forskrift at de har lov til å ringe en skyteklubb og spørre om å få se på medlemslistene for å lette arbeidet med å utføre en lovpålagt oppgave - det er nok at det ikke står noe sted at det er forbudt.

 

For skyteklubbens vedkommende står det vel heller ingen steder at de er pålagt å utlevere listene i et slikt tilfelle, eller at det er forbudt å ikke gjøre det. Så de står sannsynligvis helt fritt til å bestemme at de vil holde listene for seg selv hvis de ønsker det.

 

Det er imidlertid svært mange lover som regulerer arbeidet som politiet og andre forvaltningsorganer utfører, og som gir både muligheter og begrensninger i hvilke virkemidler som er lovlige. Så det er ikke fritt fram. Men prinsippet om at alt som ikke er forbudt ved lov er tillatt gjelder også for politiet. Dersom de derimot tar på seg oppgaver de ikke er tillagt ved lov eller sedvane, vil det i de aller fleste tilfeller komme i konflikt med lovverket og er dermed forbudt.

 

Politiinstruksen § 3-1 første ledd: "Ved iverksettelse og gjennomføring av en tjenestehandling, kan politiet gripe inn på den måte og med de midler som er lovlige, og som finnes nødvendige og forholdsmessige i betraktning av situasjonens alvor, tjenestehandlingens art og formål og omstendighetene for øvrig."

 

Dette er ganske off-topic nå, så jeg takker for meg i denne omgangen. :)

(Men hvis noen vil fortsette diskusjonen et annet sted kan vi gjerne det.)

Link to comment
Share on other sites

Legg merke til siste setning;

 

§ 7-15. Foreningers medlemsopplysninger

Foreningers behandling av medlemsopplysninger er unntatt fra konsesjonsplikten etter personopplysningsloven § 33 første ledd og fra meldeplikten etter § 31 første ledd.

For behandling av sensitive personopplysninger gjelder unntaket fra konsesjonsplikt og meldeplikt bare dersom den registrerte har samtykket i registrering og behandling av de sensitive opplysningene, og opplysningene har nær og naturlig sammenheng med medlemskapet i foreningen.

Personopplysningene kan bare behandles som et nødvendig ledd i administrasjon av foreningens virksomhet.

 

 

Klippet fra "Forskrift om behandling av personopplysninger (personopplysningsforskriften)", http://www.lovdata.no/for/sf/fa/ta-2000 ... .html#7-15" target="_blank" target="_blank

 

Etter dagens regelverk er våpeninnehav og søknad om dette en sak mellom eier/søker og politiet. Ferdig jobb.

 

EDIT; da skriver jeg altså om å rapportere inn utmeldte medlemer til politiet.

 

Å gi ut liste over medlemer kan en gjøre;

 

Foreningen må innhente samtykke fra medlemmene dersom opplysninger om dem skal utleveres eller selges videre til tredjepart. Etter en interesseavveining kan foreningen likevel videreformidle opplysningene uten samtykke, forutsatt at medlemmene får god informasjon om dette i forkant av utleveringen.

 

Sensitive opplysninger skal aldri utleveres uten at medlemmet har samtykket i det.

 

https://www.datatilsynet.no/verktoy-skj ... 63&tema=11" target="_blank

 

 

EDIT/tillegg

 

Det blir stadig hevdet at klubber har PLIKT til å gi opplysninger når politiet spør, dette er feil.

 

https://www.politi.no/vedlegg/lokale_ve ... gg_998.pdf pkt 3.8.5 omhandler dette;

 

Politidirektoratet vil videre bemerke at en henvendelse fra politiet til lokale skytterlag om

opplysninger om den enkelte skytters medlemsforhold, må betraktes som en anmodning

om å få de nødvendige opplysninger, ikke et pålegg til skytterlaget om å gi opplysninger.

Det er ingen uttrykkelig hjemmel for å kunne pålegge skytterlagene en slik opplysningsplikt.

Politiet vil imidlertid under enhver omstendighet kunne kreve slik dokumentasjon fra den

enkelte våpeneier i forbindelse med utøvelse av sin kontrollvirksomhet

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Når du uttrykker holdninger som tyder på et så grumsete syn på demokratiets grunnprinsipper, er dette absolutt relevant.
Diskusjonen dreide seg vel om hva som er lov og ikke, ikke hva du eller jeg synes om det.

 

Når det gjelder hva som er lov og ikke angående klubbenes mulighet/plikt til å utlevere medlemslister til politiet synes jeg det har blitt ganske godt belyst her nå, så den diskusjonen er nok over.

 

Så da å gå til personangrep på grunn av et "grumsete syn" på et eller annet synes jeg blir en ufin avsporing, for å si det mildt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...