Jump to content

Mauser M98 30-06 spr.


Maj. Retard

Recommended Posts

Hei

Jeg var så heldig å arve en mauser etter min morfar :D:D , å i den forbindelse er det flere ting jeg lurer på.

 

 

Våpenet ble produsert for tyskerne i 1940 og ble senere overtatt av HV. Deretter kjøpte min morfar den og kjøpte til en jaktstokk, Tasco 2,5X32 :oops: kikkert og ombygd sikring på 80-tallet en gang. Den har stått innerst i et kleskap i mange år og er brukt på elgjakt en gang etter min morfars bortgang i 1990. Er det spesielle ting jeg bør få sjekket eller gjort noe med siden den har stått så lenge?

http://img187.imageshack.us/my.php?imag ... 017ut2.jpg

 

Planen er å få byttet ut kikkerten så fort som muligt, men da oppstår det ett problem, hvordan skal jeg fjerne baksikte?? Er selve basen loddet fast eller er det festet på noen annen måte?

http://img83.imageshack.us/my.php?image=bilde020xu7.jpg

 

Sikringen er noe jeg ikke har vært borti før, den setter liksom avtrekkeren i fri. Er det noen som vet om dette er en grei måte og hvilket merke tror dere det kan være?

http://img83.imageshack.us/my.php?image=bilde019zp7.jpg

http://img82.imageshack.us/my.php?image=bilde024ai1.jpg

 

 

beklager dårlig bildekvalitet.

 

Takker for svar.

Link to comment
Share on other sites

Du har maken til rifla mi, ser det ut som, og der har du ikke mye annet valg enn å ta ut splinten til selve skuret, så du får fjerna det, og sette på litt høyere baser. Hvis du vil gå mer drastisk tilverks, så kan du jo slipe ned hele siktetholdern. Det ser ut for meg som at den er støpt i samme operasjon som selve løpet, og da må du fram med en slipemaskin.

 

Hvorvidt dette er smart eller ikke skal jeg ikke begi meg ut på, men jeg ville først sjekka åssen det blir med høyere baser. Men da må/bør du bygge opp kolbekammen også.

 

Der har du ihvertfall ei knakande god rifle, og et veldig bra allround kaliber :D

 

Lykke til 8)

Link to comment
Share on other sites

Baksikteskinna er sølvloddet fast til løpet. Du trenger en passe stor blåselampe, litt tid og en eller annen form for tang til å dra det av med. Det må varmes mer enn du tror for å få det til å slippe...

 

Bildene dine av sikringsfløyen er som du selv skriver av dårlig kvalitet, jeg er ikke i stand til å se sikringen godt nok til å kunne mene noe om de. :D

Link to comment
Share on other sites

Sikringa di er identisk med min, men den var satt på rifla da faren min kjøpte den. Siden han er dau, så er det nå rifla mi.

 

Den sikringa funker utmerket, og er laget pga. kikkertsiktet kommer i konflikt med original sikring.

 

Jeg har også sett nærmere på siktet ditt, og jeg mener banna bein at den ikke er til å varme opp, og få av. Den ser helstøpt ut sammen med løpet. Mulig jeg tar feil, men jeg tror ikke det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kommer til å råne opp den rifla mi i løpet av et år eller tre, og da blir det større kikkert her også + lyddemper og løpskapping. Nå sitter det en gammel Hubertus 4x32 som jeg hater for alt den er verdt. Åssen far min fikk skyti med den, det veit da pokker, men det datt da alt han skøyt på.

 

Sikringa blir aldri bytta ut, og jeg kommer til å prøve å finne på noe fikst, så jeg kan bruke de åpne siktene, hvis kikkerten mot formodning skulle klikke. Får jeg ikke det til på en tålig grei måte, så blir det å fjerne selve skuret, og bruke høyere baser. Jeg kommer ikke til å slipe av siktet som er støpt i løpet.

Link to comment
Share on other sites

Tyskerne lagde ting med små toleranser, igjen med muligheter for feil i forhold til bildets slette kvalitet ;), så har jeg plukket baksiktene av ett ti talls mausere oppigjennom og samtlige har vært loddet...

 

Løp dreies, de støpes ikke... :D

 

Litt fort i svingene :lol:

 

Jeg synes ikke det ser slik ut, men du har vel rett :D

 

http://img529.imageshack.us/my.php?imag ... 029yd7.jpg

 

http://img529.imageshack.us/my.php?imag ... 030db3.jpg

 

 

Går det ann å slipe bort en liten bit av "plata i magasinet" slik at den ikke stopper bolten ved tomt magasin( kom ikke på navnet i farten) er dette en jobb som lett kan gjøres hjemme?

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor vil du egentlig slipe bort den kanten på tilbringeren som stopper bolten ved tomt magasin? Jeg syns det er greit at bolten stopper når det ikke er flere skudd igjen, for da får du kontant beskjed om at det er på tide å lade om. Tipper det er det som er poenget med det også, for det er neppe noen tilfeldighet. Lite ved m98 som er tilfeldigheter har jeg forstått.. Hvis det går litt fort i svingene hender det faktisk at jeg går i surr med tellingen.. Da er det bedre med boltstopp enn at det blir klikk.

 

Eneste grunn måtte være å kunne trene raske ladegrep med tomt magasin..

Link to comment
Share on other sites

siktet som er støpt i løpet.

 

I herrens navn, man har da ikke støpt løp siden 1692(omtrent :wink: ) og selv da bare til munnladingskanoner...

"Løp" dreies av smidd stål og bores og rifles, det blir da en pipe, med løp igjennom. Engelsk: Barrel/bore

 

 

 

 

 

K

 

 

Jeg støtter den, men det ser faktisk ikke ut til å være lodda. Det ser helt anerledes ut enn på alle de andre mausera jeg har. Derfor min konklusjon om at den faktisk er en del av løpet.

 

Når det gjelder å slipe kanten av magasinet litt skrått, så er det gjort på 10 min. Men som en over her sier, så har det jo en hensikt, og jeg har ikke gjort det på min 30-06, men det er gjort på 6.5x55'n min, og det er mye mer behagelig. Men som nevnt over, så unngår du jo klikk, for da får du boltstopp, og skjønner momentant at omlading må foretas.

 

Men når 30-06'n blir brukt litt mer, så ser jeg ikke bort ifra at jeg også sliper av den kanten. For jeg synes 6.5x55'n er litt smidigere i ladinga pga. det. Mulig det bare er psykisk....I dont know.

Link to comment
Share on other sites

Derfor min konklusjon om at den faktisk er en del av løpet.

Det kan jo muligens kanskje hende at siktefoten er maskinert med løpsemnet, men jeg tviler. Jeg er derimot villig til å vedde en tusenlapp på at løpet ditt ikke er støpt*

 

* Jeg ser bort fra kokillen som ble støpt på stålverket og valset til profiler før disse ble bearbeidet videre.

Link to comment
Share on other sites

Hør på Flash du. Siktefoten sitter på en hylse som er mykloddet på løpet. Varm opp og kakk den av når du ser tinnet begynner å piple ut. Da har du ei utfordring: det ligger masse tinn på løpet, og det ser ikke pent ut. For å få det av må du pusse og polere med påfølgende blånering. Et alternativ er å beholde hylsen til siktefoten på, og bare slipe ned ørene som holder selve siktet. Deretter varmer du opp til tinnet flyter, og snur hylsen slik at delen du har slipt kommer ned i fortreet. Har sett dette, og det ser ikke verst ut, helt til du tar løp og mekanisme ut av stokken. Tredje alternativ er å ta av selve skuret slik at bare ørene som holder siktet står igjen. Da får du som regel plass nok til en stor kikkert.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke hvorfor du må ta bort denne hylsa som sitter rundt løpet.

Det burde vel holde å fjerne skalaen og skuret på baksiktet.

Dette er en grei opperasjo. Bank ut splinten som låser avstandskalaen fast og plukk den av.

Den kan sitte jævlig godt, så den enkleste, men dog mest brutale metoden er å klyve skalaen på midten og bare plukke ut delene.. Gjort på 5 min..

 

Man sitter jo igjen med festene til baksiktet, med dette burde ikke komme i veien for siktet. :)

Link to comment
Share on other sites

nytt løp koster som oftest minst 2500 kr ferdig montert, kansje mer. kommer an på en del ting som hvordan løpsemne man bruker osv.

 

å om det er en M98K-F1 så er både baksiktet og forsiktet loddet fast rundt løpet. og i tillegg til lodding er det en settskrue på hver av disse som man må løsne for å få ringen av.

Link to comment
Share on other sites

Med en god fil og en settmeisel kan en fjerne baksiktet uten varme. FIl igjennm hylsen på undersiden av løpet, et par kakk med meisel og hammer og hylsen er skrap. Puss bort tinnet, blåner om du synes det må til. Ferdig jobb.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...