Jump to content

Bruk av jaktradio på reinsdyrjakt?


460 S&W

Recommended Posts

Hei, jeg jakter ikke annet storvilt enn reinsdyr, og vurderer om investering i jaktradio har noe for seg. Tanken er først og fremst å bruke radioen som en økt sikkerhet der mobildekning ikke eksisterer. Noen som har innspill? eller bør man evt gå for nødpeiler?

Link to comment
Share on other sites

Man kan ha sikringskanalene på sin radio men man har ikke lov til å bruke de uten å ha konsesjon på de, da må man være medlem i ett sikringsradiolag, og det blir de som har næring i landbruk/skogbruk eller annen næring som hjemler bruk av sikringsradio.

Er selv medlem av et sikringsradiolag, da jeg har konsesjonsbelagt landbrukseiendom.

 

En jaktradio/sikringsradio kan være kjekt å ha med seg i reinsfjellet, kunne jo hende at man måt melde fra om ting og tang, hjelpe folk i nød osv.

Men å få noe vettugt ut den mht at andre forteller hvor reinen er er mere tvilsomt...

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar! har nå undersøkt litt om spot gps og jaktradioer. Ønsker å ikke sprenge budsjettet på dette så tenker at jaktradio er det rimeligste alternativet. Det er jo også en fordel de gangene jeg ikke jakter alene. Er denne et ok valg? : http://www.xxl.no/Root/Jakt-og-Fiske/Jakt/Radio%2C-GPS-og-hundepeiler/Radio/V-COM-Hunting-Radio-v-40-%28140-MHz%29/p/1073561_2_Style

 

Ser at den går på 140 MHz (i vhf båndet?), har den alle de vanlige komminukasjonskanaler som blir brukt under jakt i norge. Ser andre radioer bruker 155 MHz. Vil disse evt. kunne komunisere med hverandre?

Link to comment
Share on other sites

Ser blant annet denne med står oppgitt til 155 MHz :

http://www.xxl.no/Root/Jakt/Radio%2C-GPS-og-hundepeiler/Radio/ProHunt-F34-BTi---Komplett-pakke/p/1083803_2_Style

Men det står ikke hvor stor båndbredde den har. Finner ellers lite informasjon om dette, men burde ikke dette være en ganske vanlig problemstilling i f.eks et jaktlag dersom forskjellige typer radioer blir brukt?

Link to comment
Share on other sites

Vhf båndet blir gjerne betegnet med 140 eller 144 Mhz men går som 460 S & W sier opp til 17x Mhz. Jakt og sikringskanaler er faste frekvenser og alle disse radioene dekker disse frekvensene enten de kalles 140 eller 155 Mhz. Grunnen til at noen kaller dem 155 Mhz kan være at antennen er trimmet til denne frekvensen (er ingen expert på dette, bare allmindelig nysgjerrig). Da VHF båndet dekker et ganske stort område bør antennen trimmes til riktig frekvens(område) for optimal mottaging eller kjøpe riktig antenne. Du kan også kjøpe en fri programmerbar vhf radio, f eks Yaesu VX-7R og programmere alle kanalene selv. Da kan du også legge inn marine kanaler og flyfrekvenser (kun lytte). Yaesu og Icom er vel regnet som noen av de beste. Jeg har en Yaesu VX-7R og er kjempefornøyd. Vantett også. Disse har alt du trenger av radioer og utstyr. http://www.permo.no/

Link to comment
Share on other sites

For den som vil ha kommunikasjon når mobildekningen er vekke og sikringsradioen heller ikkje når fram så finnes det alternativ til å ringe via dyre satelitelefonar. Her er to løysingar som fungerer som tovegskommunikasjon via tekstmelding: http://inreachdelorme.com/product-info/ ... tphone.php" target="_blank http://inreachdelorme.com/product-info/inreachse.php" target="_blank http://cerberus.briartek.com/cerberlink/features" target="_blank

 

Desse ordningane er heller ikkje billige,men er normalt ei langt rimelegare løysing enn satelittelefon. For dei som ferdas mykje utanfor dekningsområde for mobil og i strøk med få utbygde basestasjonar for sikringsradio så kan det vera ei god forsikring.

 

Om det er nokon som har erfaring med dette så hadde det vore fint med tilbakemelding, gjerne i ein eigen tråd.

Link to comment
Share on other sites

Da jeg er en del og fisker i båt og jakter alene har jeg bestilt meg en McMurdo Fastfind 220 personlig nødpeilesender som ekstra sikkerhet i tillegg til bærbar nød/jakt vhf radio. Fant ut at det var bra med brannforsikring når huset brant men hadde det ikke vært for naboene hadde vi kanskje aldri våknet. Har gitt meg et litt annet syn på kost/nytte på sikkerhetsutstyr. Koster 600 kr i året i konsesjon men tror ikke jeg angrer den dagen jeg detter i sjøen i 4 gr C eller brekker beinet på vei ned ura.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Sikkerhetsargumentet er sikkert greit, men mitt inntrykk (ja jeg har jaktradio) er at de aller fleste bruker denne til å lokalisere dyr mv.

 

Vær da klar over at i en del terreng er dette ikke tillatt, feks statsalmenningene i Ringebu.

Link to comment
Share on other sites

Et radiosamband hvor det ikke er etablert en nødkanal (som feks kanal 16 for maritim VHF) og hvor det ikke er pålagt lyttevakt er ikke mye verdt som sikkerhetstiltak.

 

 

Rednings kanalen, kanal 5, felles for brann/politi/amk har vell lyttere til stadighet, å ligger jeg da langt til fjells, med begge beina brukket, så driter jeg egentlig i om jeg har lov til å bruke frekvensen eller ikke. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Dette har vel vært diskutert her mange ganger før. Men jeg skjønner ikke hvorfor folk synes det er helt greit å gjøre seg til kjeltring når det gjelder jaktradio. Da er liksom alt lov...

 

Svenske jaktkanaler er ikke lov å BRUKE i Norge. Punktum. Det er kun lov å bruke norske jaktkanaler til jakt i Norge. Programmering av "ledige" frekvenser som ligger utenfor jaktkanalene på Yaesu er heller ikke lov. Fristende? Ja, men fortsatt ikke lov.

Sikringsradio og bruk av sikringskanalene krever konsesjon.

 

Mange tenker at "det er jo så stille her - det går sikkert bra". Men vet du egentlig om frekvensene er i bruk? F.eks så har mange fiskeoppdrettere konsesjon på frekvenser som ligger helt opp til jaktradio frekvensene. De benyttes til alarmer, intern kommunikasjon eller styringssystemer. Forsvaret har også frekvenser som ikke ligger langt unna jakt frekvensene.

 

Tipper at dersom du blir tatt med ulovlige frekvenser så tar de både radio og litt gryn fra lommeboken....

Link to comment
Share on other sites

Et radiosamband hvor det ikke er etablert en nødkanal (som feks kanal 16 for maritim VHF) og hvor det ikke er pålagt lyttevakt er ikke mye verdt som sikkerhetstiltak.

 

 

Rednings kanalen, kanal 5, felles for brann/politi/amk har vell lyttere til stadighet, å ligger jeg da langt til fjells, med begge beina brukket, så driter jeg egentlig i om jeg har lov til å bruke frekvensen eller ikke. :winke1:

Redning 5 er det få som lytter på hvis ikke det er en pågående aksjon, og den har et liten dekningsområde.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...