Jump to content

Hva kan en pistol i .45 ACP brukes til


Kron84

Recommended Posts

Jeg lurer på hva en kaliber .45 ACP kan brukes til i konkurranseskyting? Altså i hvilke klasser kan du stille med en slik pistol?

Jeg hadde egentlig planer om å kjøpe en 9mm først, men etter jeg ble fortalt at om man kjøper 9mm først, kan man bare glemme større kaliber senere, vil jeg starte med en pistol i .45 ACP, for så å anskaffe en 9mm senere.

Link to comment
Share on other sites

Først og fremst til trening med klubben. Men vil også ha mulighet til å konkurrere når jeg blir flinkere med den.

Kan nevne at jeg nettopp ble medlem i en klubb, og har nettopp tatt sikkerhetskurset. Så det vil være 6 måneder til jeg kan kjøpe eget våpen.

 

Tar også gjerne imot tips om veien fremover.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Den gamle reggla at man skal kjøpe .22 først og ammo for resten av penga er bare hyling fra de eldre. Kjøp det du har lyst på, ha det morro og konkurrer på de premissene du ønsker.

 

Mitt lokale våpenkontor har godkjent søknader for .45 for grovfelt og 9mm for militærfelt ved flere annledninger. Det hører med til historien av "vår" person på Kontoret er veldig medgjørlig. Selv skal jeg søke for første gang selv om 2 uker. Da skal det søkes om .22, .40 sw, 9mm og .44 mag i samme smellen. Jeg tenkte selv å søke på .45, men så så jeg prisene på ammo og revurderte.

Link to comment
Share on other sites

takk for støtte! Men jeg lurer på hvordan ditt lokale våpenkontor kan godta .45 for grovfelt når reglene i grovfelt(som jeg fant) sier maks kaliber .30 – .38 (7.62 mm – 9,65 mm).

http://www.renapk.com/?page_id=41

 

Du mente kanskje det motsatte? .45 for militær og 9mm for grovfelt? Tror ikke de gjør det i min lokale stasjon heller, da kurslederen i klubben min sa at mange kjøpte .45 først, nettopp fordi kjøp av 9mm først diskvalifiserer kjøp av .45 senere men ikke motsatt.

 

Men er militærfelt den eneste konkurranseskytinga .45 ACP kan brukes til? Hadde likt flere alternativer.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Om du vil ha en 9mm og en .45ACP, så søker du først på .45'en og 9mm en annen gang.

 

.45'en søker du på til militær(felt) og en 9mm senere søker du på til grov(felt).

 

Edit: Hva er problemet med å søke på en .45 til militær? Om du også kjøper en 9mm senere for grov, så kan du fint bruke den til militær også.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Eg hadde glock og mp i militære men kjøp no 22 som første våpen, som sagt blir brukt mest. For å sei det enkelt og frek, hadde eg fortsatt sittet i styret i lokal pistol klubb. Og fått ønske om klubbgodkjenning, hadde eg ikke signert.

Link to comment
Share on other sites

Da hadde du hindret rekrutteringa. Sorry, men COD-generasjonen er her for å bli uansett hvor lite du liker det.

 

Prisen på 9mm er såpass lav nå at om en skyter 50-100 skudd i uka er det fremdeles mindre enn hva folk bruker på snus.

 

Selv skal jeg ha finpistol også, men den jeg skal ha er dyr, og etter å ha skutt masse 9mm selv i Forsvaret, har jeg nå trådd meg gjennom 6 måneder med .22. Jeg vil ha noe med mer futt i, derfor skal jeg kjøpe 9mm og .44 mag først.

Link to comment
Share on other sites

Eg hadde glock og mp i militære men kjøp no 22 som første våpen, som sagt blir brukt mest. For å sei det enkelt og frek, hadde eg fortsatt sittet i styret i lokal pistol klubb. Og fått ønske om klubbgodkjenning, hadde eg ikke signert.

 

Du skal ha lov til å ha en personlig mening, men du ville vært en temmelig uprofesjonell styremedlem om du på egne premisser dikterte hvilke pistoler klubbmedlemmene skal kjøpe. Det er liksom ikke din sak.

 

For å ta økonomien, klubben gir meg rabatt på ammunisjon når den tid kommer. 2.50,- for en .45 ACP. Om jeg skyter 3 ganger i måneden a 50 skudd vil det bli en kostnad på i underkant av 400 kroner. Ikke avskrekkende for meg ihvertfall.

Link to comment
Share on other sites

Personlig meinig er det ikke, styret i lokal klubb såg og følt det mest fornuftig å kjøpe 22 som førstevalg. Deretter kjøpe grøvre. Og når det kom nye medlemmer som skulle søke på det største og kraftigste som er så var det ikke altid den gjikk i gjennom. Har sett mange blaff i min tid som pistolskytter. Fekk kjøpe og på en merklig måte bare forduftet dei fra trening og stevner. Faktisk så håper eg dette blir mye strengere i framtiden. Har faktisk nabo eg dro med meg i 93 som kjøpte og forsvant. Kjekt å ha som han sier

Link to comment
Share on other sites

Tar jeg feil eller er det ikke slik at du en gang hvert andre år må bevise at du fortsatt er en aktiv skytter for å få fortsatt tillatelse til å ha eventuelle våpen?

 

Om styret har bestemt det er det et resultat av flere meninger, som er greit nok. Styret i en pistolklubb bestemmer retningslinjene og ingen kan tvinge dere å skrive under. Men synes fortsatt det er feil at den spesifikke klubben har slike retningslinjer, og er ikke en klubb jeg ville meldt meg inn i. Det er politiet og ikke klubben som skal avgjøre en våpensøknad, og klubbens del i søknaden er å dokumentere at medlemmet er aktivt og kan bruke pistolen det søkes om.

Link to comment
Share on other sites

Flott jeg er medlem i en skytterklubb der vi kjenner hverandre godt da. Hvis man skal ha et håp om å underholde den litt yngre generasjonen i dag så er det viktig å innse OG akseptere at en Glock er tøffere enn en .22 rørtang, og at en Desert Eagle er tøffere enn en Glock. I hvertfall for dagens 16-21 åringer, for de har sett Desert Eagle på "The Matrix", og Glock er det "Politiet i USA bruker". Hvis du er 60 så høres det flåsete ut, men hadde gårsdagens skyttere fått viljen sin så hadde ikke skiskyting eksistert i dag. Se litt lenge enn nesetippen.

 

Edit: Selv hadde jeg smilt bredt om jeg møtte jegere med AR-15, eller en pistolskytter med en SW .500 Magnum, men jeg har jo skjønt nå at den slags er som HIV og kolera pakket inn i dommedag for enkelte som selv mener man ikke trenger mer enn en M98 og en .22 rørtang.

 

/ferdig

Link to comment
Share on other sites

Glock er det "Politiet i USA bruker".

Glock holder visst på å bli frakjørt av Springfield med sine xD modeller.. Hvis man vil ha det kuleste kule, altså ;)

 

Jeg kjøpte .22lr som førstevåpen, fordi klubben insisterte. Men den blir ikke brukt på langt nær så mye som 45-en jeg kjøpte som nr. 2.

Link to comment
Share on other sites

No er eg ikke aktiv pistolskytter lenger, er fortsatt medlem, men har solgt ut mine handvåpen. Noe krav til dokumentasjon anna kvart år, tror eg det ikke er. Men mange klubber har restriksjoner for bruk av baner og kaliberstørrelse på innendørs baner. Vi har det. Ikke lovligt med mantla ammo. Klubben skal som sagt kun dokumentere aktivitet og att det er program for søkt våpen, men hva er vitsen med ett våpen du ikke kan bruke inne da. som du skriver att du ikke ville meldt deg inn i en slik klubb. Synd det,vist det er kun en klubb hvor du bor. Eg skriver ikke, att vi nektet alt over 22. men såg helst att første våpen var 22.

Link to comment
Share on other sites

Glock er det "Politiet i USA bruker".

Glock holder visst på å bli frakjørt av Springfield med sine xD modeller.. Hvis man vil ha det kuleste kule, altså ;)

 

Jeg kjøpte .22lr som førstevåpen, fordi klubben insisterte. Men den blir ikke brukt på langt nær så mye som 45-en jeg kjøpte som nr. 2.

 

 

Og jeg VET at jeg kommer til å bruke min 9mm mer enn .22. Grunnet min egen tidligere erfaring og bakgrunn. Morrorfaktor delt på pris = høyere med 9mm enn med .22.

 

Du høres forøvrig ut som en fryyyyyktelig useriøs skytter :roll::D8)

 

Der jeg skyter er det et åpent bygg med tak der blinkene er friluft. Der kan vi skyte med hva som helt. Sommer og vinter. Regn og sol. Helmantel, bly og panserbrytende om du liker det.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

No er eg ikke aktiv pistolskytter lenger, er fortsatt medlem, men har solgt ut mine handvåpen. Noe krav til dokumentasjon anna kvart år, tror eg det ikke er. Men mange klubber har restriksjoner for bruk av baner og kaliberstørrelse på innendørs baner. Vi har det. Ikke lovligt med mantla ammo. Klubben skal som sagt kun dokumentere aktivitet og att det er program for søkt våpen, men hva er vitsen med ett våpen du ikke kan bruke inne da. som du skriver att du ikke ville meldt deg inn i en slik klubb. Synd det,vist det er kun en klubb hvor du bor. Eg skriver ikke, att vi nektet alt over 22. men såg helst att første våpen var 22.

 

Fint at du spør. Klubben jeg er medlem i bruker en innebane som man kan skyte .45 ACP i. Utebanen er alt av håndvåpen i Norge lov å skyte med. Innebanen har forbud mot Magnum, Helmantel og svartkrutt. Heller ikke kaliber over .455. Altså ingen problem med en .45 ACP.

 

Om jeg får lyst til å skyte med 22 har også klubben slike til utleie for medlemmer. Jeg ser hva du mener. Om noen er blodseriøse og går fullt inn for konkurranseskyting så er kanskje 22 det beste førstekjøpet. Men jeg kommer til å skyte mer som en hobby og fordi det enkelt å greit er gøy. Da foretrekker jeg noe det er mer futt i.

 

Men av mine 4 pistoler jeg kan erverve totalt blir det nok følgende: .45 ACP, 9mm, .22lr og en revolver jeg ikke har bestemt kaliber på enda. Og i den rekkefølgen.

Link to comment
Share on other sites

Synes det er så rart at det er kaffedrikkerne på klubbene som skal ha en mening om hva man bør kjøpe. Det har jeg aldri skjønt. De er aldri på banen og skyter, men er aktive fordi de sitter og drikker kaffe og prater. Deretter klager de over andre som ikke er aktive nok. På toppen av det hele blir man uglesett om man kjøper noe annet enn en Xesse el. som førstevåpen. Det er jo en fordel å skyte .22 for å bli en god pistolskytter, men ikke alle har en ambisjon om å bli en god pistolskytter, de vil rett og slett bare dra på banen og skyte for å ha det gøy, uavhenging om ikke alle skudda sitter i svarten eller ei. Bare for gleden av å kjenne rekylen i handa og kruttlukta i lufta.

Link to comment
Share on other sites

" I hvertfall for dagens 16-21 åringe"

 

 

 

Når det gjelder rekruttering - synes jeg at satsingsalder - bør være voksenalder.

Altså når økonomi/jobb/etablering - begynner å ta form.

 

De yngste er gjerne i en alder - hvor mange interesserer kolliderer med hverandre - og resulterer ofte i at de bare blir med i en kortere periode.

De "eldre" under 21 år - er gjerne i en utdanningsfase, og flytter kanskje på seg hvert år.

 

Men selvsagt:

 

Hvis klubben har kjempeøkonomi - og har medlemmer som synes ungdomsarbeide er interessant - ja, da ........... :)

 

Man kan også argumentere med at:

 

De kommer tilbake - når de blir eldre.

 

Ja - det er mulig at de husker at pistolskyting var moro - og gjør det.

På et helt annet sted i landet.

 

Jeg skal ikke motsi den som mener at jeg ser på rekrutteringsarbeidet "litt for lokalt" :D

Link to comment
Share on other sites

" de vil rett og slett bare dra på banen og skyte for å ha det gøy, uavhenging om ikke alle skudda sitter i svarten eller ei"

 

Ikke like gøy når man må bytte ut elektronikken da :roll:

 

Shadob: rekruttering i den alderen er et satsningsområde for NSF så litt viktig kan det jo være

Link to comment
Share on other sites

Synes det er så rart at det er kaffedrikkerne på klubbene som skal ha en mening om hva man bør kjøpe. Det har jeg aldri skjønt. De er aldri på banen og skyter, men er aktive fordi de sitter og drikker kaffe og prater. Deretter klager de over andre som ikke er aktive nok. På toppen av det hele blir man uglesett om man kjøper noe annet enn en Xesse el. som førstevåpen. Det er jo en fordel å skyte .22 for å bli en god pistolskytter, men ikke alle har en ambisjon om å bli en god pistolskytter, de vil rett og slett bare dra på banen og skyte for å ha det gøy, uavhenging om ikke alle skudda sitter i svarten eller ei. Bare for gleden av å kjenne rekylen i handa og kruttlukta i lufta.

 

Er pr dags dato kun støttemedlemm, er ikke aktiv i verken klubb som skytter,kaffidrikker eller klagegruppa. For meg kan gutten kjøpe hva han vil. Eg ymter bare frampå att 22 var er bedre start våpen. Som pr dags dato fortsatt er det mestskyttende kaliber i pistol

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig er det viktig å rekruttere unge personer. Jo tidligere man starter med pistolskyting jo større sjanse har man til å bli konkurransedyktig, og derav som resultat et bredere profesjonelt skyttermiljø i Norge.

 

Men det virker som noen har misforstått min alder. Jeg er 28 år gammel og er bare ute etter en fin hobby i et fint miljø. Thats it!

 

Og man har faktisk 4 kategorier for å skille på de forskjellige agendaene innenfor sporten.

Nå er jeg nybegynner, om 6mnd vil jeg være under rekreasjonsskytteren, muligens også mosjonsskytteren etterhvert. Men ingen planer om å gå under konkurranseskytteren.

http://grimstadsportskyttere.files.word ... 2/anbf.pdf

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

"Shadob: rekruttering i den alderen er et satsningsområde for NSF så litt viktig kan det jo være"

 

Det er det sikkert :D

 

Ytret bare min mening - og erfaringer fra egen klubb.

 

(Hadde selv et par døtre som syntes luft var gøy - og kjøpte en luftpistol som kostet mer enn min Freedom Arms.

 

Hvor lenge var den interessant?

 

Inntil fotballklubben la om treningsdagene til samme dager som pistolklubben hadde trening.

 

Og solgte selvsagt pistolen - mens jeg fikk igjen noe for den :wink:)

 

Og mine døtre er ikke de eneste som har vært en kort tur innom :wink:

 

Men nå sporer jeg helt av!!!

 

45 ACP er et flott kaliber - til felt!

Behageligere rekyl enn 9 mm - synes jeg den også har.

Link to comment
Share on other sites

Ser godt poenget om at og rekruttere voksne med jobb vil føre til vekst i klubben, men velger og tro at 16-17 åringer kommer tilbake til sporten og har da et bedre grunnlag til og bli god, men det får tiden vise.

 

Kron84 jeg tenkte det samme som deg når jeg begynte og skyte for et par år siden, hadde glock i Forsvaret og syns det var gøy. Men så er det en liten jævel i meg som hater og tape, og derfor skyter jeg 2-3 dager i uken, mest 22, men skyter alle feltgrenene.

Link to comment
Share on other sites

Til trådstarter: Hva er viktig for deg - å bli en god skytter eller å bli eier av flest mulige våpen?

 

Jeg synes noe av det mest idiotiske vi gjør er å råde nybegynnere til å kjøpe en .45 som sitt første våpen. Jeg har sett noen meget dårlige eksempel på hvordan det har gått.

Link to comment
Share on other sites

nhd: Det viktigste for meg er å nyte sporten, men vil selvfølgelig også bli en god skytter, innen rimelighetens grenser. Den første pistolen jeg kjøper kommer til å være min eneste pistol ganske lenge. når jeg har 2 pistoler er jeg ikke engang sikker på om jeg noengang kommer til å ha flere. en .45 ACP og 9mm kan vel brukes til veldig mange av grenene og det vil mest sannsynlig holde for meg, jeg har som sagt ingen planer om å gå "pro", men konkurrere mot andre amatører og sosiale skyttere.

Link to comment
Share on other sites

tja, hva kan jeg si. Revolverskyting er ikke noe jeg er veldig keen på. Så da blir det enten .45 ACP + 9mm, .45 ACP + .22lr eller 9mm + .22lr.

Hvilken av disse kombinasjonene synes du jeg burde gå for? 22lr blir uansett pistol nr.2. om jeg skulle bestemme meg for det.

Link to comment
Share on other sites

nhd: Jeg vil nå påstå at han kan bli begge deler, så lenge han bruker våpnene og ikke bare har de i skapet for å ha de (som støttemedlemmer gjør).

 

Det som gjør at mange av de som kjøper slike våpen slutter å komme pga at de ikke blir bedre skyttere, er ikke kun de sin feil. Litt av ansvaret ligger også hos klubben de tilhører, som mangler folk som kan lære dem hvordan de skal skyte med sånt. Så må vi heller ikke glemme fordommene de får, nettopp pga vedkubbefantaster som gjerne ikke selv klarer å håndtere noe kraftigere enn en .32 :winke1:

 

kron84: kjøp deg det du vil, jeg anbefaler dog en 22lr for mengdetrening. Kjøp gjerne en av disse "klonene av store militærpistolene" for å få litt mer autensitet til den "ordentlige" du har.

Kjøp deg først .45 + 22lr. Om du ønsker en 9mm senere og kanskje en lommepistol i 22lr, så søker du om det etterpå.

Link to comment
Share on other sites

Til trådstarter: Hva er viktig for deg - å bli en god skytter eller å bli eier av flest mulige våpen?

 

Jeg synes noe av det mest idiotiske vi gjør er å råde nybegynnere til å kjøpe en .45 som sitt første våpen. Jeg har sett noen meget dårlige eksempel på hvordan det har gått.

 

Kom gjerne med eksempel. Morro å høre.

 

Jeg synes det er morsomt hvordan mange som skjelver i buksa over dem som skaffer seg et lite arsenal. Om kravene om våpenskap er fulgt så er risikoen ved en slik "samler" svært liten. Vi har jo alle sett hva én Glock og én Mini-14 kan gjøre. Jeg tror ikke man behøver frykte de som kjøper svindyre custom-våpen (eller 10) fordi de synes det er kult å eie, og kanskje sluntrer unna treningen i et år. Det passer ikke profilen til en skurk.

 

Du setter opp et spørsmål som om det var et ultimatum. God skytter ELLER eie flest mulig våpen? Man kan vel bli en god skytter av å bare skyte .45 vel? Om trådstarter ønsker å bruke 8x så mye penger på ammunisjon ved å skyte .45, så er han i sin fulle rett til å gjøre det. INGEN har rett til å peke finger av den grunn. Jeg nevnte det tidligere også det at 9mm kontra .22 er blitt såpass billig at det er knapt nok synlig i lommeboka for en hobbyskytter. Røykere og snusere bruker flere ganger den utgiften i måneden.

 

Jeg skøt pistol for første gang i USA da jeg bodde der, før jeg var i førstegangstjenesten. Jeg begynnte på .44 magnum. Jeg lever ennå. I have no regrets!

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder valg av .45 ACP pistol lener jeg foreløpig på denne

 

Problemet er at den bare er tilgjengelig i USA for øyeblikket. Litt rart med tanke på at HK er et tysk merke.

Men har snust litt på EU forumet til HK, og det er rykter om at den skal lanseres i europa, og da er den kanskje mulig å kjøpe i Norge når jeg om 6 mnd kan kjøpe en pistol.

Link to comment
Share on other sites

Ahh, HK er flott. Har ikke skutt med akkurat den, men endel med USP. Men hvis du har godt voksne fingre så er vel HK mark 23 verdt å vurdere. Den har 6 tommers løp også :) Intersport Bogstadveien tar den inn.

 

Edit: Bare å skru på en lyddemper og en lasermodul, så er dette våpenet i Metal Gear Solid. (Bare for å erte gamlingene med polymeralergi :lol: )

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ahh, HK er flott. Har ikke skutt med akkurat den, men endel med USP. Men hvis du har godt voksne fingre så er vel HK mark 23 verdt å vurdere. Den har 6 tommers løp også :) Intersport Bogstadveien tar den inn.

 

Har faktisk sett på den, men har konkludert med at den er litt for svær :) Dessuten er den ikke så billig heller. Så vurderte jeg USP, men fant ut at HK har lagd en ny pistol som er videreutviklet fra USP, med navn HK45, og er blant annet mer presis enn USP. Så da fikk jeg veldig lyst på denne.

 

9mm har jeg vurdert den samme som det norske politiet valgte. Nemlig HK P30L. Så du kan vel si at det er HK som merke jeg foreløpig favoriserer :)

Link to comment
Share on other sites

Ville heller hatt en 1911 i .45ACP og heller en eventuell USP i 9mm. Jeg har skutt med både HK45 og HK mark23, jeg syntes ikke de var noe gode. Men smaken er som baken, den er delt.

 

Har faktisk sett på 1911 også, nærmere bestemt Smith & Wesson 1911TA. Men har foreløpig lent mot HK. Hvor har du fått prøve HK45 forresten? vært i USA?

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes HK lager utmerkede våpen, og grunnen til at jeg ville valgt mark 23 er nettopp det du nevner, den er svær og derfor er grepet ganske svært også. I forhold til det Rausheim sa så følte jeg mindre rekyl i en mark 23 enn med mange 1911 jeg har prøvd. På tross av at det er et lettere våpen. Det henger nok sammen med at jeg har litt store hender og at jeg fikk et svært godt grep. Riktignok har de fleste 1911 jeg har prøvd hatt et bedre avtrekk, så det er en avveining du må gjøre.

Link to comment
Share on other sites

"9mm har jeg vurdert den samme som det norske politiet valgte. Nemlig HK P30L"

 

På grunn av?

 

Fordi jeg liker den. Og den er en svært populær 9mm, nylig utviklet og generelt en god pistol. Det inntrykket har jeg fått ved å lese å se på reviews. Og den er ikke populær uten grunn.

Link to comment
Share on other sites

Populær i hvilke "kretser"?

 

Politi, våpenentusiaster, hobbyskyttere og fans av HK.

 

Du ville kanskje at jeg skulle si konkurranseskyttere så du kunne påpeke at den ikke er det beste valget innen konkurranse. Men jeg tror jeg har forklart mitt ståsted når det gjelder pistolskyting godt nok eller?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...