Jump to content

Bever tilberedning


mgarm

Recommended Posts

En kollega skal på jakt for å ta noen bevere. Han inviterer til gourmet middag som jeg må lage. Jeg har ikke peiling på bever, men kan lage de herligste retter av elg, hjort ol.

 

Har noen spørsmål:

* Trenger kjøttet å henge eller er det mørt fra før. Hvis det trengs å henge hvor lang tid anbefales det å henge kjøttet

* Tips for tilberedning. Helst ikke vanlig viltgryte, men mere som stek eller biff.

Link to comment
Share on other sites

Det enkleste og det jeg syns er å foretrekke er å skjære ut filetene, gni de inn med salt og pepper og surre de i panna på høy varme til de er fint rosa, gjerne samme dag som dyret er felt.

 

Her er en oppskrift som er grei om kjøttet er ferskt:

 

Stekte lårfileter av bever m/sopp (ca 3 porsjoner)

 

1 stk beverlår (ca 800 g )

1 l. Vann

1 dl eddik

50 g smør

150 g sopp (champignon eller annen skogsop) i skiver

1 dl rødvin

1 dl kremfløte

1 dl Creme Fraiche eller seterømme

Timian, salt, pepper

150 g gulrot

150 gr rosenkål

 

FREMGANGSMÅTE:

1. Mariner beverlåret i eddikvann ca 12 timer. (Sløyfes om kjøttet er ferdig mørnet)

2. Ben ut låret og skjæres i pene ensartede strimler på ca 2 cm i

diameter.

3. Krydre kjøttstrimlene med salt, pepper og timian

4. Brun smør / margarin i en panne og stek kjøttet forsiktig i ca 5

min.. Ta oppkjøttet fra pannen og hold varmt.

5. Stek den oppskivede soppen lett i steksjyen, tilsett rødvin og kok

ned til halvparten gjenstår.

6. Tilsett kremfløten og creme Fraiche / seterrømme og kok inn til

en jevn saus.

7. Smak til med salt, pepper og timian om nødvendig.

8. Gulrot og rosenkål kokes passelig møre.

 

Og her er en link til Stekt beverhale, helt grei: http://www.matoppskrift.no/oppskrift/Stekt-beverhale

Link to comment
Share on other sites

Eddik setter fart på mørningsprosessen, akkurat som en hvilken som helst marinade.

 

Jeg marinerer ikke ferdig mørnet kjøtt. Om en legger ferdig mørnet kjøtt i marinade får en en mørk kant rundt f.eks biffen og ødelegger litt av det en oppnådde med naturlig mørning.

 

Bruker kun eddik og marinade på ferskt kjøtt og kjøtt som av en eller annen grunn har fått avbrutt mørningsprosessen f.eks om det fryser

Link to comment
Share on other sites

Kjøttet kan variere veldig i både smak, lukt og konsistens. Av og til kan det lukte såpass at en kan lure på om det kan brukes til menneskeføde. Da er det greit å legge det i melk natten over. Eddik fjerner også noe av den lukten og smaken. Kan også bruke kaustisk soda for å få en mildere smak. Behandle det om trent som bjørnekjøtt.

Link to comment
Share on other sites

Takker for mange flotte svar.

Har også lest det med å legge det i melk. Kanskje det er lurt å legge den først i melk så fryse den og før tilberedning i eddikvann.

 

Tenkte å servere det som biff/stek av filetene og låret. Resten blir en viltgryte.

At det smaker som bjørn og kan tilberedes som det var ett godt tips.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje det er lurt å legge den først i melk så fryse den og før tilberedning i eddikvann.

 

Ville valgt et av alternativene. Putte det i fryseren først og så lagt det i enten melk eller eddik før tilbereding. Melk er ofte brukt når kjøttet skal brukes i gryte. Eddik er ok på det som skal gå til biff....

 

At det smaker som bjørn

 

Vet ikke helt om jeg kan si det smaker som bjørnekjøtt, men beveren er grei å tilberede på samme måten som bjørn og andre vilt med kraftig viltsmak. Vet ikke helt hva jeg skal si beveren smaker, kraftig viltsmak, får litt assosiasjoner til skogbunn, mose, bark....

Link to comment
Share on other sites

Oppskrift på verdens beste bever

 

Beverkjøttet (lår) legges i melk kvelden før og plasseres i kjøleskapet.

 

Vi begynner med tilbehøret:

 

- Fløtegratinerte poteter. Kjøp butikklagd eller lag selv.

- Stekt champignon eller annen egnet skogssopp (bruk godt med smør, salt og pepper)

- Smørdampet brokkoli og rosenkål

- Kokte gulrøtter

 

Når tilbehøret er ferdig holdes det varmt i ovn mens man begynner på kjøttretten:

 

Beveren tas ut av melken. Melken skylles ut i vasken. Beverkjøttet hives i søpla. Stek så renskåret hjortebiff på høy varme til den er rosa i midten, ca 2-4 minutt.

 

Serveres med god rødvin.

 

Vel bekomme.

Link to comment
Share on other sites

Hei, har mye erfaring med tilbereding av bever som amatørkokk. Det blir i de fleste tilfeller veldig god mat. Kjøttet kan minne litt om hare og rådyr, med en mer søtlig treaktig smak, naturlig nok.

 

Når du ser en bever så skjønner du fort at det er bakparten som gir det meste kjøttet. Er du lat etter skuddet kan du nøye deg med å skjære ut ryggfiletene og lårene, da slipper du å vomme. Men aller helst vommer du dyret forsiktig (pass på å ikke stikke hull på analkjertlene), før du flår det (eller egentlig spikker av skinnet). Etter min mening trenger ikke bever noe særlig mørning lengre enn at dødsstivheten er gått ut, 1-2 døgn.

 

Da kan du tilberede boger, sider og lår som grytekjøtt, og indre- og ytrefilet som biff.

Hele hemmeligheten med tilbereding er å FJERNE ALT SYNLIG FETT. Det er fettet som kan gi den ramme smaken som mange har blitt opplært til å prøve å skjule med å legge kjøttet i melk eller eddik over natten.

 

Jeg synes det gjør seg veldig laget som en vanlig viltgryte, med portvin eller bærsaft (solbær, bringebær eller rips) i sausen. Så det er mitt forslag til de som vil prøve seg.

 

Det er for øvrig ikke trikiner i norsk bever som noen lurte på.

 

Alle som spiser bever bør være klar over bieffektene, min frue som jeg nå har 2 barn sammen med ble kraftig forført av en bevergryte på 3 date, noe som førte til full pott den kvelden :D

 

Jeg synes det er synd at mange fortsatt ikke gi beveren den respekt den fortjener som jaktbytte, matvilt og som nøkkelart for biologisk mangfold i Norge.

 

Lykke til med beverjakt og kokkelering.

 

Torgeir

Link to comment
Share on other sites

Jeg har svært god erfaring med å kverne beverkjøttet til kjøttdeig. Kjøttet kan da brukes til alt du ellers ville brukt kjøttdeig til. Min foreløpige favoritt er grove bever-burgere, blander bare kjøttdeigen med salt, pepper og et egg. Deretter er det bare å forme burgere og steke etter ønske, før en lesser på med ost, bacon, tomat, agurk, salat og hva en ellers måtte ønske i gode hamburgerbrød. Topp mat!

 

edit:

Har også blitt tipset om at speket beverlår er snadder, så hvis det blir klaff på jakta til helga er dette noe som skal prøves.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...