Jump to content

Arvet noen våpen.. Hva gjør jeg nå?


JPN

Recommended Posts

Hei,

 

Om dette er postet på feil sted så beklager jeg. Dette er vel ikke akkurat antikke våpen. Sannheten er at jeg vet ikke helt hva det er.

 

Jeg har arvet 2 stk våpen av min bestefar. Jeg lurer nå på et par ting.

 

Nr 1. Hva slags våpen er dette? (litt historikk, kommer til å bruke nettet etterhvert og lete litt. Men kanskje noen vet?)

Nr 2. Iallefall en av disse må registreres. Hvordan gjør jeg det i praksis? (Jeg har jegerprøven og noe våpen fra før, men er helt "fersk")

 

Legger til noen bilder, håper noen kan hjelpe. Den ene er vel en et-løps hagle? Det ser virkelig fælt ut og mangler noe i fronten. Er dette mulig å få tilbake til en penere stand. (Jeg tør ikke gjøre noe før jeg vet hva jeg ikke skal gjøre)

 

b0cc4775-cfe4-41f1-837f-dd3af71a3dee.jpg

 

4-1.jpeg

 

8.jpeg

 

3-1.jpeg

 

fc931559-40ce-4234-aa5d-03a15a0be2f7.jpg

 

2-1.jpeg

 

6.jpeg

 

1-1.jpeg

 

9.jpeg

 

5.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Første bilde er ihvertfall en enkeltløper hagle som mangler forskjeftet.

Den andre ser ut til å være en tysk Falke rifle i 22lr eller lignende. (Falke er mest kjent for sine luftrifler).

 

Tror du det er mulig å oppdrive et forskjefte noe sted?

 

22LR er det ikke tror jeg. Står "Kal 6mm flobert glatt" på den.

 

Takk for svar :)

Link to comment
Share on other sites

Liten trost hagle da altså. Falke model 16?

 

Uansett ikke noe problem for deg å få disse registrert på deg som arv (uten at de virker inn på jaktvåpengarderoben).

 

Om de er verdt å reparere/stelle i stand aner jeg ikke, men det kan sikkert andre her inne hjelpe deg med.

 

Finner du fabrikk merke på den store hagla?

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke finne noe mer merking på den Falke, men på haglen står det "The triangle gun" under rusten ser det ut som.

Finner ikke noe mer.

 

Om det er verdt verdimessig å fikse dem bryr jeg meg ikke så mye om. Men hadde vært veldig artig å fått dem i stand og skutt med dem igjen.

 

Haglen virker å være rustet slik at den ikke kan åpnes. Har ikke prøvd å smøre den med noe ennå.

Link to comment
Share on other sites

6mm Flobert er over i det ukurante segmentet.

Triangle Gun var et varemerke som G-Sport solgte diverse hagler i den rimelige klassen under, da kjøpt inn som partier for salg under eget varemerke. Tror denne kan bli vanskelig å finne deler til, evt. må du finne ut hvilke andre navn den har vært solgt under og prøve Numrich Gunparts e.l.

Ingen av disse har nevneverdig økonomisk verdi, og de har nok helst begrenset bruksverdi også. Foreslår at du registrerer dem på affeksjonsverdi. Da får du dem registrert utenfor jaktgarderoben, men med forbud mot å kjøpe ammunisjon.

Link to comment
Share on other sites

Sansynligvis en Gresvik (G-sport) hagle.

 

Muligens en Baikal produsert for Gresvik.

 

Begynner å bli litt spesielt med slike gamle billig våpen, vi bør vel ta vare på noen av de også.

 

P.s. Affeksjon gir ikke nødvendigvis forbud mot kjøp av amo eller jaktforbud, det avhenger av om arver har våpen fra før eller ei. I dette tilfellet en jeger, så det problemet er uansett ikke aktuelt. (Kommer litt an på våpenkontoret).

Link to comment
Share on other sites

6mm Flobert er over i det ukurante segmentet.

Triangle Gun var et varemerke som G-Sport solgte diverse hagler i den rimelige klassen under, da kjøpt inn som partier for salg under eget varemerke. Tror denne kan bli vanskelig å finne deler til, evt. må du finne ut hvilke andre navn den har vært solgt under og prøve Numrich Gunparts e.l.

Ingen av disse har nevneverdig økonomisk verdi, og de har nok helst begrenset bruksverdi også. Foreslår at du registrerer dem på affeksjonsverdi. Da får du dem registrert utenfor jaktgarderoben, men med forbud mot å kjøpe ammunisjon.

 

Skjønner. Hva menes med ukurante segmentet? Vanskelig å finne ammunisjon?

 

Det hadde vært artig å fikset opp haglen. Kunne en børsemaker hjulpet meg med å se nærmere på den tror dere? Noen som vet om en i nærheten av Larvik som kan anbefales?

 

Som sagt så er verdien ikke så interessant, men mer som å ha noe fra min bestefar.

Link to comment
Share on other sites

6mm Flobert ammunisjon tviler jeg på at er i produksjon lenger. Det som er i sirkulasjon er stort sett blyhaglpatroner og følgelig pr. idag kun omsettelig som samlerobjekter. Du kan også komme over "eikenøtter", RWS hadde slike i produksjon på begynnelsen av 80-tallet.

Link to comment
Share on other sites

(Jeg tør ikke gjøre noe før jeg vet hva jeg ikke skal gjøre)

Litt som med førstehjelp dette, det verste man kan gjøre er å ikke gjøre noe ;)

 

Hagla mener jeg har gjort jobben sin, med mindre den har affeksjonsverdi, så er verdien tilnærmet null.

Men 6mm flobert'en er en morsom sak. Du gjør ikke noe galt ved å demontere så mye som mulig og pusse den med olje. Kanskje la delene ligge i olje eller f.eks Kroil over natten. Stokken ville jeg renset og oljet inn på nytt.

 

Helt uten praktisk begrunnelse, kunne jeg gjerne tenkt meg en slik 6mm flobert selv. Kanskje fordi det er ett nusselig lite kaliber som generasjonen før oss brukte til jakt.

Link to comment
Share on other sites

Hei

Håper det er greit at eg låner tråden litt med et spørsmål om arv.

 

I våpenloven står det følgende:

§ 20. Erverv av våpen på grunnlag av arv og affeksjonsverdi

Det kan gis tillatelse til å erverve og inneha inntil 3 rifler eller hagler til søker som ønsker å beholde slikt våpen som minne etter arvelater i rett opp- eller nedstigende linje.

 

Men eg finner ikkje at det står beskrevet i klartekst om disse våpene skal gå inn i våpengarderoben eller ikkje?

 

Saken er at eg arvet ei hagle etter min bestefar for noen år siden og registrering på meg gikk greit.

Men den teller som 1 av 6 våpen i våpengarderoben. Eg har vert i kontakt med våpenkontoret men dei meiner det er slik det må bli om eg vi beholde våpenet i skytbar stand dvs ikkje blombere det.

 

Noen som veit dette med sikkerhet og helst kan henvise til en paragraf eller offentlig skriv?

Link to comment
Share on other sites

(Jeg tør ikke gjøre noe før jeg vet hva jeg ikke skal gjøre)

Litt som med førstehjelp dette, det verste man kan gjøre er å ikke gjøre noe ;)

 

Hagla mener jeg har gjort jobben sin, med mindre den har affeksjonsverdi, så er verdien tilnærmet null.

Men 6mm flobert'en er en morsom sak. Du gjør ikke noe galt ved å demontere så mye som mulig og pusse den med olje. Kanskje la delene ligge i olje eller f.eks Kroil over natten. Stokken ville jeg renset og oljet inn på nytt.

 

Helt uten praktisk begrunnelse, kunne jeg gjerne tenkt meg en slik 6mm flobert selv. Kanskje fordi det er ett nusselig lite kaliber som generasjonen før oss brukte til jakt.

 

 

Haglen hadde jeg egentlig bestemt meg for å destruere, men nå som det kanskje var en som hadde et for skjefte så frister det litt å prøve å pusse litt. Den er derimot svært rusten, avtrekk og "knekke" funksjonen fungerer ikke pga rust. Tror dere at det i det hele tatt går å få den "ok"?

 

Flobert'en kunne jeg få ammunisjon til og jeg må si jeg likte veldig godt utseendet og riflen generell. Frister å få den registrert på meg.

 

På tampen. Kan jeg få problemer av å ha disse to våpnene i våpenskapet mitt frem til jeg tar en avgjørelse?

Ventet 20 min på linjen til våpenkontoret for å avtale levering av haglen i stad og så la de på. Er jo ikke lett :(

Link to comment
Share on other sites

Har pusset opp ei hagle som var omtrent like rusten.

 

Resultatet ble faktisk ikke så værst, men gikk da brutalt tilverks.

images?q=tbn:ANd9GcQ6NN6Q5kp_t1RiTmssiOzpuFNAa3QeEqDcNtoM5Wkg1XO4OWri

+

fint sandpapir for metall

+

tolmodighet

+

blånering (jeg kostet ikke på min skikkelig blåneringsjobb, så smurte den bare inn med kaldblånering)

 

 

Om du fikser opp hagla, så legg gjerne ut bilder av resultatet ;)

Link to comment
Share on other sites

Riflen må jeg vist enten plombere eller destruere. Dette fordi den ikke har vært registrert på min bestefar. Det har vært registrerings plikt og når det var amnesti skulle den da vært meldt inn om. Det var litt synd da. Blir vel til at jeg plomberer den.

 

Haglen hadde det derimot ikke vært registrerings plikt på og den kunne jeg få på affeksjonsverdi. Det ville ikke gå utover tot. 7 våpen regelen, men da var det ikke lov å skyte med den.

 

Skal ikke være lett.

Link to comment
Share on other sites

Angående arv er det plombering ikke en del av dette, da tar man våpenet ut av våpenregisteret, det gjør man ikke med arv.

 

Merk at mye av svadaen gjelder våpen som ikke er lovlige å benytte til jakt (Stengun, for korte våpen etc.), dette kommer ikke i bruk for arvede jaktvåpen.

 

Fra Rundskriv 2009/009 13 desember.

3.5.1.4.2 Erverv på grunnlag av pietets eller affeksjonsverdi - Arv

Etter våpenforskriften § 20 kan det gis tillatelse til å erverve og inneha inntil tre rifler

og/eller hagler til søker i rett opp- og nedadstigende slektslinje som ønsker å beholde

omsøkte våpen som et minne etter arvelater, uten at vedkommende kan påvise et annet

behov for våpenet.

Videre kan det gis tillatelse til å erverve og inneha pistol, revolver og våpen som ikke er

tillatt benyttet til jakt, i spesielle tilfeller til søker i rett opp- og nedadstigende slektslinje på

grunnlag av arv og affeksjonsverdi alene.

Når det gjelder erverv av arvede våpen, er søkeren ofte interessert i å beholde våpenet som

et minne om arvelater uten at vedkommende kan påvise noe direkte behov for våpenet.

Rundskriv 2009/009 Retningslinjer for politiets behandling av våpensaker Side 31 av 59

Bestemmelsen innebærer at det ved arv kan gis ervervstillatelse til søker i rett opp- og

nedadstigende linje for inntil 3 rifler og/eller hagler som lovlig kan benyttes til jakt.

Søknad om ervervstillatelse på grunnlag av arv for pistol/revolver og/eller rifler/hagler som

ikke lovlig kan benyttes til jakt, skal i alminnelighet avslås. Forskriften åpner imidlertid for å

innvilge slike søknader «i spesielle tilfeller». § 20 annet ledd siste punktum bestemmer at

begrensningen til tre våpen likevel ikke gjelder. Politidirektoratet antar at

Justisdepartementet med dette mener at vedkommende ikke kan forvente å kunne erverve

inntil tre våpen av disse våpenkategorier.

Slike søknader kan f.eks. innvilges hvor det kan sannsynliggjøres at arvelater eller en annen i

rett oppadstigende linje har brukt det aktuelle våpen i motstandskampen under siste krig.

Det vil likeledes kunne tenkes å foreligge grunnlag for ervervstillatelse i andre helt spesielle

tilfeller.

Det reises ofte spørsmål på hvilket tidspunkt våpen kan overdras på bakgrunn av arv.

Utgangspunktet må være at arvelater enten har avgått ved døden eller at vedkommende er

så syk evt av andre årsaker ikke lenger er i stand til å ta vare på våpnene på en betryggende

måte, slik at det er naturlig å overdra våpnene til nære slektninger som følge av arv.

Direktoratet har f eks hatt en forespørsel fra et politidistrikt hvor en frisk 40- åring forlangte

å få overført sine rifler/hagler til sin 16-årige sønn som arv, hvoretter han selv skulle kjøpe

nye våpen og i egenskap av verge skulle disponere de våpen som var tenkt overført til

sønnen. Sistnevnte forhold faller klart utenfor reglene om overføring av våpen som følge

av arv. I slike tilfelle må en ordinær behovsprøving legges til grunn for at våpnene skal

kunne overdras til sønnen.

Direktoratet viser til at forskriften § 20 ikke har affeksjonsverdi som selvstendig grunnlag

for erverv, uten at denne er knyttet opp til en arvesituasjon i rett opp- eller nedadstigende

linje. Politidirektoratet viser imidlertid til at våpenloven § 7 tredje ledd om «annen rimelig

grunn» fortsatt må vurderes på selvstendig grunnlag. Dette innebærer at det også vil kunne

gis ervervstillatelse på grunnlag av arv/affeksjon i andre tilfelle, for eksempel til

gjenværende ektefelle eller mellom søsken. Forskriften § 20 vil da ikke komme til

anvendelse.

Link to comment
Share on other sites

6mm Flobert Glatt er opprinnelig ervervet som hagle, den er m.a.o. lovlig uregistrert. Den lovteksten som gjaldt da det våpenet var i handel skilte registreringsplikten på riflet kontra glattboret løp. Dette skal være kjent for våpenkontoret, og hvis de ikke er kjent med det skal de kunne verifisere det enkelt.

Link to comment
Share on other sites

Takk Vingemutteren.

 

Da bør det vere greit å få hagla som eg arvet etter min bestefar ut at våpengarderoben. :)

Dette er jo heller ikkje et våpen eg jakter med, eller skyter med til vanlig. Men eg ønsker å beholde det i skytbar stand.

 

Eg får ta ein diskusjon med våpenkontoret :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har arvet en ting til av min bestefar, men jeg blir litt redd for å flagge det ut for mye i frykt for at jeg kan ødelegge for min egen del mtp mine jaktvåpen og fremtidige søknader. Man vil jo bare følge loven....

 

Jeg legger ut noen bilder av den, jeg vet ikke så mye om denne heller. (jeg skyter forøvrig dynamisk og er medlem av pistolklubb.)

 

Hvordan skal jeg gå frem for å ikke måtte destruere/plombere denne? Og har noen noe info om denne??

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Den "salongen" har jeg maken hengende på veggen. de er i utganspunktet 6mm glatt, men går å skyte eikenøtt med. Mange boret disse opp til 22lr. Presisjonen er ikke eksisterende på disse, så de egner seg til middels veggpryd. Den har ingenting på jakt å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

JPN@

Arv/affeksjon (du har to hagler og derved ledig plass til den lille saken der også), som pistolskytter er det ingenting i veien for dette.

 

Hadde jeg vert deg hadde jeg registrert alle tre på arv/affeksjon, og vurdert plombering av G-sport hagla senere om den ikke kan settes i god bruksstand (Da kan du ha den på veggen og fortelle historier om den i stedet for å fylle skapet).

 

Om våpenkontoret skulle finne på å nekte deg å bruke den pistolen, kan du sikkert ta den over på bruksområde Sivilpistol 1 i Dynamisk. (Om den holder seg innenfor 185x120x30mm, og det tror jeg Mauser 1910-1034 gjør).

 

OBS! Ingen av de våpna kan våpenkontoret kreve plombert, det har ikke de noe med. De enten innvilger eller avslår erverv av funskjonsdyktige våpen, og i ditt tilfelle er dette rimelig rett frem som jeger og pistolskytter.

Link to comment
Share on other sites

Den "salongen" har jeg maken hengende på veggen. de er i utganspunktet 6mm glatt, men går å skyte eikenøtt med. Mange boret disse opp til 22lr. Presisjonen er ikke eksisterende på disse, så de egner seg til middels veggpryd. Den har ingenting på jakt å gjøre.

 

Vil det si at jeg kan få den registrert på meg?

Link to comment
Share on other sites

JPN@

Arv/affeksjon (du har to hagler og derved ledig plass til den lille saken der også), som pistolskytter er det ingenting i veien for dette.

 

Hadde jeg vert deg hadde jeg registrert alle tre på arv/affeksjon, og vurdert plombering av G-sport hagla senere om den ikke kan settes i god bruksstand (Da kan du ha den på veggen og fortelle historier om den i stedet for å fylle skapet).

 

Om våpenkontoret skulle finne på å nekte deg å bruke den pistolen, kan du sikkert ta den over på bruksområde Sivilpistol 1 i Dynamisk. (Om den holder seg innenfor 185x120x30mm, og det tror jeg Mauser 1910-1034 gjør).

 

OBS! Ingen av de våpna kan våpenkontoret kreve plombert, det har ikke de noe med. De enten innvilger eller avslår erverv av funskjonsdyktige våpen, og i ditt tilfelle er dette rimelig rett frem som jeger og pistolskytter.

 

Det hadde vært helt fantastisk om jeg kunne fått iallefall pistolen registrert på meg. Jeg prøver å finne ut hvordan i all verden den havnet i safen til bestefar. Det å kunne tatt den med å skutt litt i ny og ne hadde vært veldig gøy.

Link to comment
Share on other sites

Jepp, den har ikke riflet løp og er derved definert som hagle.

 

Du har to hagler og en pistol som skal inn på arv/affeksjon, verre er det ikke. Om våpenkontoret ikke har peiling får vi ta litt rolig voksenopplæring.

 

:) Høres bra ut! :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

§ 20. Erverv av våpen på grunnlag av arv og affeksjonsverdi

Det kan gis tillatelse til å erverve og inneha inntil 3 rifler eller hagler til søker som ønsker å beholde slikt våpen som minne etter arvelater i rett opp- eller nedstigende linje.

I særlige tilfeller gjelder tilsvarende for pistol, revolver og våpen som ikke er tillatt benyttet til jakt. Begrensningen til 3 våpen gjelder likevel ikke.

(våpenforskriften)

 

Kan sette mange kroner på at en søknad på pistolen ikke går gjennom dessverre, selv om det i teorien skulle være mulighet for det.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
Foreslår at du registrerer dem på affeksjonsverdi. Da får du dem registrert utenfor jaktgarderoben, men med forbud mot å kjøpe ammunisjon.

 

P.s. Affeksjon gir ikke nødvendigvis forbud mot kjøp av amo eller jaktforbud, det avhenger av om arver har våpen fra før eller ei. I dette tilfellet en jeger, så det problemet er uansett ikke aktuelt. (Kommer litt an på våpenkontoret).

 

Litt OT dette,men noe eg har lurt litt på ettersom det har vært mye rot og feilskriving av type våpen og kaliber på mine våpenkort fra våpenkontoret:

 

Har en et våpen registrert under arv/affeksjon,så skal dette stå på våpenkortet sammen med at det er ikkje tillat brukt.

Dette står på kortet til Kragen eg har.

 

Har også en HV mauser som er (foreløpig) regga som affeksjon pga plassmangel i garderoben,men på denne står det ikkje noe sånt på våpenkortet(tydeligvis en glipp fra våpenkontoret nok en gang..).

 

Hva skjer dersom en hadde kjøpt ammunisjon til denne rifla? Eg har ingen andre jaktrifler i dette kaliberet. De skriver vel ned kjøpet med navn og våpenkortnr i loggen sin,men rapporteres ammo-kjøp til noen form av myndighet?!?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...