Jump to content

Bytte løp på salong?


Münsterjeger

Recommended Posts

Har tidligere nevnt at jeg har elendig presisjon i børsa mi. Kunne like godt kassert den, men siden det er arvegods har jeg ikke lyst til det.

Grunnet at dette ikke er arv i rett linje i familien, kan jeg ikke søke denne som arverifle heller.

Tilhørte fetteren til pappa.

 

Så lurte da på om noen vet om det er mulig å få tak i nytt løp til denne? Eller vil ikke det ha noe for seg?

Det er en Brno Mod 2.

Har lyst på varmint løp.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm, det høyrdes merkelig ut det der. Kva ammo har du testa ? Har du fått sjekka at ikkje skruene i stokken, som går opp i rifla, er alt for kraftig tilsnørt ? Kva med stokken og rifla generelt, ser den bra ut, eller er den et sorgens kapittel ?

Er løpet kraftig rusta inni ?

 

Det går selfølgelig an å skifte løp i den, og du får kanskje også tak i varmint løp til den, men kosten med dette er eg usikker på. Men eg trur eg ville ha sjekka skruene til stokken og innvendig i løpet først. I tillegg ville eg kanskje fått stokken bedda / tilpassa til låsekassa og løpet.

 

Eg har samme rifla sjølv, og du skal jaggu skyte ein del, skal løpet bli ødelagt. Det er nå rust og skeivheiter, som kan lage ein del krøll...

 

Men kanskje ein børsemaker her inne kan svare deg på dette..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skillt stokk og løp et par ganger, og har skrudd dette godt fast. For hardt?

Jeg tror bruken av denne har vært minimal. Den har stått lagret tørt de siste 30 årene.

HAr kikkket i løp, og kan ikke se noe rust. Ser speilblankt ut.

 

Børsa og stokk ser ikke galt ut. Har også pusset innvendig på stokken for å eliminere at det ikke er frittliggende løp.

 

Av ammo hadde jeg Federal bulkpack. De med kobberlegering.

Gikk så over til Lapua Std Club. Muligens litt forbedring, men ikke det helt store..

Disse kulene er også moderat smurt med kulefett i forhold til Federal som ikke hadde noe.

HAr skutt ca 300 skudd med disse, så børsa skulle da være innskutt med disse nå..

Samler ca 10 cm på 60 meter.

Kikkertsikte er av typen Simmons Blazer 3-9*50

Det som er mest irriterende er slengere som kommer i tide og utide...

Link to comment
Share on other sites

Dette høres litt rart ut.

Få en våpen mek til å kontrolere kroningen på løpet.

Og få skutt med våpenet fra benk, la gjerne en som du vet har gode samlinger gjøre jobben. Dersom du er usikker på egene ferdigheter.

Og husk at BRNO kan være sær på amo og må ha en del skudd før de stabliserer med en amo type.

Link to comment
Share on other sites

Trur nok eg ville ha sjekka dei skruene, og helst fått bedda den skikkelig. Kroninga, kan du få gjort av ein børsemaker, men ta ein liten gjengejobb i tillegg, så du kan putte demper på den i samme slengen.

 

Dei federal skudda har eg ikkje hørt er så veldig bra i enkelte rifler, så eg ville ha kutta ut den iallefall.

 

Villle ha kjøpt meg et par pakker med forskjellig ammo, Eley sub ammo, CCI standard, Lapua hulspiss og kanskje Remington sub, dei skal gå bra i dei riflene meinar eg. Har kun testa CCI standard og Rem. sub i mi rifle og dei går bra der.

 

Men hvis ikkje den har vært brukt på så lenge, så er nok ikkje løpet ditt utskutt. Det kan være at stokken er blitt for tørr, og at det er spenn i den, eller skjefteskruene er for har tilsnørt. Kanskje kroninga også er ein faktor, men har ikkje hørt at dette er et stort problem, men ville ikkje ha utelukka det.

 

Lykke til, det er ei fin rifle du har iallefall. Den skal normalt gå bra og er slitesterk som pokker. :D

Link to comment
Share on other sites

Med elendig presisjon mener jeg 10 - 12 cm på 60 meter.

Men skal skru opp skruene og prøve på nytt. Disse vet jeg at er skrudd HARDT.

Den er fabrikkgjenget. Skyter ikke så mye med demper, da jeg ikke skyter subammo. Enda. Har derimot kjøpt en pakke med CCI sub. Remington sub hadde jeg, men den pakka gikk bort til bare boksskyting på 10 meter.

 

Har pusset ned stokken og lagt på ny lakk.

Stokken er jo også veldig gammel, og bar preg av at det var gammlet. Tok derfor full overhaling på denne.

Kikkerten skal være av OK kvalitet. HAdde denne på 308 og skøyt utmerkede samlinger.

Link to comment
Share on other sites

Mulig dett er et dumt forslag, men for å eliminere bort så mange feilkilder som mulig så kan du:

 

1. Skru av stokken og sett fast låsekassa i en skrustikke (med noe mykt mellom børse og skrustikke).

2. Ta av lyddemper.

3. Kjøp det noe dugelig ammo (god kvaliet).

4. Skyt samlinger på f.eks. 20, 40 og 60 m med børsa montert i skrustikka (uten stokk).

 

Jeg vil tror hvis børsa minus stokk er sånn nogenlunde så burde du klare 3 skudds samlinger på under 40 mm på 60 m.

 

Hvis du også skyter på 20 og 40 m, så kan du også se om det skjer noe rart med samlingene fra avstand til avstand.

Link to comment
Share on other sites

Har du pusset våpenet helt rent etter at du skjøt med kobberbelagte kuler?

 

En god puss er faktisk viktig for .22 våpen også.

Det du kan bruke er meget fin stålull, trippel 0 går bra. Du tvinner stålull omrking hodet på pussestokken og har på god våpenolje. Dra denne fram og tilbake noen ganger gjennom løpet, den skal gå passe trangt. Deretter tørrbusser du og skyter 20 skudd før du begynner å teste presisjon.

Link to comment
Share on other sites

Har samme rifla som deg, og på min ble jeg tilfeldigvis oppmerksom på at skuren til reimfeste på stokken var litt for lang (orginal skrue). Skruen hadde løsna litt, og da jeg skrudde den til løfta den faktisk pipa fra stokken. Kan jo sjekke om dette også er tilfelle på din.

Link to comment
Share on other sites

Har du pusset våpenet helt rent etter at du skjøt med kobberbelagte kuler?

 

En god puss er faktisk viktig for .22 våpen også.

Det du kan bruke er meget fin stålull, trippel 0 går bra. Du tvinner stålull omrking hodet på pussestokken og har på god våpenolje. Dra denne fram og tilbake noen ganger gjennom løpet, den skal gå passe trangt. Deretter tørrbusser du og skyter 20 skudd før du begynner å teste presisjon.

 

Dette her høres ut som en veldig rask måte å sarve ett 22 cz løp på. For det første er løpet så tight at de fleste 22 pussestokker gjør mere skade enn nytte, for det andre er løpet så jevnt og glatt at noe mere enn en Boresnake er ifølge meg bare unødvendig. Min gamle 452 hadde sikkert 40-50000 skudd igjennom seg før jeg solgte den, den ble aldri pusset med noe mere enn en wd40 dynka Boresnake og der hadde jeg i tillegg rippa ut kobberbørsta.

 

Presisjonen på min var glimrende.

 

BB John

Link to comment
Share on other sites

Har du fjernet anlegget mot pipen fremme i løpskanalen?

 

I så fall har du sluppet ut en sekk med ormer. :wink:

 

Presisjonen kan meget vel gå dukken etter en slik operasjon, noe som den også kan gjøre etter å ha tatt mekanismen ut av stokken.

 

Sjekk liste:

1. Løpsfeste må stå skikkligt mot forskjeftet, viss ikke shims til det gjør det, eller søylebedd. (Det finnes de som sløyfer å bruke dette festet).

2: Mekanismen skal ligge ordentlig i stokken (rigle litt forsiktigt på den så du er sikker på at den har satt seg før du i det hele tenker på å stramme en skrue).

3: Stramming av skruene gjøres forsiktigt og litt på hver til de er finger stramme (normal momentet er mellom 15 og 25 i en eller anne amerikansk verdi, kansje ib/ft, uansett så skal det ikke strammes til treverket knaker, eller på annen måte gir seg). Forskjeligt moment gir forskjellige treffpunkt (eksprimenter).

4: Frittliggende løp eller ei, CZ standard/LUX (Samt Brno Model 2) har presspunkt på løpet helt fremme i løpskanalen. Fjernes dette, kan man risikere at låsekasser som ikke ligger skikkligt i stokken må beddes (eller man kan trikse litt med shims under fremre løpsfeste :wink: ).

5: Puss gjøres i hovedsak med tanke på rust i en 22lr, puss alltid fra kammer (for å spare kroningen).

6: Sjekk at kroningen ser hel og jamn ut (fasen i enden av løpet). Denne må være uskadet.

7: Prøv litt forskjelligt av amo, Eley subsonic går normalt bra, CCI standard går greit, det samme gjør Norma N2. Eley pistol og rifle trives i mine rifler. Konsentrer deg om 40grs kuler.

8: Nei nå må jeg jobbe. :D

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Kjøp en pakke med kvalitetsammo (eley eller lapua subsonic). Sett deg i benk eller ligg i en god stilling med godt annlegg (men ikke bak og ikke under pistolgrepet)Hold våpenet godt fast og press det inn mot skulderen. Et godt og ganske fast grep hindrer våpenet i å hoppe rundt, og med det slenger skudd i hytt og vær. Dette er svært kritisk på .22 lR. Sjekk også at du ikke kanter våpen.

Jeg kan ligge i en god silling holde våpen helt i ro med anlegg (tilsynelatende likt rekylopptak) og den spreier utover som bare det. (5 cm grupper 60 meter)- holder jeg godt fast kan gruppene krympes til et nivå der de fleste sitter innenfor en lapp på samme avstand, og alt langt under en tomme. (med kvalitets ammo)

Våpenet bør også være i ro ca 1 sekund før skuddet går og 1 sekund etter - pleier jeg å si.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...