Jump to content

lyddemper til 308 win


ZenotiX

Recommended Posts

ver no påstå at hausken standar er ein smule betre på alle område, bortsett fra at den ikkje har modular.

 

 

Har du mange dempere du da? Jeg byttet ut min Hausken standard med Sonic og 2 ekstra moduler og er ikke i tvil hva jeg ville valgt mtp pris kontra effekt.

Link to comment
Share on other sites

Ase Utra SL5. Ikke veldig dyr, liten, demper godt nok. Ingen moduler eller stålforinger som kan løsne og tåler mer enn de fleste andre dempere. "Rustfritt" stål og veier ca 410gram. Bygger ca10cm frem fra munning, og bare gjengelenden bakover. Pris, snaue 2500 om du handler nå.

Link to comment
Share on other sites

Ser det oppgis tall for demping i denne tråden ingen med måleustyr greier å matche.

 

Siste store testen i Vapentidningen ga beste demping av gjennomsnitt på 2 skudd på rett over 25 db - som er mer en 10-12 X lydtrykket av det som oppgis som dempingstall i tråden. -3db = halvert lydtrykk.

 

Ingen lyddemper demper en 308 smell målt 1m til siden 90 grader på munning særlig over 25-26 db uansett størrelse og lengde. Kulesmellet får en ikke vekk.

Link to comment
Share on other sites

Alle reklametall må tas med en klype salt, også når det gjelder dempere.

Faktiske tall må komme fra tester som har testet samtidig, med samme børse/patron/måleutstyr.

 

edit: skrivefeil

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Beste måten å sammenligne dempere for dem uten avansert måleutstyr er som følger. Skyt et sted hvor man får litt ekko i fra omgivelsene. Bruk videokamera og film sekvensen. Etterpå tar du tiden på gjenklang/ekko og svaret gir seg selv.. ;)

 

Det finnes helt klart dempere som er mer effektive enn andre, mer varig enn andre og mer tiltalende utseende enn andre. Og er det noe som er helt sikkert så er det at verdens beste demper ennå ikke er laget.. ;)

Link to comment
Share on other sites

Det er utført haugevis av tester når det gjelder lyddempere, for eksempel denne:

http://www.abcfritid.no/upload/2010/08/ ... persak.pdf" target="_blank

 

en ting er ren desibel-demping, men andre faktorer som vekt, lengde og mulighet for oppgraderinger spiller vel også inn.

Siden folk flest vil anbefale sin egen demper skal jeg følge opp med å gjøre det samme:

min hausken std demper merkbart bedre enn min fars a-tec, på samme kaliber.

Eventuelt kan du jo lage et tynt rør av hønsenetting og tre dette gjennom en innpakket høyball, regner med at dempingen blir helt fantastisk (S)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...