Jump to content

Bygge langholdsrigg av sauer 200 str


freezingduck

Recommended Posts

Har en sauer 200 STR som jeg bruker til DFS innendørsprogram.

Har løp i 6,5x55 som aldri har vært montert.

Jeg har nå sett på å bygge meg langholdsrigg av denne, men jeg vil beholde dfs rifla mi.

 

Har sett på å kjøpe en komplett ny sauer i 6,5x55 og bytte skjefte, eller å kjøpe det jeg trenger av deler, men er usikker på om det er noe å spare.

Er et nytt skjefte lett å selge?

Hva får man for det? 4.000?

 

Tror det koster ca 5.500 hos landrø

 

Hvor langt greier dere å skyte med 6,5x55 forresten?

Hvordan er presisjonen fremfor en trg eller custom?

 

Liker at det er så lett å få tak i deler til saueren:)

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke kjøpe kun stålet hvis du likevel skal ha på en annen stokk? Fikk tilbud fra en Sauer kar på Hamar. Kompl med ett mag kom på 12500,- Regner nesten med at det er listepris.

Dessuten...org stokken er ikke fullgæli den heller. Blir riktig nok litt knot med kinnestøtte og sluttstykke..kanskje;-)

 

Edit: Jeg har en Vortex Viper 6-24x FFP på saueren min. (fordi jeg ikke har råd til noe dyrere i dag) Men jeg tror faktisk jeg ikke trenger no bedre (les;dyrere)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker i dag .308 rifla mi til hverdagstrening.

Men jeg skyter jo like mye med saueren min i DFS.

Tenkte derfor at det var et bedre alternativ å bytte til sauer på langhold, og sette kjærringa bak .308'n.

Når den til greit til 1.000m med nok klikk, så har jeg alt jeg trenger i flere år.

Link to comment
Share on other sites

Her er min Sauer 200 STR

 

Eg bruker saueren til DFS og når eg setter opp til DFS felt så sjekker eg amo med bruk av kikkert.

Mantasje er EAW-Nr 156/359/1 for Sauer 200 STR, SSG 3000.. Den har 20 moa tilt.

Den og diopteret blir byttet om flere ganger. Bruker moment nøkkel og 5nm moment, og da treffer du der du skal etter bytte fra til kikkert eller diopter og omvent.

 

Kikkertskikte eg bruker er et SB pm2 10x42. Meget solid med meget god optikk.

str200 Stokken er grei nokk den.

Dette er et oppsett som fungerer steike godt.

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

Liker mcmillan skjeftet bedre da ja:)

 

ser at det finnes et bilde av 200str i kamuflasje med justeringsmuligheter på enden av stokken:)

Noen som vet hvor den kommer fra?

Bildet finnes deriblant her.

http://www.longrangedesign.com/Knoppar.htm" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

 

Eg er 99% sikker på at dette er en Mcmillan ..Men stokken til 200STR er bra den.

 

99% sikker på at det er denne stokken jeg :-)

 

:oops::oops::oops::oops::oops:

 

rettelse, det er nok Mcmillan ja som Mauser M67 skriver, den jeg linket til er vel den gamle stokken hans. Alt for kjapp på avtrekker'n der gitt :oops:

 

http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=60&t=77129" target="_blank

 

John

Link to comment
Share on other sites

Tror det er bedre å slite ut 2-3 piper i 6,5x55 før man begynner med 6,5x65rws ol.

Brotsjing av sauer piper er risikosport, tar man for mye er det kjørt. Har mer tro på å bruke låsestykket fra en utslitt pipe og tillpasse et pipeemne til dette, da kan du i prinsipet bruke alt som har samme støtbunn som 6,5x55 eller .308win (280ai?)

 

Mating fra magasin kan bli et problem med enkelte patroner, 6,5-06 og andre 3006 baserte standard patroner burde gå.

 

Men 6,5x55 blir billigst og enklest når det skal skytes mye, skytterlaget har god match ammo og billige ladekomponenter, nye piper er hyllevare...

Link to comment
Share on other sites

Mitt tips er å kjøpe en GRS stokk. Dette er virkelig bra stokker, og d er flere modeller å velge mellom. Så kan du sende løpet til Børsemaker å brotsje det opp i 6.5x65rws

Da begynner d å ligne noe.

Lykke til

 

Må innrømme at jeg har hatt lyst på en GRS stokk, men har lest mye frem og tilbake om de.

Boltene til låsekassa løsner, sprekker og knekte skjefter.

Er heller ikke så glad i tanken på at jeg må justere momentet for hver gang jeg henter den frem.

 

Derfor sakl det nok litt til for at jeg skal gå for laminatstokk:)

Link to comment
Share on other sites

Må innrømme at jeg har hatt lyst på en GRS stokk, men har lest mye frem og tilbake om de. Boltene til låsekassa løsner, sprekker og knekte skjefter.

Er heller ikke så glad i tanken på at jeg må justere momentet for hver gang jeg henter den frem.

 

Derfor sakl det nok litt til for at jeg skal gå for laminatstokk:)

 

 

For no' tull..har aldri måttet etterstramme så langt. Og ingenting er sprukket. Og jeg har to GRS stokker til min Sauer.

Link to comment
Share on other sites

GRS stokkene er gode å skyte med litt glatt å holde i.Har hatt 2 som har sprukket i bakkant (dårlig tilpasning fra fabrikk) vett dette er problem på spes Tikka.Sjå meg var det STR200 og ein T3 stokk som sprakk.Det er nok bare å ta ut matriale og bedde så slipper en dette.

Den perfekte stokken hadde nok vært ein syntet GRS. Hadde det gått å stabilisere ein sånn? kansje noen av knivmakernesom vett

 

 

S

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en grs stokk som har sprukket fra like ved bakre skjefteskrue og nesten rundt hele pistolgrepet. Ble sendt inn før påske, så regner med at grs ordner opp i det, men, er jo kjedlig uansett.

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Link to comment
Share on other sites

Den perfekte stokken hadde nok vært ein syntet GRS. Hadde det gått å stabilisere ein sånn? kansje noen av knivmakernesom vett

Har kun vært borti trevirke som er stablisert med acryl. Det gir en viss vektøkning.

 

Dere som har disse stokkene som har sprekt...er det i limfugen? Eller er det også på tværs? Synes det er litt misstenkelig så mange av disse som har røket..akkurat så mye at jeg aldri kommer til å handle en. Laminat er påtenkt å stablisere sideveis og ikke i lengderetningen. Så får man en uheldig plassering av ett dårlig laminat, er det ikke rare belastningen som skal til for å splitte hele sullamitten.

Link to comment
Share on other sites

Kjøp en std STR og skyt. Det er som regel mye som må gjøres på skytteren før STR'en har skylda for dårlige samlinger og resultater. Skal man gjøre noe annet enn å skyte inn med støtte må man ta balanse og dynamiske skyteegenskaper med i bildet. Der er McM.skjeftet håpløst som en 2"x4". Jeg måtte erstsatte alle løse deler med isopor og balsa før det ble "kjøreegenskaper" i rifla. GRS har også alt for mye "jernskrot" i bakskjeftet.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Jeg solgte den for ganske lenge siden fordi jeg rett og slett skjøt bedre med andre våpen. Har dessverre ikke noe bilde.

 

Jeg lettet bakskjeftet ved å bytte ut kolbekammen, med alle deler, med en isoporkloss som jeg tilpasset og teipet fast.. Rekylkappa erstattet jeg med kork. Hvis jeg ikke husker feil lettet jeg bakskjeftet med nesten 500g. Rifla var ikke et vakkert skue.. Skjeftet ble selvfølgelig tilbakestilt når jeg solgte den.

 

Her er bilde av ei annen rifle med tilsvarende modifikasjoner. Denne er i orginal stand slik den var da den tok OL-gull (det er dessverre ikke min rifle..):

 

mailgooglecom.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...