Jump to content

NSF forbundskontingent kr 300 fra 2014


m.e.g

Recommended Posts

Ser av tråden fra NSF Tinget at forbunds kontingenten skal økes til kr. 300,- fra neste år. Inkluderer det bladet?

Desverre tror jeg dette kan gå ut over klubbenes mulighet til å øke egen kontingent og derved blir kåra for driftog nye tiltak rundt om satt på prøve :cry:

Link to comment
Share on other sites

Enig i at forbundet trenger økonomien, men klubber og kretser kan få ett dillemma i forold til at de også kan ha behov for å øke sine "inntekter" For aktive skyttere er ikke mindre oppgang i kontingent noe problem, men klubbene består også av svært mange, som vel mest må ansees, som støtte medlemmer. Disse forsvinner det erfaringsmessig en del av ved kontingent forhøyelse og resultatt ender en del ganger i null ekstra i kassa og noen ganger med mindre.

Vi får krysse fingre :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Det er en skam at de skal bedrive slik økning. Årsaken var (etter det jeg fikk med meg) for å sende olympiske utøvere eller noe sånt tull som ikke gagner oss vanlige konkurranseskyttere, for ikke å glemme de mange tusen "støttemedlemmer" klubbene har. En 50-lapp her, en 100-lapp der... Blir enda dyrere for medlemmene.

Link to comment
Share on other sites

En hver internasjonal anerkjennelse sånn som ol er med og legitimere skytesporten, og nå er jeg veldig enig med wheelgunner i kveld, men det er sånne mål som vil gjør det at vi dødlige får lov og beholde vår idrett. Bare se hvor populært skiskyting har blitt, det er for at Norge gjør det bra og alle syns dette er helt supert.

Link to comment
Share on other sites

Hva er det egentligen jeg får tilbake av de pengene forbund og krets får? Hva brukes pengene til i dag?

 

NSFs styres møteprotokoller for de siste 10 årene ligger på nett: http://www.skyting.no/omnsf/styret/Sider/Styreprotokoller.aspx

 

Også finner du mye i Årboka.

Den sendes ut til alle kretser og klubber.

 

Du finner noen av dem her: http://www.skyting.no/omnsf/historikk/Sider/Arboka.aspx

 

De tre siste, som ble behandlet på tinget finner du her: http://www.skyting.no/kalender/Sider/Fo ... t2013.aspx

Link to comment
Share on other sites

Ser av tråden fra NSF Tinget at forbunds kontingenten skal økes til kr. 300,- fra neste år. Inkluderer det bladet?

Ja, Skytternytt beholder sin hundrelapp som før, det vil si at beløpet til forbundet egentlig øker fra 125,- til 200,-. Dette er jo en betydelig økning prosentmessing men husk at dette er første endring av kontingenten siden 2006!

Link to comment
Share on other sites

De som er medlemmer i flere forbund, vil merke den hundrelappen godt. Normen er jo å sende ut slikt i mars og da kommer alt det andre i tillegg.

 

Øker man støtt og stadig, så vil det ta knekken på sporten til slutt.

Sist økning var i 2006

Og økningen tilsvare en stevnestart, så håper det ikke er så dårlig stilt hos dere, når jeg som jobber for staten har råd :smile:

Link to comment
Share on other sites

Ser det er svært mange forbund og klubber generelt som har store økninger i år, gikk igjennom mine diverse medlemskap og ser at samlet økning for meg i år er på 1340kr (2040kr vist man tar med engangsøkningen til dssn), begynner faktisk nå å vurdere eit par medlemskap hvor eg i praksis er støttemedlem, men ser på skrekken vist noe sånt skjer i Pistolklubben vår hvor 2/3 ser ut til å vere reine støttemedlemmer..

 

Sent from my HTC Legend using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Klubbene blir jo nødt til å øke kontingenten og vi som styrer klubber, som ikke har som formål å loppe medlemmene, blir jo mildt sagt forbannet. Etter kontingenten vi har nå, så vil vi kun sitte igjen med rundt 15,- pr medlem, etter denne økningen. Kretsen økte jo også med en 10'er, men en 10'er er ikke så ille. Men nesten en hundrings er jo skrekkelig. Så her må vi jo øke og det bør man kunne unngå.

 

Det som det vil ende opp med, er at alle "støttemedlemmer" vil til slutt tenke at "det begynner å bli dyrt nå for å eie den ene Glock'en jeg kjøpte for noen år siden". Begynner støttemedlemmer å melde seg ut, så forsvinner grunnpillaren til å ha noen forbund, for den kan ikke drives gratis.

Link to comment
Share on other sites

Medlemskontingent består jo av:

Forbundskontingent (inkl. Skytternytt) kr: 300,- (fra 2014)

Kretskontingent kr: x

Klubbkontingent kr: y

 

I min klubb er total klubb kontingent for en som kun er NSF medlem ut av dette for 2014 kr. 710.

Vi har bygging av utebane på trappene og jeg antar at det vil komme et behov for å +e på kontingenten noe i forbindelse med dette. Håper jeg tar feil i at oppjustering vil føre til at vi, som tidligere igjen,mister støtte medlemmer.

 

Jeg stemte imot høyning av forbundskontingenten, men da av andre grunner. Personlig kan jeg, som aktiv skytter leve godt med økning i forbundskontingenten, men jeg ville nok helst at egnen klubb i steden kunne øke.

Link to comment
Share on other sites

Klubbene blir jo nødt til å øke kontingenten og vi som styrer klubber, som ikke har som formål å loppe medlemmene, blir jo mildt sagt forbannet. Etter kontingenten vi har nå, så vil vi kun sitte igjen med rundt 15,- pr medlem, etter denne økningen.

 

Feilen klubben din har gjort er å ikke vedta egen klubb kontigenten PLUSS forbund og krets, da slipper dere å endre noe som helst siden dette kommer fra forbundet og krets etter nevnte årsmøter. Så det dere bør gjøre er å vedta en egen klubb avgift ved neste korsvei...

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Skytternytt? Hva er det egentlig? Jeg har hørt rykter om noe som heter det, men aldri sett det i virkeligheten... Fins det altså? :lol:

Tja, om klubben din registrerer medlemmene i det sentrale registeret, kommer det så lenge du står der. Desverre ganske mange, som ikke synes å gjøre dette. Utvilsomt mange, som ikke føler manglende mottak av bladet, som noe savn, men det er nå en rett og om klubben oppererer med riktig medlemstall til forbundet mener jeg at uadresserte blader skal sendes klubben for videre fordeling, men dette kan jeg ta feil om.

Link to comment
Share on other sites

Tja, får man ikke skytternytt og er voksen, så er man ikke medlem i Norges skytterforbund (De vanlig forbehold om delt husstand etc.). Så enkelt er det. Spesielt med tanke på ansvarsforsikringen som holdes av forbundet, er nok dette mindre bra (Tror ikke ett eneste forsikringsselskap godtar å dekke ansvar for andre enn de som står i forbundets ruller. Uansett hva personell i forbund og klubb måtte mene, ser jeg for meg regress).

 

Feilen ligger i så fall nesten alltid hos din lokale klubb som ikke har gjort jobben sin.

Link to comment
Share on other sites

Hehe. Er medlem i to klubber, en av dem rik på medlemmer og i andre henseende paragrafridende, der vi på nybegynnerkurset fikk opplyst at vi nesten garantert ikke ville få Skytternytt tilsendt uten selv å kontakte NSF og kjefte på dem, men at vi på den andre siden ikke gikk glipp av noe... Regner med at det sendes en svær bunke til klubben(e), som prompte hiver dem til resirkulering.

 

Jeg savner ikke publikasjonen, sånne forbundsblader er som regel så lite aktuelle at de meget godt kan erstattes av en nettside. Når jeg husker på det skal jeg jammen foreslå det for forbundet.

Link to comment
Share on other sites

Så to klubber har ikke gjort dette i (minst) mitt tilfelle. Jaja kaja, som vi sier her omkring. Jeg kan vel kanskje dele en erfaring fra et annet særforbund i NIF, som hadde to innrapporteringer av medlemstall. En til særforbundet, som var grunnlag for klubbenes medlemsavgift både til NIF og særforbundet, og en til NIF (den sentrale idrettsregistreringen) som klubbene fikk tildelt støtte på grunnlag av (antall medlemmer under en viss alder osv.). Hvert år så forbundet seg nødsaget til å påpeke at det var påfallende mange flere som ble meldt inn til NIF enn til særforbundet :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...