Jump to content

Gaupe tok 2 rådyr foran skuelystne mennesker


SuperHansen

Recommended Posts

Lystmorder ja... Den er ond, bare ute etter å drepe flest mulig rådyr og påføre de mest mulig lidelse i prosessen.

 

Jeg vet vel hva du mener, men begrepet "lystmorder" er så utrolig farget. Mord er et menneskelig begrep som ikke har noe i naturen å gjøre (med mindre du også vil bruke samme om deg selv som jeger), gaupa er bare et rovdyr som må ta det den kommer over av bytte om den skal klare seg. Om dette ikke var nødvendig adferd ville den neppe gjort det, siden det ville bety at den kastet bort mye potensiell mat.

Link to comment
Share on other sites

Nå sier ikke artikkelen noe om kjønnet på rådyrene som ble tatt, men potensiellt kunne det være 6 dyr eller fler som ble drept her.

 

Men,men vi har visst kommet inn i rovdyrenes tidsalder, der det å se rovdyr drepe byttet er det som vekker godfølelsen i folk. Velbekomme.

Link to comment
Share on other sites

potensiellt kunne det være 6 dyr eller fler som ble drept her

Og? Om du skyter en geit på høsten eller gaupa tar den på våren er vel ett fett mtp resultatet?

 

der det å se rovdyr drepe byttet er det som vekker godfølelsen i folk

Så det er greit å jakte og høste av naturen, men ikke å se naturen utfolde seg som den har gjort i millioner av år? Mange her inne vil vel være enige med meg i at rådyr (og veldig mange andre arter) er vakre dyr, hvorfor skulle jeg ikke få lov til å mene det samme om gaupa?

Link to comment
Share on other sites

Til forskjell fra gaupa, og så lenge det ikke er pålagt rettet avskytning på rådyr, avstår jeg fra å skyte voksen geit. Den har som regel killinger med seg.

 

Selvfølgelig må gaupa også ha mat, men personlig finner jeg større glede av å for eksempel se rådyrkillingene leike i enga, enn å se gaupa eller andre rovdyr drepe dem.

Link to comment
Share on other sites

personlig finner jeg større glede

Og det må du da få lov til. Men hvis du klarer å finne glede i det er det vel ikke vanskelig å se for seg at andre kan finne glede i andre aspekter av naturen? Jeg synes faktisk naturen er en glede nesten uansett, også når den er på sitt mest brutale. Tenk litt på hvor god en jeger gaupa må være for å kunne leve av rådyr uten andre våpen enn tenner og klør. Som jeger kan jeg ikke la være å føle en ærbødig respekt for en mester i sitt fag der jeg knapt er å regne som en lærling.

Link to comment
Share on other sites

Av og til når rovdyrs innhogg i en hjorteviltbestand diskuteres glemmer man dessverre innimellom at de man diskuterer med kanskje ikke har all verdens erfaring på jakt og heller ikke kjenner den lokale terrengtypen.

 

Distriktet det her er snakk om består ar relativt trange bratte daler med en smal stripe kulturlandskap i bunnen av dalen. Ellers er det store områder med barskog.

 

Som kjent flokker rådyrene seg om vinteren, og der de også blir foret, kan disse dyrene bli et lett bytte for gaupe. Spesielt om de jages ut av sine opptråkkede stier og ut i løssnø.

Det kan også, for den uinnvidde, gis inntrykk av at det er en stor rådyrstamme i området når de samler seg om vinteren.

 

Men når våren og barmark kommer sprer disse dyrene seg ut over store skogsområder.

 

Jegerne har tildelt et avgrenset terreng å jakte på, litt avhengig av lokale bestemmelser. Rådyrgeita er som regel ganske stedbunden, den så kalte plassgeita. Blir denne borte på grunn av rovdyr eller for eks. skutt i jakt, kan det ta lang tid før en ny geit etablerer seg i terrenget.

 

At ei gaupe som nå har tatt 6 dyr som er funnet, og hvem vet hvor mange som ikke er funnet, skal forventes å juble i fryd over dette at ei gaupe greier å ta et rådyr som bakser i løssnø eller stadig detter igjennom et tynt skarelag får være opp til øyet som ser.

 

Men jeg tviler vel på at for de som skal jakte her til høsten ikke føler for å juble for høyt over å overvære dette naturens under.

 

Hat til rovdyr er et lettvint argument, oftest fremsatt av pubertale personer i håp om å demonisere meningsmotstandere.

For jegerne det gjelder er det vel heller en resignert skuffelse over å vite at jaktterrenget mye muligens er tomt til høsten, og muligens en irritasjon over myndighetenes tilbakeholdenhet med å gi fellingstillatelser nok på en stadig økende rovviltstamme.

Link to comment
Share on other sites

Mye snakk om følelser her. Irritasjon over drepte rådyr er vel en reaksjon som er normal for en jeger? Vi er tross alt rovdyr og en del av naturen selv og alle av oss liker ikke slik konkurranse. Akkurat som rovdyra selv ikke liker konkurranse seg imellom. Det må være lov å føle dette uten å bli kalt for rovdyrhater. Hva føler småviltjegeren når han ser reven renske opp i skogsfuglkullet da? Glede over naturens utfoldelse....neppe.

Link to comment
Share on other sites

de man diskuterer med kanskje ikke har all verdens erfaring på jakt

...

oftest fremsatt av pubertale personer i håp om å demonisere meningsmotstandere.

Og der gjør du vel det samme som du klager over :roll:

 

Jeg forstår selvfølgelig at jegerne som jakter akkurat der har grunn til å være misfornøyd om gaupa gjør grove innhogg i stammen, men det er da mulig å ha to tanker i hodet på en gang?

Link to comment
Share on other sites

Klart man kan, Rådyra er flotte de, liker godt å se på de. Gaupa er også flott, har den ikke her (Heldigvis), men jeg ville ikke nøle et sekund med å ta den ut om jeg kunne.

Er det noe jeg ikke er redd for å innrømme, så er det at jeg (I likhet med alle mennesker) er ett rovdyr. Og siden jeg sitter på toppen av næringskjeden er all annen konkurranse lite ønskelig. Det er helt naturlig det. Å ikke føle det slik er det som ikke er naturlig. I naturen fjerner man sine konkurrenter (Bare se på hvor nådeløs Ulven er).

 

I dette tilfellet føler jeg det mer slik at dette er å "skyte gullfisk i bolle" for Gaupa, og fryktelig trist for de som jakter Rådyr i området (Nytter lite å spare dyr om de ender i magen på Gaupa alle som en).

Link to comment
Share on other sites

At gaupa tar flere dyr som her er faktisk ikke vanlig. Dette lukter ei hanngaupe som ser sitt snitt til og lagre noe mat for resten av parringstida si. Eller så er dette en ung hanne som tar litt av. Bare tenk på en 16 åring første gang aleine i skogen med hagle kan ta litt av det au! Gaupa spiser mye rådyr iløpet av et år sånn er det jo men hvis en tar snittet og deler på revirområdene dems så blir det ikke så gæli. Har sporet gaupe i mange år og hvis gaupa ikke forstyrres så spiser den som regel opp det den tar, men blir den forstyrra så kan den fort gi f.... og heller ta et nytt spesielt hanner.

Link to comment
Share on other sites

At gaupa tar flere dyr som her er faktisk ikke vanlig. Dette lukter ei hanngaupe som ser sitt snitt til og lagre noe mat for resten av parringstida si. Eller så er dette en ung hanne som tar litt av. Bare tenk på en 16 åring første gang aleine i skogen med hagle kan ta litt av det au! Gaupa spiser mye rådyr iløpet av et år sånn er det jo men hvis en tar snittet og deler på revirområdene dems så blir det ikke så gæli. Har sporet gaupe i mange år og hvis gaupa ikke forstyrres så spiser den som regel opp det den tar, men blir den forstyrra så kan den fort gi f.... og heller ta et nytt spesielt hanner.

 

Jeg er enig med deg i dette.

Etter min erfaring tar som oftest ei voksen gaupe et bytte og spiser dette helt opp om det ikke blir forstyrret.

Unge gauper og da spesielt unge hanner kan ta fullstendig av om de får muligheten.

Da kan den fort fortsette med å drepe, selv om det allerede ligger et eller flere byttedyr døde på bakken.

 

Jeg synes at gaupa er et flott dyr som har sin plass i naturen, men samtidig må det også jaktes på den.

Link to comment
Share on other sites

Men det er vel det samme som driver oss, gleden over å se de dyra vi helst vil overliste på jakt... :wink:

 

Jeg fikk forøvrig også filma gaupa jakte for noen år tilbake, men da ble det ikke fangst. Fikk se ei gaupe som satt ute i ei eng ei sommernatt, og bukk og geit som sto noen hundre meter unna. Bukken skjønte at noe var på ferde og begynte å brøle, og kom jumpende forbi gaupa (som sakte sank sammen i enga så bare øretustene vistes) og passerte den på knapt 20 meter - men stakk igjen før gaupa angrep. Ble filma med digitalkamera gjennom linsa på en håndkikkert, så det ble ikke allverdens til kvalitet men morsomt likevel...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

For jegerne det gjelder er det vel heller en resignert skuffelse over å vite at jaktterrenget mye muligens er tomt til høsten, og muligens en irritasjon over myndighetenes tilbakeholdenhet med å gi fellingstillatelser nok på en stadig økende rovviltstamme.

 

Gaupa greier ikkje å "tømme" terrenget ditt for rådyr!!!!!!!!!!!!!!!!!

Tru meg,eg har gaupa innom terrenget mitt ca 3-8 gonger pr mnd (i SPORINGSSESONGEN)

og slik har det vore dei 10 siste åra......jepp eg har fortsatt greit med rådyr,dog noko mindre enn for 10_15 år sidan sjølvsagt,men dette har ikkje gjenge ut over kvaliteten på rådyrjakta,som eg skatter veldig høgt

Link to comment
Share on other sites

Gaupa klarer nok fint å tømme et terreng. I hvert fall såppas at det ikke er forsvarlig å jakte på de dyra som er igjen. Vi har skutt et dyr på 3 år i terrenget vi jakter i. Nå har gaupa trekt seg litt unna og vi begynner å få litt dyr igjen. I et terreng i nærheten spora de på gaupe i noen timer i vinter, og fant 4 rådyr som nylig var tatt. Når bestanden av rådyr er liten fra før av tar dette veldig på bestanden. Og dette var kun en dag. I noen terreng går det sikkert bra, men i andre terreng går det ikke bra.

Link to comment
Share on other sites

Klart det kan gå utover rådyrstammen, men dere må huske at gaupa bruker stoooore områder hele året og den slår seg ikke til en plass for og tømme område for mat. Jeg bor i et område som har en av Norges høyeste gaupebestand og vi har lite rådyr, men her er fortsatt reven/trafikken og jegerne den største predatoren. Vi har merket både gaupe og rådyr i området så dette er dokumentert ganske bra. Det er merket nye rådyr i vinter som går i gaupetette områder så blir moro og se hvor mange av disse som blir gaupemat. Jakt mer rev folkens..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...