Jump to content

Hjelp til valg av systemvåpen.


Pistolmannen

Recommended Posts

Har innsett at jeg trenger å ruste opp våpengarderoben.

Etter en tur på jaktfelt trening med småvilt børsa en 22-250 innså jeg at jeg skyter mye dårligere med jaktbørsene mine enn hva jeg gjør med jaktfeltriggen. Derfor har jeg gått til det drastiske grepet å solgt min nydelige 300wm alt for billig, slik at jeg får en ledig plass i jaktgarderoben.

Men nå har jeg kjørt meg opp i et hjørne.

Jeg skal ha meg et systemvåpen som skal brukes på jaktfelt og jakt. slik at jeg blir like fortrolig med jakt børsa som jeg er med konkuransebørsa. Men hva skal jeg ha?

Vil ha 5 skudd i magasinet så da var Blaser ute av dansen

Vil bytte mellom div piper å havne innenfor en moa etter montering. slik at jeg kan lage meg en klikk tabell mellom kalibere. vil også ha mulighet for å bytte optikk uten endring. Det aller beste ville jo vært en 202 med blaser montaser som sitter på pipa, men det finnes jo ikke.

Noen som har en løsning på problemet mitt?

Det er uaktuelt med innskyting mellom pipebytte.

 

Pris er selvfølgelig avgjørende vil helst ikke bruke mer enn 20000 på børsa.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er helt uaktuelt med innskyting etter pipebytte så hadde ikke jeg valgt noe annet en blaser. Har sjøl schultz & larsen som jaktfeltbørse og jaktbørse samt ei remington med muffe i to forskjellige kaliber. De har jeg ikke opplevd særlig treffpunktforandring med, men schultzen bør få 2-3 skudd for å få satt seg (dvs du kan få et skudd eller to som slenger 2-4cm). Tåler du 4 cm slenger på første skudd så er Schultzen bra nok. Leupold qr fungerer helt tipp topp, like bra som qrw.

Link to comment
Share on other sites

2 stk kliss like Sako 85 varmint rustfri laminat. En i 308 og en i 22-250. Alternativt et tilsvarende sett Steyr SSG69 P2. Dette slår systemvåpen hver gang.

 

Jeg har Sakovarianten i 75 utgave men med 223 i stedet for 22-250.

 

Det tar ikke mer plass på kortet hvis du registrerer en til løpende elg jegerklasse og den andre til jaktfelt jegerklasse.

 

Prismessig er dette nesten ikke dyrere enn systemvåpen. Kikkerter/montasjer går om hverandre mellom riflene.

Link to comment
Share on other sites

Hadde tenkt meg 3 piper sånn på sikt. en 22-250 en 308 og en 9,3. har ikke så mange ledige plasser på konkuransesiden heller, har brukt de vanlige så nå er det br børser jeg må søke om.

En kompis av meg nevnte for en stund siden at Steyr M hadde et systemvåpen med montasjer på pipa. noen som har kjenskap til den?

Link to comment
Share on other sites

Mauser M03?

 

- Bytte piper uten innskyting.

- Bytte optikk, uten treffpunktsendring.

- 5 skudds uttagbart og låsbart magasin.

- Kan lades direkte i magasinet uten å ta det ut. (Som Sako)

- Står fritt i (stort) kalibervalg i og med at du bare trenger sluttstykkehodet og pipe (+ evt Magasin). Trenger ikke bytte hele bolten

 

Pris... tror det skulle være mulig å finne en til under 20 laken, i hvertfall uten montasje.

Link to comment
Share on other sites

Gode montasjer kan hos meg koste hvor mye de vil.

Uten disse er ikke børsa mi, eller kikkerten min verdt en dritt :wink:

 

Med budsjett på 20K finner du trolig kun børsa med ett sett montasjer, resten må du handle inn etter hvert.

Skal du ha 3 løp og 3 montasjer inne i prisen vet jeg ikke hvor du skal lete.

 

Kjenn på de aktuelle kandidatene og kjøp den som gir den rette følelsen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Sauer 202 som jeg skifter løp i rett som det er. Har aldri vært nødvendig med ny innskyting. Men testskyter selvfølgelig etter hvert skifte. Kanskje jeg må justere et knepp eller to.

Har i tillegg 3 forskjellige kikkerter som jeg veksler mellom. Alt på QR montasjer.

Så da kan jeg jeg ha en kikkert til hvert løp. Skifter i løpet av 5-10 min.

Link to comment
Share on other sites

Har lest litt om steyr m i dag å den ser jo ut til å møte alle mine ønsker.

Men det finnes svært lite matnyttig testinfo, alle produsenter lager verdens beste rifle :forvirra:

Den har boksmagasin.

Den har montasjen på pipa wever tilogmed, billig montasje.

Er det noen på dette o store forum som har noen erfaring med den? Er det bra greier eller er det en grunn for at ingen har den?

Link to comment
Share on other sites

Har innsett at jeg trenger å ruste opp våpengarderoben.

Etter en tur på jaktfelt trening med småvilt børsa en 22-250 innså jeg at jeg skyter mye dårligere med jaktbørsene mine enn hva jeg gjør med jaktfeltriggen. Derfor har jeg gått til det drastiske grepet å solgt min nydelige 300wm alt for billig, slik at jeg får en ledig plass i jaktgarderoben.

Men nå har jeg kjørt meg opp i et hjørne.

Jeg skal ha meg et systemvåpen som skal brukes på jaktfelt og jakt. slik at jeg blir like fortrolig med jakt børsa som jeg er med konkuransebørsa. Men hva skal jeg ha?

Vil ha 5 skudd i magasinet så da var Blaser ute av dansen

Vil bytte mellom div piper å havne innenfor en moa etter montering. slik at jeg kan lage meg en klikk tabell mellom kalibere. vil også ha mulighet for å bytte optikk uten endring. Det aller beste ville jo vært en 202 med blaser montaser som sitter på pipa, men det finnes jo ikke.

Noen som har en løsning på problemet mitt?

Det er uaktuelt med innskyting mellom pipebytte.

 

Pris er selvfølgelig avgjørende vil helst ikke bruke mer enn 20000 på børsa.

 

Slik du beskriver det er det ingen vei utenom R8. Da må du heller leve med 4 skudd i magasinet og 1 i pipa :)

 

M

Link to comment
Share on other sites

Enig med mauser69 over meg her.

 

Jeg har selv vurdert ei systemrifle en stund og siden jeg er veldig nøye med presisjon og innskyting, så stoler jeg ikke nok på at jeg skal klare meg uten prøveskyting etter løpskifte med mange av de andre merkene.

 

Jeg har for nå bestemt meg for å holde meg til rifler med et kaliber, men om jeg evt skal ha meg ei systemrifle, blir det en R8.

Link to comment
Share on other sites

Kun pipemontert kikkert kan kalles ekte systemrifle.

Du lever alltid i uvissheten ang POI ellers.

 

Min lakelander med qrw holder treffpunktet innenfor 1" mellom pipeskift (vanlig gjenga pipe, håndmakt).

Systemrifle? nei. Ca like mye systemrifle som 202, M03, Helix osv... Bare sykt mye billigere. Både for børse, pipe og deler.

 

Jeg vet at jeg tråkker på noen tær nå ja :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Har en Mauser M 03 med 3 piper,(6,5x55, 9,3x62 og 300WM) og benytter kun to kikkertsikter på de. Har prøvd ut på banen flere ganger, er kun 14 knepp forskjell på 6.5x55 og 300WM. Så jeg bare skifter pipe og skrur de klikkene jeg har notert er forskjellen på de to kaliberene. Har også prøvd med alle pipene og en kikkert, var det samme der. Så i praksis kunne jeg hatt kun ett kikkertsikte på alle tre pipene og skrudd imellom kaliberene. Jeg nullstiller skalaen på siktet ift. ett kaliber og skrur opp eller ned ift. det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vurderte å kjøpe en Steyr Mannlicher Luxus og var et par ganger og plukket på en, men kom aldri så langt som til å prøveskyte. De er pent arbeidet og virker som en gjennomtenkt konstruksjon, så jeg vil anbefale deg å ta en tur til JD og klå. Dessverre ser de ut som om de er konstruert av en gruppe ingeniører og ikke en børsemaker. Og det er de sikkert også. ;-)

 

Til sist gikk jeg for en Steyr Classic fordi jeg hadde plass i garderoben, har systembørse fra før og rett og slett synes Luxus'en er en tanke støgg. :-D

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg fått mye å tenke på. Jeg var overbevist (vet ikke hvorfor :roll: ) at Blæser var 3+1 men så feil kan man ta. At r8 rommer 5 stk308 i slengen gjør den brukbar til jaktfelt, minuset er jo at ledelsen på blæser fabrikken ler så de ramler av stolen hver gang jeg måtte finne på å kjøpe montasje.

At steyr luxus er stygg å se på er lite avgjørende for meg. Vil ikka ha et flott våpen å se på, men et bruks våpen med høy kvalitet.

Største betenkligheten jeg har med det å bruke en våpenrigg til 30-40k er at jeg bruker mine våpen hardt. Drasser med meg børsa overalt, sjøen, skogen, fjellet.

Har brekt en hagle . Mista rifla i saltvann. Røk et remfeste på et svaberg slik at pipa gikk rett i fjellet da kroning og gjenger gikk åt skogen. Det var 2012 sessongen alene.

Men man passer vel litt mer på et slikt våpen.

Link to comment
Share on other sites

Mannlicher Luxus har et latterlig enkelt pipebyttesystem, men jeg hadde nok snust litt på Schultz & Larsen også. Et greit pipepyttesystem på den, ikke like enkelt som på mannlicher, men tar ikke mange minuttene å bytte. Classic DL ligger vel på rundt 13k i pris.

 

(PS. Jeg er litt biased da jeg har S&L selv :mrgreen: )

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Sauer 202 som jeg skifter løp i rett som det er. Har aldri vært nødvendig med ny innskyting. Men testskyter selvfølgelig etter hvert skifte. Kanskje jeg må justere et knepp eller to.

Har i tillegg 3 forskjellige kikkerter som jeg veksler mellom. Alt på QR montasjer.

Så da kan jeg jeg ha en kikkert til hvert løp. Skifter i løpet av 5-10 min.

 

202 Take Down ser ut til å være kjappere, om det er verdt den ekstra kostnaden..

 

 

Link to comment
Share on other sites

Har egentlig innsett at jeg ikke finner drømmebørsa. Så det ser ut til at jeg må leve med maks 4 skudd i våpenet. Da er det vel merkel kr1 og r93 som er gangbart. Men finner lite info ang merkel. Ser jo så avgjort smekker ut. Så er det jo en hyggelig pris på den også. Men hva koster piper ol. Kaliber er det mulig å få den i.

Link to comment
Share on other sites

Merkel KR-1 er gått ut av produksjon. Så vidt jeg vet finnes det endel eksemplarer på lager både hos Schou og hos forhandlere rundt i landet som selges til gode priser. Schou har etter det jeg har hørt også endel løp på lager i diverse kaliber,så en telefon dit gir deg nok de fleste svarene.

Link to comment
Share on other sites

Det varierer nok mellom produsentene, men du kan regne med at det finnes løp tilgjengelig i markedet lenge etter at riflen er utgått. En børsemaker kan også klone inn et nytt løp i kammerblokken fra et utskutt originalløp - dette har jeg sett gjort med både Blaser- og Sauer-løp.

Link to comment
Share on other sites

Tror både KR1 og nye Mannlicher Luxus er gode valg. Smarte løsninger, sterk finish og "smooth" funksjon.

I forhold til f.eks. Steyr Classic som har en veldig massiv og bred låskasse, (mye stål mellom hendene) så blir Luxus'en (med lettmetall) mer slank & lett midtskips. Smak og behag.

Vær også obs på at kikkertsikter med store okular kan sette begrensninger på hvor lave ringer som kan brukes, til tross for picatinny. (Med resultat at kolbekam kan oppleves som noe lav?)

Link to comment
Share on other sites

Europeiske systemrifler ligger stort sett i prisklasse 15.000,- og oppover så langt man er villig til å gå. I de klassene finnes det ikke dårlige våpen. Det er bare å finne ut hvilken rifle man liker best både mhp. egenskaper og på godfølelse. Krieghoff Semprio er jo også en rifle som er verdt å se nærmere på hvis man ikke er redd for å tenke litt utenfor den berømte boksen. Riktignok dyrt med ekstra løpssett.

Link to comment
Share on other sites

Merkel KR-1 er gått ut av produksjon. Så vidt jeg vet finnes det endel eksemplarer på lager både hos Schou og hos forhandlere rundt i landet som selges til gode priser. Schou har etter det jeg har hørt også endel løp på lager i diverse kaliber,så en telefon dit gir deg nok de fleste svarene.

 

Var har du fått uppgifterna om att man slutat tillverka KR1?

 

Kunde inte läsa mig till det på Merkels hemsida.

 

Har själv en KR1 sedan 6 år, och har ännu inte sett något annat systemvapen som fått mig till att vilja byta.

Link to comment
Share on other sites

@Farbror Merkel: Det ble meg fortalt av en forhandler. Den skulle ifølge denne forhandleren erstattes av RX Helix, og restlager ble derfor solgt ut til gunstige priser.

Er forøvrig helt enig med deg i at KR-1 er en nydelig rifle. Og hvorfor de gikk bort fra kikkert montert på løpet er en gåte for meg. RX Helix er fin, men montasjeløsningen er ikke like bra som på KR-1.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...