Jump to content

Plages med 9mm ladning...


freezingduck

Recommended Posts

Har testskutt ladningen jeg bruker til praktisk i glocken og en shadow som jeg har.

Greier å samle rundt en stor snusboks på 25m med anlegg og fabrikk ammo.

Problemet er at med følgende ladning samler jeg på størrelse med en liten middagstallerken på 25m:(

 

4,15gr N320

124 frontier kule

OAL 28,83

CCI primer

blandede hylser, men har også prøvd samlinger med samme merke.

 

God påske forresten:)

Link to comment
Share on other sites

Det finnes noen hypoteser som sier at raske krutt gir raskere opplåsing på tross av lavere rekyl/utgangshastighet, og at dette kan gi dårlig presisjon i endel våpen.

 

om det er noe i det skal jeg ikke forsøke å si noe om, men om det faktisk stemmer vil jeg tro våpen med lav vekt på sleiden lider mer av det enn andre.

 

Prøve et tregere krutt, eks. N-340?

 

God påske tilbake til deg :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har samme erfaringer som deg med Frontier-kulene, i .45ACP riktig nok. Har prøvd både 200 grains FP og 230 grains RN med både N310, N320 og N340 i omtrent alle tenkelige ladninger og settedybder. Allikevel får jeg ikke de kulene til å gå rett, og de varierer veldig i utgangshastighet også (stort sett +/- 50-60 fps, med mindre man nærmer seg overtrykksladninger).

 

Rene blykuler og helmantel i samme våpen går rett stort sett uansett ladning, det samme gjør fabrikkammo. Så jeg holder en knapp på at Frontier-kulene kan være litt ujevne, som noen nevnte. Men de er billige da. :)

Link to comment
Share on other sites

har målt 10stk kuler

 

De varierer fra 8,99 til 9,01mm så jeg vil påstå at de er ganske rund.

 

Vurderer å bytte til blykuler ut av shadowen.

Har gratis tilgang til bly, men er usikker på hvilken blyform jeg skal gå for.

Har sett på alle formene til lee, og jeg hopper frem og tilbake mellom 120gr TC kule og 125 RN kule.

 

Mulig jeg skulle prøvd å funnet ei støpeform som er rundt 145gr for å senke utgangshastigheten og røykteppet.

Jeg kommer da til å skyte fabrikkammo til konkurranse.

Link to comment
Share on other sites

problemety mitt er at jeg fortsatt har 7500 frontier kuler liggende, så det hadde vært fint om jeg kunne fått brukt de;)

Kan det være crimpen min som er for svak, den ligger nå på det samme diameter som fabrikk ammo, men det virker ikke som det er noe merke i kula hvis jeg tar den ut med kulehammeren.

Vet at det ikke skal være noe crimp, men de kamrer lett i rent løp.

Ligger også ganske lavt i faktor med 126-127 i -2grader.

 

Kan det lønne seg å bytte til P4/N340?

Link to comment
Share on other sites

Jeg betviler igrunnen at du vil klare å oppnå god presisjon uansett hvor mye du sjonglerer med krutt, krymp og settedybde.

I de tilfellene jeg har forsket fram godladninger til spesifikke våpen, har alltid de kulene som gir best presisjon til slutt gitt akseptabel presisjon ved de første forsøkene.

De kulene som sprer veldig mye med en normal ladning, vil neppe gå godt nok uansett hvor mye man prøver.

Liker ikke våpenet en bestemt kule, prøver man noe annet.

Mange har gode erfaringer med H&N, spesielt hulspiss, og de har akseptabel pris.

Frontierkulene blir du sikkert kvitt til en som har et våpen som liker dem.

 

Da jeg forsket på kuler til en Tanfoglio Ultramatch fikk jeg "grei" presisjon med mange kuletyper og ladninger, men det var først da jeg testet Rainier hulspiss at jeg fikk samlinger på 30-40mm skutt i Ransom Rest.

Nå koster de kulene skjorta etter at Midway overtok Parabellum, men heldigvis har jeg et greit lager av dem.

Skulle jeg testet ut en annen kule nå, hadde det nok blitt H&N hulspiss i en eller annen vekt.

Hulspiss pleier etter min erfaring å gå bedre enn tilsvarende rundneset.

 

Skjønner forøvrig ikke hvorfor du vil skyte fabrikkammo ved konkurranse.

Skyt med det som går best, dvs. skreddersydd hjemmeladning.

Det er heller ikke sikkert (egentlig neppe sannsynlig) at du ender opp med samme optimale ladning til Glock og Shadow.

Link to comment
Share on other sites

Frontier er vel ikke akkurat blandt de beste, bare billig.

 

Hadde en tanfoglio custom gk, den elsket frontier.

Byttet den i en svi, den hatet frontier. fikk bedre treff ved å stå og kaste kulene på 25m.

Den er i .40s&w.

 

Min svi i 38super går helt greit med frontier.

Link to comment
Share on other sites

Hmm, jeg kjøpte nettopp 1000 Frontier til min CZ..... Jeg har ikke skutt dem enda, men jeg trenger ikke sette de så dypt som de blykulene jeg har. Blykulene må ned på 26,5 for å kamre og ha en halv mm til riflene, må bare ned på krutt mengden i forhold til ladetabell, 3,8 VV 340 er maks. Gleder meg til å prøve frontier :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

Kronograferte nettopp med 3,8 gr 340 som jeg bruker til blykuler. Var nede på 750 fps i snitt, og en matefeil. Ladningen gir ca 980 fps i snitt med bly, og noe kortere patronlengde.

Patronlengde på 29,5 med Frontier 124gr utgår med min CZ.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kameratene som lader 9mm i klubben og skyter CZ Shadow har lagt seg på 4,6grs ladinger med N340 og med Berrys 124grs RN kuler. Presisjonen er helt ok og våpnene funker. Men jeg trur det er skiftet noen fjærer i disse. Vi har ikke fått målt hastigheten da kronografen fikk litt juling tildigere, men med Berrys 115grs kuler lå det like under 1000ft/ps.

 

I mine Glocker 19 & 26 fikk jeg presisjon med disse men våpnene vekslet overhode ikke..

Link to comment
Share on other sites

Har testet mye med Frontier selv og resultatet var meget nedslående, så må si jeg føler med deg om du har 7500 av dem :) Årsaken til presisjonsproblemene er nok kula. De jeg hadde varierte flere grain på vekta, men det som værre var at de var sterkt underdimensjonerte og varierte mye på dia fra kule til kule. De jeg hadde målte fra .354-.357. På pakka sto det .356. Da da blir så underdimensjonerte så kan de jo ikke samle godt da de bare slenger borti riflinga en gang i blandt! Pga av dette går de mindre rævva i våpen med meget trang rifling, vil jeg tro.

 

For mange år siden hadde jeg Frontier som gikk helt greit så jeg misstenker de for at de varierer veldig fra lott til lott, men en ting er sikkert jeg skal aldri bruke Frontier mer. Greit de er billige men de er ikke billige nok for å være verdt det de presterer.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Da har jeg ladet og skutt frontier 125 gr. Jeg begynte på 4,0 og skjøt opp til 5,5 gr med vv340. PL var på 27,3 mm. Jeg skjøt 15 skudd Nato ammo først før jeg ladet med frontier.

 

Jeg skjøt på 25 meter på en rund blink skrevet på A3 ark.

De 8 første havnet opp til venstre uten noen antydning til samling, de var jevnt fordelt i blinkens 1/4 opp til venstre.

Så kom skudd nr 9 rett til venstre for senter og skudd nr 10 i senter. 11 til 15, (ladet med 5,1 til 5,5 gr) samlet tett, to og to var hull i hull og ett hull i mellom. Men samlingen lå litt ned venstre. Jeg fant tydelig et område i ladingen som var bra og gjorde lite skytefeil. Nå skal jeg prøve litt forskjellig PL for å se om treffpunktet flytter seg dit jeg vil og samler like bra. Jeg fikk dessverre ikke kronografert da jeg hadde glemt batteriet til kronoen.

Interessant å se hvordan tennhettene endret karakter etterhvert som ladningene økte. Jeg målte trykkringer men de økte ikke i takt med ladningene. Tenkte å få tatt noen bilder å legge de ut på bloggen når jeg får tid.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...