Jump to content

Nybegynner trenger rifle inkludert kikkertsikte og demper


LKS

Recommended Posts

Hei,

 

Kan noen anbefale meg en riflepakke (6,5/.308/30-06) inkludert kikkertsikte og demper brukt for rundt 10 000 eller evt ny pakke for rundt 15 000. Ser at pakkene som ligger på nett ofte innholder sikte som ikke får gode skussmål her på forumet.

 

Våpenet skal brukes til bane, hjort, villrein og toppjakt.

 

Takker for hjelpen

Link to comment
Share on other sites

en grom kikkert koster jo forsåvidt omkring og over totalprisen du skisserer....men om du er kjøper brukt, er det jo mye fint å få tak i i den prisklassen. Generelt kan man jo si om de fleste pakker at man går på kompromiss i alle fall på et punkt. Og dyr optikk er kankje enklest å velge bort. Men det viktigste er å komme seg i gang! så kan jo komponenter byttes med oppgradering etterhvert...? :mrgreen: skumringsjakt på hjort er jo noe som blir lettere jo bedre optikk du har. Så kanskje du burde skygge unna pakkene, og gå for ei ok børse, og se etter gromtilbud og bruktsalg av kvalitetsoptikk på finn feks?

Link to comment
Share on other sites

Hei. Jeg kjøpte meg Tikka T3 light kal 6,5x55, zeiss classic 2,5-10x50 fra xxl og hausken demper. Denne pakken er jeg godt fornøyd med og det vil jeg tro også du vil bli om du velger det samme.... :D

Tikkaen har nydelig avtrekk, "smud" sluttstykkegange og meget god presisjon rett fra esken! :D Kaliberet er kurant og duger til det meste.....så her er det bare å løpe å kjøpe!

Blir sikkert ett hylekor om hvor dårlig og blablabla tikkaen er. Men jeg er jallefall godt fornøyd. :D Før jeg tok den i bruk behandlet jeg alt metall med 5-56 i en uke. Dette for å beskytte mot rust. Dette har og virket fog meg.

 

Lykke til med valget ! :D

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar

 

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... archQuery=

 

Er denne helt ubrukelig på hjortejakt morgen/kveld ? Golden EYE 3-12x56 hørset ut som et billig kinaprodukt satt sammen av enden på to coca-cola tomflakser. Og har heller ikke hørt så mye godt om Remington 700

 

Remington 700 SPS DM cal. 308 og 3006 Med Golden EYE 3-12x56 30mm Kikkert, Leupold Stålmontasje og Hausken Sandar demperfFerdig montert.

Riflen har 4 skudds løst mgasin og lett justerbar avtrekk.

Riflen som er avbildet er en 308 med 40cm løp og veier 3,9kg komlett med utstyr.

 

 

Sakoen er av interesse, men noe usikker på kal siden jeg ikke kommer til å lade selv med det første

 

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... archQuery=

Link to comment
Share on other sites

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... uery=rifle" target="_blank

 

mauser som nybegynner våpen er aldri feil.. etter mi meining. her er med montasje og dempar til 3500kr

 

eg har eit bra sikte som er eit år gammalt som du kan få kjøpe då får du alt du treng til 6500 kr.

 

sikte er eit bushnell 3-12x56 m/lys har fungert bra for meg denne sesongen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde styrt unna mauseren til tross for at den hadde oppgradert stokk(?).

Kikkerten hadde jeg i alle fall styrt langt unna. Man kjøper ikke bushnell kikkerter i alle fall ikke brukte til 3000 kr, man kan jo få tak i en bra kikkert på bruktmarkedet for den prisen !

Beklager dersom jeg ødela salget ditt.

Link to comment
Share on other sites

det kjem heilt ann på kva kikkerten skal brukast til. bushnellen eg har er eit kjempe sikte. og er av dei litt dyrare modellane til bushnell... viss du skal har ein kikkert til bane skyting eller jakt i trang skog. då er det lett å finne Zeiss, S&B og andre merke i 10k kroner klassen brukt for 3-6 tusen kroner,(ofte 1-4 i zoom) men skal du har ein kikkert til måneskinsjakt så finne du ikkje nokon kikkert med same kvalitet til den brukt prisen, av dei "gode" merka.

 

denne kikkerten har omtrent same eigenskapane som enn zeiss til 12-13 tusen med 50 objektiv...

 

det er å kompansere for dårleg lysgjennomgang i forhold til for eks: zeiss

 

mauseren er no so som so, men eg har ein sjølv og det er heilt greie våpen for ein nybegynner.

 

presisjonen er heller ikkje verst. kjem litt ann på løpet

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

denne kikkerten har omtrent same eigenskapane som enn zeiss til 12-13 tusen med 50 objektiv...

 

Beklager så mye for kommende setning!

Dette er det dummest jeg har lest på lenge !

Bushnell har til gode å lage noe som kan konkurere med Zeiss, både mekanisk og optisk!

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville sondert bruktmarkedet trådstarter :winke1:

 

Her er mine tips til brukthandel:

 

1) Se ann selger ! (oppførsel etc)

 

2) Ikke kjøp av hjemmeladere ! (de pipene har som regel fått hard medfart)

 

3) Den beste handelen gjør du av de personene som "felte en elg for 3 år siden". Da veit du at eieren ikke har skutt mer enn storviltprøva hvert år... Legg på antall år våpenet er, og du har et ca antall skudd som har rent gjennom pipa.

 

4) Kjøp rifle uten optikk ! (selgere skal som regel ha gull for dårlig optikk, og en 5 år gammel Bushnell, er ikke så bra som dagens Bushnell)

 

5) Bestem deg for plast/lettmetal eller tre/stål ! (da kan du luke ut mange alternativ)

 

6) Se på generelt vedlikehold av våpenet ! (er den pusset tilstrekkelig eller finner du rust i kammeret og andre steder. Er stokken brukt som stokk o.l)

 

Til slutt. Mange sverger til dyr optikk på sine rifler, og for de erfarne jegere/skyttere så er det dessverre slik at det dyre er best. Dette mener jeg du kan glemme som nybegynner, men kjøper finner du deg en grei pakke og ønsker i ettertid noe bedre, så kjøp deg heller da litt dyrere optikk. Howa er presentert i denne tråden, og det har blitt solgt mange slike hvert år. En god nybegynner rifle dette...

Ellers er Sako75 og eldre Tikka (med mindre innslag av plastdeler) flotte bruktvåpen.

Som kaliber så er både 6.5 og 308 gode kaliber for nybegynneren. De gjør jobben på "dine" viltarter, og tilgangen på ammo både i butikk og skytebaner er god. Her mener jeg 308'n gjør seg best med demper, siden løpet kan kappes en del uten at det er til hindring for ytelsen til kaliberet.

Link to comment
Share on other sites

Hehe...regna med den kom...

 

En hjemmelader eksperimenterer på ett helt annet nivå enn en alminnelig 60 åring som kun jakter elg 14 dager i året. Det er vel dette som i utgangspunktet også er fundamentet (hvis vi legger vekk økonomi) for en hjemmelader, altså optimalisering av kaliber/ytelse i rifla.

Disse pipene blir brukt mye mer, og da særlig under jakten på "den perfekte" sammen setningen av hylse/krutt og prosjektil.

 

Og ja, jeg har selv sett på bruktrifler til salgs fra hjemmeladere som kan meddele "kun" 500 skudd hvor pipene har vært ... tja modne for spikerfabrikken.

Link to comment
Share on other sites

@Bighorn

 

Det er ikke bare for erfarne jegere at dyr optikk er best :D

Å annbefale å bruke 3000 kr på brukt Bushnell kontra brukt kvalitetsoptikk blir for dumt.

Ville heller kjøpt en brukt Mepota for 3000kr enn tidligere nevnte Bushnell kikkert selv om den hadde vært ny fra butikk.

Link to comment
Share on other sites

 

Her er mine tips til brukthandel:

 

2) Ikke kjøp av hjemmeladere ! (de pipene har som regel fått hard medfart)

 

 

Ja, den kunne du regne med at kom!! Dette skriver jeg ikke for å hakke på deg, men det er faktisk noe av det dummeste jeg har lest på lenge...

 

Nybegynnere er lette å påvirke, og å anbefale dem å holde seg unna hjemmeladere kan bare ikke stå uimotsagt! Hjemmelading er ikke nødvendigvis bare et spørsmål om økonomi, men det er også en interesse og hobby som engasjerer mange. Og jeg tror ikke brorparten av hjemmeladerne her på berget lader selv for å jazze opp kulene sine til ekstraordinære hastigheter!

 

Jeg ser også at du sikler på en M03 i kal. .375 H&H. Skulle denne kjøpes og bare brukes til pynt, eller skal den ikke trenes med så du kan kjøpe ferdigammo til 1200-1300 kr pakka en gang i blant? Denne pakka lader du selv (til samme hastighet, eller lavere om du ønsker det) for ca 300 kr og enda mindre hvis du finner en rimelig treningskule.. Så det er klart at økonomi også er en viktig faktor, spesielt når interessen tilsier at du beveger deg bort fra de "3-4 std kalibrene", eller for de av oss som skyter MYE.

Link to comment
Share on other sites

Nybegynnere er lette å påvirke, og å anbefale dem å holde seg unna hjemmeladere kan bare ikke stå imotsagt!

 

- En nybegynner ser ikke det "vi andre" gjør når han holder i ett våpen. Han/henne besitter kanskje ikke den kunnskapen "og se" at ei pipe er moden for kassering, men stoler heller på den private selger.

 

Edit: Så må du også huske at dette er tips til nybegynneren, ikke til oss som veit hva vi skal se etter....

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

@Bighorn

 

Det er ikke bare for erfarne jegere at dyr optikk er best :D

Å annbefale å bruke 3000 kr på brukt Bushnell kontra brukt kvalitetsoptikk blir for dumt.

Ville heller kjøpt en brukt Mepota for 3000kr enn tidligere nevnte Bushnell kikkert selv om den hadde vært ny fra butikk.

 

 

no vil eg tørre å påstå at det at alle kikkertsikte merke har forskjellige modellar der kvaliteten kan variere. for eks. leupold.

(mark 4 vs vx-1). sånn er det med bushnell og, deira beste modellar som elite. brukt prisen for eit sikte kjem heilt ann på kva siktet vart laga for.

 

bruktprisen på det sikte eg har som er ein utgådd bushnell modell den ligge på rundt 379 pund i england... ditta har eg sjekka, før eg satte prisen på sikte brukt.

 

sant nokk du kan få sikte som er av eit merke som er sett på som betre, men då er det stortsett med 42 elns i objektiv og ikkje 56 m/lys

 

brukt s&b med omtrent same eigenskapane til den kikkerten eg har...

 

pris. over 7000

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=105&t=85388

Link to comment
Share on other sites

@Bighorn

 

Det er ikke bare for erfarne jegere at dyr optikk er best :D

Å annbefale å bruke 3000 kr på brukt Bushnell kontra brukt kvalitetsoptikk blir for dumt.

Ville heller kjøpt en brukt Mepota for 3000kr enn tidligere nevnte Bushnell kikkert selv om den hadde vært ny fra butikk.

 

Jeg anbefalte ikke Bushnell @Yhaug, men jeg påpekte at en 5 år gammel Bushnell ikke er så go som dagens :winke1:

Link to comment
Share on other sites

@Bighorn

Det er jeg forsåvidt enig i, men det har ikke nødvendigvis noe med hjemmelading å gjøre.. Jeg sier ikke at alle skyttere/jegere, hjemmeladere eller ei, alltid er like oppriktige med hvor mange skudd ei rifle/pipe har fått i gjennom seg, men at påstanden om at man på generelt grunnlag skal unngå selgere som lader sine patroner selv er for drøy! I tillegg er en hjemmelader som regel over gjennomsnittet interessert og opptatt av våpnene sine, og de aller fleste av dem tar godt vare på våpnene mtp puss og vedlikehold. Det er jeg ikke like sikker på at en 60 år gammel mann som sist skjøt en elg for 3 år siden er, og det løpet trenger ikke å ha sett et oljedrypp eller en pussefille verken før eller etter det elgfallet..

Link to comment
Share on other sites

@Bergseten

 

Skjønner at du syntes at du har en god kikkert, men saken er den at det har du ikke !

Tipper at f.eks en Meopta 1,5-6 x 42 vil fungere bedre enn Bushnellen din.

Bushnell er og blir Bushnell, møkka kikkert! Hjelper lite om de kaller den elite.

Men for all del, folk må gjerne bruke penger på dårlig optikk for selv å oppdage at det er penger rett ut av vinduet. I sted sammenlignet du kikkerten din med Zeiss, nå med S&B. Hva blir det neste ?

Hvorfor selger du den, er du ikke fornøyd med den ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte i år en Remington 700 Varmint i 308win med demper samt en Meopta Meostar R1 3-12x56 på et slikt budsjett.

 

Det går an å komme billigere ut av det også, og noen ganger kommer man over "once in a lifetime" muligheter. Bruk tid og kontaktnett så kommer de gode handlene etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

@Bergseten

 

Skjønner at du syntes at du har en god kikkert, men saken er den at det har du ikke !

Tipper at f.eks en Meopta 1,5-6 x 42 vil fungere bedre enn Bushnellen din.

Bushnell er og blir Bushnell, møkka kikkert! Hjelper lite om de kaller den elite.

Men for all del, folk må gjerne bruke penger på dårlig optikk for selv å oppdage at det er penger rett ut av vinduet. I sted sammenlignet du kikkerten din med Zeiss, nå med S&B. Hva blir det neste ?

Hvorfor selger du den, er du ikke fornøyd med den ?

 

 

meoptaen kan fungere like bra som den kikkerten eg har og/ eller betre, men den kikkerten eg har er betre til for eksempel månskinsjakt. pga større objektiv...

 

eg seier heller ikkje at Bushnell 3-12x56 er like bra som ein S&B, zeiss er med same konfigurasjon, men viss du har ein kikkert. for eks: zeiss duralytt 3-12x50. så har dei same lys egenskapar i skumring. ikkje at deu er same kvalitet.

 

poenget mitt er at s&b med 3-12x50 vill har same kanskje ein smule betre lysegenskapar enn min kikert med 56mm objektiv. det er det eg har prøvd å seie.

 

bushnellen er absolutt ikkje pengar ut vindauge, men det er heller ikkje like bra som topp modellane til zeiss.

 

grunne til at eg skal selge er fordi at eg skal ha eit sikte med 1-4 elns/ raudpunkt sikte som for eks: aimpoint.

 

fordi den remington 700 børsa mi som har vore brukt til alt frå måneskinsjakt til rådyrjakt skal no berre brukast til hjortejakt i tette skogar. då vert 3x for mykje. eg er kjempe fornøgd med sikte, men kjøpte nettopp eit anna sikte til mauseren eg har så det var ikkje aktuelt å slje det. og 56mm objektiv passar ikkje med m67 stokken.

 

og viss du for all del har råda til det kjøp eit sikte til over 10k

 

viss ikkje så har bushnell, Leupold, meopta, vortex, sightron, osv, osv nokre gode sikte i 6-10 tusen kroners klassen...

Link to comment
Share on other sites

 

 

meoptaen kan fungere like bra som den kikkerten eg har og/ eller betre, men den kikkerten eg har er betre til for eksempel månskinsjakt. pga større objektiv...

 

 

 

Hjelper lite med stort objektiv når optikken ellers ikke holder mål...............

Link to comment
Share on other sites

For å sitere en god venn og våpenflinking; Howa 1500 gir uforskammet mye for pengene!!

 

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... owa%201500" target="_blank

 

Du vil aldri angre, og disse er like bra brukt som ny, så kommer du over en slik i .308 (som jeg foretrekker pga ammo-utvalg osv), så hadde jeg ikke tvilt! Om du mot formodning selv skulle finne ut at kikkerten ikke holder mål om noen år, så er det jo bare å bytte da, ikke alltid hør på hva alle andre sier om "må ha". Hjorten detter bak åpne sikter også, om du gjør jobben skikkelig ;)

 

(Hogue stokken er helt perfekt til jakt som bane, da den aldri føles kald og alltid gir et godt grep uansett vær. Får du den i stainless så har du mye mer frihet med tanke på vedlikehold, demperen som følger med er mer enn kurant, og kikkerten funker :) Jeg sikler på en Ruger Gunsite Scout, som er et FANTASTISK alternativ (der forsiktet dessverre ryker om du skal ha demper), men jeg klarer aldri å overbevise meg selv om å selge Howa'en, så da må en vente til en kan ha begge!)

Link to comment
Share on other sites

mi anbefaling er at du reiser inn til den lokale våpen forhandlaren, og seier kva det er du vil ha/ ynskjer så finner han sikkert ein bra pakke til deg.

 

velg helst ein som berre forhandla våpen. ikkje kjedar som XXL. helst ein sjølvstendig våpen handlar. då får du antakeleg beste løysinga for deg...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...