Jump to content

Rev tok rådyr


shooter 2

Recommended Posts

Var på revejakt i dag og fra morgenen var det -24 og før hunden ble sluppet ble det litt rekking av spor da vi ville søke for og finne noe som var så ferskt som mulig og det fant vi men etter en kort distanse kom vi over at reven hadde tatt et voksent rådyr . Hodet på dyret var gnagd helt av men selv kulden var dyret helt mykt så da ble 'russerstøveren' sluppet og reven lå like ved så losen tok av raskt . Etter en tids los gikk mikkel på en post og dermed tar ikke denne flere dyr :D

Link to comment
Share on other sites

Det liker jeg, rask og resulett utøvelse av dom og avstraffelse! :thumbup:

 

Ja. Det var jo meget aktuelt ang. diskusjonen vi havde igår. Min mistanke/mening om vægtfordeling av skyld mellem gaupe og rev ang. inhug i rådyrbetsanden. Nå kan vi så konstatere at reven klare at tage voksne dyr også. Så når det har seg sådan at der er kvote på regulering av gaupen, kan vi kanske hente inn en god del på rådyrbetanden ved at gå hardere på reven.

Til alle i ihærdige revejegere runt i norge. Stå på, i gør en kjempe insats.

Link to comment
Share on other sites

At reven tar voksne rådyr var jeg klar over. Det skjer ganske ofte dersom snømengden blir stor. Har selv avlivet rådyr i januar som var skambitt av rev. Reven klarte å trykke et rådyr opp i et gjerde i 80cm snø og drev å tygde på bakparten av rådyret når den ble forstyrret. Rådyret klarte å komme seg unna, men var så skadd at jeg fant ut at jeg måtte gå etter og avlive det. Utspist halve baklåret og brudd i andre bakfoten. Reven kan være en riktig stygg rakker....

Link to comment
Share on other sites

Reven er rådyrenes barmhjertige samaritan. Reven vet eksakt hvilke dyr som mister krefter, og er klare for å bli tatt ut. Rådyrstammer som lever uten påvirkning fra rovdyr risikerer en strevsom og smertefull død preget av næringmangel og lungebetennelse.

 

Dette synes jeg jammen var noen fantastiske utsagn! Reven er som de fleste rovdyr en opportunist, går nok ikke forbi et friskt rådyr som står med snø til livet for å finne "det eksakte dyret" som vil miste krefter fortere. Får forresten disse dyra som "er klare for å bli tatt ut" en spesiell lukt eller noe som reven kan merke? Tror også et rådyr ikke reflekterer så mye om det skulle få feber og lungebetennelse og dø. Det synes kanskje tilogmed at det er bedre enn å bli spist levende, trengt opp mot et gjerde! Igjen, helt fantastisk! Kanskje mest fantastisk at jeg gidder å skrive et svar på slikt vås.. :?

Link to comment
Share on other sites

At reven tar voksne rådyr var jeg klar over. Det skjer ganske ofte dersom snømengden blir stor. Har selv avlivet rådyr i januar som var skambitt av rev. Reven klarte å trykke et rådyr opp i et gjerde i 80cm snø og drev å tygde på bakparten av rådyret når den ble forstyrret. Rådyret klarte å komme seg unna, men var så skadd at jeg fant ut at jeg måtte gå etter og avlive det. Utspist halve baklåret og brudd i andre bakfoten. Reven kan være en riktig stygg rakker....

 

 

Ikke for å spore av, men om vinteren så har det mye å si om bondene/andre kjører opp spor til rådyrene. Har en kompis som kjører traktoren rundt 2-3 åkere slik at rådyrene kan bevege seg uten å slite seg ihjel. For ca 2 år siden var jeg til farmor å farfar å drakk kaffe da vi såg et rådyr i skogkanten. det var vell en halv meter med snø ca. På ca 90 meter over et jorde så brukte rådyret overkant av et kvarter da det hadde noen puser også. Det sto med snø rett opp til bogen/magen. hadde det vert kjørt på spor der så ville rådyret brukt knapt et minutt + at det hadde spart mye krefter som igjen kan føre til en litt sterkere rådyr bestand.

Link to comment
Share on other sites

Får forresten disse dyra som "er klare for å bli tatt ut" en spesiell lukt eller noe som reven kan merke?

Det er et godt spørsmål, man har jo påvist at hunder bl.a. kan detektere kreft på et tidlig stadium. Det har blitt spekulert på om dette er mer enn tilfeldig og har med evnen til å identifisere syke og svake dyr fra en flokk. Andre sykdommer som lungebetennelse etc vil sikkert også kunne avgi lukt som rovdyr kan plukke opp.

 

Nå tror ikke jeg at en rev går forbi et friskt individ som står laglig til, men samtidig er nok sjansene store for at det primært er kje og svake individer som blir tatt av rev. Alle som har sett spensten til et rådyr kan vel tenke seg hvordan en rev vil ha det etter et par spark. En rev gjør nok klokt i å være selektiv på slikt bytte... Men hva som er best av en langdryg død pga sykdom, sult og kulde eller rev aner jeg ikke, jeg unner vel ikke noe dyr en slik død selv om det er slik naturen fungerer.

Link to comment
Share on other sites

Reven er rådyrenes barmhjertige samaritan. Reven vet eksakt hvilke dyr som mister krefter, og er klare for å bli tatt ut. Rådyrstammer som lever uten påvirkning fra rovdyr risikerer en strevsom og smertefull død preget av næringmangel og lungebetennelse.

 

Dette synes jeg jammen var noen fantastiske utsagn! Reven er som de fleste rovdyr en opportunist, går nok ikke forbi et friskt rådyr som står med snø til livet for å finne "det eksakte dyret" som vil miste krefter fortere. Får forresten disse dyra som "er klare for å bli tatt ut" en spesiell lukt eller noe som reven kan merke? Tror også et rådyr ikke reflekterer så mye om det skulle få feber og lungebetennelse og dø. Det synes kanskje tilogmed at det er bedre enn å bli spist levende, trengt opp mot et gjerde! Igjen, helt fantastisk! Kanskje mest fantastisk at jeg gidder å skrive et svar på slikt vås.. :?

 

Dersom det avfeies som vås uten at Dere engang har motargumenter ser jeg ingen grunn til å bruke mer tid på avklaring og opplysning.

 

Derimot vil jeg tro Dere har brukt veldig lite tid på å fundere og studere temaet.

Dere har aldri stusset over hvorfor enkelte hunder som er strømmet mot sau plutselig kan "glemme" seg

Dere har aldri trent en ettersøkshund og forstått hva som skjer i møte mellom sanseinntrykk, instinkter og jaktlyst.

Dere har aldri hatt en rådyrren støver som plutselig tar en rådyrlos på sine gamle dager.

Dere har aldri hatt forplass for rådyr og studert dyrene gjennom mange år, og samtidig studert revens bevegelser og adferd.

Dere har aldri vært på Svalbard og studert predasjon og dødelighet på Svalbardrein.

 

Da venter jeg i spenning om d`herrene Nordhagen og Wolverine67 kan gi oss en god innføring i dynamikken mellom rev og rådyr.

Link to comment
Share on other sites

Mye teori ute og går...

 

En rev vil alltid se seg om etter et måltid, som meg er`n alltid litt sulten...naturen har utrusta reven slik at risiko og fortjeneste alltid vurderes opp i mot hverandre.

 

Er risikoen for skader sansynelig vil reven skygge unna og se seg om etter lettere måltider ( feks mus eller høne) rev og menn liker begge deler...

 

Selv har jeg sett flere ganger at rev har målt katter opp mot et måltid.. det har som regel endt med uforettet sak for reven, men en gang så jeg rev og katt i full "infight" og jeg vil anta reven angret seg bittert på den besluttningen om "sautert brindlet gårdskatt på en seng av spinat og smørdampede grønnsaker" det gikk forferdelig dårlig for reven..den fikk ekstraordinær juling..

 

Men at rådyr er en trussel for reven er hevet over enhver tvil, et friskt rådyr har ingen problemer med å jule opp en rev.

Et rådyr som er svekket av for lavt energiinntak og jeg har også sett rådyr på ettervinteren som raver rundt apatisk og er tydelig svekket, disse vil kunne representere et solid måltid forenhver rev som vil opp og frem her i verden og tro meg, han vil prøve..

 

Hvis han da ikke ender sine dager på åta mi da...jeg er klar...

Link to comment
Share on other sites

Ser at Luxus Lungemos etterlyser en belysning av sammenhengen rev/rådyr.

 

Her er noe lesestoff:

http://www.nina.no/Aktuelt/Artikkel/tab ... -2011.aspx

 

Nå er det på kje reven har betydning som predator, selv om vi vet at den kan ta voksne rådyr i djup snø.

 

Reven kan ta opptil 60% av kjeene i enkelte områder (Morten Odden mfl. Høyskolen i Hedmark)

Studier viser at 80% av disse er bukkekje, mest sannsynlig pga høyere aktivitetsnivå.

 

Skjønner ikke at dette skal være syke/skadde dyr alle sammen. Tviler på den sammenhengen!

 

Det er velkjent at reven er opportunist og tar det den kommer over.

 

Med bakgrunn fra Høyskolen i Hedmark Evenstad, kan jeg med en viss grad si å ha studert predasjon som fenomen, og å fremstille reven som barmhjertig samaritan, blir i beste fall noe blåøyd og overforenklet.

 

At reven tar syke dyr er vel tilfelle, men den tar friske dyr i djup snø også, dyr som kunne overlevd og produsert hvis de hadde fått sjansen. Men som sagt det er kjepredasjon som har overveiende betydning.

Link to comment
Share on other sites

Wolverine67 skrev:

At reven tar syke dyr er vel tilfelle, men den tar friske dyr i djup snø også, dyr som kunne overlevd og produsert hvis de hadde fått sjansen. Men som sagt det er kjepredasjon som har overveiende betydning.

 

Uthevingen i sitatet er min. Friske dyr i dypsnø er en selvmotsigelse. Rådyret har klare strategier for skjul og næringsinntak. Den har et hjemmeområde som den bruker og kan gjøre vandringer innen dette terrenget. Mellom beitested og skjul er det stier som er framkommelige. Etter store snøfall vil reven ikke ut i løsnøen, den beveger seg langs brøyta veger, islagte vann osv. vi som har reveåte vet at det lønner seg å tråkke opp stier inn til åtet. Rådyret har mye mindre energi i sitt kosthold og må spise kontinuerlig. Dermed må den opprettholde sitt bevegelsesmønster selv når det er mye snø.

 

Et rådyr som kommer på etterskudd med næringsinntaket er dødsdømt. Selv om den skulle overleve snøsmelting, vårløsning og oppleve å smake på friske skudd i mai klarer den ikke å komme ovenpå. Dette er dokumentert i litteratur.

 

Reven patruljerer hvileløst terrenget sitt og rådyrenes beiteplass er en selvskreven hotspot. Den har full kontroll på rådyrenes helsestatus. Den vet når tiden er inne. Den vet når den skal provosere et omtåket og svakt dyr ut i løssnøen og svekke det ytterligere.

 

Friske dyr i dyp snø er en sannhet som lever blant journalister og husmødre.

 

De som ikke skjønner hvordan reven kan ha oversikt over helsa til "sine" rådyr, kan prøve å ta en dreven ettersøkshund inn på beiteplassen til rådyrene på seinvinteren. Den vil markere som om den var på en skuddplass. Dead rådyr walking.

Link to comment
Share on other sites

Du har helt sikkert rett i mange tilfeller At noen rådyr er dødsdømt selv om våren kommer.

Mener allikevel at det er positivt å beskatte reven så mye som mulig, helst etter paringstida på etterjulsvinteren og frem til fredning for å ta ut tisper som er drektige. Noen rådyr er jeg sikker på kan spares og her som rådyrbestanden naturlig er tynn, bla pga snøforholdene monner alt. Dessuten gjentar jeg at predasjon på kje er en svært viktig dødsårsak på rådyr. Død rev spiser ikke rådyrkje. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Her jeg jakter holder reven seg langt unna rådyra, men her blir dyra fora og er sikkert sterkere enn vanlig. Det er hard tråkka stier etter rådyra, men reven velger å holde seg unna dem og foringsplassen. Reven kommer kun på åta når det ikke er rådyr i næreheten. Med andre ord en jævli dårlig åte plass :P Kan nok hende dem har lært seg at man ikke skal tulle med rådyra her :)

Link to comment
Share on other sites

Reven er rådyrenes barmhjertige samaritan. Reven vet eksakt hvilke dyr som mister krefter, og er klare for å bli tatt ut. Rådyrstammer som lever uten påvirkning fra rovdyr risikerer en strevsom og smertefull død preget av næringmangel og lungebetennelse.

 

Dette synes jeg jammen var noen fantastiske utsagn! Reven er som de fleste rovdyr en opportunist, går nok ikke forbi et friskt rådyr som står med snø til livet for å finne "det eksakte dyret" som vil miste krefter fortere. Får forresten disse dyra som "er klare for å bli tatt ut" en spesiell lukt eller noe som reven kan merke? Tror også et rådyr ikke reflekterer så mye om det skulle få feber og lungebetennelse og dø. Det synes kanskje tilogmed at det er bedre enn å bli spist levende, trengt opp mot et gjerde! Igjen, helt fantastisk! Kanskje mest fantastisk at jeg gidder å skrive et svar på slikt vås.. :?

 

Dersom det avfeies som vås uten at Dere engang har motargumenter ser jeg ingen grunn til å bruke mer tid på avklaring og opplysning.

 

Derimot vil jeg tro Dere har brukt veldig lite tid på å fundere og studere temaet.

Dere har aldri stusset over hvorfor enkelte hunder som er strømmet mot sau plutselig kan "glemme" seg

Dere har aldri trent en ettersøkshund og forstått hva som skjer i møte mellom sanseinntrykk, instinkter og jaktlyst.

Dere har aldri hatt en rådyrren støver som plutselig tar en rådyrlos på sine gamle dager.

Dere har aldri hatt forplass for rådyr og studert dyrene gjennom mange år, og samtidig studert revens bevegelser og adferd.

Dere har aldri vært på Svalbard og studert predasjon og dødelighet på Svalbardrein.

 

Da venter jeg i spenning om d`herrene Nordhagen og Wolverine67 kan gi oss en god innføring i dynamikken mellom rev og rådyr.

 

-Jeg har holdt på med jakthunder en del år og vet nok om hunder som "glemmer" seg. Å prøve å antyde at strømmede hunder "glemmer" seg nødvendigvis fordi evt sauen er svak/skadet, er svada. Effektiviteten ved bruk av strøm for å skape saue- eller rådyrrene hunder er også sterkt overvurdert.

-En hund kan "glemme" mye slags dresur. Plutselig "glemmer" den å gå pent ved siden av, og trenger en korreks f.eks.

-Jeg har også trent og brukt ettersøkshunder i 18 år, så jeg føler at jeg har en viss peiling på området.

-Dersom en rådyrren støver plutselig tar en rådyrlos på sine gamle dager, er det vel neppe fordi den da plutselig kommer over et svekket/skadet rådyr. Sannsynlig har den kommet i nærheten av svekkede/skadede rådyr tidligere i livet også. Hvorfor tok den ikke en rådyrlos da?

-Jeg kan har ikke kunnet ha en forplass for rådyr, da det bare vil skape at matbord for gaupene i området. Det er det mange nok som har opplevd her.

En forplass er også veldig langt fra å være en naturlig beiteplass for rådyr. En naturlig beiteplass har ikke uendelig mengder med mat og krever at rådyr må bytte område gjennom vinteren.

-Jeg har aldri vært på Svalbard. Men jeg skjønner ikke helt hva predasjon og dødelighet på villrein på Svalbard har med rådyr og rev å gjøre. Ettersom jeg vet er fjellreven noe mindre enn rødreven og svalbardreinen betraktelig større enn rådyr. Og det er vel neppe isbjørn du tenker på når du snakker om predasjon i dette tilfelle.

 

Jeg mener at jeg har rimelig god greie på og erfaring med revens bevegelser og atferd etter å ha jaktet dem gjennom mange år og skutt ca 800 av dem.

Et klart mindretall er skutt med bruk av hund eller åte.

 

Reven er en oportunist. Den jakter på det den kommer over som gir den mest mulig mat med minst mulig energi brukt.

Den kan f.eks fort velge å spise haugesvis med tordivler om det er mye av disse istedenfor å f.eks jakte mus.

 

Selvsagt vil den heller velge det svekkede rådyret enn det friske når de to dyrene er sammen, men dersom kun det friske er der, og f.eks snødybden er så stor at rådyret er hemmet, så angriper reven det om den er tøff nok og har erfaring med å ta rådyr.

At friske rådyr ikke beveger seg ut i dyp snø til tider, er reint tullprat.

Til tider gjennom vinteren, er mange rådyr nødt til det for å forflytte seg til et nytt område fordi det ikke er mat igjen der de har beitet tidligere eller snøforholdene har forandret seg f.eks med tykt skarelag eller annet, slik at rådyrene ikke klarer å grave seg ned til blåbærlyngen.

 

Spesielt mot våren er de særlig utsatt da snøen blir råtten og bærer reven mye bedre enn den bærer rådyrene.

 

Rever er ikke like. Noen rever tar ikke rådyr overhode. Andre jakter rådyr så fort de ser at det kan være en mulighet for å lykkes.

Noen rever spesialiserer seg på å ta rådyrkje og sauelam og bare tøffe geiter og søyer klarer å holde reven unna.

Andre rever, tar kun rådyrkje ved en tilfeldighet når de kommer over dem og geita ikke er tilstede.

 

Når alt det er sagt, så ser jeg ikke på den predasjonen reven gjør på voksne rådyr som noe stort problem for rådyrbestanden. Det er tross alt ikke store mengder med voksne rever de tar.

Der er gaupa mye verre. Særlig her i området da det knapt er hare igjen her.

Men det er ikke i tvil om at reven tar en del rådyrkje sammen med slåmaskinene til bøndene.

 

I enkelte områder tar reven en veldig stor prosent av rådyrkjeene og har en veldig stor innvirkning på rådyrbestanden, og det beste vi som jegere kan gjøre for å minske dette er å skyte mest mulig rev. Spesielt de to siste månedene av jakttida har revejakta størst innvirking på det området man skyter dem.

Å skyte noen drektig revetisper rett før fredninga kan ha enormt positiv innvirkning på den lokale rådyrbestanden.

Link to comment
Share on other sites

Stussa også på det med predasjon på svalbardrein

 

Det er her den barmhjertige samaritan kommer inn. I mangel av predatorer dør svalbardreienen av sult og utmattelse når tennene er slitt bort. En ubarmhjertig langpine, en ventetid som kun døden kan befri dem fra. Dette er overførbart til rådyr som ikke er utsatt for rovdyr.

 

Skikkelige jegere har respekt for revens ferdigheter og dens rolle.

Link to comment
Share on other sites

Ja, men det jaktes kun på en brøkdel av svalbardrein pga strenge nasjonalparkregler og få fastboende. Rådyra jaktes på, noe som medfører ønske om høy produksjon. Dessuten er det slik at ordinær revejakt aldri kan fjerne reven som faktor. Men vi kan redusere den. Å ville ha mye rev for at rådyra ikke skal sulte ihjel blir da noe snodig, særlig fordi revens drapsteknikk er mildt sagt noe ineffektiv og plagsomt for offeret. Hvis du har vært med noen år husker du de store småviltstammene de første årene etter reveskabbens inntog. Det blir da vanskelig for en jeger å ønske stor revestamme. Men det er sikkert mange meninger omkring dette. Personlig ønsker jeg mer rådyr og mindre rev og regner med at mange er enige med meg.

Link to comment
Share on other sites

Norwegianwoods :Jeg kan har ikke kunnet ha en forplass for rådyr, da det bare vil skape at matbord for gaupene i området???

Dette tror jeg du bør prøve først skal garantere deg at vinninga er større enn tapet. Bor i en av di mest gaupetette områdene i Norge og funker hos oss så da funker det hos andre au.

Link to comment
Share on other sites

Vil nesten tru det er mindre sjans for gaupa å ta dyr når man har foringsplass. Får samlet alle dyra på et lite område så det blir vanskeligere å finne dem. Her jeg jakter er det 1m med snø så de dyra som ikke blir fora har dårlige ods. Så igjenn i natt at reven holdt seg langt unna rådyra. først når rådyra forsvant turte reven å komme frem. Den reven kommer ikke til å ta mere rådyr ihvertfall :)

Link to comment
Share on other sites

Norwegianwoods :Jeg kan har ikke kunnet ha en forplass for rådyr, da det bare vil skape at matbord for gaupene i området???

Dette tror jeg du bør prøve først skal garantere deg at vinninga er større enn tapet. Bor i en av di mest gaupetette områdene i Norge og funker hos oss så da funker det hos andre au.

 

Jeg har flyttet litt på meg nå, og har tenkt til å prøve å fore rådyr ifra neste senhøst, da gaupebestanden på langt nær er så tett som det var der.

Men jeg skal garantere at det ikke var særlig lurt der jeg har bodd de siste 10 årene. Ene stedet jeg bodde, hadde jeg gaupetrekk under 100 meter fra huset, og jeg så minimum 3 forskjellige gauper passere der hver vinter. Ene høsten/vinteren hadde jeg også stadig ei stor gaupa som var kjapt innom og tok ei runde noen meter fra reveåta mi.

 

Gaupa renska hver eneste foringsplass som jeg vet om i området for rådyr. Bl.a på en foringsplass de hadde 2-3 km fra der jeg bodde, så hadde de 7-8 rådyr på foringsplassen. Gaupa tok alle. Kanskje det er vanskeligere for gaupa å finne rådyrene når de er konsentrert på små områder, men når de først finner dem, så går det fort unna.

Så jeg er ikke sikker på hva jeg evt hadde å vinne på å lage foringsplass for rådyrene der. Men mulig jeg tar feil.

 

Gaupa her i området har ikke noe særlig annet en rådyr å ta om vinteren, da det er nesten helt tomt for hare. Og det er heller ikke noe særlig med skogsfugl her.

 

Jeg har totalt respekt for revens ferdigheter og dens rolle Luxus Lungemos.

Bl.a fordi jeg vet hvor effektiv den er som predator og dens evne til å overleve.

Jeg vet ikke om jeg synes at måten reven til tider dreper rådyr på, alltid er så veldig barmhjertig, men mulig den er mer barmhjertig enn sakte sultedød.

 

Men jeg vil gjøre det klart at jeg overhode ikke har noe problem med at reven tar skadede/svekkede rådyr.

Men der revebestanden er veldig høy, blir dens predasjon på rådyrkje og også voksne friske dyr på senvinteren meget høy.

Her jeg bor nå, er det en veldig stor revebestand som holdes i live om vinteren pga en stor søppelfylling.

Sannsynligvis begrenser den antall rådyr tatt av rev om vinteren, men den øker uten tvil predasjonen på rådyrkje.

Om vinteren her er det nok helt klart store snømengder og lange vintre med hjelp fra gaupa som står for det meste av avgangen av voksne rådyr.

 

Men jeg har selv sett hvilken enormt stor innvirkning en stor revebestand kan ha på en rådyrbestand. Og det på et område hvor det er lite eller i alle fall veldig kortvarig med snø om vinteren med god mattilgang gjennom hele året.

Dette er på en øy som tidligere ikke hadde fastlandsforbindelse.

Rådyrbestanden økte enormt(kanskje mer enn tidoblet) i løpet av få år når den eneste begrensende faktoren utenom jakt, nærmest totalt forsvant pga reveskabb som kom til øya kort tid etter at den fikk fastlandsforbindelse.

Link to comment
Share on other sites

Er nok mye synsing av hva som skjer på foringsplasser og hvem som får skylda.Hos en kompis av meg der har vi bilder av 7 forskjellige gauper siden i høst og han forer godt med rådyr. Vi har finni 1 gaupetatt rådyr der i vinter. Det har også blitt merka mange rådyr med sendere i det området og ingen av disse er tatt enn så lenge. Vi har tilgode og se at gaupa tømmer områdene for rådyr og tror nok reven tar mye mer rådyr på totalen iløpet av året. Disse områdene har det blitt foret rådyr i en del år og di har vært veldig flinke med å spare geiter (skyter bare bukk og kalv) Og bestanden er veldig bra.Skal også sies at di har også skutt en del rev. Og dette er et av områdene i norge med kanskje tettest gaupebestand.. Men klart noen lysmordere kan selsagt forekomme. Gaupene bruker fortsatt så store områder fort over 500 m2 km og blir sjelden lenge på en plass.

Link to comment
Share on other sites

Norwegianwoods skrev:

-Jeg har holdt på med jakthunder en del år og vet nok om hunder som "glemmer" seg. Å prøve å antyde at strømmede hunder "glemmer" seg nødvendigvis fordi evt sauen er svak/skadet, er svada.
Hvorfor ikke heller argumentere for dine synspunkter når dette er et tema du kan noe om? Å stempe noe som svada uten å underbygge det er verdiløst.

 

Dersom en rådyrren støver plutselig tar en rådyrlos på sine gamle dager, er det vel neppe fordi den da plutselig kommer over et svekket/skadet rådyr. Sannsynlig har den kommet i nærheten av svekkede/skadede rådyr tidligere i livet også. Hvorfor tok den ikke en rådyrlos da?
Som jeg ser det er det 2 årsaker til den den på et tidspunkt kan sprekke.

1.

Den kan gjennom flere situasjoner bygge opp en selvtillit som resulterer i at den sprekker på et tidspunkt.

 

2.

Støveren som jobber på fot får en overværsstråle rett i nesa og kombinert med synet av dyret gjør at den sprekker.

 

At friske rådyr ikke beveger seg ut i dyp snø til tider, er reint tullprat.
Vil gjerne at du underbygger det. Det ligger ikke i rådyrets strategier å tulle seg ut i dypsnø. Dersom dyret blir overrasket av store snømengder og den ikke klarer å holde næringsinntaket oppe er den walking dead. Har den mat og skjul har den ikke behov for å forlate sin overlevelsesstrategi. Har den ikke mat og skjul er den død. Når rådyrene viser irrasjonell adferd er den i en irreversibel dødsprosess.
Link to comment
Share on other sites

Er det slik at alle rådyr som kommer i næringsubalanse dør? Er klar over at de KAN dø selv om man starter foring, samt at de KAN dø selv om våren kommer. Men å bastant fastslå at alle magre dyr på ettervinteren kommer til å dø er vel noe pessimistisk? Ser jo til stadighet rådyr på jordene i april/mai og magre er de, men de overlever... :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Norwegianwoods skrev:
-Jeg har holdt på med jakthunder en del år og vet nok om hunder som "glemmer" seg. Å prøve å antyde at strømmede hunder "glemmer" seg nødvendigvis fordi evt sauen er svak/skadet, er svada.
Hvorfor ikke heller argumentere for dine synspunkter når dette er et tema du kan noe om? Å stempe noe som svada uten å underbygge det er verdiløst.

 

Dersom en rådyrren støver plutselig tar en rådyrlos på sine gamle dager, er det vel neppe fordi den da plutselig kommer over et svekket/skadet rådyr. Sannsynlig har den kommet i nærheten av svekkede/skadede rådyr tidligere i livet også. Hvorfor tok den ikke en rådyrlos da?
Som jeg ser det er det 2 årsaker til den den på et tidspunkt kan sprekke.

1.

Den kan gjennom flere situasjoner bygge opp en selvtillit som resulterer i at den sprekker på et tidspunkt.

 

2.

Støveren som jobber på fot får en overværsstråle rett i nesa og kombinert med synet av dyret gjør at den sprekker.

 

At friske rådyr ikke beveger seg ut i dyp snø til tider, er reint tullprat.
Vil gjerne at du underbygger det. Det ligger ikke i rådyrets strategier å tulle seg ut i dypsnø. Dersom dyret blir overrasket av store snømengder og den ikke klarer å holde næringsinntaket oppe er den walking dead. Har den mat og skjul har den ikke behov for å forlate sin overlevelsesstrategi. Har den ikke mat og skjul er den død. Når rådyrene viser irrasjonell adferd er den i en irreversibel dødsprosess.

 

Det er et utall grunner og situasjoner en hund kan "glemme" seg.

Tidligere ga jeg et enkelt eksempel som hvordan man til tider må minne hunden på at den til enhver tid skal gå rolig og fint ved din side når du har gitt beskjed om det. Dette er vel sikkert noe de fleste hundeeiere kan kjenne seg igjen i.

Når man med de fleste hunder må gjøre det, selv når den går tett inntil sin fører, så er terskelen veldig mye lavere for at den skal "glemme" seg når den er langt ifra sin fører og som oftest ute av synsfeltet.

 

Jeg har selv opplevd å ha en hund som var strømmet og godkjent som sauerein, som totalt "glemte" seg når noen andre gikk tur med den og slapp den løs etter båndtvangstid selv om jeg klart hadde sagt ifra at de skulle ha han i bånd hele tiden. Ene personen som gjorde dette, var den samme som hadde tatt hunden med på "sauedressur" og fått den godkjent. Jeg skal love deg at de sauene som gikk med da var langt fra å være skadede eller svekket.

Hunden kikka ikke engang på sau når jeg gikk tur med den. Selv når den var løs. Den var aldri i tvil om hvem som var sjef av oss to.

 

Du sier at det ikke ligger i rådyrets strategier å tulle seg ut i dypsnø. Da lurer jeg virkelig på hvor du bor i landet og hva slags snømengder og beiteforhold dere har der.

Her i området så har rådyret to hovedvalg når det gjelder overlevelsesstrategier de fleste vintre.

Mange forflytter seg til områder de er vant til å bli foret straks første snøfallet kommer om høsten.

De andre forflytter seg til områder med blåbærlyng for å beite på dette. Når så blåbærlyngen er nedbeitet, må de forflytte seg gjennom dypsnøen til et annet område med bra blåbærlyng. Dette er forflytning de gjør flere ganger hver eneste vinter.

 

Mulig rådyrene der du bor har ubegrensede mengder med mat på et område, men det er langt fra hvordan det er her. Her må de stadig forflytte seg til nye beiteplasser gjennom vinteren. Og det må nødvendigvis skje ved at de tuller seg ut i dypsnø som du sier. Det har overhode ikke noe med en irrasjonel atferd å gjøre. Det er rett og slett den måten de naturlig uten foring av mennesker kan overleve på.

Det er utrolig hvor store mengder med dypsnø rådyr til tider kan forflytte seg i ved bytte av beiteplass. Det virker også som de tåler det rimelig bra om de ikke blir stresset av folk, hunder, rev og gaupe.

 

Når det evt blir så store mengder med snø og/eller skare at de ikke klarer å grave seg ned til blåbærlyngen, er de ved et klart veiskille mellom liv eller død.

Enten klarer de å finne områder de klarer å grave seg ned til maten eller de finner frem til en foringsplass. Dersom de ikke gjør det, er sjansene meget store for at de ikke overlever vinteren/våren.

 

Jeg vet ikke hvor mange forskjellige områder i Norge og Sverige du har erfaring fra rådyr gjennom hele året, men det virker som du har mye erfaring fra et område, og ikke så mye fra andre typer biotoper. Men det er mulig jeg tar feil, og om jeg gjør det, så beklager jeg.

Link to comment
Share on other sites

Ikke ofte man ser noen være så bastant på så tynt grunnlag som deg Luxus Lungemos, du sitter på en masse teorier som i utgangspunket ikke er helt bak mål, men de blir fullstendig ødelagt av din skråsikkerhet som for de fleste med erfaringer bare blir dumt å høre på.

At rådyr prøver å unngå løssnø er en selvfølge, men når det blir jagd av gaupe, hund, rev etc. kan det fort havne uti likevel, hvis du bruker litt mer tid på sporing Luxus så vil du også oppdage det :wink:

 

At reven foretrekker ett svekket dyr, og har gode evner til å finne ut hvilke dyr som er svake er logisk, men i den grad du omtaler den som en barmhjertig samaritan som driver med aktiv dødshjelp tror jeg du er langt ute på viddene, og såvidt jeg vet er det ingen forskning som beviser teoriene dine.

 

Mange revefrie øyer med rådyr, og bestandene er sunne og friske likevel, uten aktiv dødshjelp fra reven.

 

Verken du eller meg sitter på kompetansen til å uttale oss skråsikkert, men vi kan slå sammen erfaringer og synse i vei, det må du gjerne gjøre med prestenter det som en teori, ikke fakta!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
.......... Friske dyr i dypsnø er en selvmotsigelse. Rådyret har klare strategier for skjul og næringsinntak. ..............Etter store snøfall vil reven ikke ut i løsnøen, den beveger seg langs brøyta veger, islagte vann osv.

........

Har du noen gang vært ute av byen? :wink: Revens store fortrinn over for rådyret er nettopp at den beveger seg lett i dyp snø. Til opplysning så har reven poter, mens rådyret har små klauver. Når snøen blir dypere enn lengden på beina til rådyret får det visse problemer med å forflytte seg.:wink: Reven flyter lett på snøen. Jeg bor slik til at jeg har observert dette de siste 40 vintrene- ihvertfall de årene det har vært snø..Forresten, snør det ikke på på islagte vann der du bor?

Men innleggene dine er nå god underholdning da- uten dem hadde det blitt en kjedelig tråd. Stor underholdningsverdi! :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Sauer 6.5x55 skrev:

Steike! 15 rådyr med lungebetennelse Godt det var en snill rev i området

 

Du kan muligens forklare hvorfor reven velger å ta ut alle individene i en 2 ukers periode i slutten av mars, fremfor å fordele uttaket gjennom hele vinteren?

 

Er virkelig reven så utspekulert at den gjeter rådyrene gjennom hele vinteren for å få ferskest mulig kjøtt i yngleperioden sin?

 

eller

 

Har vi bare vært vitne til en dagligdags hendelse i skogen på denne tiden av året? Der en arts årlige kollaps gir livet videre til en annen art?

Link to comment
Share on other sites

asterix skrev:

Når snøen blir dypere enn lengden på beina til rådyret får det visse problemer med å forflytte seg

Hvorfor har ikke 10 000`sner av år med evolusjon og samspill med predatorer lært rådyret å holde seg borte fra lende den ikke klarer å bevege seg i? Den vil jo instinktivt vite at den er i fare.

 

.Forresten, snør det ikke på på islagte vann der du bor?

Det er svært ofte ulik struktur på snøen som ligger på et islagt vann og den snøen som ligger mellom vegetasjonen. Snøen som ligger på vannet blir mer påvirket av vind og pakker seg raskere og blir dermed tettere. Reven er førstemann til å sette spor etter et snøfall, og det gjerne langs skogkanten på et islagt vann.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor har ikke 10 000`sner av år med evolusjon og samspill med predatorer lært rådyret å holde seg borte fra lende den ikke klarer å bevege seg i? Den vil jo instinktivt vite at den er i fare....

Kanskje fordi at rådyret bare har vært vanlig i Norge de siste 60-100 årene? :wink:

Det er svært ofte ulik struktur på snøen som ligger på et islagt vann og den snøen som ligger mellom vegetasjonen. Snøen som ligger på vannet blir mer påvirket av vind og pakker seg raskere og blir dermed tettere. Reven er førstemann til å sette spor etter et snøfall, og det gjerne langs skogkanten på et islagt vann

Enig i det, men rådyrene blir i terrenget- de har ingen mulighet til å dra dit det er mindre snø- her har fuglene ett fortrinn, de er utstyrt med vinger. Og snøen faller som regel over ett stort område, ihvertfall der jeg bor. I tillegg kan den ligge en tid- og mere kommer etter.

Teori- og praksis. Forresten - ett godt eksempel det fra Nasjonen, og det er nok rimelig vanlig i et snørikt land som Norge.

Link to comment
Share on other sites

asterix skrev:
Når snøen blir dypere enn lengden på beina til rådyret får det visse problemer med å forflytte seg

Hvorfor har ikke 10 000`sner av år med evolusjon og samspill med predatorer lært rådyret å holde seg borte fra lende den ikke klarer å bevege seg i? Den vil jo instinktivt vite at den er i fare.

 

Er du virkelig seriøs her?

Om du er det, bør du virkelig ta deg en rundreise rundt i Norge på vinterstid og se hvilke forskjellige terrenger rådyrene i landet vårt lever i.

 

Er du klar over hvor langt enkelte rådyrbestander evt måtte forflytte seg fra sitt sommerområde for å komme seg til områder med lite snø om vinteren?

Mange rådyr lever hele året og livet sitt i områder som er helt på grensen av hva de biologisk er istand til.

Instinktet dems hindrer dem ikke fra å gjøre det.

 

Ja, rådyret hadde en reetablering, men hverken du eller noen andre vet med sikkerhet hva som virkelig medførte at de ble utryddet i Norge og at det kun ble en liten bestand igjen i Skåne som ble fredet rundt 1830.

Sannsynlig var det en kombinasjon av ulv, gaupe, rev, ørn, mennesker og en lengre periode med kalde og snørike vintre.

Vi hadde den såkalte Lille Istiden som varte frem til omtrent når fedningen i Skåne ble innført. Evt varte den også noe lengre enn det også.

Dette medførte lange, kalde og snørike vintre over veldig mange år.

 

Det er en gjengs oppfatning at den store reetableringen og spredningen av rådyrene er et resultat av mildere klima med kortere og mindre snørike vintre.

Vi fikk også en enorm bestandsøkning og spredning av rådyr her i landet når reveskabben slo til for fullt på 80-tallet og som reduserte revebestanden enormt mye.

 

Det samme opplevde de I Sverige fra sent 70-tallet og utover 80 tallet. Og dette skjedde også f.eks i sørsverige som hadde lite og ingen snø gjennom vinteren hele tiden og hvor snømengden så godt som aldri er eller har vært noen bestandsregulerende faktor på rådyrbestanden.

Link to comment
Share on other sites

Regner med at en kombinasjon av harde vintre, ukontrollert jakt og rovdyr utryddet rådyret. Dette skjedde i siste halvdel av 1700 tallet. Det faller altså sammen med den lille istid og den nest siste ulvetida. I tillegg var det dårlig med restriksjoner på jakt og rein, hjort og elg gikk også kraftig tilbake på denne tida. En ting mange også glemmer er hvor skrøpelig med skog det var over store deler av Norge etter store avskoginger fra flere store gruvedrifter og en ukritisk produksjon av trekull og tjære.

 

Så til topic. Selv om disse 15 rådyrene ble funnet over en toukersperiode er de antagelig tatt over et lengre tidsrom og det faller jo sammen med den sterkt økte snømengda på etterjulsvinteren. Selv uten å ha sett noen obduksjonsrapport er det vel rimelig klart at alle disse ikke har vært syke, men rett og slett strevd såpass i djup snø at reven har klart å ta dem. Å si at disse har dødd uansett blir ren spekulasjon, det må selv du innrømme Luxus lungemos?

 

:winke1:

Link to comment
Share on other sites

Selv uten å ha sett noen obduksjonsrapport er det vel rimelig klart at alle disse ikke har vært syke, men rett og slett strevd såpass i djup snø at reven har klart å ta dem.

 

Som jeg skriver tidligere i tråden: Reven vet når tiden er inne.

 

Reven, og svært mange hunder har en ekstrem evne til å skille mellom friske og svake dyr. At reven er på plass når bordet er dekket bør ikke overraske noen jegere. At reven i tillegg timer sin egen yngling til denne bordsetningen gir et innblikk i at naturens dynamikk er meget kompleks og velkonstruert.

 

I vinter har jeg fulgt en rådyrgruppe på 6 individer. De lever i skogen, de blir ikke foret, og de har gaupa som hovedpredator. Dette er meget friske og årvåkne individer. Skal man få et glimt av dem må man bruke alle triksa i jegermanualen. Bikkjene mine som er drevne ettersøkshunder snuser på sporene med laber interesse. Dyrene blir observert i et tett granfelt, jeg har aldri funnet spor i dypsnøen. I henhold til mine sporobservasjoner konsentrerer reven seg om hare og smågnagere og lite om disse skogsrådyrene hvis overlevelsesevne er formet av gaupas utvelgelse. I motsetning til rådyr som blir vinterforet i kuturlandskapet der reven stempler innom foringsplassen rutinemessing og utsteder veterinærattest.

 

Ryker det med 15 rådyr i et lite området sier det mer om rådyrene, enn om reven.

Link to comment
Share on other sites

Reven, og svært mange hunder har en ekstrem evne til å skille mellom friske og svake dyr. At reven er på plass når bordet er dekket bør ikke overraske noen jegere. At reven i tillegg timer sin egen yngling til denne bordsetningen gir et innblikk i at naturens dynamikk er meget kompleks og velkonstruert.

 

 

Det du sier her er en ganske morsom påstand :lol:

Så du hevder at reven timer sin egen yngling til når evt rådyrene er som svakest?

Du har virkelig en livlig fantasi må jeg si.

 

Lurer på når reven yngler i de områdene det ikke finnes rådyr. Kanskje du kan svare på det og evt hvilke andre svekkede dyr de da timer ynglingen sin til?

 

Rev som de fleste andre dyr yngler på den tiden da næringstilgangen vil være størst for seg og sine avkom og slik at avkommene eventuelt skal få tid til å lære seg å finne mat på egenhånd før vinteren/tørketiden setter inn.

Dette gjelder både rovdyr og byttedyr, og helt uavhengig av hvor det skjer i verden.

 

Rovdyr som har fast yngletid hvert år, yngler når byttedyr yngler, for det er da det er mest og lettest byttedyr for dem å ta.

De timer ikke en yngling til en tid da det muligens kunne være noen svekkede dyr i området. Det ville være å be om katastrofe.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bekreftet påstanden din i forhold til at Reven tilpasser sin yngling i forhold til sine byttedyrs yngling.

 

Ikke i forhold til at et av dens potensielle byttedyr evt er svekket pga en hard vinter på den tiden. Hvilket var ditt hovedpoeng når du skrev det.

 

Det kunne det da umulig være så vanskelig å forstå at jeg mente?

 

Du kaster stadig ut nye påstander med tydelig begrenset kunskapsgrunnlag.

 

Jamfør dine påstander om hvorfor rådyrene ble nesten utryddet frem til 1830, når du hevder at store snømengder og rev ikke var del av en årsak til det.

Uten at du engang vet hvilke enorme påvirkninger den Lille Istiden hadde på dyrelivet i Norge og Sverige. Du hadde vel neppe hørt om den heller, før 2 av oss her nevner den.

 

Ikke overraskende, kommer du heller ikke med noen kommentar på dette.

 

Hvor mye har du vært rundt omkring i Sverige og Norge og observert Rev og Rådyr i forskjellige biotoper gjennom hele året, og over hvor mange år?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...