Jump to content

kongsberg mauser m83/s


will

Recommended Posts

Hei.

 

kan noen fortelle meg litt om Mauseren min?

 

Det er en kongsberg mauser M83/s kaliber 30.06, G.33/40 med våpen nummer 5300

Det er blitt meg fortalt at dette var de siste som ble produsert, før resten ble destruert..

 

Skulle gjerne ha vist hvor mye den er verdt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Mener å huske det var forskjell på M83 og M83/s-men hva? Vi får håpe SNapphane eller Mentor ser tråden!

 

 

Sukk.. Det er synd at dette vel er blant de siste våpen som er produsert i norge.

 

Produsert og produsert; det er igrunnen ikke noe mer produskjon enn det diverse garasjesmeder gjør på mauser.

Link to comment
Share on other sites

Klippet fra en annen trås;

 

M83S er produsert på den Tyske Bergkarabinkassa G33/40.

KV/NFT demonterte bergkarabiner som var brukt av det noske politi og brukte låsekassene til å lage jaktriflemodellene M/83, M/83S og M/83SK.

 

M83 ble produsert i serienr. 0001 -1054 + 2 små preproduksonslotter 01-23 + 001-068. 3001-300?

M83S ble produsert i serienr. 5001 - 5599

M83SK ble produsert i serienr. 5601 - 5668?

 

Jeg har ikke listene her nå men alle M83 og M83SK er produsert i 308 Win. Serienr. i 3000 serien er i 6,5x55.

Disse har kraftige Kongsberg skjefter.

 

M83S er i hovedsak produsert i 308 Win.

Men vel 100 stk på slutten er produsert i 30-06.

Disse har slanke italienske skjefter.

 

M83SK er korte karabiner og har slanke italienske skjefter.

Link to comment
Share on other sites

Har en av de tidlig produserte. Har vel aldri reflektert over at denne skulle ha noen spesiell verdi i forhold til andre omsmidde Tyskmausere selv om det er Kongsberg som har gjort jobben. Bruker den som den slarkepurka den er. "Nettskjæringa" på disse stokkene kan nok betegnes som funksjonell, men er etter min mening mildt sagt gyselig ut fra et estetisk synspunkt og gir dessverre våpenet et billig preg.

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke helt om jeg er enig med deg, har skutt litt med den på bane, å det er ingen problem å plukke innertiere med denne, i motsetning til andre jaktrifler som begynner å spre kulene etter bare fire fem skudd, så klarte denne lett 25 skudd uten at jeg merket noe problem..

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ser at det var et spørsmål om forskjell på M/83 og M/83S.

 

M/83 var de vi produserte først og de har Egenproduserte/Norskproduserte skjefter og pollert /blankt sluttstykke.

Bare blevert i 7.62x51 (.308 Winchester).

 

M/83S er lik i stålet men med parkerisert finish på sluttstykket samt et mye smekrere skjefte produsert i Italia.

Levert i 7.62x51 (.308 Winchester), 6,5x55 Swedish Mauser og 7,62x63 (.30-06 Springfield).

 

M/83SK var karabinutgaven av S modellen. D.v.s. skjeftet var nedkortet og påmontert Kongsberg plast bak kappe og pipa kortet til 457mm (18").

Bare levert i 7.62x51 (.308 Winchester).

 

Thor

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
  • 9 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...