Jump to content

Magasinforlenger ønskes - 870


UlvenKolbein

Recommended Posts

Noen som vet hvordan jeg kan få tak i en magasinforlenger m/feste til løp? Ser at midway har en type som forlenger magasinet med 2 skudd på lager, men hadde tenkt at dersom jeg først gikk til anskaffelse, vil jeg vertfall ha 3 ekstra skudd. Noen som har en slik liggende hjemme, uten at den brukes? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Så da er den hagla med magasinforlenger orginalt fra fabrikk, som tar 6+1, som jeg kjøpte ny, fra importør ulovlig ?

Ja.

Du får heller prise deg lykkelig dersom du lett kan erstatte magasinforlengeren med en annen som gir 5+1. Det kunne ikke jeg, og måtte plombere magasinet i stedet.

Link to comment
Share on other sites

Har aldri sett noe unntak for eksisterende varianter fra før loven, så det må nok plomberes/byttes.

 

Jeg har aldri hørt om noen som har blitt tatt for akkurat dette heller, men det er generelt en svært dårlig ide å bryte våpenloven. En liten filleting kan brått bety slutten for hobbyen din.

Link to comment
Share on other sites

Den er ikke montert av meg, derav ikke brutt loven.

 

Hvem som har montert den er totalt uvesentlig, du eier/bruker våpenet og er ansvarlig.

 

Jeg bruker den ikke, da våpenet har magasin sperre, derav ikke brutt loven.

Så du kan ha så lang magasinforlenger du bare vil, så lenge våpenet ditt ikke tar over 2 skudd toalt.

 

Sperret med hva da? Hvis det er noe som forholdsvis lett kan fjernes -> lovbrudd

Link to comment
Share on other sites

Finnlight 338... Du tar feil:

 

 

Det er forbudt å erverve,eie og inneha pumpehagler som kan ta mere enn 5+1 skudd.

 

http://www.lovdata.no/for/sf/jd/xd-20110909-0930.html

 

Blir du tatt med dette er det brudd på våpenloven. Medfører normalt tilbakekall av våpenkort i 5 år og bot.

 

Så da har ikke importør lov til å eie disse heller da ??

Link to comment
Share on other sites

Finnlight 338... Du tar feil:

 

 

Det er forbudt å erverve,eie og inneha pumpehagler som kan ta mere enn 5+1 skudd.

 

http://www.lovdata.no/for/sf/jd/xd-20110909-0930.html

 

Blir du tatt med dette er det brudd på våpenloven. Medfører normalt tilbakekall av våpenkort i 5 år og bot.

 

What he said.

 

Det var en tendens "i gamle dager" (dvs noen få år siden) at endringer i våpenlovgivningen inkl. forskrifter og rundskriv var utformet slik at dersom man hadde kjøpt noe da det fremdeles var tillatt, kunne man beholde det i samme stand, men ikke selge uten å endre.

 

Not so much anymore. Nå bruker de "erverve, eie og inneha" hvilket vil si at det er ditt eget fordømte ansvar å følge med på alle oppdateringer i lovgivningen og tilpasse deg deretter.

Link to comment
Share on other sites

Kjenner du til noen som har fått innvilget dispensasjon? Jeg søkte, med begrunnelse at min hagle kun ble levert med 7+1 og at det ikke fantes verken originaldeler eller ferdigproduserte tredjepartsdeler å bytte ut med, og at plombering hos børsemaker vil koste en uforholdsmessig stor del av våpenets verdi - og fikk avslag.

Link to comment
Share on other sites

 

Så da har ikke importør lov til å eie disse heller da ??

 

En importør kan ha tillatelse bla salg til politiet, forsvaret osv...

 

Men forskriften er entydig og klar når det gjelder "oss vanlige" det er forbudt å besitte pumpehagler med mere enn 5+ 1.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har en reell sjanse til å slå Flanigan/Knapp/italieneren i trick shooting (kaste opp en rull med leirduer og skyte alle med ett skudd hver før de treffer bakken), vil jeg anta at du får dispensasjon, men har aldri hørt om noen som har fått det :)

Link to comment
Share on other sites

har du magasinforlenger som du kan inneha totalt 12 skudd i magasinet med den forlengeren. plomberer så at du kun får i 5 skudd i magasinet så er dermed hagla lovlig, vanskeligere er det ikke. hagla mi får jeg 3 skudd 12/89 inni uten plomba og 1 12/89 med plomba i.

4 12/70 og 4 12/76 uten plombe og med 3 12/70 og 2 12/76. ja jeg har testet ut dette og jeg driver en del med trickshooting hjemme og trener en del. ja jeg vurderer magasinforlenger selv om jeg ikke trenger det men da blir det faktisk bedre balanse i hagla mi da jeg har kjent på flere med magasinforlenger.

så plomberer du så er hagla di lovlig enkelt og greit men tar du ut plomba er hagla ulovelig :)

Link to comment
Share on other sites

Forskriften http://www.lovdata.no/for/sf/jd/xd-20110909-0930.html beskriver bla de permanente fysiske krav til magasinkapasitet på pumpehagler. Her er maks magasinkapasitet 5+1, og her er kravet at maksimummmagasinkapasitet skal være permanent. Dvs at magasinkapasiteten ikke enkelt kan økes.

 

Ser man på reglene rundt jakt med magasinhagler er kravet 1+1, men her kan man "midlertidig"plombere med en "magasinpinne ol" slik praksis er idag.

 

Uansett kan du ikke lovlig besitte pumpehagler med større magasinkapasitet enn 5+1 med kommersiell/ vanlig ammunisjon som eks 12/70 er...

 

 

Og igjen forskriften om forbudte våpen krever permanent ( fastsveiset "ol") plombering for maksimum magasinkapasitet for magasinhagler som i utgangspunktet kunne ta flere skudd enn 5+1. Dette er eier/besitters ansvar etter forskriften.

Link to comment
Share on other sites

grevlingen1: Du har lagt ut link til halvautomatiske våpen. Ingen begrensninger på magasin på pumpehagler etter det jeg kan huske.

 

 

Om du ikke husker :roll::roll: kan du kanskje lese :mrgreen: Prøv § 1 og §3

Link to comment
Share on other sites

Syns den forskriften er relativt klar, uten skjønn eller noe som er vanskelig å tolke.

 

I Sverige er det litt mer uklart, hvor de har glemt å nevne bolt-hagler med boksmagasin, slik at man kun kan ha 2+1 ved repetering med venstre hånd, mens man kan ha ubegrenset ved repetering med høyre hånd. (gitt rechs skytter)

(mulig det bare gjaldt krav til permanent eller midlertidig plombering, fant ikke kilden og har ikke tid til å slå opp.)

Link to comment
Share on other sites

Loven sier 1+1 til jakt. Men vist eg setter inn en plobering til 12/76,kan du fortelle meg kordan eg skal få inn en 89 patron da?

 

Har du hagle 12/90 og plomberer denne riktig til jakt får du ikke( gjort riktig) inn mere enn 1+1 :wink:

 

Det er ditt ansvar som jeger å plombere hagla slik at den på din jakt er lovlig :wink:

 

Det å kappe til en "rundpinne" i rett lengde montere denne inn i magasinet er ikke mye å forlange fra en jeger. :mrgreen:

 

Er det ikke litt tåpelig å konstruere hypotetiske og "teite" ikke eksisterende problem? Eksempel er du på jakt og har "mini shothells" på deg må hagla være plombert til 1+1 for disse... Igjen det er ditt amsvar alene som jeger på din jakt at du skal følge reglene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...