Jump to content

Skyting, den mest barnevennlige idretten i Norge.


freezingduck

Recommended Posts

Det har på nytt i helgen kommet ut om arbeiderpartiets korstog mot pistolskyting og halvautomatvåpen.

De vil forby alle halvautomatrifler og håndvåpen.

 

Tenkte derfor at jeg skulle skrive et kjapt innlegg om mitt forhold til våpen i denne sammenhengen.

 

Jeg har vokst opp i ei lite bygd i midt-norge med ca 5.000 innbyggere de kaller Oppdal som vi flyttet til når jeg var 2år

Oppdal har to fritidstilbud, ski om vinteren og fotball om sommeren.

 

Siden familien min ikke har bodd på oppdal de siste 7 generasjonene, som er påbudt hvis du skal bli tatt inn i varmen i et så lite høl, passet jeg aldri inn på fotball laget.

Om vinteren tilbrakte jeg tiden i skiheisen, bare i en annen del av bakken enn resten av klassen, foreldrene mine hadde ikke råd til Carving ski og plast sko, så Åsnes Sondre og lærstøvler var det jeg hadde å kjøre på.

Det var på samme måte da som det sikkert er å være 10år i dag.

Hvis du ikke er slik som alle andre, så har du ikke noe der å gjøre, hverken på fotball laget, på bursdager eller andre plasser hvor det var sosial omgang.

 

Fritiden gikk med til å tusle rundt i skogen med hunden og luftgeværet.

Skyte ned kongler, fiske og fyre bål.

Når jeg var 7år gammel, så fikk jeg prøve bueskyting for første gang.

Jeg stod hele dagen og halte og dro i en gammel trebue.

Dette var mitt første møte med konkurranse skyting.

Jeg var ikke gammel nok til å starte og vi hadde heller ikke råd til å kjøpe noen bue.

Men det er utrolig hva standhaftig hyling og skriking kan få til.

Skytemiljøet er veldig annerledes enn mange andre miljø, det er ikke bare en type personer der, tvert imot det er personer i alle aldre og fra alle miljø.

Det gjorde det sikkert ikke bedre at de andre som skjøt med med meg var minimum 5 år eldre enn meg, men jeg kom inn i et miljø hvor det alltid fantes gode historier og trivelige folk.

Jeg har mistet tellingen over hvor mange ganger har trent, vært på kurs og reist på stevner med gjengen som da het Vollan Bueskytterklubb, pistolskyttere, og rifleskyttere.

3x kretsmester fra første året jeg var gammel nok til å stille på stevner og utallige pokaler og historier på de årene jeg drev med dette.

Jeg ble også dratt med på andre typer skyting, og når jeg var 16 år, tror jeg at jeg hadde skutt med alle våpen det var mulig å oppdrive i det norske land.

Det er noe helt spesielt med skytemiljøene, som ikke finnes i noe annet miljø i norge.

 

Etter bueskytinga ga jeg meg med skytesporten da jeg flyttet bort for å gå skole.

Jeg drev med jakt i alle årene jeg var borte, og kjente igjen mye av det samme miljøet.

 

ca 10 år etter at jeg sluttet med konkurranse skyting startet jeg på igjen, både med DFS rifle, Pistolskyting og bueskyting.

Tok meg nok litt vann over hodet da det bare er 7 dager i uken, men driver fortsatt med DFS og pistolskyting.

Selv om praktisk skyting er det jeg satser mest på, så koser jeg meg uansett hvilket stevne eller DUGNAD jeg er på.

Jeg til og med lurt med kjærringa på galskapen, og hun storkoser seg.

Ute i frisk luft med trivelige folk fra alle grupper og i alle aldre.

Jeg har i dag en sønn på 1mnd og en veldig bra jobb.

 

Jeg kommer stadig opp i diskusjoner anngående skytesporten med personer som aldri har vært involvert i dette.

Jeg mener at det finnes ingen sport i norge som gir barn sunnere verdier og mere selvbeherskelse enn skytesport.

skyting, uansett form, krever konsentrasjon, disiplin og og mye mer.

 

Jeg tror at hvis det ikke hadde vært for skytesporten, jakt og friluft så hadde jeg tatt livet av meg som 12 åring.

Jeg ble ikke bedt i en eneste barnebursdag igjennom hele barne og undomskolen, men jeg husker godt når vi arrangerte overraskelses bursdag på 40års dagen til en i skyteklubben når han kom på trening.

Jeg ble aldri bedt på overnattingsfest med de andre barna, men jeg husker godt at jeg satt med store øyne og hørte på damehistoriene til de 30 år gamle guttene når jeg var 12år sittende på et hotell fordi vi var på stevne langt hjemmefra.

 

Ikke alle passer inn i de normale sosiale gruppene som barn, møter du opp på fotballtrening som 12åring, blir du fort satt på benken, fordi ingen vil sende ballen til deg, og kapteinen på laget er jo naturligvis sønnen til treneren.

Ikke alle passert inn på fritidsklubben med resten av gjengen som smugrøyker bak hjørnet, og bytter på damene etter hvem som har den tøffeste capsen.

Som voksen betyr ikke dette så mye, men for et barn, så betyr det alt.

Jeg håper at min sønn og alle andre sine barn også i fremtiden får mulighet til å prøve denne utrolige sporten.

 

Derfor vil jeg si 2 ting:

Aldri tillat at noen henger ut barna dine, fordi det som virker som småtteri for deg, betyr mye for de.

La de som driver, og vil drive med skytesport drive med dette.

 

Skrev dette inlegget i fortvilelse, så det ble litt rot, men håper jeg fikk frem poenget mitt.

 

Alle dere som tenker at jeg har ikke pistoler eller halvautomat våpen, hvorfor skal jeg bry meg?

Miljøet dere har på elgjakt, er det samme som en pistolskytter har på trening og stevner.

Får de gjennomført dette forslaget, er jeg sikker på at resten av våpeneierene er neste på listen deres.

 

våpen er ikke mere ansvarlig for et drap enn en gaffel er for at man er feit.

Jeg tror det hadde vært bedre å brukt ressursene sine på å hjelpe de psykisk syke, beslaglegge våpenene fra de kriminelle og faktisk holde de innesperret når de bryter loven, enn å forby en sport, hvor alle går igjennom en test hos politiet for å skjekke at de ikke er kriminelle før de kan kjøpe seg våpen.

 

Tenk dere godt om når dere skal stemme neste gang, det er tydelig at enkelte ikke ser fremmenfor sin egen nesetipp:(

 

 

 

Jeg kommer til å poste denne flere plasser slik at flere kan få det med seg og gjøre seg opp noen tanker om hva skytesporten betyr for de.

 

Endret emnenavn.

 

Mvh

Livslang skytter

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Enig i mye av det du skriver.

 

Det er noe mer spesielt med skyttermiljøet enn andre idrettsmiljøer. Om det er pga at de fleste av oss er mer voksne når vi begynner med denne idretten, er et annet spørsmål, for de yngre som begynner har også likshetstrekk til gamlegutta.

 

Det kan også være at de fleste blir mer ansvarsbevisste enn andre (det krever en del personlig egenhet for å behandle våpen skånsomt og sikkert) og det fører delvis likesinnede sammen.

 

Problemet med eventuelle forbud er at det "kun" er 500K våpeneiere i Norge og disse igjen har (ufattelig) nok andre prioriteringer enn individets frihet når det kommer til valg. Selv stemmer jeg det som gir meg mest frihet og da frafaller samtlige partier med fargen rød, grønn, brun etc. Det er et parti som virker interessant, men om de er seriøse eller ei vet ikke jeg, men Det Liberale Folkepartiet har i hvertfall USA-lignende våpenlover på sitt program. Heriblant ingen grenser for hvor mange man kan ha, uavhengig hvor "skumle" de ser ut, til og med det tabubelagte (ihvertfall her på berget) ved å ha våpen til selvforsvar. Kun krav om at man er sånn noenlunde oppegående i hodet, altså folk som får våpen i dag.

 

Når det gjelder "Ban wagon" altså ønsket om å forby alt mulig, spesielt våpen, så kommer jeg på et bilde som jeg ikke har her men kort forklart:

 

Bilde 1: En mann har slått ihjel en person. En annen mann hyler ut "Du slo ham ihjel! Hva er galt med deg?!"

Bilde 2: En mann har knivstukket en person. En annen mann hyler ut: "Du stakk ham ihjel! Hva er galt med deg?!"

Bilde 3: En mann har forgiftet en person. En annen mann hyler ut: "Du forgiftet ham! Hva er galt med deg?!"

Bilde 4: En mann har skutt en person. En annen mann hyler ut: "Du skjøt ham! Vi må forby våpen!"

 

Det er alltid våpen som får skylda når noen blir skutt, men de andre blir såvidt nevnt.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Jeg kjenner meg igjen i mye av det du skriver om din barndom...

Jeg er enig i din tankegang...

 

Jeg følger spent med på hva som skjer i forbindelse med ønske om å forby håndvåpen og halvautomat rifler!

Jeg håper http://www.kammeret.no" target="_blank, andre forum og flere norske skytter forbund snart klarer å samle seg og representere en samlet gruppe, som blir sakte men sikkert plassert i en kontrollerbar samfunnsgruppe.

 

Vi er for naive og dumsnille i dette landet.

 

- Alle ønsker å vinne i Lotto i Norge, men det er statistisk sett større sjanse for å havne i en bilulykke...

 

 

Mvh

Mr Drilling

Link to comment
Share on other sites

3dje forsøk, alle de sarkastiske svarene lagt til side fordi de er unødige og trådstarter ikke fortjener dem.

 

Det gjenstår bare et skinende spørsmål, for teksten i seg selv er det ikke noe galt med, kun premissen og trådtitelen.

 

Hvor er linken til informasjon om dette påståtte korstoget mot pistolskyting?

Er det kanksje dette du tenker på?

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=59&t=84403&p=905107#p905107

 

I så tilfelle har det pr dags dato ingenting med Arbeiderpartiets politikk å gjøre...

 

Det er så dumt at vi lar oss frustrere over innspill fra enkeltpersoner og dessverre tolker dem inn i Dommedags perspektiver. Det krever dessuten så utrolig mye energi fra os som jobber opp mot politikere, myndigheter og media for å avkrefte de falske feltryktene som oppstår hele tiden, når folk ikke sjekker fakta, men velger å tro på udokumenterte påstander.

 

Men for all del. Innlegget til trådstarter er viktig! Men meningsløst bare her inne på forumet. Send det til Dine arbeiderparti politikere lokalt, som i midten av april skal behandle blant annet det nevnte forslaget.

Link to comment
Share on other sites

Det er er sagt fra fremmer av forslaget på landsmøtet at dette er gjort av respekt for de omkommne på utøya.

Skulle ønske at hvis de gjorde noe ut av respekt for de omkommne, så hadde det vært å intensivere jakten på terror celler og solo terrorister som han, for ikke å snakke om å styrke psykisk helseværn slik at dette kan bli plukket opp før det blir et problem.

Link to comment
Share on other sites

Probelemet kalde and :winke1: er at at du forteller noe som ikke er sant...

 

Arbeiderpartiet har ikke noe korstog mot skyting. De har faktisk noe i prgrammet for landsmnøtet om at man må se på lovgivningen og at man ønsker strengere kontroll over våpen tilgangen osv. (rime,lig standard svada fra alle partier)

 

Leser du linken jeg la inne, så er det er forslag til arbeiderpartiet, ikke fra og det utgjør et hav av forskjell. Send derfor teksten din til de lokale arbeiderparti politikerene din, som skal til landsmøtet og eventueolt stemme over forslaget. Slik får de litt fler sider av saken en sin egne.

Link to comment
Share on other sites

Var det ikke Høyremann som gikk ut i beste sendetid på NRK en lørdag for noen uker siden og ville forby alle automatvåpen. Har ikke fått med meg noe slikt fra arbeiderpartiet. Er det noe Jeg ikke har fått med meg?

 

Dette er ikke riktig. Høyre har ikke konkludert i forhold til våpenloven, det tror jeg heller ikke noen av de andre partiene kommer til å gjøre før etter valget.

Slapp av, pust med nesa!

Link to comment
Share on other sites

Når man ser på valgløftene de hadde ved de siste 2 valgene og hvor flinke de har vært til å følge dem opp (selv de som var svelgbare for oss som stemmer blått), så tror jeg ikke man kan stole på dem om de sier "nei" til det forslaget om å forby våpen. De finner nok ut at om de kan rævkjøre oss enda mer, så tar de vekk noe som gleder veldig mange av befolkningen. Enten under påskudd for å bedre sikkerheten til kollektivet eller sånt piss for å støtte opp under FN's small arms treaty. Norge med røde ved roret er jo notorisk kjent for å bli brune på tunga når det gjelder FN og EU-saker.

 

Ikke bare for våpeneierskapets skyld, men alle andre ting som bedre veier, mer penger til ting som faktisk gagner det norske folk osv, så stemmer man ikke på товарищ Stoltenberg's parti.

Link to comment
Share on other sites

Sjeldent noen, men nå har vi ikke hatt en blå regjering på noen år og de har muligens fått noen nye hoder. De som er i regjeringen nå er jo nesten sinnsvake hva altruisme angår og det hadde vært artig å prøvd noen som er, skal vi si, mindre altruistiske i holdningen? Ihvertfall på internasjonalt plan :)

Link to comment
Share on other sites

Alltid gøy å se folk drømme om andre regjeringer. Vi hadde borgerlig regjering på 80 tallet, på 90 tallet og på 2000 tallet. Det er under 10 år siden forrige gang. Kan ikke huske at landet var så veldig forskjellig å bo i da enn når det innimellom var rød/rødgrønn regjering.

Om jeg ikke husker feil ble hjemmebesøksparagrafen innført mens vi hadde borgerlig regjering.

Link to comment
Share on other sites

Det var ikke meningen å starte en diskusjon anngående de forskjellige partiene.

Det var meningen at vi alle må tenke oss om hvilken saker som utgjør det landet vi vil leve i.

Om vi ønsker at de personene som skal ''bestemme'' skal være personer som kun bryr seg om de sakene som anngår de, og ugleser alle andre.

Hvordan ville landet vårt vært hvis vi skulle uglesett og prøvd og forby alkohol og bilkjøring, fordi jeg ikke har behov for bil der jeg bor, eller at jeg ikke liker å ta meg et glass vi med kjærringa på en lørdagskveld?

Når noen da i tillegg kommer med den begrunnelsen at hvis du tar en ''ustabil'' person, gir han litt å drikke også setter han bak rattet så er han en drapsmaskin.

Ja faktisk, fyllekjøring tar livet av langt flere enn våpen, men det er ikke alkoholen eller bilens skyld, det er han som kjører i fylla.

 

 

Arbeiderpartiets korstog, var vel kanskje litt sterk ordbruk, men det finnes ikke tvil om at enkeltpersoner i politikken har denne saken som deres hjertesak.

Trist for alle vi som bare koser oss med sporten vår.

Skulle ønske at disse faktisk skjønte hva det handlet om for oss.

 

Skulle ønske at de heller brukte energien sin på å legge press på politiet om å følge opp sakene som de er pålagt, samt å få de ulovlige våpnene vekk fra gata, og de kriminelle bak lås og slå.

 

Det har vært mye snakk om skyttere som melder seg inn i 6måneder for så å kjøpe våpen og aldri vise seg igjen.

Det er nok ikke så mange av de, men de finnes.

Tror de fleste skyttere er enige om at disse sakene burde vært fulgt opp bedre, slik at vi som faktisk bruker masse tid og penger på denne sporten slipper å bli uglesett når vi skal søke om et konkurranse våpen.

Men det er jo bare min mening.

Link to comment
Share on other sites

Darkbull: Nei, men skulle gjerne hatt en til samlingen. Eventuelt brent av noen runder i ny og ne. Har du behov for en haug med Mausere og Sauere?

 

Ken Adams: Jeg ønsker å ha det på samme måte som i USA, der man kan kjøpe stort sett hva man vil ha uten å måtte drive å regne ut på søknadene "om jeg kjøper en slik først, så får jeg kjøpt en sånn en senere. Men gjør jeg det motsatt, kan jeg glemme den ene". Om man skal ha behov, så bør det være nok å være medlem i en skyteklubb, så lenge man kan kjøpe hva man vil, la det vise seg håndvåpen, jaktrifler, AR15, MG'er etc... Og da uten ekstreme aktivitetskrav som betyr at man må reise land og strand.

 

Frysende gakk-gakk: Du nevner et problem som alle klubber sliter med... Folk kommer og skyter akkurat nok til å ha vært aktive i 6mnd, deretter kjøper de seg en Glock og så ser du ikke snurten av dem mer, bortsett fra den årlige kontigenten selvsagt. Om det handler om kjedelig baneskyting eller om det var ønsket fra dag en vedkommende begynte, er en annen sak. Akkurat dette er noe NSF bør ta tak i, men det hjelper ikke med strengere aktivitetskrav som 1 år istedenfor 6mnd eller at folk må være aktive. For det er faktisk ganske mange som man aldri ser snurten av igjen etter at de har fått lisensen sin, men så står de for en ikke ubetydelig del av pengene NSF får. Jeg tror om man får vekk "vedkubbestempelet" fra en del NSF-klubber og litt mer dynamisk skyting med "kule" våpen, så tror jeg at folk vil bli mer aktive.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke noe i mot baneskyting, skyter selv konkurranser på bane, men jeg har såpass forståelse for at det er en del som synes det er gørrkjedelig. Og når det faktisk finnes folk som nesten mobber de som kjøper en Glock fordi den er kul, så skaper ikke det en god stemning på banen og gir ikke mersmak til å delta på konkurranser osv.

 

Løsningen der er så enkelt som å fortelle han som har kjøpt den Glocken "den var da stilig, den må være fin til feltskyting.... apropos det er et feltstevne nå den xx i xxxx måned. Jeg skal der, ikke at du også blir med?" istedenfor "neidu, det er kun pardini i 22lr som duger her... du må nok bli litt tørrere bak ørene først".

 

Det handler om å gjøre skyttere velkommen, uansett om de skyter en Glock eller en Pardini. Og grunnen til at jeg "rakker ned" på baneskyting, er mer rettet mot individene som er vedkubbefantaster (av de som ser ned på Glock-eiere) kontra NSF.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror heller ikke det er så mange som melder seg inn i pistolklubb, skyter i seks måneder, skaffer seg en glock og skyter aldri igjen.

 

Jeg og faren min var ute på pub en kveld og hilste på en av dem som er i styret(er en fantastisk kar, for å poengtere det) i pistolklubben jeg var med på. Jeg gikk tidligere enn faren min og faren snakket med han når jeg gikk, og noen dager etter den kvelden fikk jeg høre at han var bekymret for at jeg ikke var aktiv. Dette til tross for at jeg kjøpte min første pistol for to mnd siden og har vært på banen fire ganger siden jeg kjøpte pistolen(minimumskravet for å ha fire pistoler). Jeg er ikke i tvil om at denne problemstillingen som politiet og media blåser ut er overdreven.

 

Når det er snakk om karantenetid håper jeg virkelig den forblir som den er. Klubben jeg meldte meg inn i krevde oppmøte en gang i uken i snitt før jeg kunne søke om mitt eget, skulle de da krevd 48-52 oppmøter dersom karantenetiden blir omgjort til et år før jeg kunne søke et eget våpen? Ville vært interessant å se om det ville vært tilfelle.

Link to comment
Share on other sites

Darkbull: Ja, men det ble avsporet til årsaker om hvorfor folk ikke gidder mer etter de har fått pistol.

Og årsaken til at du ikke har merket til noe av det, er at klubben du er med i har ganske få til ingen vedkubbefantaster. Og det har sine årsaker til at de ikke dukker opp lengre. Selv hadde jeg sansen for "vedkubbefantastene", da jeg lærte noen triks og fiks fra dem som jeg bruker til min type skyting igjen.

 

Scarrings: Dette er nok veldig forskjellig fra klubb til klubb. Men det er ikke til å koste under teppet, at det er veldig mange invaktive skyttere med våpen. Ikke alle dog har vært med i 6mnd for så å kjøpe en Glock for deretter å aldri bli sett igjen, men noen stifter familier, noen blir gamle og ikke kan være så aktive lengre +++ Men hvordan skal man vite årsaken til at skyttere er inaktive? Mange har en gyldig grunn så det er ikke så svartmalt som det høres ut. Ellers må jeg si at det klubben din gjør er en foregangsmåte å sørge for aktive medlemmer, nemlig å høre med en om hvorfor man er mindre aktiv. Selv sier vi at de bør ha oppmøte 2-3 ganger pr mnd under de 6mnd. En av naboklubbene krever også at de deltar på et stevne først (som kanskje gir mersmak til mer skyting?)

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke hvor mange eller hvor få som ikke er aktive lenger, men jeg blir litt mistenkelig når jeg får høre av faren min at han fra styet ikke syntes jeg var aktiv til tross for at jeg kjøpte pistolen min for 2 måneder siden og har vært på banen det som kreves av meg etter at jeg kjøpte våpenet. Totalt i fjor var jeg der rundt 14-15 ganger(kjøpte våpenet 21 åpril), og da tar jeg ikke med oppmøtene på praktisk klubben (var der 6-8 ganger i fjor, "meldte" meg på i oktober). Hvis dette aktivitetsnivået er på nivå med sofaslitere så ikke spør hvorfor jeg ikke kjøper "mange inaktive skytere" sånn uten videre.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke tenkt å blande meg i hele politikkdiskusjonen, men jeg synes at det opprinnelige innlegget her har mange gode poeng og er godt skrevet (kunne dog godt hatt en annen tittel). Skyting er viktig for oss som driver med det. Freezingduck, takk for at du deler.

Link to comment
Share on other sites

Scarrings:Det jeg ser er at de fleste dukker opp 1 gang i mnd på treningene etter at de har fått kjøpt seg et våpen og er i min bok tilfredsstillende aktivitetskrav. Så har vi også mange som kun dukker opp på klubbstevner og sånt.

 

Det kan være at din klubb er veldig strikse på aktivitetskrav, men i realiteten er det lite de kan gjøre. For inaktive medlemmer er ren netto og å si nei takk til gratis penger for enkelte klubber er det samme som å sette kroken på døra. Men det høres mest ut som at far din ikke vil at du skal unnasluntre treningen og der er jeg enig :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Hadde satt pris på om flere kunne delt deres minner anngående denne sporten fra dere ble født, til i dag.

Kanskje minner med familie og venner, slik at flere ser at skytesport handler om andre ting enn å springe rundt og skyte i alle retninger, slik som enkelte tror vi driver med.

 

Jeg skyter jo selv praktisk, det som mange ser på som den mest horrible av skytesportene.

Det finnes ikke en sport i norge som har mindre tolleranse for tull og strengere regler enn praktisk.

Gjør du noe som helst som minner om cowboyskyting og som blir sett på som utrygt, så blir du sendt rett hjem.

Grunnen til at praktisk passer meg så godt, er at jeg er lett i kroppen og kjapp til beins.

Eldre garde skyter ræva av meg stående stille på NSF bane program.

Men biter i meg det nederlaget med et smil også med gjevne mellomrom.

Alle typer skyting er spennende og utfordrende for meg.

Link to comment
Share on other sites

Med unntak av/diverse nyanser ang. oppvekst er jeg helt enig med deg duck. På skytebanen har "alle" det hyggelig, og lader batteriene. Heldigvis har jeg unngått de mest sære som forsurer etthvert miljø.

Link to comment
Share on other sites

Skyting er vel også en av de få sportene som er tilrettelagt for handikappede?

 

Når det gjelder barnevennligheten så ser jeg store forskjeller fra når foreldrene er med å skyter kontra fotballen der foreldrene på sidelinjen skriker seg rød og blå... altså bare bittelitt fra et mildt hjerteinfarkt.

 

Når jeg var liten og selv spilte fotball, så husker jeg flere ganger foreldrene og trenerne nærmest røk på hverandre i sinne :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hvor skal man begynne? Denne posten blir nok litt om det meste her i tråden.

 

1: Trådstarter er absolutt inne på noe, skyting er inkluderende for alle aldersgrupper med styring på reflekser og forståelse for konsekvenser. Men kan utøves av nesten alle med riktig oppfølging. Felles for alle er forståelsen av absolutte krav til opptreden på bane og ellers med og uten våpen. Men jeg vil gå lenger, skyting er den idretten som favner videst over hele aldersspekteret. Og den favner like vidt over medlemmenes lommebøker (D.V.S. at sporten er for fattig og for rik, og innkluderer både lavtærskeltilbud og internasjonalt nivå).

 

2: Skytesporten kan oppfattes litt forskjellig utifra hvor man står,som aktiv konkurranseskytter treffer (jada :roll: ) man likesinnede overalt. Kort sagt blant aktive skyttere kan jeg ikke komme på en eneste jeg ikke har klart å komme overens med, med det mener jeg ikke at jeg nødvendigvis er enig med vedkommende i ett og alt kun at vi kommer overens og kan fungere godt sammen basert på gjensidig respekt og verdigrunnlag.

 

3: Men er man av typen som ikke konkurrerer, og som holder lag med likesinnede ved kaffekjelen. Kan man møte på en og annen som er utrolig opptatt av skyting uten noensinne stikke nesen sin inn på banen (Gjerne fordi han kjøpte seg en Glock17 istedet for en 22lr da han ble anbefalt en 22 til mengde trening), og en ser ham aldri på stemner (ikke i klubben engang) da han er en av de dårligste til å skyte, gjerne tiltross for både FN tjeneste og annet. (Ikke rart når de aldri trener annet enn kjeften).

 

4: Enkelte klubber kan være overtatt av enten "Banemafian" (32 er det største en har bruk for), eller "Feltmafian" (22lr er for pyser). Dette bør man være klar over før en melder seg inn, slik at en havner hos de en føler seg hjemme hos. Personlig er jeg og Ole Brum gode venner og vel forlikte om dette (Ja takk begge deler, og vel så det).

 

5: Hva de forskjellige klubbene praktiserer av karantenetider og egne krav utover lovens minimum skal jeg ikke legge meg så mye opp i, forutsatt at kravene er begrunnet med måten de lærer opp nye skyttere på (Begrunnet med sikkerhet og opplæring i baneopptreden).

 

6:Dette med fri flyt av våpen er ikke noe jeg støtter (selv om jeg mer enn gjerne skulle ha hatt med meg hjem MG3en), dette da jeg mener at dette med siling er viktig. Samtidig ønsker jeg meg mere fri "flyt" av våpen for de som er "innenfor". Dette begrunner jeg med at man kansje heller burde se på behovsgruppene (at man kvalifiserer seg til ett antall våpen) enn enkelt behovet som man gjør i dag. I hvertfall for de med konkurranse aktivitet. Uansett så er dagens lovverk ikke så dumt, med mindre justering kunne det ha fungert svært så godt. Det er på Forvaltningsleddet nesten alt som måtte være galt har sviktet (Les hos Politimestrene).

 

7: Politikere er dessverre generelt inkompetente, og den som får hånda på de for opplæring kan legge mange saftige føringer i deres tankesett. I det ligger det at de forskjellige skyteforbundene burde utdanne samtlige politikere på tinget etter tur. Først mykt med DFS (Inkludert AG3), deretter NJFF, så slag i slag NSF, Langhold og benkeskytterne, og ikke Minst NFPS. Fokus sikkerhet, samhold, glede for alle i de fleste aldre.

 

8: Punkt 7 burde være pliktig grunnkurs for enhver politiker som skal stemme over ting som påvirker våpeneieres ve og vel.

 

9: Angående dette med å inneha konkurransevåpen uten å oppfylle minimumskravene eller unntakene, så er jeg sterk motstander av dette. Jeg har ingen medlidenhet med de av "Bak låven gutta" som hevder at de skyter masse hjemme med sine konkurransevåpen. (Dog med ett unntak, og det er om de faktisk konkurrerer med våpna sine). Jeg er faktisk selv medlem i klubben, men har aktiviteten i orden).

 

Før jeg går videre vil jeg poengtere at så lenge en erverver håndvåpen for ett gitt bruksområde, så er man pliktig til å opprettholde lovens minimums krav for aktivitet (Med unntak).

Hva vi mener eller synes om dette er revnende irrelevant, det er slik det er.

 

Slik jeg ser det ilegger det å inneha håndvåpen ett visst ansvar (Som man frivillig har tatt på seg), og når kravene er så latterlig lette å oppfylle som de er (selv for de i tidsklemma). Har jeg ingen medlidenhet med sutrekoppene som påstår at det knapt nok er mulig å oppfylle dagens aktivitets krav.

4 oppmøter i året er lovens krav for inntil 4 håndvåpen, det tilsvarer ett oppmøte pr kvartal, eller to treninger i uka i to uker. Nei det er for vanskelig får jeg høre, har ikke tid, for mye stress, etc. etc. Bulshit, det er manglende prioritering og vilje som ligger bak alle som ikke klarer dette (med unntak av nettopp unntakene).

Så lenge reglene engang er som de er, mener jeg at vi som skyttere ikke skal akseptere de som utnytter sporten for kun å ha våpen fordi de synes det er tøft å ha. Det føles ikke ok å være alibi, da får de i det minste lette på ræva å dukke opp minimums oppmøtene sine.

Link to comment
Share on other sites

4 oppmøter i året er ikke mye, men det harmonerer med at forvaltningen ikke ønsker mer våpen enn det er behov for. Hvis kravene for å ha et våpen er like høyt som mosjonskytter/sportskytter, hva er det som stanser dem å ha 10, 15, 20 våpen i stedet(antar at forvaltningen innvilger søknadene)

 

Jeg håper ikke de rører aktivitetskravet til rekreasjonskytterne siden jeg allerede har kjent hvordan det er å gå bare fordi man er nødt (klubben jeg meldte meg inn krevde 24 ganger på 6 måneder før jeg kunne søke om mitt eget våpen, etter 5-6 uker var det ikke så særlig gøy å skyte med "drittvåpenet"). ikke at det er et problem å være aktiv. Jeg har vært på 8 treninger og 1 stevne hittil i den ene klubben og 4-5 treninger med klubben som driver med dynamisk sportsskyting hittil, men jeg skyter når jeg har lyst, ikke når jeg må.

Link to comment
Share on other sites

Å gå fordi man er "nødt" er noe som ikke eksisterer, rett og slett fordi man ikke er "nødt" til å drive med skyting eller inneha våpen.

 

Det mange nybegynnere glemmer er at der er krav om oppmøter, rundskrivet sier fra 12 til 18 oppmøter innen en 6 måneders periode for håndvåpen.

 

Bak dette kravet ligger det at skytteren skal bli utdannet som skytter, vedkommende skal når aktivitetsbekreftelsen ligger på våpenkontorets bord kunne skyte sikkert (ikke godt), kunne håndtere våpen på korrekt vis på og utenfor bane. + Noe som ikke står skrevet, men som praktiseres rundt om. Kunne oppføre seg som folk med våpen. Man skal være klar over at det ikke er sjeldent at politiet ringer klubbene når søknadene ligger på bordet og vandel etc. skal sjekkes.

Uansett tar klubbene på seg et relativt stort ansvar når de signerer på en aktivitets erklæring til en nybegynner, de går god for at klubben har lært opp skytteren til ett tilfredsstillende nivå.

 

En annen ting som ligger bak er ønsket om å sile ut så mange som mulig ved karantene tid. Kort sagt at det ikke skal være så enkelt å erverve håndvåpen første gang.

 

Rekreasjonsskyttere kan ha inntil 4 håndvåpen pr forbund med kun 4 oppmøter i året pr forbund. Terskelen er egentlig utrolig lav, og det gjør det enkelt å ha hele 4 håndvåpen uten å i prinsippet gjøre annet enn å betale sitt klubbmedlemskap og vise seg 4 ganger i året på bana.

 

Med mosjonsskyttere kommer det helt andre krav, da er det pluttselig snakk om 2-3 oppmøter i måneden på bana i sesongen. + 4 stevner. (Men man kan ha i prinsippet så mange våpen man klarer å komme på).

 

Konkurranseskytterne har det likt, men med forskjell av at 2-3 oppmøter i måneden gjelder året rundt, og kan erverve reservevåpen. Men man må ha 10 starter i året i de program man har reservevåpen, så det er ikke noe å trakte etter.

 

Problemet er at man normalt ikke blir kontrollert.

Link to comment
Share on other sites

Å gå fordi man er "nødt" er noe som ikke eksisterer, rett og slett fordi man ikke er "nødt" til å drive med skyting eller inneha våpen.

 

Det mange nybegynnere glemmer er at der er krav om oppmøter, rundskrivet sier fra 12 til 18 oppmøter innen en 6 måneders periode for håndvåpen.

 

Bak dette kravet ligger det at skytteren skal bli utdannet som skytter, vedkommende skal når aktivitetsbekreftelsen ligger på våpenkontorets bord kunne skyte sikkert (ikke godt), kunne håndtere våpen på korrekt vis på og utenfor bane. + Noe som ikke står skrevet, men som praktiseres rundt om. Kunne oppføre seg som folk med våpen. Man skal være klar over at det ikke er sjeldent at politiet ringer klubbene når søknadene ligger på bordet og vandel etc. skal sjekkes.

Uansett tar klubbene på seg et relativt stort ansvar når de signerer på en aktivitets erklæring til en nybegynner, de går god for at klubben har lært opp skytteren til ett tilfredsstillende nivå.

 

En annen ting som ligger bak er ønsket om å sile ut så mange som mulig ved karantene tid. Kort sagt at det ikke skal være så enkelt å erverve håndvåpen første gang.

 

Rekreasjonsskyttere kan ha inntil 4 håndvåpen pr forbund med kun 4 oppmøter i året pr forbund. Terskelen er egentlig utrolig lav, og det gjør det enkelt å ha hele 4 håndvåpen uten å i prinsippet gjøre annet enn å betale sitt klubbmedlemskap og vise seg 4 ganger i året på bana.

 

Med mosjonsskyttere kommer det helt andre krav, da er det pluttselig snakk om 2-3 oppmøter i måneden på bana i sesongen. + 4 stevner. (Men man kan ha i prinsippet så mange våpen man klarer å komme på).

 

Konkurranseskytterne har det likt, men med forskjell av at 2-3 oppmøter i måneden gjelder året rundt, og kan erverve reservevåpen. Men man må ha 10 starter i året i de program man har reservevåpen, så det er ikke noe å trakte etter.

 

Problemet er at man normalt ikke blir kontrollert.

 

Jeg ser at du fremdeles snakker lavt om rekreasjonskyttere. Jeg har ikke klaget på at det er karantenetid på å erverve håndvåpen, men pga det var slik at under karantenetiden så måtte jeg gå på trening på dager der jeg egentlig ikke ønsket å gå (måtte være der 1 gang i uken i snitt)for å kunne erverve mitt første håndvåpen så er det slik for meg at:

 

1. Jeg skal ikke ha flere enn 4 håndvåpen.

2a. Jeg ser på meg selv som rekreasjonskytter.

2b. Det betyr ikke at jeg nesten aldri er på skytebanen, men at jeg deltar på mitt tempo og trives veldig godt med det.

 

Forskjellen på rekreasjonskytter og mosjonskytter er at som rekreasjonskytter er at jeg kan ha aktivitetsnivået til mosjonskytter (eller høyere) i løpet av et år. Som mosjonskytter er det et krav for å kunne ha alle våpnene du har. Veldig stor forskjell.

 

Og når det gjelder kontroll på våpeneiere så er det kontroll når du søker om flere våpen, så det er ikke sant (de fleste selger sine våpen og søker om nye i ny og ne, om ikke annet). De som har ervervet et våpen og ikke er på banen igjen er det derimot liten kontroll på, men de er sjeldnere enn det vi hører.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...