Jump to content

Bedding av tikka t3 lite stokk?


JanT

Recommended Posts

Lurer på om det er noen som har erfaring med å bedde en tikka t3 lite stokk selv?

 

Har ønske om å kunne få gjort dette selv, men er litt i tvil på hvilken fremgangsmåte.

Har lest om bedding her på kammeret men har ikke funnet noen som har gjort dette selv på denne stokken;)

 

Tips og Evt linker mottas med stor takk;)

 

JanT

Link to comment
Share on other sites

Bare sånn kort innpå med teite spørsmål... :

Er en enkel sjel og lurer på dette med rekylklakk.

Ser man bytter til stål, men kan det være en grunn til at den er i aluminium?

Iogmed det er denne som gir seg ved slitasje, hvor forflytter man slitasjen når man gjør denne sterkere? Vil det slite mer på stokk, eller enda værre, låskassa? Noen som har noe erfaring?

Er liksom mer intressert å skifte en låsklakk med jevne mellomrom til en billig penge, enn å ødelegge noe som er mye dyrere. :|

Link to comment
Share on other sites

Det jeg skrev over ang. bortkastet bedding gjaldt det orginale plastskjeftet, syns dette er for mykt til å gidde å tulle for mye med. Selv om man bedder er rekylklakk patenten til T3 noe drit, også om man bytter til en i stål. Inngrepet til klakken i kassa er grunnt, og det er viktig å få klakken 90 grader mot kassa ved bedding, med da fungerer det. Hvis man monterer en Rem 700 type klakk mellom pipe/kasse hos børsemaker blir dette en annen verden, og sammen med diverse magasinløsninger som finns blir T3 noe av det jeg har aller mest lyst på.

Link to comment
Share on other sites

Remingtonklakk er håpløst om man skifter pipe ofte. Da er kongsberg 393patenten mye bedre, og disse riflene går godt som faen. En rekylklakk trenger ikke være overdimensjonert som fy... Bare se på sauern; den har ikke klakk engang, men håndterer feite 74cm piper gulle godt.

 

Og at t3lite stokken er for myk? Tja, Vetle har vel en sånn og han skyter da bra... På lengre hold enn de fleste av oss.

Link to comment
Share on other sites

Flere bytter piper ofte på Rem., og det bør være minst like enkelt på Tikkas kantete kasse som Rem's runde, men separate rekylklakker er ingen favoritt. Det er uansett en god ide for de som skyter ut en pipe før bytte, ikke minst med kraftigere patroner. At Vetle skyter bra tviler jeg ikke på, og jeg vet at de fleste Tikkaene fungerer topp ut av esken, men jeg mener det likevel er noe å hente på ny stokk for spesielt interesserte. Kongsbergsystemet er å foretrekke framfor org. T3 ja, og det er bedre med en mindre stabil klakk enn en større løs en som T3 har. Saueren har rekylopptak bak tangen, og det fungerer jo helt topp.

Link to comment
Share on other sites

Har beddet min Tikka t3 i 7mm rem mag. Byttet ut aluklakken med stål. De nye samlingene går inni de gamle med samme amo. Så det er bare å bedde hvis du vil ha bedre samlinger. Demonterte ingenting på kassa, brukte plastelina til tette alle hull og åpninger. Og malertape rundt avtrekker.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Har beddet min Tikka t3 i 7mm rem mag. Byttet ut aluklakken med stål. De nye samlingene går inni de gamle med samme amo. Så det er bare å bedde hvis du vil ha bedre samlinger. Demonterte ingenting på kassa, brukte plastelina til tette alle hull og åpninger. Og malertape rundt avtrekker.

 

Hei!

 

Hva slags T3 er du har? Tenker på en i 7mm Rem Mag selv.. Har du noe mer data på presisjonen? Vi legger så forskjellig i bra og dårlig presisjon..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...