Jump to content

hvilken ugle?


v-max

Recommended Posts

da jeg kom hjem fra andejakt i kveld,så jeg en merkelig skapning på himmelen.liknet på ei kråke først,men hagla ble senket ned da jeg fant ut i et tiendedels sekund ,at det var en ugle.det var akkurat blidd mørkt,og fuglen ble sett mot den lyse himmelen.spørsmålet er:hvilken ugle var det?ugla var litt større en ei kråke(midt mellom kråke og ravn)hadde store runde vinger,og rundt hode.ugla for å skivet over hustaket ett par tre ganger før den med hurtige vingeslag dro inn i en liten granskog bak huset....har aldri sett ugle før,i og med det at det er en sjeldenhet her i lofoten.

men nå begynner skogen å vokse til,så mange arter som aldri har vært her har begynt å komme.bla orrfugl,div duer,ugler og hakkespetter.....

Link to comment
Share on other sites

Ikke utenkelig at det var ei hauk ugle. Men de har ganske spisse vinger, ofte er pratsomme. Men jeg heller til kattugle. Hauk ugla er mere utbrett enn katt ugla her i nord. Men har observert overraksende mange ugle arter har i finnmark som ikke vanligvis skal hekke her. Gå deg flere turer i samme område, har dere også svikt med små gnagere? Da er det mindre sannsynlig at det er katt ugle.

Link to comment
Share on other sites

snakket med en kompis,og han mente at det kunne ha vært ei jordugle,den skulle vist ha hekket nede ved ei lakselv for flere år siden,men det kunne jo ha vært hva som helst slags ugle,men jeg er ikke så kjent med ugleartene akkurat,så jeg kan ikke si hvilken det var....hm..irriterende :roll:

Link to comment
Share on other sites

Ved artsbestemming er ikke eliminasjonsmetoden dum. Vi har 10 hekkende uglearter i Norge, sett deg ned med ei (eller flere) god fuglebok og se på bilder og les om størrelser, karakteristikker og utbredelse. Tipper at du vil sitte igjen med et par-tre kandidater, hvor jordugle vil bli sentral.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

da så jeg ugla igjen i kveld.....den kom flere ganger over meg da jeg var å strødde hundemat på reveåta....lyste på den med lommelukta,og da så jeg at ugla var hvit under,og brun over.var litt mindre enn kråka i kroppstørrelse,men hadde noe større vinger.lurer så på hvilken art det kan være.er jo ikke en vanlig fugl her da... :D

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som haukugla, den er gulhvit under.

Jeg hadde besøk av ei i fjøset en gang, den satte seg i melkerommet på røra over alfalaval merket.

Morro når selgeren fra firmaet kom senere, jeg sa at jeg helst ikke ville handle med han fordi dem var uglesett,

han forsto selvsagt ingenting, men gjett om han revna når han fikk se fotoet av fuglen. :lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som haukugla, den er gulhvit under.

Jeg hadde besøk av ei i fjøset en gang, den satte seg i melkerommet på røra over alfalaval merket.

Morro når selgeren fra firmaet kom senere, jeg sa at jeg helst ikke ville handle med han fordi dem var uglesett,

han forsto selvsagt ingenting, men gjett om han revna når han fikk se fotoet av fuglen. :lol::lol:

 

bra du ikke brukte den til svamp,og sendte denn gjennom rørene....(er jo ganske like sånn fasong messig) :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hvis den er hvit under og brun oppå er det høyst sannsynlig ei jordugle.

Det kan kansje være perleugle, den er mest aktiv på natta, mens jordugla er dagaktiv.

Kan være vanskelig å se både størrelse og farger, spes i kunstig lys på natta.

Haukugla er også mest aktiv om dagen.

Link to comment
Share on other sites

Antagelig en snøugle.. :)

Holder til på helgeland og her er det rikelig med hubro... Sitter i fjellet og ute i skjærgården og lager skikkelig ugle lyd.. Litt fasinerende for de som ikke er vant til dette. I tillegg finnes det en del slagugle..

Link to comment
Share on other sites

Antagelig en snøugle.. :)

Holder til på helgeland og her er det rikelig med hubro... Sitter i fjellet og ute i skjærgården og lager skikkelig ugle lyd.. Litt fasinerende for de som ikke er vant til dette. I tillegg finnes det en del slagugle..

 

såppas viten på fugl,vet jeg at det ikke var verken hubro eller snøugle......

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...