Jump to content

Ultralydvasker


Crabbe

Recommended Posts

Jeg kjøpte ultralydvasker (den største) fra Biltema og prøvde å vaske noen hylser. Jeg fylte opp med lunket vann og satte den 380 sec. men hylsene var like skitten. Så satte jeg den til å varme opp vannet, hadde i en skvett zalo og ventet til det var varmt. Så satte jeg den i gang på den lengste tiden 480 sec. men hylsene er fortsatt like skitten.

Har jeg kjøpt katta i sekken :?: Noen som har erfaring?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 110
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Kjøpte en liten en på nettauksjon (smykkevasker) for hele 200 kr.....

:mrgreen:

Gjorde samme erfaring som deg. Kom på at jeg hadde lest om sitronsyre tilsetning, så jeg kjøpte en liten pose med sitronsyre. Blanda litt sitronsyre i zalovannet (smakte på og det ble temmelig surt)....

Kjørte den i 9 minutter (3x180 sek.), voila....hylsene ble gullende rene! :P

 

edit: skyll av med rent vatn med en gang de er ferdige.

Prøvde også med basisk middel (salmiakk), hylsene ble rosa....anbefales ikke...

:winke1:

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte den aller minste til biltema. Den funker fint, men er for liten, så ser ikke bort fra at jeg prøver en av den hakket større modellen i tillegg. Til meg funka 7% eddik med en dråpe zalo fint.

Om jeg har i bare 10 og 10 hylser av gangen blir de HELT rene på 480sek. (Hettelommer og innside også fri for alt sot)

 

Det er viktig at man ikke har for mange hylser nedi av gangen da de absorberer ultralyden - og væskenivå bør også være riktig for optimal virkning. Når det fungerer optimalt ser du overflaten i vannet vibrerer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte ultralydvasker (den største) fra Biltema...

Så satte jeg den i gang på den lengste tiden 480 sec. men hylsene er fortsatt like skitten.

Har jeg kjøpt katta i sekken :?: Noen som har erfaring?

Først. Har den største vaskeren max 480sec surretid? Tenkte å kjøpe den selv, for større mengder hylser + større deler. Men da skal jeg ligge unna.

 

Siden Zalo også er basisk, men ikke gir rosa hylser, tipper jeg at salmiakk blir for mye/ sterkt. Jeg bruker den mellomste vaskeren fra Biltema (990,-?), ei ts sitronsyre og to-tre dråper Zalo. Og, så varmt vann som springen klarer å levere. Hylsene blir facinerende rene...nesten... Eneste som irriterer litt, er at hettelommene ikke alltid blir strøkne.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte en billiggreie, type liten, på Dealextreme i fjor. Bruker den i blant, men det er jo ikke akkurat noe vidundermiddel da. Blir litt bedre når jeg blander i sitronsyre og bruker varmt vann, samt kjører vasken tre, fire ganger på de samme hylsene. Er plass til ca ti stk om gangen (.308).

 

Etterpå "baker" jeg hylsene i steikeovnen på 70 - 80 grader noen få minutter. Ser greit ut da, men de verste hylsene blir ikke stort bedre uansett.

 

Vurderer derfor å skaffe meg trommel og et eller annet medium som kan polere hylsene i stedet. Men først nytt sikte til salongrifla og ny lyddemper til .222'en...

Link to comment
Share on other sites

Prøv bare sitronsyre. Jeg brukte det sist jeg vasket hylsene og det fungerte uten tvil bedre enn bare zalo, zalo og sitronsyre og ultralyd vaskemiddel.

En spiseskje med sitronsyre i 2,8 liter med vann og hylsene blir gulle rent innvendig og utvendig pluss at de får en nesten polert finish. UL vaskeren jeg bruker, varmer opp vannet til rundt 40 grader selv uten at varmeelementet står på etter en halv times drift men det ser ut til at 40 grader varmt vann fungerer veldig fint. Jeg vasker ganske mange hylser om gangen, rundt 50 stk elns men jeg bruker en ganske dyr modell kjøpt for industribruk.

Link to comment
Share on other sites

Finnes det ikke en gul Zalo også? Kanskje den vil fungere best sammen med sitronsyre? Holder på å vaske hylser og i går så vasket jeg noen hundre i bare sitronsyre men syntes ikke det vasker hettelommene like godt som det har gjort tidligere. Prøvde likegodt å vaske en batch i fosforsyre(relativt svak) men da får hylsene en litt rosa skjær. Med sitronsyre blir de skikkelig fine.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har den største "husholdnings"-ultralydsvaskeren fra Biltema http://www.biltema.no/no/Hjem/Rengjoring-og-vask/Maskiner/Ultralydvasker-70-W-191541/. Bruker 3/4 teskje Zalo og en teskje sitronsyre fra bunnpris, type denne http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQehU3scEjr26i6KXCGEC45Fc-BBHi8jX2daZ-HAjpze4xRzMO0

 

Har prøvd denne på hylser som har lagt med "dritt" siden 80-tallet; de ble gullende blanke og rene, innside som utside :):D:wink:

 

Kjøret de på 2x480 sekunder med varmtvann fra krana og varmefunksjonen på, skylte de så etterpå under rennende vann og satt de til tørk opp ned på en hjemmlaget "spikermatte" :D

 

Vasket så mange jeg fikk oppi så lenge de ble dekket av vann.

 

Har du tatt ut tennhetten av de? Mulig dine ikke blir fylt med vann inni og da vasker den dårlig.

 

Forresten, har ikke Zalo en pH på ca 6,5-7,0 ? Det er vel pr. definisjon nøytralt

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har sett denne fler steder. både billigere ( kina online :wink: ) og andre steder. Noen "proff"-butikker selger også denne, til en helt annen pris...!

Og før noen sier det, den kommer også i andre effekttrinn, bare ikke hos Biltema. :)

 

Jeg kan ikke se behovet for mer enn 70W. Som sagt over så vaskeren min en full beholder med hylser uten problemer, fylt helt til max-merket.

Link to comment
Share on other sites

Sist jeg sjekket Lyman/biltema'n, kom jeg fram til at en nok betaler litt for Lyman logoen. Men, da sjekket jeg litt på prisen på rensevesken i tillegg.

Med min hoderegning (som er heeeeeeeelt i superklassen), var det da ikke store forskjellen i pris.

Men....fikk samtidig en følelse av at biltema sin plutselig hadde spruttet opp i pris, i forhold til når jeg sjekket før det, igjen.

 

edit:

Ser nå at Lyman sin er på 160w, mens Biltema'n er på 70W

http://biltema.no/no/Hjem/Rengjoring-og ... -W-191541/

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... a=ultralyd

 

Da forsvant det lille snevet av anger på at jeg ikke sjekket godt nok rundt, før jeg kjøpte Lyman'n

hehe

Link to comment
Share on other sites

Ang. Bilteman vs. Lyman. Effekten er kun på varmeelementet, så hvis du heller i varmt vann og setter på varmefunksjonen er de "like".

 

Når det er sagt så har Lyman en trådkurv av stål i bunnen og Biltema en av plast. Begge er uansett noe knot å dra opp når de er stufulle av hylser.

 

Dere spør: Hvorfor vaske disse så nøye ? Vel det er ikke fordi vi vil ha de reneste og blankeste hylsene ( ok, noen har det målet :roll::) ). Noen av oss bruker det som et alternativ til trommling. Ved trommling MÅ man passe på at ingenting ligge igjen i hylsa. Ved UL-vasking blir alltid hylsene så rene de kan innvendig og i tennkanaler. Utvendig bryr jeg meg fint lite om bortsett fra at det er praktisk mtp. lube-pad'n ( gris fra banens gulv og annet drit ) og det sparer sizer-die'n og hylsene. Kan bl.a. fort hende at en hylse kiler seg fast ellers. Det er også ganske greit å ikke bli så skitten når man driver å lader.

Det går også ganske mye fortere å UL-vaske enn å trommle. Lang tørketid sier du -> kort tur i stekeovnen order dette, bare husk å ikke ha så veldig høy temp.

 

Og den kan vaske "alt".

 

Etter at Jaktdepoet satt ned prise så kraftig, så jo disse til nesten 2,5x nåværende ( kanskje det var en annen forhandler :?: ), så ville jeg nok heller valgt Lyman/Jaktdepoet enn Biltema hvis jeg ville ha vaskemiddelet. Jeg bruker bare Zalog og sitronsyre.

Biltema er nok greiere mtp. en eventuell reklamasjon ( ikke at Jaktdepoet er vanskelige, bare Biltema er som regel enklere og mer i nærheten ).

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Trekker denne frem igjen.

Jeg har i dag den største fra Biltema, Og er ikke helt fornøyd men ser potensiale.

Kunne tenke meg en som tar 50 eller 100 hylser om gangen og ser for meg at jeg da må

over på det industrielle. Er det noen som har noe og kunne anbefale vedrørende dette

 

Denne er på finn.

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... alydvasker

her er hjemmesiden

http://www.gasolin.no/index.php?main_pa ... s_id=10831

Link to comment
Share on other sites

Heisan

 

Når dere er oppi 1600-2000 kroners klassen bør dere vurdere Stainless tubmling media sin tromler, istedenfor Ultralydvasker om dere ønsker ordentlig rene og blanke hylser

 

Jeg fikk min for litt over 1 uke siden og er kjempefornøyd. har nå vasket ca 5000 hylser, og alle ser ut som nye rett fra fabrikken

 

Hadde Lyman Ultralyd før sammen med vanlig tumbler og det er ikke i nærheten. (begge er solgt)

 

Skrev litt om det her: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=22&t=58408&p=914334#p914334

 

Men vasking av våpendeler er ikke å anbefalle :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

http://www.ultralydvasker.no/siteapps/j ... enu-item-9

 

industri vasker, kjøpte den miste.

 

litt liten syns jeg, men vasker heller mindre av gangen, fulgte med kurv.

 

Syns den funker helt topp sammen med vaske middel som er beregnet for hylser er med 1 kurv også.

 

Greit å ha rene hylser for å få gjort en visuell inspeksjon etter skader o.l før du bruker hylsen på nytt.

Link to comment
Share on other sites

Tenkte jeg kunne vise hvordan jeg gjør det.

 

Har stor industrivasker på jobben. Er på ca 30 liter og minner litt på den største typen i linken til TrulsN. Muligens en eldre modell.

 

1: Fyll opp med vann til ett eller annet nivå. Ikke helt fult, men over halvveis. Jeg helte på mellom 15 til 20 liter.

20130405_211224.jpg

2: En stor spiseskje med vanlig zalo og en stor spiseskje med Gloria messingpussepulver. Kjøpes på vanlig matbutikk.

20130405_211002.jpg

3: Ta fram hylsene som skal vaskes. Jeg har kjørt dem gjennom resizing og decapping dia før vask for å rense hele hylsa godt. Mulig det kan bli riper i dia av dette men.

20130405_211010.jpg

4: Legg oppi passende mengde hylser.

20130405_211233.jpg

5: 60 grader i tre minutter på bånn guffe. (effekt)

20130405_211006.jpg

6: Skylles i ei bøtte vann.

20130405_211016.jpg

7: Før og etter.

20130405_211056.jpg

8: Halvparten av 2500 hylser. Tok ca en times tid hele greia. :smile:

20130405_212547.jpg

 

Legger alt utover et gammel håndkle over natta til tørk.

Putter og alt av våpendeler oppi der, men dog på ca 30 grader og kun zalo. Løp trenger litt ekstra innvendig puss, men alt av metall og stål blir gullende rent. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...