Jump to content

Ultralydvasker


Crabbe

Recommended Posts

Perfekt til magasiner (slipper å demontere dem) og revolvertønna, MEN hvis de er blånerte, vær forsiktig med sitronsyra :!:

 

+1

 

Ville vært forsiktig med alt blånert (inkludert sikter), har sett en rimelig bleik CZ som hadde fått en runde for mye i ultralydbadet...

 

Har en modell 60, en 686 og en 629 som alle tre har fått sine runder i ultralydvaskern, plokka av siktene før jeg heiv delene i badet.

Fungerte utmerket!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 110
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 2 weeks later...

Kjøpte Biltema sin 70W i dag. Mulig jeg bommer med vaskemiddelet, brukte kun Zalo. Sølvtøy blir bedre renset med saltvann og legges på sølvfolie. prøvde lyddemperen min, vannet ble noe svart etter 2x480 vask, men når jeg skulle tørke den ren for vann ble klut sotsvart…så jeg vet sannelig ikke…..samtidig ble gjenger og innvendig del av demper matt og hvitaktig.

 

Var ingen vibrasjon i vannskorpen. Skal prøve den på bildeler i morgen. Kan ikke si at den imponerte stort.

 

En annen ting er jo at den er forholdsvis liten. Eks en sølv kakespade går så vidt diagonalt. Mye surr bare for eks noen sølvskjeer.

Link to comment
Share on other sites

Er det zalo og sitron syre som er det beste uansett hva slags deler som legges oppi?

 

Det vet jeg ikke. Det virker fint på gull og messinghylser i alle fall.

 

Hornady markedsfører 2 forskjellige væsker for sine ultralydvaskere.

Hvorfor vet jeg ikke.

Hvis du finner at sitronsyre er noe for deg kan du lese lenger opp i tråden om ulike muligheter for å kjøpe sitronsyre litt billigere.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Var ingen vibrasjon i vannskorpen. Skal prøve den på bildeler i morgen. Kan ikke si at den imponerte stort.

 

Det bør høres en lyd og være litt bevegelse i vannet.

Hvis du skal vaske noe større så bør du gå for noe større.

Kankje f.eks white spirit og høytrykkspyler er bedre.

Jeg har vondt for å se at en lyddemper ikke har bedre utbytte av

demontering og vask/skrubb i white spirit/vaskemiddel.

Det blir ganske mye lort etter noen hundre skudd.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Er det zalo og sitron syre som er det beste uansett hva slags deler som legges oppi?

 

Det vet jeg ikke. Det virker fint på gull og messinghylser i alle fall.

 

Hornady markedsfører 2 forskjellige væsker for sine ultralydvaskere.

Hvorfor vet jeg ikke.

Hvis du finner at sitronsyre er noe for deg kan du lese lenger opp i tråden om ulike muligheter for å kjøpe sitronsyre litt billigere.

 

Mvh

Jim114

Lyman gjør det samme, 1 for messing og rustfritt og 1 for blånert karbonstål. Om du bruker den for messinghylser på blånert stål forsvinner blåneringen. Den for blånert stål fungerer utmerket til formålet.

Link to comment
Share on other sites

Får kjøpe sitronsyre i morgen. Brukte varmtvann fra kranen samt varmefunksjonen.

 

Er det zalo og sitron syre som er det beste uansett hva slags deler som legges oppi?

Sun Glanse middel fungerer også, er masse sitronsyre i den. Doseringen må du prøve deg frem til.

 

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Må teste sitronsyre og zalo.

Jeg har tidligere brukt 1/2 blanding av 35% eddik og lunket vann, med en liten dæsj zalo eller sunlight. Hylsene blir rene som gull etter denne behandlingen, men de krever at de blir "nøytralisert" etter vasken med et lite bad av vann og bakepulver (1/2 spiseskje til 3 liter varmt vann. Hvis ikke blir de fort misfargede.

 

//Mulstad

Link to comment
Share on other sites

har kjøpt en liten vasker fra Kina

http://dx.com/p/professional-mini-ultra ... 220v-80851" target="_blank

Den har ganske liten container, men får da plass til endel 222hylser oppi der.

Container size: 16.8 x 8.9 x 4.2 cm

-Har nettopp kjørt første testrunde, med varmtvann fra springen, etpar dråper zalo og en dæsj 35% eddik. Skyller hylsene grundig i rent varmvann etterpå, og nå er de til tørk på 70 grader i ovnen. Det ser ut til å virke rimelig ok, men hylsehalsene blir liksom ikke helt fri for all sot. Hettelommer ser strøkne ut.

Kan det være skadelig å overdrive hvor lenge man kjører på? -Kjørte 15 minutter med 10 hylser oppi nå, som sagt uten at halsene ble helt fine. Kan godt dure på mer, men vil ikke at det skal ødelegge hylsene. Det er vel kanskje ikke noe å bekymre seg for?

Ser for meg det må kjøre ganske lenge hvis jeg dobler/tripler antallet hylser...

Link to comment
Share on other sites

-Kjørte 15 minutter med 10 hylser oppi nå, som sagt uten at halsene ble helt fine.

 

2 kopper med rykende varmt vann.

 

Prøv med 10 gram sitronsyre og en teskje Zalo.

 

Fyll på med hylser til bunnen av karet er dekket.

 

Se om du finner ett plastgitter av noe slag for å hindre at metallhylser blir liggende mot bunnen.

 

15 minutter burde rekke.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Hva er grunnen til at man bruker plast for å få hylsene opp av bunnen?

 

Hylsene på bunnen demper vibrasjonene.

Plast som former ett gitter demper

vibrasjonene langt mindre enn metall og slipper vibrasjonene igjennom bedre.

Ultralydrenseren virker bedre.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ultralydvaskeren ble levert på døren i går av DHL.

Har kjørt i gjennom noen 45-90 svartkrutthylser som var vasket og børstet fra før, disse ga fra seg godt med møkk etter 10 minutters behandling. Resultatet var at de ble vesentlig renere innvendig og noe blankere utvendig. Brukte varmt vann med en skvett Sun glansemiddel og litt grønn Zalo. Kapasitet ser ut til å være ca 30 stk 6,5x55 eller 20 stk 45-90 hylser.

Link to comment
Share on other sites

Hylsene på bunnen demper vibrasjonene.

Plast som former ett gitter demper

vibrasjonene langt mindre enn metall og slipper vibrasjonene igjennom bedre.

Ultralydrenseren virker bedre.

 

Er det noen som har gode forslag på hva som kan brukes og skjæres til som et sånt gitter? Jeg har leta rundt alle roteboder etter kandidatdingser å slakte, uten hell. -Tok meg også en tur på Clasern og kikka etter noe egnet, uten at jeg fant no sånn umiddelbart.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sa bare at produktet ikke holdt mål. Og at den ikke kan brukes lenge om gangen slik som jeg forventet til et produkt til denne summen. Bare pass på å ha alle unnskyldninger klare hvis du møter en som er vanskelig;-)

 

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jeg tok en titt på

 

http://www.genladning.dk

 

Det ble nevnt sulfo-sebe eller toalettrens i tillegg til sitronsyre.

Nå er jo vannet i Danmark en smule rikt på mineraler

mens vi i Norge stort sett har vellagret regnvann.

Sulfosæbe er forbudt og toalettrens er litt dyrt.

Jeg må lete etter skumle vaskemidler i den lokale billig-butikken.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Toalett rens inneholder ofte hypokloritt (klorin) og må ikke blandes med syrer (klorgass) og den tar ihverfall knekken på stål. Vil tro messing også ikke liker den. Mulig det finnes uten klor og at den virker bra. Les innholdsfortegnelsen .

 

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

10 stk hvis du vil ha de rene innen rimelig tid. Fyller du den full så tar det TID og du må røre litt rundt på de under prosessen. Kjører du ultralyd badet ute eller andre steder hvor det er litt kjørlig så slår den ikke så fort ut på overtemp hvis du har varme på.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

I forbindelse med en tur innom Biltema for å handle hobbyplater og bordbein til utvidelse av ladebenken kom jeg i skade for å kjøpe en ultralydvasker - den på 70W til 950,-. Jeg har liksom ikke hatt helt troen på slike teknologiske dupeditter, men nå er jeg overbevist! Ca 300 45 AC,P kjørt i tilsammen 24 minutter, gikk fra å være fryktelig møkkete til å bli rene på... tja... 24 minutter :-) !

 

Hylsebadet besto i varmt vann fra springen iblandet 20% eddik (hvit 7%) og en spiseskje Zalo. Beklager dårlig bilde, men jeg gadd ikke å hente et skikkelig kamera.

 

PART_1418409782214_mms_img-1326318422_zpsvm7pbomn.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg kuttet ut saltet siden messing er en legering mellom kobber og zink (rett meg om jeg tar feil). Saltet betyr nok ikke så mye for kobberet, men zink og salt er vel ingen god kombinasjon for zinken sin del. Her kan nok noen med bedre kjemikunnskap enn meg svare mer utfyllende.

 

Jeg blandet 1, 5 liter varmt vann fra springen med 3 dl hvit eddik (7%) og tilsatte ca en SS med Zalo.

 

Når hylsene var ferdig hadde jeg dem rett over i en tilitersbøtte med en kork klorin i (hadde ikke bakepulver) for å nøytralisere eddiken. Etter dette skylte jeg hylsene i tre omganger med rent vann.

 

Ingen misfarging på hylsene slik som jeg av og til har opplevd med sitronsyre.

Link to comment
Share on other sites

Har merket at uten nok syre (sitronsyre for min del) så blir hele ultralydgreia ineffektiv. Kan kjøre leeeenge uten noe særlig effekt. Tar så en sprut ekstra sitronsyre og vips så ramler skiten av.

 

Nå blir vel hylsene rene av bare varmtvann og sitronsyre også, så vet ikke helt om ultralydvaskeren var et godt kjøp...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...