Jump to content

Ultralydvasker


Crabbe

Recommended Posts

jeg kjøpe min hovedsaklig for å rense forgassere og slikt , med passasjer man ikke når å rense på andre måter

 

Og den funka forsåvidt også bra på min ganske så nedsota Ruger GP100 :

(skjønte vel at det var på tide å rense når en på banen kommenterte " - Æ har en sånn æ å, men min e rustfri") :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • Replies 110
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 3 weeks later...

På den lokale REMA 1000 har det dukket opp en flaske REMA 1000 Oppvaskmiddel Sitron 0.5 Liter til NOK 5.

 

Den fungerer greit i ultralydrenseren min.

Innretningen for å dosere ut oppvaskmiddel er

praktisk utformet og gjør dosering i en måleskje lett og behagelig.

 

Denne er sannsynligvis identisk med lignende

First Price på Kiwi og Rimi som koster ett snev mere.

 

Innpakningen er meget hendig i størrelse og utforming og anbefales.

Den herlige duften av syntetisk sitron skader heller ikke.

 

Mvh

Jim114

 

Edit: Jeg nappet den siste for 1 time siden.

Åpenbart populært hos flere med sitronduft :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Jeg gjorte som Malle og brukte eddik og salo i cirka 60 minuter og siden i klorin samt vann. Det blir perfekt resultat hver gang.

Min vask er kjøpt på dx.com og skal hålle 3 liter og inkluderte kurv. Usikker på pris men cirka $70 plus moms. Den klarer 80 stk308 hylser per gang med bra resultat.

 

Grei metode.

Link to comment
Share on other sites

1 time for å vaske 80 hylser??

Vasker 250-300 hylser på 10-15 min og ender med som nye hylser...

 

Hilsen opp i en gryte, fyll i passe med vann, kok opp, ha oppi sitronsyre og zalo, rør rundt og jobb litt i hylser ruten (bruker en oppvaskbørste). Når en ser at hyllene er rene, tøm ut i oppvaskkum og skyll grundig med lunket vann. Har jeg det travelt tørker jeg hyllene i varmluftkomfyren, haster det ikke får de ligge på vaskerommet.

 

Nok sitronsyre og zalo må til! Bruker 20 gram syre og masse såpe.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte en ultralyd vasker på Clas Ohlson til den nette sum av 499,-.

Funker overraskende bra, hylsene blir rene etter 10min i lunket/varmt vann og en blanding av

sitronsyre og Zalo.

Skyller de i rennende vann etter UL vasken, så en halvtime-time i bakerovn på 80grader :wink:

Link to comment
Share on other sites

Blande Zalo og sitronsyre er bare tull. Sitronsyra er ikke veldig potent, og Zalo er (som all såpe) basisk, så bufferevnen i zaloen nøytraliserer sitronsyra, og du ender opp med litt dyrt zalovann.

Sitronsyra har best effekt ved et blandingsforhold på rundt 40g pr. liter vann, og den må ha minst 40 grader for i det heletatt å ha noen effekt.

Link to comment
Share on other sites

Sitronsyre er en vanlig bestanddel i oppvaskmaskinsåpe svjv. Poenget med å tilsette sitronsyre har vel mindre å gjøre med pH regulering enn at molekylet, som har en ikke-polar og en polar ende, er mindre enn fettsyrene man finner i såpe så det binder seg til både fett og vann kjappere. (Fritt sitert etter det jeg husker av 30 år gammel skolelærdom.)

 

Problemet kommer hvis man tilsetter så mye sitronsyre at man får en sur løsning, da reverserer man forsåpningsreaksjonene og feller ut fett.

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Kommer litt an på hva man er ute etter. I min verden tilsettes sitronsyra for å ta oksider, salter og sulfater, ikke for å løse fett, til det har vi langt mer effektive ting å tilsette.

Vask, rens, syrestripping og til dels syrepolering for videre overflatebehandling eller mikroskopundersøkelser er noe jeg gjør ukentlig på jobb.

Zalo bruker man på kjøkkenet.

Link to comment
Share on other sites

Problemet kommer hvis man tilsetter så mye sitronsyre at man får en sur løsning, da reverserer man forsåpningsreaksjonene og feller ut fett.

Jeg tilsetter 10 gram sitronsyre og 10 ml REMA 1000 Sitron

Oppvaskmiddel (for å holde dritten flytende) til 2 kopper varmt springvann (400 ml) til ultralydrenseren som har ett 60 watt varmelement.

(Jeg har fremdeles litt over 3 flasker med ToDo Allrengöring type Made in Sweden men den ble det brått slutt på. Den ble erstattet med noe miljøvennlige Erzatzgreier fra Nederland med Lime og Eucalyptus duft men det var ikke det samme som

ToDo som bruset friskt som en Hvit Tornado i det jeg hellte oppi 10 gram sitronsyre.)

Sist jeg stakk innom på Lørdag så var hylla med vaskemidler helt tom så jeg frykter butikken kommer til å stenge :-(

Klok av skade så har jeg 6.5 liter REMA 1000 Oppvaskmiddel med sitronduft stående og satser på at den har bedre holdbarthet enn oppgitt. Jeg tar ikke lenger sjansen på at revisjonistiske krefter tukler med vaskemidlene.

Men jeg er fremdeles misunnelig på Tyske husmødre som finner 500 gram pakker med råttbillig sitronsyre på nederste hylle på supern. (Superbillig søtningsmiddel til Teen skader ikke det heller)

(Nei - Jeg bruker IKKE Zalo. Det er inflasjonsskapende, politisk Ukorrekt og Usolidarisk. Her i gården satser vi på prisstabilitet og laveste renter.)

 

(Den Danske lastebilstøvsugeren hvirvler opp det fineste gatestøvet (De har visst sluttet å bruke miljøvennlig vann i Danmark og driver med budsjettsparende tiltak overfor døende astmatikere) mens Park-Lisa sniker rundt i sin lett støvete Hvite Toyota Prius på batteridrift på jakt etter bytte i parkeringsfellene - Det er vår i Oslo :-)

 

Less IS More :-)

 

Tjen Folket (为人民服务)

Jim114

 

Sent from my ASUS with KDE 4.14.2 :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...