Jump to content

Kuler i handbagasje???


Hakapiken

Recommended Posts

Ble nettopp stoppa i sikkerhetskontrollen på Gardermoen med en pakke kuler (100 stk) i sekken. Handlet hos Xxl i Oslo til fin pris. Fy skam mæ!

 

Dama i kontrollen sa at dette var en våpendel og måtte sjekkes inn.... Det nyttet ikke at jeg sa det var bly og tambak og at pennene jeg hadde i sekken var farligere. :twisted::evil:

 

Spørsmålet mitt er: er det virkelig blitt slik at dette ikke kan medbringes i handbagasjen og kan kuler (ikke ferdig ammo) regnes som våpendel????

Link to comment
Share on other sites

Kuler er ikke en våpendel. Men som allerede sagt her, flyselskapet kan forby kulepenner, doruller eller hva de vil. Er en ikke fornøyd med det, er det jo bare å la vær å fly..............Ofte kan ikke de som står i kontrollen noen verdens ting om våpen. Tenkte kanskje kule=patron. De har fått instrukser om våpen og ammo, men har kanskje aldri sett noen av delene i virkeligheten.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet mitt er: er det virkelig blitt slik at dette ikke kan medbringes i handbagasjen og kan kuler (ikke ferdig ammo) regnes som våpendel????

 

Har vært slik i mange år (fra før 11 sept)..

Innen Norge, er det vel bare kikkertsikte som tillates i håndbagasje. Alt annet som har med våpen, våpendeler og ammo å gjøre skal sjekkes inn.

Om man får ha med kikkertsikte i håndbagasje på utenlandsreiser er vel mer hit 'n miss... Noen ganger ja, andre nei.

Link to comment
Share on other sites

lurer på hva de egentlig de blir opplært til. hørte de ble testet for en tid tilbake.

2 stykker skulle legge hver sin glock i håndbagasjen å gå gjennom. de tittet bort på skjermen og så tydlig sleiden på skjermen, de kunne plukke opp sin bagasje og kunne gå videre. de sa de skulle gjenomgå bagasjen og da fikk de bakover sveis.

 

så kuler er no go. men komplett glock går gjennom. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Ja, ja.... Blir bare litt matt av systemet. Hadde faktisk forsøkt å undersøke dette i forkant.

Ferdig ammo, krutt, tenhetter ol. er jo greit å forholde seg til.

Det blir litt merkelig når man kan ta med kniver under 6 cm, strikkepinner og annen redskap som er mere egnet for å lage trøbbel enn en boks med match- kuler, som altså er kopper og bly... Uvitenhet!

 

Joda, jeg har lært og lover å aldri gjøre det mere..... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en episode der jeg hadde med meg prototype på liten en radiostyrt bil i handbagasjen. Og der fikk jeg trøbbel med fjernkontrollen fordi den så ut som en pistol. For en gangs skyld ble jeg litt irritert på vekteren, og fikk henne til å hente sin overordnede. Denne kvinnen sto og spekulerte en stund, så konkluderte hun med at det så mer ut som en batteridrill, så da var det greit :roll:

 

At jeg ofte er ute og reiser med sekken full av "rar" elektronikk er det ingen vektere som stiller spørsmål ved.

Link to comment
Share on other sites

Ja, ja.... Blir bare litt matt av systemet. Hadde faktisk forsøkt å undersøke dette i forkant.

Ferdig ammo, krutt, tenhetter ol. er jo greit å forholde seg til.

Du har altså ikke sjekket hva som defineres som ammunisjon. Hva som definerse som ammunisjon står definert i våpenlovens §3

§ 3. Med ammunisjon forstås i denne lov:

a. patroner bestående av prosjektil, hylse, drivladning og tennmiddel.

b. prosjektiler av enhver art bestemt for utskyting eller utsending ved de i § 1 nevnte skytevåpen,

Du kunne sendt kulene i innsjekket baggasje, så for meg er det på en måte en gåte at du ikke gjore det.

Link to comment
Share on other sites

Si at kuler hadde vært lov å ta med på fly. Da burde vel tomhylser også være lov? Det er jo tross alt bare messing. Kruttet har du i en pose på kroppen, og en Lee Loader burde da også gå fint igjennom kontrollen.

 

Er ikke så vanskelig å sette dette sammen på nærmeste toalett når du har kommet igjennom kontrollen.

 

Av alt man kan klage om i sikkerhetskontrollen, er nevnte problem ikke noe å klage over.

Link to comment
Share on other sites

Si at kuler hadde vært lov å ta med på fly. Da burde vel tomhylser også være lov? Det er jo tross alt bare messing. Kruttet har du i en pose på kroppen, og en Lee Loader burde da også gå fint igjennom kontrollen.

 

Er ikke så vanskelig å sette dette sammen på nærmeste toalett når du har kommet igjennom kontrollen.

 

Jeg tror denne argumentasjonen er årsaken til at kuler er fy fy på fly, heller en at det er defiinert som ammunisjon i våpenloven.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...