Jump to content

Første Matchpistol


freezingduck

Hvilken å velge?  

37 members have voted

  1. 1. Hvilken å velge?

    • Pardini med elektronikk
      9
    • Tesro TS22-2
      2
    • GSP 22lr/32
      5
    • Annen
      21


Recommended Posts

Er på jakt etter en brukt matchpistol.

Har prøvd litt forskjellig og ser at jeg har ikke noen problemer med noen av de, trenger bare litt trening.

 

Har sett på 3 forskjellige bruktpistoler.

 

Pardini SP1 med elektronisk avtrekk.

Sikkert en kjempe god pistol, men det er kaldt i Nord-norge og er redd for at elektronikken kan feile på felt i -20*c.

noen som har erfring med dette?

7.500kr

 

Walther GSP fra midten av 90 tallet med 22LR/32 sleide.

Hadde ingen planer om å skyte grov, men hvem vet. dette er også en del gamlere enn de to andre, men det finnes jo flust med kjennskap til GSP i norge. har godkjent søknad på 22lr, så da må jeg søke på 32 også. 7.000kr

 

Tesro TS22-2 sikkert også en god pistol, ser jo fin ut på bildet ihvertfall;)

8.500kr

 

Skal kjøpe i løpet av uka;)

Link to comment
Share on other sites

Har sett på 3 forskjellige bruktpistoler.

Pardini SP1 med elektronisk avtrekk.

Walther GSP fra midten av 90 tallet med 22LR/32 sleide.

Tesro TS22-2 sikkert også en god pistol, ser jo fin ut på bildet ihvertfall;)

 

Øy! Disse sitter jeg også og vurderer, og jeg kan ikke kjøpe min første før om en måned. Jeg synes du skal importere fra danmark i stedet! ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville ha valgt Pardinien. Jeg har skutt pistol i over 25 år, de aller fleste av dem i den kaldeste delen av Troms. Og jeg har ALDRI skutt felt i -20 grader. Så jeg tror ikke det er noen grunn til å konstruere den problemstillingen.

 

Men den viktigste grunnen til at jeg ville ha valgt Pardini er at jeg vet den passer meg. Så prøv flest mulig matchpistoler, og kjøp den som passer best for DEG. Den som peker naturlig for deg og som har en balanse som passer deg. Ikke kjøp et våpen fordi noen andre liker det.

 

Jeg skyter med FAS, og det er fordi den passer meg og jeg liker å skyte med den. Jeg skyter luft med Steyr av samme grunn. TRY BEFORE YOU BUY!!

Link to comment
Share on other sites

Kulde tror jeg neppe er noe problem for elektronikken, og som nevnt ovenfor så trenger

man ikke konstruere problemstillingen med kulde uten at man vet at det blir slik.

 

Men fuktighet og elektronikk.............det tror jeg er en elendig kombinasjon, og den er mye mere

relevant i feltløypa.

Link to comment
Share on other sites

:? Hva er galt med en Pardini med mekanisk avtrekk da? De fleste som har prøvd elektronikk skifter fort til mekanisk.. :P

 

Tipper det handler om tilgjengelighet. Den eneste pardinien på Finn nå er med elektronisk.

 

Det eneste problemet for elektronikk er at batterier ikke liker å yte skikkelig i kulde. Slik jeg forstår det, så ligger batteriet uansett i skjeftet - godt oppvarmet av hånden.

Link to comment
Share on other sites

På nybegunner kusrset så brukte jeg en Hammerli X-esse.

Var egentlig greit fornøyd med denne, men den hadde vanelig pistol grep.

Ser at jeg har skutt bedre med de få matchpistolene jeg har prøvd:)

Er det noen som har noe erfaring med sport versonen av X-esse med anatomisk grep?

Kan dette være en god pistol?

Link to comment
Share on other sites

På nybegunner kusrset så brukte jeg en Hammerli X-esse.

Var egentlig greit fornøyd med denne, men den hadde vanelig pistol grep.

Ser at jeg har skutt bedre med de få matchpistolene jeg har prøvd:)

Er det noen som har noe erfaring med sport versonen av X-esse med anatomisk grep?

Kan dette være en god pistol?

 

Jeg har hatt en slik. Det er en bra pistol, men selvsagt ikke i klasse med matchpistolen som koster omtrent det dobbelte.

 

Min hadde mange justeringsmuligheter, men savnet å kunne justere avtrekkeren framover og bakover og ble aldri helt fortrolig med rekylen. Den "vridde" seg langt bort fra siktepunktet.

Link to comment
Share on other sites

Finn.no viser ikke alt som er tilsalgs rundt omkring.

 

På Landrø henger det en gammel type Pardini til rundt 6500,- kr. Hvordan dem gamle modellene funker

vet jeg ikke. Jeg har vært innom et stevne på en av dem aktive Telemarksklubbene, der hang det

oppslag om en Pardini SP .22 RF tilsalgs til rundt 10.000,-. Hvordan Rapid fire versjonen funker vet jeg

ikke noe om.

 

Det er nok mye mere som er tilsalgs og som er aventert internt på klubbene, en det man ser

på finn.no. Men da må man ta en runde med telefoner og håpe på svar.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en RF utgave av Pardini. Ett år gammel.

Den funker slik at loddene fremme er av wolfram, og en god del tyngre enn stål som i den vanlige modellen.

Sluttstykket er lettere slik at det kan skytes slappere patroner.

 

Om det har noe å si for andre enn olympiske skyttere vet jeg ikke. Jeg har ikke eksperimentert så mye med ammunisjon.

Link to comment
Share on other sites

Merkelige greier. Tydelig forskjellig filosofi på ting etter hvem som lager ting.

 

Morini CM22 RF og f.eks Walther SSP er såkalte RF maskiner, og vekta på desse er svært lav

i utgangspunktet og så kan man vekte dem opp.

 

Pardini går andre veien og lager RF modellen tyngre en standard modellen.

Link to comment
Share on other sites

Hei jeg har en walther SSP 22LR og en tesro T32 3 (32 cal).Jeg er fornøyd med tesron bortsett fra en knekt tennstift, litt spinkelt bygd sleidestopper og mothake på bolten, måtte bytte de to delene en gang men vet man om problemet og betjener den med tanke på denne svakheten så er det ikke noe problem dette gjelder også på 22LR modellen.

Walther SSPn derimot er jeg kjempefornøyd med, bare fikk stilt avtrekket helt riktig når den var ny (er noen justeringsskruer) så har denne fungert upåklagelig, kjempegodt grep og sikter, mye bedre en på tesron.Hadde walther SSP blitt levert i 32cal så hadde jeg byttet ut tesron helt klart.

Jeg anbefaler deg å se og vurdere en SSP som første valg men har ingen innvendinger om du vurderer en tesro heller.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...