Jump to content

velge riktig rekkefølge på søknad!!


akus

Recommended Posts

Sønn min og jeg har jaktet sammen i flere år.Men nå har vi begynt med pistolskyting i vinter sesongen, han er 18 og kan ikke kjøpe eget våpen. Siden vi skyter sammen vil jeg gjerne kjøpe 2 stk.Har lest her på kammeret at du må søke riktig kaliber i riktig rekkefølge. kunne tenke meg cal22, 9mm, 45acp.også selvsakt 38sp/357magnum revolver.

Spør derfor dere guruer i kammeret.Hva er smartest! og i vilken rekkefølge siden vi er 2?

 

Akus

Link to comment
Share on other sites

Ja om våpenkontoret deres er firkantet, kan det være lurt med rekkefølge.

Har forstått det sånn her på forumet at noen har hatt problemer.

Men har du en god grunn for ervervelse av våpen i andre klasser, har aldri våpenkontoret mitt vært vanskelige.

Link to comment
Share on other sites

Med de kaliberpreferansene er det tryggeste å dele det opp i 2 søknader, så slipper du at et firkanta våpenkontor kan

hevde at 9mm kan brukes i både grovfelt og militærfelt.

 

Søknad 1:

22 - finfelt

.45 - militærfelt

.357 - Magnum 1

 

Søknad 2 (etter S1 er innvilget):

9mm - grovfelt

Link to comment
Share on other sites

Ja, man kan ha flere våpen i samme kaliber, alt avhenger av behov. Men skal du ha 2st 9mm våpen til grovfelt trenger du ha nok antal stevner for å vise til behov av et reservevåpen. Minst 10 stevner og minst 5 av dem må vare aproberte.

 

Men du kan også bruke 9mm til spesialfelt. Men da ikke en fullsize pistol.

 

Du kan ikke uten nok aktivitet kjøpe 2st 9mm til grovfelt kun fordi du ikke klarer bestemme deg vilken du vill ha. Selv om du kun har 3 våpen fra før.

Link to comment
Share on other sites

Det lure, er å ikke skrive om slikt (Dvs - tekster som lett kan oppfattes som hvordan skaffer jeg meg mest skytevåpen) På åpne nettforum.

Videre så er det altså aktivitet som er grunnlaget for erverv i første omgang, er du misjons skytter kan du erveve intil 4 håndvåpen i de forbundet du er tilknyttets programmer, så fremt de ikke er direkte overlappende. Når det gjeløder din sønn ville jeg kontaktet dit våpenkammer og forhørt meg om hvordan de ønsker at du gjør det på en ryddigst måte. De er faktisk ikke fineder, men våre samarbeidspartnere.

Link to comment
Share on other sites

Det lure, er å ikke skrive om slikt (Dvs - tekster som lett kan oppfattes som hvordan skaffer jeg meg mest skytevåpen) På åpne nettforum.

Videre så er det altså aktivitet som er grunnlaget for erverv i første omgang, er du misjons skytter kan du erveve intil 4 håndvåpen i de forbundet du er tilknyttets programmer, så fremt de ikke er direkte overlappende. Når det gjeløder din sønn ville jeg kontaktet dit våpenkammer og forhørt meg om hvordan de ønsker at du gjør det på en ryddigst måte. De er faktisk ikke fineder, men våre samarbeidspartnere.

 

+1

Link to comment
Share on other sites

Det lure, er å ikke skrive om slikt (Dvs - tekster som lett kan oppfattes som hvordan skaffer jeg meg mest skytevåpen) På åpne nettforum.

 

Jeg er helt enig i den. Men jeg synes det var en litt negaiv spinn på tolkingen av spørsmålet. Jeg har lurt på det samme, men jeg foretrekker å tenke på det som å unngå tabber pga en våpenlov som er smått anal når det gjelder å tolke hva et våpen er egnet til.

 

Å låse seg inne koster - i form av ny søknad, og verditap på våpen en kanskje må selge.

Link to comment
Share on other sites

Om alle våpenkontor fulgte lov og forskrift til siste komma, ville slike tråder ikke ha livets rett.

 

Slik er det dessverre ikke, skyttere kan ha mengder av aktivitet, ha lov og forskrift på sin side, og likevel havne totalt galt ut med forvaltningen som alt etter hvor man er er alt fra vrang til direkte fiendtlig innstilt mot søker. (Heldigvis langt i fra alle steder, men nok til at man må ta høyde for det om man ikke vet hva som er lokal praksis).

 

I tillegg er det mange søknader som fylles ut feil, dokumenteres feil eller utilstrekkelig o.s.v. Så slike tråder som dette må til siden man ikke kan spørre å få fornuftige svar alle steder i forvaltningen.

 

Angående våpenkontoret i Ålesund, har det til tider vert så ille at andre våpenkontor i landet har måttet hjulpet meg med arbeide som strengt tatt hører inn under våpenkontoret her. Når en legger frem saken blir man gjerne møtt med vantro og en smule fiendtlighet andre steder i landet, så tar de selv en telefon til tante i Ålesund, og siden bare sukker de oppgitt når hun blir nevnt og hjelper meg videre. Og da snakker vi forvaltningene i mellom.

Så langt har det hendt to ganger at jeg har måttet tigge andre våpenkontor om å gjøre papirarbeidet frem til det punktet min lokale tante vil akseptere å ta imot. Og jeg kan vel ikke annet enn å si at jeg skylder disse vennlige og forståelsesfulle sjelene mer enn en takk for å gjøre deler av Ålesunds arbeide.

 

Siden tingene er såpass uforutsigbare som de er, må man bare forsøke å hjelpe hverandre så godt som man kan. Jeg kan ikke se at vi på noen måte kan "lure" systemet med å gi råd og hjelp, dette da det hele er snakk om å posisjonere seg så man slipper kverulanter og forvaltningsansatte med egen agenda, og ikke minst egne oppfatninger av hva som burde være lov.

Link to comment
Share on other sites

Hvis hensikten er å skaffe seg flest mulig våpen og ha lavest mulig aktivitet (ikke delta i approberte stevner), kan rekkefølgen sikkert være av betydning.

Har dere derimot tenkt å bli skyttere og ikke bare våpeneiere, vil aktivitet åpne for at dere kan anskaffe de våpen dere trenger i den rekkefølge dere selv ønsker det.

Selv fikk jeg nettopp kjøpetillatelse på min fjerde spesialpistol :-)

Link to comment
Share on other sites

Det lure, er å ikke skrive om slikt (Dvs - tekster som lett kan oppfattes som hvordan skaffer jeg meg mest skytevåpen) På åpne nettforum.

 

+1

 

+1.

 

Informasjon om hvordan man går frem for å kjøpe det man trenger av våpen innefor forbundenes aktiviteter får man som aktiv skytter som oftest lett av sine mer erfarne medskyttere.

 

Trenger man å søke denne infoen noe annet sted enn sin egen klubb, bør man bytte klubb.

Link to comment
Share on other sites

Joda, man kan alltid bytte klubb..

Du har vel fremmet denne meningen tidligere, evert. Og jeg er enig med deg i at det i princip er sånn det burde vare. Men sånn er ikke virkligheten. Mange klubber er små og mange klubber har vanskeligheter med at få folkt til å påta seg verv. (eller i det hele tatt lette på ræva for å gjøre noe selv)

Skal da de som tar på seg verv og faktisk holder klubben i gang, tvinges til å lære reglene kring feks ppc1500 når allt dem selv ønsker skyte er felt/NAIS eller annen valgfri aktivitet? Trur det blir positivt mottatog at det øker motivasjonen for å yte noe for klubben?

Joda, de kan sjekke i regelbøker osv men det blir fort synsing hvis man ikke har egen erfaring med det det handler om.

 

Stilles det for høye krav på styre og stell vill nok mange desverre ikke påta seg disse oppgavene og ikke noe blir gjort.

Link to comment
Share on other sites

Hassel, leste du det jeg skrev om at det til slutt fortsatt blir synsing da det er vanskelig å KUN lese seg til noe for så å prøve formiddle dette videre?

Det er vel da mye bedre om man spør noen som faktisk driver med ppc (eller annen aktivitet) enn å få halvdårlige tips og råd fra noen som prøver hjelpe men er usikker. Førstehands opplysninger er som regel bedre enn andrehands eller tredjehands. Ikke sant?

 

Jeg føler det en smule nedlatende, denne "legg ned" eller "dere har da ikke livets rett" mentaliteten. Her prøver små klubber med lokale ildsjeler å jobbe for klubbens og skytternes beste, så får man høre slike ting. Trur du/dere det er motiverende og bra for skytesporten?

 

Jeg er som tidligere sagt enig i prinsipp, men så har jeg føttene i bakken og kjenner realiteten i mine egne klubber. Jeg har heller noe som er halvbra, der man vet om sine svakheter, enn ikke noe i det hele tatt. Og hva som er best for skytesporten er vel for de fleste ikke så vanskelig å se, eller?

 

Til trådstarter, beklager, dette er helt off topic, men jeg føler meg tråkket på av slike kommentarer som kommer frem her.

Link to comment
Share on other sites

Det var da altså ikek noe problem for meg å lese meg til den forståelsen jeg har for Norsk våpenlov og de forskjellige forbundenes regelverk. Men så har jeg vært "fag" oppmann for flere forbund også da i de klubbene jeg sitter i styret til.

 

Men vi er ikke så uenige som det kan virke. Det noen av oss har reagert på er spørsmål av typen #hvordan får jeg flest mulig skytevåpen uten innsat" kontra "kan noen utdype regelverkm sånn og slik.

 

Her prøver små klubber med lokale ildsjeler å jobbe for klubbens og skytternes beste, så får man høre slike ting. Trur du/dere det er motiverende og bra for skytesporten?

På sikt, så tror jeg det absolutt beste for skytesporten er at man har folk med innsikt i de gjeldene lover og regelverk, ikke misnt slik at man slipper å bruke opp tid på forklare bort alle den interessante vranglæren enkelte får med seg fra sine klubber.... :wink:
Link to comment
Share on other sites

Oppfatter trådstarter som seriøs i dette tilfellet. På grunn av mye rare rykter og reellt vanskelige våpenkontor rundt i landet forstår jeg at folk spør om råd til dette.

 

Men det er en fordel om du også skriver hva du vil bruke disse pistolene til. Det hjelper lite å anbefale deg å søke på magnum 1, hvis du vil bruke revolveren til metallsiluett....

Erverv av våpen skal bygge på et reelt behov. I din situasjon ville jeg startet med hva jeg har skutt, og vil skyte, altså hvilke program, for så å søke på våpen til det. Er aktivitetskravet på plass, skulle ikke rekkefølgen bety noen ting.

 

Ikke missforstå, i motsetning til en del, mener jeg det er legitimt å ønske seg en "9mm" eller "en Glock" i steden for "en grov felt pang" For meg er det ikke likegyldig hva jeg skyter med.

Link to comment
Share on other sites

Jo, men legger vi ned nå, finnes det ikke noen fremtid.. Og det er ikke akurrat så at det er færre skyttere vi trenger i Norge nå når klimatet er som det er. Trur vi er helt enige i den siste settningen i hvert fald.

Absolutt - som jeg har sagt før. Skal man kjempe for skyttersaken må man verve nye skyttere.

Merk at jeg i utgangspounktet er kritisk til tråder på offentlig nettsteder som lkan missfortsås til å være spørsmåpl om hvordan får man mest våpen for minst innsats. Ikke nødvendigvis tråder med spørsmål om regelverk, teori og praksis.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Grunnen til at jeg spurte om rekkefølge var ikke at jeg ville skaffe meg våpen uretmessig/uten behov men at jeg har hørt om vrange våpen avdelinger/mennesker.Siden vi er to,og foreløpig hobby/rekreasjons skyttere.Skyter ca 1 gang i uken,og har lyst til å skyte sammen spurte jeg kammeret om råd. Har jaktet i mange år,og vet reglene der, men er temmelig grønn når det gjelder håndvåpen. Sorry at noen tydligvis misforstod hensikten med spørsmålet.

Link to comment
Share on other sites

Det er desverre ikke hensikten din med spørsmålet som er det essensielle, for den er troverdig. Men hvordan det kan fremstå og tolkes av de som vil skyttersporten til livs.

 

Men, når det er sagt. Med aktivitets kravet som grunnleggende er det ikke lenger viktig med "rekkefølge".

Kjøp det dere har behov for til konkuranse bruk, og ta det som det kommer med våpenkontoret. Blir det krøll så bare spør. 4 stk 45 acp pistoler? Joa, det går ann det :D

Link to comment
Share on other sites

Det lure, er å ikke skrive om slikt (Dvs - tekster som lett kan oppfattes som hvordan skaffer jeg meg mest skytevåpen) På åpne nettforum.

Videre så er det altså aktivitet som er grunnlaget for erverv i første omgang, er du misjons skytter kan du erveve intil 4 håndvåpen i de forbundet du er tilknyttets programmer, så fremt de ikke er direkte overlappende. Når det gjeløder din sønn ville jeg kontaktet dit våpenkammer og forhørt meg om hvordan de ønsker at du gjør det på en ryddigst måte. De er faktisk ikke fineder, men våre samarbeidspartnere.

 

Heh i mitt tilfelle er det omvendt, nemlig å begrense meg til 4 våpen så jeg slipper å ha mer aktivitet enn 4 oppmøter pr. forbund.

 

Det er ikke slik at jeg møter opp bare 4 ganger og så lar jeg våpenet samle støv (vært på 12 oppmøter i år, 4 av dem hos forbundet praktisk skyting), men jeg slipper presset på aktivitet :P.

Link to comment
Share on other sites

Eksempel:

Du starter din karriere med å kjøpe: 22, 9mm og en 38/357.

Dette dekker jo det meste man begynner med i feltprogrammene og Baneprogrammene.

Senere finner du ut at du vil skyte Grovprogrammet på bane, og ønsker å kjøpe en 32 S&W Long.

Man får dobbelt så mye ut av hvert stevne der Fin/grov kan skytes, og 9mm er jo

ubrukelig å konkurere med mot en 32, og på elektronikk får man ikke engang brukt

9mm.

 

Da begynner det som er intressant og som kanskje er trådstarters spørsmål.

 

Våpenkontoret: Du kan desverre ikke få innvilget 32, fordi du har en 9mm

Du: Men det nytter ikke konkurere med 9mm når sidemann har en 32 match

Våpenkontoret: Det bryr ikke vi oss om. 9mm dekker Grovprogrammet og kan brukes.

Du: Vist jeg da selger 9mm, da får jeg altså 32'n innvilget. ?

Våpenkontoret: Ja.

Du: Men da har jeg ikke 9mm til Militærfelt, kan jag da søke på en 9mm etterpå ?

Våpenkontoret: Ja.

Du: Men hvorfor må jeg selge 9mm, når sluttresultatet blir det samme ?

Våpenkontoret: Slik er reglene, og vi diskuterer ikke dette mere. Sånn er det.

 

Altså....man må selge 9mm for å få invilget 32'n og deretter kan man kjøpe en ny 9mm.

Sluttresultatet blir det samme, men slik reglene er skrevet så må man ved enkelte

våpenkontor ta denne runden. Etter at avtreksvekten på grov ble satt ned, så er

det blitt noe enklere, for på militær er avtreksvekten 1360g, mens på grov er den

1000gram. Dette er da et forhold som medvirker til at fornuften begynner å gjelde

igjen.

 

Forøvrigt så er jeg enig med Hassel. Enkelte ganger så får man inntrykk av at slike

spørsmål som trådstarter har kan oppfattes feil, og man bør vei sine ord så ting ikke

kan feiltolkes. Men eksempelet ovenfor er typisk på hvorfor man ved enkelte kontor

må søke i riktig rekkefølge selv om sluttresultatet blir det samme.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...