Jump to content

H&K MR556


EspenLarsen

Recommended Posts

Hei, helt fersk her på forumet samt fersk sivil skytter, så jeg er ikke helt kjent med regler innenfor baneskyting osv.

Jeg har vært med min far på bane noen ganger med en gammel mauser, men nå er jeg 21 og har søkt medlemskap i klubb.

Men det jeg lurte på var om jeg kunne søke om og kjøpe en H&K MR556 som ett banevåpen ( mitt første våpen ) og hvilke regler som gjelder med banevåpen, grunnen til at jeg vil ha en dyr rifle som

en H&K MR som mitt første våpen, er at jeg er svært godt kjent med våpenet igjennom min tjeneste i Hæren så jeg vet hvordan jeg operer, vedlikeholder og setter sammen våpenet på en ansvarsfull og sikker måte. Det er dette jeg vil begrunne min søknad til politiet med.

Det skal bare bli brukt til baneskyting.

Så, er det noen som vet ca prosent på at dette vil bli innvilget av politiet, eller er jeg helt på tur ?

Og kansje nevne Evt andre våpen som er artige og skyte med hvis en MR er helt ute av bildet.

 

Mvh : Espen. :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

ja er utrolig morro og skyte, men der jeg bor er det serdeles lite praktisk skyting om jeg tolker begrepet rett. skjøt en del når jeg var på GSV, både HK416 og Glock, mg3.. u name it. det var der interessen for skyting tok av, så ett våpen jeg er vandt med er jo absolutt lurest og begynne med spør du meg. har også lyst og begynne med pistol skyting, og da etter 6 mnd har jeg lyst til og kjøpe en Smith&Wesson M&P45 i ørken farge. men dette blir da langt inn i framtiden, så fokuserer på rifle for øyeblikket. det desidert gøyeste er jo praktisk/stage, men eneste mulighet er bane konkuranse.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er klar over det, og kommer til og søke når den tid kommer, men er i en annen forsvarsgren i 3 år til før jeg forlater forsvaret.

 

men hva med en remington 700 ? den riflen er rimelig og brukes av en del instanser verden over som trenger en pålitelig rifle.

men jeg vet ingenting om banevåpen, er det noe sted jeg kan sjekke våpen opp mot reglemanget for ett banevåpen ?

 

jeg fullførte min jeger utdanning som speider i 6mnd, men søkte meg til vakt og sikring etter jeg hørte hvor kjedelig det var på stasjonene av en venn av meg som tjenestegjorde året før meg, og vell ferden fristet også :P

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg har aldri jaktet, og fiske får eg nokk av hjemme :P men fikk til noen fiske turer, leirdue skyting osv. vi hadde mye fritid fra befal i vakten og, tror samtlige på gsv etter utdanning har en selvstendig tjeneste, men vakt og sikrings tjenesten var en mer relevant tjeneste for meg med tanke på videre tjeneste, og å ha all velferd i tillegg var det som skulle til for og søke om overføring hehe. selv om jeg elsker og gå i marken.

Link to comment
Share on other sites

Er klar over det, og kommer til og søke når den tid kommer, men er i en annen forsvarsgren i 3 år til før jeg forlater forsvaret.

:P

Hvilken fungsjon har du i den forsvarsgrenen du tjenestegjør i?

Er du foreks. avdelingsbefal så kan du søke om erverv av dette våpnet.

Link to comment
Share on other sites

får ikke noen + poeng for den tjenesten jeg har som kan innvirke på våpenkjøp. viste egentlig at en MR var ett longshot når jeg er så ny i gamet, ville bare høre fra folk som har mer kunnskaper enn meg på området, og om alternativer fra riflen. drømme riflen er en M1 garrand, men det er også rimelig usannsynelig etter det jeg har lest på nett.

Link to comment
Share on other sites

jepp, men har på papiret at jeg er utdanna jeger og vaktsoldat, begge sider hadde sine fordeler, stasjoner har mye natur og selvstendighet der vakta har mye velferd og en variert hverdag, en uke på og en uke av. jeg valgte vakta pga velferd og utdanningen jeg fikk der, jeg koste meg der og likte jobben, men alle er forskjellig, hadde jeg hatt jegerprøven hadde jeg nok reist på stasjon istedenfor :)

Link to comment
Share on other sites

Hei, helt fersk her på forumet samt fersk sivil skytter, så jeg er ikke helt kjent med regler innenfor baneskyting osv.

Jeg har vært med min far på bane noen ganger med en gammel mauser, men nå er jeg 21 og har søkt medlemskap i klubb.

Hva slags klubb?

 

Men det jeg lurte på var om jeg kunne søke om og kjøpe en H&K MR556

MR 556 er ikke godkjent i Norge, det er mr 223 som er godkjent og da bare til konkuranse, ikke jakt

 

som ett banevåpen ( mitt første våpen ) og hvilke regler som gjelder med banevåpen,

Det går ikke å søke på bare på banevåpen. Du søker om å kjøpe et våpen, som forsåvidt kan være et banevåpen, og oppgir bruksområdet, som da er jakt eller konkurranse(gren)

 

grunnen til at jeg vil ha en dyr rifle som en H&K MR som mitt første våpen, er at jeg er svært godt kjent med våpenet igjennom min tjeneste i Hæren så jeg vet hvordan jeg operer, vedlikeholder og setter sammen våpenet på en ansvarsfull og sikker måte. Det er dette jeg vil begrunne min søknad til politiet med.

Kutt ut dette. Det høres bare våsete og barnslig ut og har ingen relevans i forhold til søknaden

 

Det skal bare bli brukt til baneskyting. Igjen, dette er ingen gren. Finn ut hvilken konkuransegren du skal skyte

 

Så, er det noen som vet ca prosent på at dette vil bli innvilget av politiet, eller er jeg helt på tur ? Ja, du er helt på tur

 

Og kansje nevne Evt andre våpen som er artige og skyte med hvis en MR er helt ute av bildet.

Alle presise våpen er artige å skyte med

Mvh : Espen. :)

Link to comment
Share on other sites

takk for flott svar, dette besvarte mange av spørsmålene mine !! :)

men jeg er da så fersk at jeg ikke har fått medlemskap ennå, må vente til slutten av mnd. så jeg aner ikke hvilke grener det er.

 

Men hvis jeg feks skal skyte felt eller grovkalibret på 200/300 m, er man begrenset til våpen bygd for konkurranse, eller kan man kjøpe feks en mauser/lee enfield osv ?

(Disse går kanskje under angreps våpen ? )

for jeg personlig syntes banebygde våpen er forferdelig stygge (ihvertfall de jeg har sett), og vil gjerne ha ett pent våpen.

Link to comment
Share on other sites

Vi opererer ikke med noen term alla "angrepsvåpen" i Norge.

 

Du bruker også termen banevåpen, men det avhenger av hvilken klubb/forening/program du har tenkt å følge.

 

Anbefaler å bli litt mer opptatt av hva du faktisk ønsker å gjøre, enn hva slags våpen du ønsker å få kloa i, da fremstår det som hakket mer seriøst.

 

Til DFS gjelder vel hovedsaklig mauser, krag og sauer, mens valgfriheten er noe større i andre grener, f.eks er det ganske fritt med jaktfelt i regi av NJFF.

Link to comment
Share on other sites

EspenLarsen, meld deg inn in et DFS skytterlag og begynne og skyte med Sauer STR 200 i .22 LR (salongriflekaliber) innendørs nå i vinter.

Så skyter du så mange tusen skudd at du klarer å plassere kula på inner10ern på skudd etter skudd etter skudd. 10ern er 2-3 mm og avstanden er 15 meter.

Det er i DSF du lærer å skyte bra. Når du har lært deg å skyte på et litt nivå, da er da virkelig gleden med å skyte kommer.

Så som nevnt, snu fokus fra hvilken rifle til skytingen.

Link to comment
Share on other sites

Så skyter du så mange tusen skudd at du klarer å plassere kula på inner10ern på skudd etter skudd etter skudd. 10ern er 2-3 mm og avstanden er 15 meter.

Det er i DSF du lærer å skyte bra. Når du har lært deg å skyte på et litt nivå, da er da virkelig gleden med å skyte kommer.

 

Nå har denne tråden tatt mange krumspring, så jeg tar sjansen.

Jeg syns det du beskriver høres dørge kjedelig ut. Det er mange andre skytegrener hvor du også kan lære å skyte bra. Og flere av disse grenene kan tilby variasjon, fart og spenning - i tillegg.

 

Mitt råd til TS får være å prøve litt forskjellig før du investerer flere titusner i utstyr. Mange ganger er det lokale miljøet vel så viktig som kaliberet og fabrikatet på verktøyet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...