Jump to content

Hvordan reiser dere til Sør Afrika


Shadob

Recommended Posts

Etter et par uheldige episoder på Heathrow for 10-11 år siden, har jeg siden da - brukt Air France til J`burg.

Men på reisetidspunktet vi skal dra nå - er de kr 3000,- dyrere, enn om SAA flyr oss fra Heathrow.

SAA har jeg ingen bekymringer med, da de har enkle regler ang. våpentransport, dvs. at den reisende skal selv sørge for at våpen/ammo er forskriftsmessig pakket.

Altså ingen klarering osv. i forkant.

 

Noen som har reist fra Heatrow i det siste?

 

Gikk det greit?

 

Noe man må tenke spesielt på/gjøre - når man sjekker inn på Gardermoen?

Med unntak av å tilkjennegi at man har med våpen/ammo?

Link to comment
Share on other sites

Flere og flere selvskaper tar nå betaling for våpen og ba er ikke noe unntak men meget viktig er at du må ha minimum 3 timer på heatrow før connection flight ellers går det til helvete pga nye våpen regler.... :wink: hva med å reise med SAA fra frankfurt ikke ille priser der heller...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har reist sørover via Heathrow fler ganger de siste par årene og har aldri opplevet noen form for problemer. MEN John har et viktig poeng her. Du MÅ ha minimum 3 timer på heatrow før du reiser videre..

Sist hadde jeg faktisk hele 9 timers venting som ble fylt opp med en koselig tur inn til sentrum. Var ikke noe problem med å fylle den tiden i det hele tatt ...

Link to comment
Share on other sites

de siste 10-15 årene har jeg aldri reist med noe annet enn KLM via Amsterdam. Aller minst kluss og ikke minst kortest reisetid.

 

Mine turer er stort sett alltid Stavanger - Cape Town, og da tar turen totalt 15-16 timer.

 

Vet at BA kjører tilbud for tiden, og ofte kommer opp som billigste alternativ. Problemet er som du selv nevner: Heathrow. Av alle problemer, forsinkelser og annet tull jeg har hatt, har det alltid involvert Heathrow... Kapasiteten er tett opp til bristepunktet og veldig lite skal til før det blir trøbbel. De har ikke tid til å fjerne et par cm snø engang uten at det blir store forsinkelser. Jeg betaler heller en tusenlapp mer for kortere reisetid, mindre avstander og ting å forholde seg til på transit flyplassen, og ikke minst roen en har av å vite at jeg ikke behøver å bekymre meg om en masse ting.

Link to comment
Share on other sites

Har ingen erfaring selv med reise til SA.

 

Men jeg reiste via Heathrow i 2010 med BA (British Airways)

Som flere her nevner, så MÅ du ha minimum 3t på Heathrow før connection videre.

BA hadde også krav om at man måtte "søke" om å ha med seg våpen. Slik at alle formaliteter var iorden på forhånd. Om dette er et BA krav eller et krav hos Heathrow vet jeg ikke?

Det bør du finne ut av, så du ikke går på en smell.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hallo

Ser det er mange som er negativ til BA (British Airways) og Heathrow.

Eg skal nedover i mai til Sør Afrika på jakt, og har bestilt bilett med BA via Heathrow. Skal ikkje ha våpen med. Blir for mykje styr. Får låne våpen av outfiteren.

Har ingen erfaring med BA eller Heathrow, så eg håper det går bra. Håper baggasjen kjem ned samtidig som oss. Har eit par timer venting på Heathrow på vei ned. Opp er det ikkje mykje venting, men det er heller ingen krise om baggasjen evt blir litt forsinka når ein skal heim igjen. Verre dersom det skjer på vei ned...

Er det noen som har dårlig erfaring med å reise slik (denne ruten)?

Har tidligere brukt KLM eller Lufthansa på jaktreiser, med og uten våpen med bare gode erfaringer.

BA var billigst denne gangen og hadde dei beste flytidene for oss denne gangen. Håper ikkje vi har valgt feil

Link to comment
Share on other sites

Har bestilt t/r via nettportal,

SAA ned (SAS på Oslo-Lndn leg)

SAA hjem (BA på Lndn-Oslo leg) ,

vi skal til East London area for å jage ca 10 dager kommende Mai.

Hva tror dere om å ha med rifler på disse fligheten?

vi kan også leie rimelig men digg med egen bøsse..

Tror vi betaler tot. ca 7K for rundreisen per pers.

 

Laff

Link to comment
Share on other sites

Er tydeligvis mange som ikke har noen dårlig erfaring med England.

 

Når jeg undersøkte - var prisen ca. 7800,- for t/r Port Elizabeth.

 

Men da var det bare 2,5 t mellom avgang/ankomst, og ettersom jeg har forstått - skal det være 3 t pga. engelske regler.

Og da var det jo utelukket å ta disse flightene.

For Heatrow - kødder du ikke med :lol::lol:

 

Alternativet var å vente 7 t - og det var også uaktuelt.

Reisen er lang nok som den er.

 

Derfor valgte vi igjen å reise med Air France - som kostet ca. kr 10000,-.

 

Men kr 2000,- for å unngå tøys, kan være verdt pengene.

 

Å miste en dag - samt komme i "ulage" med opplegget - koster endel kroner det også.

Og ikke minst: En dag mindre jakt - samt frustrasjon.

Link to comment
Share on other sites

Kvifor ikkje reise med SAA frå Frankfurt hvis du er redd for Engelskmenna? Eg har reist med SAA fleire ganger Frankfurt-Joburg og det har funka fint. Luftwaffe prøver eg å holde meg langt unda, då ein må ha businessklasse for å få same beinplassen som på SAA økonomiklasse.

 

Forøvrig er Frankfurt den flyplassen som har forårsaka mest krøll med bagasje på avveie, men dette har alltid vore på veg heim :)

Link to comment
Share on other sites

Forøvrig synes jeg det er greit å ha samme selskapet fra Oslo - i tilfelle det skulle oppstå forsinkelser, og at man ikke rekker neste fly.

Da er selskapet ansvarlig for å bringe deg videre - uten omkostninger.

 

Hvis man "googler" og bestiller fly via div. selskap - kan det bli dyrt.

Link to comment
Share on other sites

Bestiller man hos SAS, Lufthansa eller SAA går det jo for det samme, siden de alle er i Star Alliance. Har alltid bestilt hos Lufthansa og flydd med SAS til Frankfurt og videre med Lufthansa til JB og derifra med SAA til Port Elizabeth. En gang med Com air (BA, også Star Aliance) til Kimberley.

 

Donner, 10700 til Valvis bay over JB må være billig?

Link to comment
Share on other sites

Hei

Er akkurat heimkomen etter tur til SA. Oppdaga då eg søkte etter billettar på nettet at det gjorde store utslag på prisen kva vekedag ein reiste på. Faktisk så mykje som 1000 - 2000 pr person.

 

Hvilken dag/er erfarte du var billigst :?:

Flytta heimreisa frå laurdag til fredag denne gongen og det utgjorde ca 1700 pr pers. Så langt eg har sett bør ein unngå avreise ogg heimreise på helgedagar. Fekk forsåvidt tips om dette i forkant av turen og.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Tror Stefan har misforstått. Man trenger egen tillatelse for å reise via Nederland med våpen uansett destinasjon. Her er link til regler for flere land:

 

http://www.africahunting.com/content/16-hunting-122/

 

Merk deg at pilspisser og foldekniver!!! er totalt forbudt i Nederland og vil bli konfiskert Du risikerer faktisk å bli arrestert. Hvis du må reise via Nederland, legg igjen foldekniven hjemme og husk at du må få tilsendt, fylle ut og sende inn søknad om å få reise igjennom med våpen. Jeg kommer ALDRI til å reise via treskolandet.... :evil:

 

Merk deg også at våpnene MÅ sjekkes igjennom helt til Zimbabwe ellers må du fylle ut SAPS 520 skjema og gå igjennom papirmølla i Johannesburg. Dette må sjekkes med flyselskapet. Det betyr som regel at du må fly med samme selskap, eller i hvert fall to innen Star alliance helt til Zim.

 

Kort oppsummert, fly via Frankfurt, bruk f.eks South African airlines hele veien frem.

Link to comment
Share on other sites

Kort oppsummert, fly via Frankfurt, bruk f.eks South African airlines hele veien frem.

 

Det var det som var planen ja :wink:

Stefan hadde nok ikke misforstått,som han skriver i tråden så hadde han den tillatelsen, spørsmålet er: er det kun Holland som har et slikt våpenembargo mot Zim, eller gjelder det hele EU??

Link to comment
Share on other sites

Sorry, dårlig research fra meg...Det gjelder hele EU, men kun utstyr av "militær" natur.

 

sakset fra EU:

 

"In February 2004, the arms embargo was

renewed by Common Position 2004/161/

CFSP. Council Regulation (EC) No

314/2004 of 19 February 2004 modified

the existing embargo. Therefore, it is

prohibited to "grant, sell, supply or

transfer technical assistance related to

military equipment".

 

Det var nok en overivrig idiot på Schipol som skapte trøbbel for Stefan.

Link to comment
Share on other sites

Tror Stefan har misforstått. Man trenger egen tillatelse for å reise via Nederland med våpen uansett destinasjon. Her er link til regler for flere land:

 

http://www.africahunting.com/content/16-hunting-122/" target="_blank

 

Merk deg at pilspisser og foldekniver!!! er totalt forbudt i Nederland og vil bli konfiskert Du risikerer faktisk å bli arrestert. Hvis du må reise via Nederland, legg igjen foldekniven hjemme og husk at du må få tilsendt, fylle ut og sende inn søknad om å få reise igjennom med våpen. Jeg kommer ALDRI til å reise via treskolandet.... :evil:

 

Kort oppsummert, fly via Frankfurt, bruk f.eks South African airlines hele veien frem.

 

Helt klart.

Jeg holder meg laaangt unna Nederland når jeg skal ut på jaktreise.

Link to comment
Share on other sites

Reiste til Port Elizabeth for en uke siden. South African airways hele veien. (Bortsett fra Oslo-Frankfurt, der Lufthansa hjalp til)

Alt gikk på skinner, og rifla var til og med gratis.

Brukte portere i Johannesburg, for å få hjelp med å finne frem, og det var også lurt!!

 

Reiser dere til SA. Bruk South African Airways, og ta turen innom Frankfurt.

 

P.S.. Trengte ikke gjøre noe i Frankfurt. Det var bare å skifte fly :-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært i Sør afrika og Namibia endel ganger etter hvert, senest i April.

 

Jeg har reist med Air France, KLM, Lufthansa og South African og jevnt over så har det gått ganske så bra. Det gjør at jeg har passert via Paris, Amsterdam, Frankfurt og Heathrow.

 

Det desidert beste og mest brukte selskapet har vært South African. Ingen problemer med våpen (10 kg ekstra), greie priser og god service. Jeg har gjort alle bestillinger via SA kontoret i København. Raskt og greit.

Det som irriterer meg er at jeg alltid må betale for transport av våpen fra Norge til Europa. Både SAS og Lufthansa krever betaling for dette selv om reisen i helhet er South African og de er deres samarbeidspartnere. Hjemreisen derimot er problemfri. Da går det "rett hjem".

 

Jeg ser det er endel "bekymringer" i forhold til Heathrow. Jeg har passert via Heathrow ( med våpen) et utall ganger og har så langt ikke hatt noen dårlige erfaringer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...