Jump to content

Straffbart med hunden laus i bil


jegerjan

Recommended Posts

Har søkt og googlet men finn ikkje ut om det er straffbart å kjøyre med hunden laus i bilen.

På jakt her i byda brukar eg ikkje bur og fikk høyre at kom eg i kontroll så blei det 1500 ibot. Er det noko som har fått bot for liknande eller veit kor det står i lovdata at hund laus i bil er forbudt.

 

Jan inge

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor skriver dere så mye tøv på Kammeret?

 

Det er pt INGEN spesielle regler for sikring av hund i bil.

 

Hund er "last" , men det er ingen krav om belte, bur ol.

Link to comment
Share on other sites

Hva som ikke er riktig? Det står ingenting om egneregler for sikkring av hund, men: Karlsen og viser til paragraf 3 i veitrafikkloven:

 

«Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret».

 

Du kan jo bare prøve å kverulere med politiet den dagen du blir stoppet, men personlig ville jeg heller brukt enn 1000 lapp på bur til å sikkre hunden min med eller å betale x-antall lapper til statskassen

Link to comment
Share on other sites

Hva som ikke er riktig? Det står ingenting om egneregler for sikkring av hund, men: Karlsen og viser til paragraf 3 i veitrafikkloven:

 

Og det samme kan sies om en løs colaflaske... :wink:

 

Poenget er at det IKKE er straffbart med løs hund i bilen( i seg selv) som er det denne tråden handler om.

Link to comment
Share on other sites

Tråden handler vel om han kan få bot for å kjøre me hunden løs i bilen, og JA det kan han.....

 

Nei ikke for at hunden er løs i seg selv, men man kan bøtlegges for å ikke sikre last....På samme måte som en løs colaflaske :wink:

Link to comment
Share on other sites

@grevlingen1

 

Jo, man kan bøtelegges for usikret hund i bil. Man blir derimot IKKE bøtlagt for en løs colaflaske.

 

Dersom du mener at man kan bøtelegges for en løs colaflaske som har vært en årsak til en ulykke så kan man muligens det, selv om jeg tviler sterkt. Men det er en annen debatt..

 

Det har blitt gitt bøter for løs hund i bil. Inntil det motsatte er bevist nekter jeg å tro at noen har fått bot for en løs colaflaske ved kontroll.

 

Mvh,

 

Morten

Link to comment
Share on other sites

@grevlingen1

 

Jo, man kan bøtelegges for usikret hund i bil. Man blir derimot IKKE bøtlagt for en løs colaflaske n

 

Her tar du igjen feil :wink: Er nok langt flere som er bøtelagt for løse flasker i bilen enn for løse hunder :wink:

 

For å ta ett eksempel er bilbelte påbudt, og straffbart når det ikke brukes...Når det gjelder hund er det IKKE påbudt å sikre hunden med belte/bur ol...og derav heller ikke straffbart at hunden er løs i bilen.

Link to comment
Share on other sites

@grevlingen1:

 

Ja jeg har tatt feil før og det kommer til å skje igjen.

 

Hund er last og last skal sikres. Det er vel ikke sikkert du blir bøtelagt med løs hund i bilen, men jeg vet om to personer som har fått bot for løs hund. Har derimot aldri hørt om noen som har fått det for en løs flaske. Men du kan godt ha rett i at det er mer vanlig en bot for løs hund.

 

Jeg tror det kommer litt ann på situasjonen. En flaske - hele bilen full av flasker. En liten hund som ligger på gulvet - en stor hund som beveger seg rundt i bilen mens du kjører.

 

Uansett, du kan få bot og det beste er å sikre hunden. For alles sikkerhet : - )

 

Mvh,

 

Morten

Link to comment
Share on other sites

@langbein... :wink: Du kjenner ingen som har fått bot fordi de hadde løs hund i bilen,men muligens du kjenner to der en politimann har vurdert en konkret situasjon som evt brudd på paragraf 3...

 

På samme måte som løse flasker...

 

Selv kjenner jeg godt en sak der en person ble dømt for uaktsomt bildrap, der retten begrunner dette med en løs colaflaske som etter rettens vurdering medførte hoveddelen av den straffbare uaktsomhet og dom for bildrap....

Link to comment
Share on other sites

O.T men jeg er av den oppfatningen om at hund burde sikres i bil med bur av sikkerhetsmessige årsaker. En: om du krasjer så er både du og hund i mindre fare, en hund blir fort mange ganger tyngre ved krasj. To: du krasjer og blir skadet, redningspersonellet som kommer til får gjort jobben sin ved at hunden er i bur. Og ingen vet hvordan en ukjent hund oppfører seg, spesielt etter en slik hendelse.....

 

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Pleier å ha med meg bikkja i traktoren, når jeg kjører på "stasjon" for å fylle diesel. Hvis noen skulle finne på å skrive ut bøter for slikt, regner jeg med at Jan Fredrik Karlsen og kamerateamet hopper frem fra buskene etterhverdt. Dette blir for dumt! Jeg hadde ikke godtatt en slik bot selv om jeg (og bikkja) hadde kjørt en Jetski i Frognerbadet. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Grevlingen har et gyldig poeng, det er en viss forskjell mellom et spesifikt forbud mot løse dyr og de generelle reglene for sikring av last. Vi pleide å spøke med at det var greit å ta med folk på planet så lenge de var stroppet fast til en palle. Skulle ønske at vi hadde turt å teste det i praksis :mrgreen:

 

Men det er jo en viss forskjell på juridisk spissfindighet og praksis, spissfindighet koster penger. Hvis noen i en konkret situasjon mener at en hund utgjør en usikret last så får du bot, og det kan bli dyrt å bestride slikt. Dyrevernet har har heller ikke blitt skikkelig belyst i denne diskusjonen, jeg mener at en hund også har rett på et minimum av vern mot trafikkulykker.

Link to comment
Share on other sites

Dyrevernet har har heller ikke blitt skikkelig belyst i denne diskusjonen, jeg mener at en hund også har rett på et minimum av vern mot trafikkulykker.
Selvfølgelig. Derfor har så godt som alle (meg selv inkludert) hundeeiere et hundebur i bilen. Dette har de anskaffet fordi de fint klarer å bruke hodet selv (ikke av frykt for en bot). Det er overhodet ikke behov for noe påbud for å understreke dette. Men det overrasker meg ikke om en eller annen tulling har kommet med forslaget. Antageligvis den samme tullingen som vil forby folk å røyke alene i sin egen bil.
Link to comment
Share on other sites

Dette har de anskaffet fordi de fint klarer å bruke hodet selv (ikke av frykt for en bot)

Godt å høre, men det er nok dessverre mange som ikke bruker hodet like mye som deg (og resten av deltagerne her inne). Jeg sier ikke at det er et problem som skriker etter mer regulering, ville bare minne om at det kan være andre lover som også kan være aktuelle.

Link to comment
Share on other sites

Er så mye fjas og lese i slike diskusjoner. I Norge er en hund regnet som en vare og skal sikres som enhver annen bruskasse eller hva det måtte være hvis en sammenligner kg. End of discussion.

 

Største fjaset står du vel for selv. En hund er selvfølgelig regnet som et dyr (og dermed omfattet av dyrevelferdsloven). Det er t.o.m. egen "hundelov". Ndg den spesifikke trafikklovgivningen er muligens ikke hund omhandlet spesifikt.

Link to comment
Share on other sites

Det er t.o.m. egen "hundelov".
Kan du være så snill å opplyse oss andre om hvor i hundeloven det står hvordan man skal sikre hunder i bil?

 

Har aldri påstått det. Hundeloven er et eksempel på at "I Norge er en hund regnet som en vare " blir feil. Selv om det ikke står noe spesifikt i en lov om sikring av hund i bil vil generelle krav til ansvar for dyr kunne bli benyttet (dyrevelferdsloven er her relevant: "dyr beskyttes mot skade..."). Et eksempel kan likevel være løs hund på planet på en pick-up på motorveien. En "død ting", f.eks. høyball er muligens lov, men ikke en hund (etter min tolkning).

Link to comment
Share on other sites

Det er vesentlig forkjell på hva en løs hund (eller colaflaske) i bil kan representere.

 

- På gulvet ved en passasjers ben(plass)

- På hattehylle

- På fanget

- osv...

 

Hvis man tenker seg om finner de fleste varianter som både er forsvarlig og uforsvarlig når det gjelder løse hunder i bil. Man kan få bot for løs hund i bil, ikke fordi den er løs, men måten den er løs på.

Link to comment
Share on other sites

Er så mye fjas og lese i slike diskusjoner. I Norge er en hund regnet som en vare og skal sikres som enhver annen bruskasse eller hva det måtte være hvis en sammenligner kg. End of discussion.

 

Største fjaset står du vel for selv. En hund er selvfølgelig regnet som et dyr (og dermed omfattet av dyrevelferdsloven). Det er t.o.m. egen "hundelov". Ndg den spesifikke trafikklovgivningen er muligens ikke hund omhandlet spesifikt.

 

En hund er regnet som en vare. Du kan gjerne gi meg en link til denne hundeloven:)

Link to comment
Share on other sites

LOV 2003-07-04 nr 74: Lov om hundehold (hundeloven)

LOV 2009-06-19 nr 97: Lov om dyrevelferd

 

Dyrevelferdslovens §11 er relevant for denne diskusjonen: Transportmiddelet skal være egnet ut fra hensynet til dyrenes sikkerhet og egenart.

 

Hva dette betyr i praksis vil kreve et dypdykk i forskriftene (de er det mange av), men at man kan bøtelegges for manglende sikring av dyr er det liten tvil om. Ikke bare når de kan være til fare for mennesker (som ved annen usikret last) men også når de ikke er godt sikret mot skader under transport.

Link to comment
Share on other sites

Dyrevelferdslovens §11 er relevant for denne diskusjonen: Transportmiddelet skal være egnet ut fra hensynet til dyrenes sikkerhet og egenart.

 

Litt artig å tenke på at de som skrev denne loven sannsynligvis kjørte rundt med ungene på denne måten for kun få tiår siden, uten å tenke nevneverdig på ungenes sikkerhet og egenart...

Jeg har et litt ambivalent forhold til våre dagers sikkerhetshysteri, feks at ungene ikke skal kunne bevege seg utendørs før de har hjelm, kne og ankelbeskyttere, GPS og satelittelefon. På den andre siden er hodeskader ved å sykle uten hjelm fryktelig unødvendig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...