Jump to content

Blaser D99 20/76-7x57R


Bluto

Recommended Posts

Har noen spørsmål om denne drillingen Blaser D99 før jeg eventuelt kjøper.

Skal jakte med denne børsa så blir i standard uten noe form for ekstra pynt foruten fritt liggende løp og kjøper den ikke for og se så ”bra” ut som det virker til at noen skaffer seg drillinger for :P går da ikke i tweed heller når jeg er på jakt.

Har tenkt og bruke den til rev og rådyr, tror jeg går for 20/76-7x57R i børsa etter mye om og men, Noen som har sterke meninger på disse valgene? Noen mener at 20 er for lite til rådyr jakt, men ser ut som de som har 20 er fornøyd med kaliberet. Er ikke kjent med 7x57R så det blir spennende og se hvordan det er.

Har forstått det er 2 ”haner” og oppspenner i denne og ikke tre som er normalt, Kan jeg Bruke 1 hagle skudd for å så sjalte over til rifle løpet ? Tenker på skudd på rådyr ol med hagle og et dårlig treff om det er mulig å bruke rifle løpet som nr2 nå holdet har blitt utenfor hagle hold? Eller må den brekkes og så velge rifle? Har vondt for og tro det men vil ikke finne ut av det hjemme under prøveskytinga og stå der og grine i anger på kjøpet. Tenkte og sette på et Aimpoint micro men det ser dårlig ut med montasjer til denne, så det bliver vel et 1-4 sikte eller annet Aimpoint. Var i butikken og der var det ikke så mye erfaring eller info å hente fra selger (XXL) han var nå ærlig nokk til å si han ikke var sikker på det  Hvordan er det å justere de orginale stål siktene på denne og hvilken rifle ammunisjon er de justert med? Har noen anbefalinger til trangborringer i hagle løpene?

Er det noen andre ting jeg bør tenke på før jeg kjøper denne?

 

*Har forandrett litt på emnet. Tenkte bare å kjøre videre på samme emnet og ikke lage ny hver gang jeg grubler. Takk for alle svarene både på PM og her, har hjulpet meg mye på vegen :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har en D99 i 20-76 / 22-250 , har 5-6 kompiser med samme drilling forskellig riflekaliber. Felles for de alle er at de får fra bra til fremragende presisjon med det aller meste som prøves av ammo. Det stemmer som du sier at du kan skyte et hagleskudd , sjalte over til rifle og skyte et rifleskudd. Evt kan du skyte 2 hagleskudd , spenne opp igjen og sjalte over og skyte rifleskuddet , dette går mye fortere enn det høres ut som.

 

En av kompisene ville ha et Aimpoint micro på men som du er inne på tror jeg ikke montasjen passet D99.

 

Jeg har kun et minus med min D99 og det er vekta. Min veier 3,5kg , med optikk blir det fort 4,2kg , jeg har forøvrig en Z6 1-6 på min og er meget fornøyd med det. Genial montasje...

Link to comment
Share on other sites

Der lærte jeg noe nytt, har helt uten videre gått ut ifra at aimpoint micro montasjen til blaser gikk rett på Blaser kombien min.

 

Jeg er klar over at de passer dårlig på R8 min for det er prøvd.

 

Har hatt Blaser D99 før og minnes at den er lik kombien ang anleggsflatene på kassa? Men har tatt feil før så...

 

Hva er det som gjør at den ikke passer på D99?

 

 

 

 

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Link to comment
Share on other sites

Trur du blir fornøyd med drillingen. Jeg har ikke erfaring med blaser sin drilling, jeg skulle kjøpe en, men så var det plutselig 8månder ventetid, så jeg jikk får en krieghoff optima.

 

Ser du sier at du skal ha en standard modell, akkurat det samme sa jeg når jeg kjøpte min r8, jeg jikk får standard, har bare jaktet med plastvåpen før, dette var mitt første tre våpen, trudde aldri jeg skulle bli så gla i det, bruker våpene mine som bruksvåpen, men jeg angrer den dag i dag at jeg ikke kjøpte luxus utgaven, vanskelig å forklare, men blir gullet ditt, selfølgelig skyter den like godt som luxus, men det er mye sjæl som ligger i et slikt våpen.

 

Ps: jeg brydde meg aldri før om utsende på våpen før jeg fikk mitt første "fine" våpen.

Link to comment
Share on other sites

Hei

Kjøpte meg samme børsa i sommer, så langt veldig fornøyd. Litt tung men overlever det.

Felt 4 ryper, 1 hare og 1 rev med den. HAdde den med på elgjakt men uten skudsjanser.

Norma helmantel og oryx går om hverandre i treffpunkt, med sekken som anlegg er det hull i hull. RWS går tålelig bra og relativt likt som Norma. Selleri bly samler godt men har et helt annet treffpunkt.

Ang hagle virker det som tungsten funker best, prøvd US 6 i 20/70 på rype og synes det ble litt spedt, US 5 i 20/76 felte mer fugl og mer konsist i "drepen".

Åpne siktene fungerer bra og er greie å justere, men har brukt den mest med en opplyst 1,5-5 kikkert. Bytter til Trijicon 2,5-10 ev 3-9 nå i vinter for å sette denne av/på avhengig av jaktsituasjon.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hmm her er det penger og spare ser jeg :D D99 standard ligger fra ca 46000,- til 37000,-

Lux ligger fra 52000,- til 42000,-

Noen som vet om lavere priser en 37000,- for standard og 42000,- Lux

 

Hvilken trang boring har dere i haggle lopene?

 

Ser ut som jeg blir å gå får lux modellen slik som jeg ble anbefalt tidligere i tråden og med de nye prisene jeg har funnet til nå.

Link to comment
Share on other sites

Bruker bare denne videre til mine d99 spørsmål.

 

Hva bør jeg smøre inn mekanismen med? Tenker da på beskyttelse, smøring og at det ikke blir seigt som snått i kulda.

 

Har bare hatt våpen med syntet stokk tidligere. Hva må jeg gjøre med trevirket på børsa? Når jeg leser litt rundt her så er det jo noen som oljer og gnir på treet med mer kjerlighet en de behandler noe annet. Er dette kun av kosmetiske grunner eller er det noe i det? Tenker da på de som sprayer ned børsa med rust løser og det er det. Virker som det trevirket også klarer seg fint også, men kansje ikke over tid? Kansje noen som har noen anbefalinger til hva jeg kan gni den inn med

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Da har søknaden endelig kommet tilbake :D så nå er det bare å håpe at siste børsemaker kan komme med et tilbud, han pleier å ha bra priser på det meste men er kansje litt treg på svar... Noen som vet om børsa kommer med koffert eller er det en kjip papp-eske?

Link to comment
Share on other sites

Kommer ikke til å klare å innrømme noe annet heller når jeg har handlet :mrgreen:

Noen som vet om noen fornuftige patron holdere til 20 og 7x57r tenker da på en jeg kan ha i beltet eller "patron belte"? Finner noen på nettet men de er enten i nylon eller tar 10 eller flere patroner. Kan heller ikke finne blitz etui her norge, noen som vet om noen i norge som selger?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Må nokk teste ammo her som med alle andre våpen, har handlett det som er av "kule" ammo i kal.20 på jakt og friluft samt noen test patroner med haggel til rev, mink og rådyr. Ikke samme patronen nei for de som lurte.

Løpene er vell justert fra fabrikk med 20-76 Federal Sabot Slug. Noen som hvet hvor de selger disse over nettet?

 

Håper børsa kommer i hus i morgen og det samme med en hentelapp fra posten med motatt ammo. Satser på orming, padding og full pakke ila uka vist alt går etter planen

Link to comment
Share on other sites

Noen som har erfaring med disse 2 patronene?

NITEDAL FIOCCHI TUNDRA EXPRESS 32 GR 20/76 US1 tenker denne til rev og rådyr. Noen som har sett noe til 24gr-7/8 OZ ladninger til denne i butikken?

NITEDAL FIOCCHI TUNDRA RYPE 25 GR 20/70 US6 Denne til minken.

Link to comment
Share on other sites

... Det stemmer som du sier at du kan skyte et hagleskudd , sjalte over til rifle og skyte et rifleskudd....
Men det er vel ikke uansett hvilket hagleløp man har avfyrt?

 

Jeg antar at det er fremre avtrekker som avfyrer rifleløpet, så om man har avfyrt ett hagleløp med fremre avtrekker, er det ikke bare å sjalte over, men da må man spenne opp på nytt. Stemmer dette?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har bare klådd i butikk på børsa så er ikke sikker på dette faktisk, men har nå klart meg med en savage mod24 .223-20/76 kombi med sikring på siden, hane som må spennes og løpsvelger oppå hanen så skal gå greit dette også. Eneste som sliter på meg nå er at børsa kansje ikke kommer før uti juni og jeg går snart hull i gulvet i påvente... Men får da i det minste tid til å tråle markedet etter ammo til hagle løpene. Noen som har anbefalinger på ammo til rev og rådyr? I rifle-løpet går jeg for Norma Oryx vist den sammler bra.

Link to comment
Share on other sites

Har tidligere tenkt på en BBF 97, fin kombi det men er flere ganger jeg har savnet 2 hagle-løp på jakt. Sjeldent jeg har behøvd å klemme til med 2 rifle-skudd egentlig. Er mest smyg og lokking på rev og rådyr eller med hund på rådyr som jeg bruker kobi-våpen. Går med tanker om å prøve lykken i å leie skogs-fugl terreng og da kunne det også være greit med 2 hagle-løp. Men blir vell med drømmen siden det ikke er noe jaktbar fugle stamme her jeg bor...

Link to comment
Share on other sites

D99 standard ligger fra ca 46000,- til 37000,-Lux ligger fra 52000,- til 42000,. Men selgere har vistnokk fått meldinger om at veiledene priser skal holdes....

Er farten og antall treff i vitalt område som har mest å si på "drepen" i hagle løpene. Så om en sverm i 1200fps treffer der den skall med nokk hagl så har det ikke noe å si om den kommer fra kal 12 eller 20.

Link to comment
Share on other sites

Og det finnes ingen grunn til å strekke holdene, når man har et rifleskudd tilgjengelig.

 

Så det er ennå mindre grunn til å være bekymret for at kaliber 20 er for svakt i kombinasjonsvåpen.

 

+1 kaliber 20 duger i massevis. Får vi bly tilbake så blir plutselig ammunisjons utvalget mye større også.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hmm, så var det å finne en passelig kikkert til børsa da.

Vil ha en på 1,1-4 med lys punkt.

Er åpen for andre forslag også. noen som har noen å anbefale?

Ser litt på Zeiss og schmidt&bender.

Børsa skal bli brukt på rådyr, rev noe fugl og kansje en elg eller 2.

Til ren fugle-jakt blir nokk kikkerten liggende i sekken/lomma

Er ganske tett skog her så blir ikke noe over 100m og jeg jakter somregel med hund på rådyr. liten forstørrelse er ønskelig siden elg og rådyr har en tendens til å komme på svært kort hold her.

Håper noen har noen gode tips om kikert til drilling

Link to comment
Share on other sites

På kort hold med mulighet til hagleskutt og kikkert i forhold til prisen har du bare ett valg ,

Zeiss varipoint med lysdot . De ble solgt med tydelige rabatter p.g.a. HT skal overta . Lete litt rundt uten hast , prute litt ogalt er i skjønneste orden . Jer har den selv og er begeisteret .

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Endelig kom drillingen i hus :D valg av sikte ble en zeiss victory HT 1.1–4x24 med opplyst ret. 54.

Valgte zeissen siden JEG følte at den ikke var like kresen på plasering av hodet. Valgte ret.54 siden jeg før en liten og tynn "ledestrek" i side retningen og ett kryss i senter vist strømmen går osv. Valgte også dette retiklet siden det slipper litt mer lys inn til øyet en et med grovere stolper.

 

Levrandør hadde ikke sendt med montasje så fikk ikke montert siktet denne gangen, så ble bare skyting med åpne sikter og med norma oryx som ammo. Hadde bare noen federal slugs denne gangen siden J&F ikke har levert Brenneke super mag i posten enda som børsa er justert med. Rifle løpet går som ei stråle så lenge jeg gjør jobben og sammskytinga med hagle løpene og federal slug er godt nokk til rådyr på ut til 50m. Fikk laget et lite hakk i kolben også så nå trenger jeg ikke være redd for å få noen hakk og riper.

 

Ble litt "fan" av de åpne siktene også etter skytinga i dag :) så nå må jeg bare få finn justert siktene og vente på bukke jakta starter for min del (ja skal bare bruke rifle løpet så det så). Håper mikkel kan få smake litt på børsa også vist han lurer rundt i skogen, har vist blitt litt skabb her i år...

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
  • 4 weeks later...

Sent svar men du får ha det i bakhodet til høsten :wink: Har blitt anbefalt Fiocchi Tundra #2 (3,81mm) med 28grams ladning 76mm/3" farten som står på pakken er 1200fps. Har ikke skutt rådyr med hagle løpene enda men reven ser ikke ut til å prøve å reklamere på disse patronene. Er å få tak i #1 hagl også hvis grovere hagl er ønskelig.

#1 Tundra patronene fra Fiocchi kom vell best ut i test for kaliber 20 hagle patroner.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...