Jump to content

LIMBSAVER REKYLKAPPE


jostein

Recommended Posts

Noen som kan fortelle meg om dette er verdt bryet/pengene kontra orginal standard gummikappe(Browning A-bolt)?

 

Grunnen til at jeg lurer, er at jeg har kjøpt meg altfor grovt kaliber og driver i tillegg og slanker vekta på børsa, så litt mindre følt rekyl hadde ikke vært feil...

Link to comment
Share on other sites

Det betyr helt sikker "noe", men hvor mye rekyl du reduserer beror på mange faktorer.

Selv har jeg 1" Pachmayr Decellerator på min 375 Ruger, og sammenlignet med skosålen som var original, er den mer behagelig å skyte med nå.

 

Når det gjelder Limbsaver, hevdes det på diverse amerikanske nettsider at den over tid kan bli bløt og klissete og kan deformeres noe på våpen som står / hviler på rekylkappen.

Min erfaring med 1" Pachmayr Decellerator på tilsammen 4 rifler er imidlertid svært bra.

Link to comment
Share on other sites

Limbsaver er bra rekylkapper men, om børsa sparker for mye så bør du vurdere andre ting som tar rekyl. Byttet til Limbsaver på en gammel remington i 30.06(hadde den gamle gummi typen) og forskjellen var stor. Men her var det ikke ei børse med for mye rekyl slik som du har.

 

Sats på en rekyldemper om du vil ha ei lett børse og lyddemper om du tåler litt ekstra vekt.(selv en liten demper tar mye rekyl om enn ikke smell)

Link to comment
Share on other sites

Jeg merka iallefall _STOR_ forskjell når jeg byttet ut originalstokk uten limbsaver til en GRS-stokk som hadde limbsaver... nå er vel grs-stokken en smule tyngre, men børsa blei en drøm å skyte med nå, selv uten demper. Kaliberet er 300 winmag.

 

med original stokk (Tikka t3 supervarmint) var jeg ganske rød i skuldra etter 15 skudd i t-skjorte på banen. Nå kan jeg ligge dagen lang å skyte så mye jeg gidder uten problem.

Link to comment
Share on other sites

Som gamlinga i dfs sier.

 

Det er bare idioter som skyter rifle i t-skjorter og fortjener det de får.

 

Selv mener jeg at jo mere klær jo bedre skyting. Men klart i 20-30 varmegrader om sommeren så er det ikke behagelig å ligge med t-skjorte, genser og jakke mens man skyter :forvirra: Men en jakke utenpå t-skjorta som mann tar av mellom seriene det greier mann å leve med.

Link to comment
Share on other sites

En myk kappe hjelper på den direkte julingen du får, men det har også sin pris. Jeg opplevde merkbart mer bevegelse i våpenet med Decelerator, nok til at det ble nesten like plagsomt som uten. Løsningen ble å fylle hulrommet med stumper av silikonslange, det økte hardheten nok til et godt kompromiss.

Link to comment
Share on other sites

Som gamlinga i dfs sier.

 

Det er bare idioter som skyter rifle i t-skjorter og fortjener det de får.

 

Selv mener jeg at jo mere klær jo bedre skyting. Men klart i 20-30 varmegrader om sommeren så er det ikke behagelig å ligge med t-skjorte, genser og jakke mens man skyter :forvirra: Men en jakke utenpå t-skjorta som mann tar av mellom seriene det greier mann å leve med.

 

 

Til info så bruker jeg mye av tiden min på banen med en 200str og reim jeg også ;)

Men du var inne på noe her med været.. Den dagen på banen for å trene litt på elgbanen, var det shorts og t-skjorte som var tingen da det (tro det eller ei) var for varmt ellers. Det skal også sies at børsa var et par timer gammel, og jeg slura opp på banen i all hast med ei pakke jaktskudd (butikken hadde bare fabrikkladd oryx), og fikk smake på 300wm-rekyl i lett plaststokk i lange baner :lol:

Link to comment
Share on other sites

Som gamlinga i dfs sier.

 

Det er bare idioter som skyter rifle i t-skjorter og fortjener det de får.

 

I DFS sies det mye rart som både får andre og DFS til å se ut som idioter :wink:

 

Limbsaver fungerer, men som sagt tidligere, den blir klissete og detter fra hverandre etter et par/tre år. Jeg har en som holder på å bli helt degradert og halve skauen henger fast i flueklisteret.

For mange år siden kjøpte jeg en rekylkappe som het "Sorbothane" (sikkert laget av sorbothane :lol: ). Den ble montert på en rem 870 super magnum for at ikke hode og skulder skulle ramle av når jeg skjøt med opp til 63grams ladninger i bly med super turkey trangborring. Aaah! Det var tider det ....bly sier jeg bare :lol:

Eeeh! Nuvel, tilbake til poenget. Den rekylkappa er like fin i dag som for mange år siden. Den er ikke riktig så myk som Limbsaver, men det synes jeg er en fordel. Den oppleves mere jevn på en måte (ref. Erlend Meyer).

Link to comment
Share on other sites

...........Limbsaver fungerer, men som sagt tidligere, den blir klissete og detter fra hverandre etter et par/tre år. Jeg har en som holder på å bli helt degradert og halve skauen henger fast i flueklisteret.

.............

Merkelige greier. Jeg har Limbsaver på fem forskjellige storviltrifler og de er vel fra 3 til sikkert 10 år gamle. Har ikke opplevd noe av de du eller E. Meyer plages med. Mine erfaringer er kun positive.

Så Jostein, kjøp Limbsaver, du vil ikke angre på det. Og til den prisen kan du jo bytte den om den er blir slitt om noen år. (Jeg har også en slanket Browning SS i 9.3x62 på snaue 3 kg. Den ble en fryd å skyte med etter montering av LS.) Anbefales. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde engang en 870 hagle med limbsaver rekylkappe. Gummien ble faktiskt bløt og klissete etter at den ble lagret i skapet hvor våpenolje rant ned over kappen. Gummien tåler ikke mineralolje og andre stoffer som finnes i våpenrens, slik at den blir til tyggegummi som kan pelles av.

 

Remington har gått over til Super Cell rekylkapper som også er glatt i gummien, sånn at den ikke bremser seg opp i tøyet som limbsaveren når man kaster opp våpen mot skulderen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...