Jump to content

Amerikansk Foxhound


charging hippo

Recommended Posts

  • Replies 323
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

den ser bra ut.snart äter den up din foxterrier :) hur är det med den andra valpen??

 

Jeg valgte rett valp, den andre, som fikk navnet Ozzy har ADHD :lol: Jeg har ikke så mye kontakt med han, så jeg får mest info fra han som var med når vi hentet valpene hos deg, du får sende han en mail.

Link to comment
Share on other sites

Er det mange som bruker disse hundene på bjørn borti finland? og hvordan funkar det? Har veldig lyst på en rev/gaupehund og da hadde det vore greit om den gjerne tok et tak med nallen også. Har studert litt på russer, men må si disse tøffingene her er hyperinterresante.

 

tulling

Link to comment
Share on other sites

2psrlld.jpg

 

npm4xi.jpg

 

Kettumiehen Kathatarina "Suzie" (til venstre) og "Haldenstøvern's", haldenstøver Haldis på jakt etter grevling.

Dessverre var det ikke mulig å få grevlingen ut uten å ødelegge den fine hytta som sto oppå, så den fikk sove videre kun avbrutt av en liten visitt av TJT'n som overtok jobben etter disse to, hun konstanterte at grevlingen var særdeles morrasgretten og ikke hadde noen som helst intensjoner om å flytte seg....

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Så bjørn jager den ja :D Er det slik at de fleste jager bjørn, eller er det noen få individer? Jeg regner med at den under bjørnejakt jager bjørnen som en rev, og at når det da evt stopper opp blir stånd skall?

Er det lange ventelister for å få tak i en Amerikaner borti finland?

Jeg holder på å bli veldig gira nå altså :oops: Får nok ta et par godord med fruen, kanskje jeg skal vente til over helga når ho er hjemmat etter london tur :roll:

 

tulling

Link to comment
Share on other sites

kompisen har 2tik och 1 hane kvar och dom är nu 9 veckor gamla.fadern heter rick och den var ras mästar 2008 modern är samma släkterna som jag har och den har rävprov 1.till tulling dom flesta börjar nog stånda djuren som dom jagar fast.här finland har vi lite ärfarenhet om björnjakt med foxhunden men närmaste årena visar mycket mer(fler björnjägar är köpt foxhunden) den som lever for se :D

Link to comment
Share on other sites

Så bjørn jager den ja :D Er det slik at de fleste jager bjørn, eller er det noen få individer? Jeg regner med at den under bjørnejakt jager bjørnen som en rev, og at når det da evt stopper opp blir stånd skall?

 

Vel, eg skal ikkje uttale meg om kva alle individa av denne rasen gjer, men skulle eg skaffa meg enda ein hund til bruk på bjørn vert det heilt klart ikkje vert ein Amerikansk Foxhound, men nok ein gråhund, hjemt eller laika ... i prioritert rekkefylje. Jakta i år saman med finnar i Hjemtland på bjørn, dei hadde med seg ein Amerikansk Foxhound og to plottere. Foxen snaldra i veg på to timar gammal vitring etter bjørn med rimeleg stor fart, tok ut bjørnen og heldt kjeft så snart bjørnen stoppa opp inne i kjerret, for så å snaldre i veg så snart bjørnen tok ut att. Det var klin umogeleg å ta seg inn på denne bjørnen når ikkje hunden losa på bjørnen når den stod! Eigaren hadde skutt svært mykje rev og gaupe for den, men aldri bjørn. Det skal seiast at det slett ikkje var noko i vegen med psyken til hunden. Har neppe møtt hund med større arbeidskapasitet enn denne.

 

Plottane dei hadde dugde slett ikkje til dette formålet ... gode på sporet men feiga ut i møte med bamsen, veit at plotter duger, men ikkje desse to individa. Nei, til bamsen held eg ein knapp på laushund av norsk grå elghund :wink:

 

Amerikansk Foxdog; kjempefin hund, svært godt lynne, stor arbeidskapasitet - klart ein hund eg ville valgt dersom eg skulle jakte gaupe eller rev og hadde eit svært stort areal å jakte på :D

Link to comment
Share on other sites

Fenrir drar ikke noen konklusjon slik tolker det, men vi som har drivende hunder må stikke fingeren i jorda. Drivende hunder er IKKE optimal når det gjelder stålos på bjørn, det kan gå hvis du har 2 eller flere av disse hundene, da jasser de hverandre opp. Men nå er det ikke lov å slippe mer en 2 hunder i sverige :D Nok om det.

Min erfaring fra bjørnejakten med drivende hunder er at de er et absolutt must for å henge på bamsen når han stikker i vei, men ha en spisshund i tillegg. Det er i tråd med en av de som har jaktet og skutt mest bjørn i skandinavia, Mr Bostrøm... han sier det veldig klart, drivende hund og spisshund er hans vertøy etter at forbudet med flere hunder trådte i kraft.

 

Til dere som har foxhound her inne på kammeret, hvor mange bjørneloser har dere hatt? Hvor mange bamser har dere skutt for hundene deres? Jeg vil ikke provosere dere på noen måte men er bare nyskjerrig.

Link to comment
Share on other sites

Ser at innlegget mitt vart tolka til att eg vil ha ein amerikanar til bjørnejakt, da må dykk lese ein gong til. tykkjer det er ein uting å kopiere uttalelsar ut av sin sammenheng for å lage gode poeng ut av det :evil: Det eg er ute etter er: ein rev/gaupehund, men om den så jagar bjørn så er heller ikkje det ei ulempe. Og det tykkjer eg kom ganske klart fram av dei innlegga eg skreiv før.

Link to comment
Share on other sites

Så din konklusjon etter å ha møtt 1 hund av denne rasen er at rasen duger ikke på bjørn............... .

 

Nei, eg konkluderar ikkje slik og difor starta eg innlegget på denne måten: "Vel, eg skal ikkje uttale meg om kva alle individa av denne rasen gjer, ... ". No har eg då møtt fleire enn berre denne eine :) , men det er berre denne eg har observert brukt i høve til bjørn. Det eg stussa over, og som eg freista å fortelje om, var at den ikkje losa når bjørnen stansa opp. Om dette er eit trekk hjå denne rasen veit eg ikkje, kunne vert fint å få vite.

 

Nå er det jo ikke lov heller i Norge å bruke drivende hunder på bjørn så behovet for de fleste stopper nok der vil jeg tro.

 

Ja, behovet for dei fleste stoppar det nok der. Likevel, vi er nokre ettersøksjegerar som trenar for eventuelle ettersøk på skada bjørn og difor deltek på jakt i Sverige. Eg er kjent med at enkelte, som driv med skadefelling av bjørn, har ytra ynskje om å få disp. til å nytta spesialtrena Plotter, eventuelt Amerikansk Foxhound, til dette formålet ... eg trur ikkje dette er så lurt, men det er ein annan diskusjon som eg ikkje skal dra opp her. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ser at innlegget mitt vart tolka til att eg vil ha ein amerikanar til bjørnejakt, da må dykk lese ein gong til.

 

Skal ikkje sei noko om korleis andre eventuelt har tolka deg, men eg tolka deg absolutt IKKJE slik. :) Trur nok ein "amerikaner" vil verte ein hund du vert godt nøgd med til ditt formål. Sjølv har eg berre godord å sei om denne rasen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ja vi får nå se, jeg skal hvertfall teste min når den blir moden for det på bjørn. Nå har vi omsider fått muligheten for å teste hunder på bjørn i Bardu. Og hvem vet hvis det høver seg slik i fremtiden så blir det nok slipp på bjørn også bare for å ha prøvd det.

Link to comment
Share on other sites

Og hvem vet hvis det høver seg slik i fremtiden så blir det nok slipp på bjørn også bare for å ha prøvd det.

 

Du får stikke over til nabofolket i Sveariket då, slik at du opptrer innafor lova. :wink: Ynskjer deg lykke til med hunden. Har du planar om å kunne ta bilete, filme eller skyte bjørn for den er du nok avhengig av at den losar medan bjørnen står ... elles vert det nok ein kort filmsnutt, eller dersom du skal ta bilete; syt for kort blenderopning :D Ein bjørn med ein slik hund i helane spring fort, stygg fort! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

här finland har vi ännu lite erfarenhet om björnjakt med drivande hundar.fins flera duktiga björnjägare som är köpt nu amerikanska foxhundar.hundar är had mycket bra björn arbete men killar är had också utur med ung hundar deras.närmaste årena visar hur dom kommer lyckas med foxhundar.till bobcat123 om du tror att rasmus boström är nordens bästa björn jägare so tror du fel finland fins även många stycken som är minst lika duktig 8) här fins även en jämthund som dom sä skjutit cirka 70 björnar :shock:

Link to comment
Share on other sites

Rasmus er (i følge en del folk som kjenner han) egentlig ikke noen bedre bjørnejeger enn ganske mange i Sverige å, han har bare så mye bedre kontakter... Om halve Sverige ringer deg hver gang de ser en bamse, så er det ikke noe problem å få fram gode hunder, om man er normalt oppegående jeger. Og med gode hunder kommer gode jaktmuligheter og ytterligere er faring.

 

Spelltiurn senior er etter min mening den beste bjørnejegeren som går i to sko i boreal barskog i dag. Forståelse, kunnskap og respekt for viltet er i ferd med å bli ødelagt av skremselspropoganda blant disse nye kjendisjegerne (men ja, jeg vet det er litt forksjell på furumyr og contortaplanteringer!!).

Link to comment
Share on other sites

här finland har vi ännu lite erfarenhet om björnjakt med drivande hundar.fins flera duktiga björnjägare som är köpt nu amerikanska foxhundar.hundar är had mycket bra björn arbete men killar är had också utur med ung hundar deras.närmaste årena visar hur dom kommer lyckas med foxhundar.till bobcat123 om du tror att rasmus boström är nordens bästa björn jägare so tror du fel finland fins även många stycken som är minst lika duktig 8) här fins även en jämthund som dom sä skjutit cirka 70 björnar :shock:

 

Vet ikke om jeg faktisk må inn på skolebenken igjen å ta opp faget Norsk? Hvor har jeg skrevet at Rasmus er nordens beste bjørnejeger? Skriver at han er en av de med mest erfaring angående bjørnejakt i norden! Hvis Rasmus bare er snittet på bjørnejeger er jeg en jævla dårlig jeger og mange andre her inne noen jævla dårlige jegere. Rasmus har skutt ca 20 bamser selv, og rundt det dobbelte har blitt felt for hundene hans (og de han har til låns og) dette vil jeg karakterisere som en betydlig erfaring selv i hele Norden.

 

Du har jo gått ganske kraftig ut og promotert foxhound, det er jo en kjens gjerning og for øvrig bra! Det er slik "nye raser" kommer som et supplement til vanlige tradisjonelle raser, men morro var det at det fantes en dyktig jamthund i Finland og :mrgreen:

 

Til fatdog vil jeg bare si meg helt enig i at det er forholdsvis lett å få til en dyktig bjørnehund i Sverige når bestanden av bjørn er såpass tett. Men jeg føler at det er et lite korstog mot Rasmus og jeg finner ikke noen annen grunn til det en det så mye omtalte avensjuko! (misunnelse). Klart Rasmus har det lettvint nå til dags, folk ringer han hver gang en bamse slipper en fjert! Det folk ikke tenker på eller later til å glemme er at veien dit har vært lang og hard, mange tusen timer med trening/jakting osv...

Der Rasmus er nå er ikke gratis. En annen del av det som jeg syns er bra hos ikke bare Rasmus men hos alle jegere gjør det, er at de jakter på omentrent alt som kan jaktes på, (ikke bare slår seg på brystet og sier at de har skutt 100 elg o hoi hvor bra?) da får man utvidet jakthorisonten.

 

Noe vi ikke må glemme å vektlegge er relasjonsbygging, dette mener jeg meget viktig ingrediens til å bli en dyktig jeger, her har vel mange mye å lære av Bostrøm mf. Tenk å kunne våkne opp om morgenen og mobilen er full av sms/mms med bjørneleads? Gaupeleads? Er det en drømmeverden eller? nei! kun de som er dyktige jeger på alle plan får til dette.

 

Så til slutt, ære være de som får til noe utenom det vanlige, vi hyller de ikke sant?

Link to comment
Share on other sites

här finland har vi ännu lite erfarenhet om björnjakt med drivande hundar.fins flera duktiga björnjägare som är köpt nu amerikanska foxhundar.hundar är had mycket bra björn arbete men killar är had också utur med ung hundar deras.närmaste årena visar hur dom kommer lyckas med foxhundar.till bobcat123 om du tror att rasmus boström är nordens bästa björn jägare so tror du fel finland fins även många stycken som är minst lika duktig 8) här fins även en jämthund som dom sä skjutit cirka 70 björnar :shock:

 

Vet ikke om jeg faktisk må inn på skolebenken igjen å ta opp faget Norsk? Hvor har jeg skrevet at Rasmus er nordens beste bjørnejeger? Skriver at han er en av de med mest erfaring angående bjørnejakt i norden! Hvis Rasmus bare er snittet på bjørnejeger er jeg en jævla dårlig jeger og mange andre her inne noen jævla dårlige jegere. Rasmus har skutt ca 20 bamser selv, og rundt det dobbelte har blitt felt for hundene hans (og de han har til låns og) dette vil jeg karakterisere som en betydlig erfaring selv i hele Norden.

 

 

Vel, er fort gjort å tolke at du setter han øverst på pallen i ett tidligere innlegg du har skrevet, og når personen du retter pekfingeren mot nå ikke engang er norsk så blir det litt feil å ta det på denne måten. Ingen tvil om at Rasmus er blitt veldig profilert, men tenk på de som ikke ønsker slik publisitet, de hører du ikke mye om, og det er ikke sikkert at de ønsker det selv heller. Poenget til Slaktar er at det finnes flere som Rasmus, men du hører ikke så mye om dem.

 

At Fenrir har sett 2 plotter i aksjon med kanskje veldige kritiske øyne i utgangspunktet på bjørn sier absolutt ingen ting om rasen, og bør ikke vektlegges så mye. I den norske jegersjela virker det som at det er kun de tradisjonelle hundene som gjelder, alt nytt er ikke noe tess, selv om de har gode erfaringer med dem i andre land. Ikke sikkert at de tradisjonelle bikkjene hadde fungert like bra i de aktuelle landene.

 

Men jeg gidder ikke å slå meg på brystet og prøve å rope høyest, jeg har mitt å sysle med, så får andre pjuske med sitt.

Link to comment
Share on other sites

Gemyttet tror jeg er meget bra , som hos den Engelske utgaven eller støvere generelt. Når det gjelder bjeffing så er det vel individuelt , aktiviserer du ikke hunden men den blir stående mye i hundegården er det grobunn for mer lyd enn ellers , som med de fleste andre hunderaser.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er gemyttet på Foxhoundene? Bjeffer de mye når de står i hundegård?
jag vet inte om jag är förstot rätt frågan.mina hundar skallar inte onöjdigt i hagen dom är kanska tyst.foxhunden är mycket snäl hund.jag har 4 barn och dom kan fara inne hagen utan problem och leka med hundar.men när rovdjur är fram so är dom lika som terrier mycket jävliga hundar som aldrig ge up.
Link to comment
Share on other sites

Huff.... Er veldig lysten på en sånn en. Sammen med laikaen, så ville det vært det perfekte mårhundsekvipasjen! Men det begrensede utvalget av vilt man får jage med drivere over 41 cm setter en kraftig brems på havesyken.

 

Du kommer til å slite veldig med havesyken etterhvert som jaktrapportene begynner å komme inn her :lol:

Link to comment
Share on other sites

Tja, en laika som er preget kun på mårhund tar ganske så gamle spor å da... Så lenge jeg sporer i line, tar hun tilsynelatende greit nattas spor godt utover formiddagen.

 

Om det ikke kommer drastisk endring i lovverket der, så blir det nok en laika til, som jeg kan kjöre litt på elg også, så får dem jobbe sammen på bamse brakar.

 

Evt kjöpe meg dachs.... Så kan jeg jage rådyr å ;-)

Link to comment
Share on other sites

hei

 

er det dumt å gå til anskaffelse av afoxhound når jeg bare skal jakte rev?

tenker på at hunden ikke får ut sitt fulle potensial som hvis man hadde jaget gaupe og bjørn også..

noen meninger?

har fulgt me en litt på denne rasen og må si jeg har sansen for den..

er det vanskelig å få de rådyr reine? har så inni h... med rådyr her i området

 

mvh hijegern

Link to comment
Share on other sites

hei

 

er det dumt å gå til anskaffelse av afoxhound når jeg bare skal jakte rev?

tenker på at hunden ikke får ut sitt fulle potensial som hvis man hadde jaget gaupe og bjørn også..

noen meninger?

har fulgt me en litt på denne rasen og må si jeg har sansen for den..

er det vanskelig å få de rådyr reine? har så inni h... med rådyr her i området

 

mvh hijegern

du ska absolut prova en sådan också.finland är ändo 85% av hundar som rävhundar och en lillan del jagar större rovdjure.min hundar är tagit som rävhundar men som bonus jagar dom lo också och nästa hösten provar jag med björn.tal om rådjur ren,du kan tänka varför denna ras är slagit genom renskötsels område=mycket lät for dom klövilts ren och dom jagar stor rovdjure :wink:
Link to comment
Share on other sites

Slaktar: En ting jeg har merket hvis jeg søker på "running walker hounds" på youtube, så dukker hjortejakt opp. Ser ut som dem bruker A Fox på hjort i statene.
usa är ett stor land och dom jagar säkert hjortar där med pudel också :lol: men stort sätt är amerikanska foxhund i usa coyote/räv hund.en del jagar puma,bobcat,racoon och björn.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...