Jump to content

Amerikansk Foxhound


charging hippo

Recommended Posts

  • 5 weeks later...
  • Replies 323
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...
  • 1 month later...

jag vet inte hur snabb ryska stövare är men JAG är sett foxhundarna som driver 44km/t i skogen och det fins ännu snabbare,jag har inte super snabba hundar men vissa ggr kan dom driva 36-39km/t normalt driver mina hundar 15-25km/t men det är stor skilnad i terreng och vädret också...

Link to comment
Share on other sites

IMG_0486.jpg

American Foxhound.

 

1 hane kvar.

 

Valparna födda 2011-10-25

 

u. Ala-kitkan VICTORIA ue. Kettumiehen PEACE MAKER

e. CAMO ee. Friendships J.R.

 

Båda Import från Finland

 

Camo's mor importerades dräktig från USA = Ny blodslinje i Skandinavien.

 

Båda föräldrarna har jagat räv, grävling och mård.

 

Tiken har spårat och skällt björn.

 

Naturligtvis är valparna klara att hämta efter 8 veckors åldern! Då är de vacc., avmaskad, chippad, besiktad.

De är registrerade i SKK.

 

För mer information ring oss!

Roger & Monica

0280-81036

070-393 4158

070-345 7595[/img]

 

En hane kvar!!!

 

Valparna födda 2011-10-25

 

u. Ala-kitkan VICTORIA ue. Kettumiehen PEACE MAKER

e. CAMO ee. Friendships J.R.

 

Båda Import från Finland

 

Camo's mor importerades dräktig från USA = Ny blodslinje i Skandinavien.

 

Båda föräldrarna har jagat räv, grävling och mård.

 

Tiken har spårat och skällt björn.

 

Naturligtvis är valparna klara att hämta efter 8 veckors åldern! Då är de vacc., avmaskad, chippad, besiktad.

De är registrerade i SKK.

 

För mer information ring oss!

Roger & Monica

0280-81036

070-393 4158

070-345 7595

Link to comment
Share on other sites

Noen som kan fortelle litt mer om rasene innenfor AM. Foxhound. Egenskaper osv.?

 

 

Hei .

Som jeg ser det har de ikke mere egenskaper enn våre nordiske støvere !!!

Noen som sier annet , har sett noe jeg ikke har sett !

 

Mvh,Jan arve

säger mannen som är sett 1st american foxhound i livet som knappas fungerar!!!!! inte kanske mera egenskaper men bätre :mrgreen::mrgreen: minst i finland har vi "VÅRA" Amerikanska foxhundar som är slagit genom på knappa 20 år och massa hårda finnstövar killar är byt rasen!! varför?? kan du tänka ut själv 8)

Link to comment
Share on other sites

Noen som kan fortelle litt mer om rasene innenfor AM. Foxhound. Egenskaper osv.?

 

 

 

 

säger mannen som är sett 1st american foxhound i livet som knappas fungerar!!!!! inte kanske mera egenskaper men bätre :mrgreen::mrgreen: minst i finland har vi "VÅRA" Amerikanska foxhundar som är slagit genom på knappa 20 år och massa hårda finnstövar killar är byt rasen!! varför?? kan du tänka ut själv 8)

 

Slaktar , är det för at dom är bättre harhunder ,at finnefolket byter till American foxhound ??????

Du som vet alt om jakt , och jakthunder, fortell mig va Amerikanske foxhunden har ,som inte andre stövrar har ????

Link to comment
Share on other sites

LODJURSJÄGERN : Pass på så du ikke bruker opp alle spørsmålstegnene i ett innlegg , du kan få bruk for flere senere ser du :wink:

 

I følge dine tidligere uttalelser her inne i en annen tråd så er det jo kun snakk om preging for å nå målet , så ikke skjønner jeg hva du skal med så mange raser :wink:

 

Men en ting skal du ha , du er utrolig dyktig på å fortelle alle andre hvor feil de tar....uten at du bidra det minste i diskusjoner. Men hva vet jeg , godt mulig du er en meget dyktig mann , bare synd du ikke kan dele dine erfaringer med oss andre.

 

Når det gjelder Amerikaneren så overlater jeg til andre å svare , jeg har sett for få til å konkludere. Men det kan jeg si , hvis valget sto mellom en Amerikaner og hvilken som helst av de nordiske støverrasene hadde valget vært enkelt....de nordiske er og blir harehunder i MINE øyne :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har fortsatt ikke fått svar på spørsmålet mitt. Kanskje du, Pena, kan forklare de forskjellige rasene innenfor Am. foxhound?

Tjena Amerikanska foxhundar fins princip 4 olika linjerna trigg hound,running walker,july och goodmans foxhound fins också pen marydel men den känner jag inte till och vad jag är föstot so är den mera pack hund+hästar men vet inte.JULY mera använd som catch and kill hund som man oftast jagar på coyote i syn obs oftast dolig sök och vill inte ta kallt spår,super snabb och jävla skarp(fins inte finland).RUNNING WALKERS kanske mest använd linjen jagar coyote och räv,tar kallt spår jagar med bra fart och bra skall(fins mycket i finland).TRIGG FOXHOUNDS används räv,coyote,puma och björn,snabb drev sätt,bra näsan och vissa av dom vill skalla viltet i trä ljud lika som tåg låååånnngg yyyylande som hörs långt(fins lite i finland cirka 10st)och lite i usa.goodman foxhound känner jag ingenting fins riktig lite i usa men är hört att dom har långsam drevsätt med mycket bra näsan(fins ingen i finland).almänt foxhound har snabb drev sätt,bra tjock päls,hörbad ljud och stor rovdjurs intresse.........obs jan-arve jag vet ingenting om jakten och hundar om man jämför dig :lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...

nu ser det bra ut att tikarna for valpar efter 3 veckor,from boda sidorna kommer trigg linjen in i stamtavlan och jag är linje avlad till super v wing away som är den bästa lo hund som jag är sett+björn skjutet för den tiken också (också godkänd parning from avelstrod) :) är du ut efter en a-fox valp skicka mail vid intresse killer@multi.fi eller tel +358 505814931 so kommer valparnas stamtavlan ser ut http://jalostus.kennelliitto.fi/frmSuku ... ER47968/06" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...

Da ser det ut som om turen til Sverige ga resultat. Peltolakian Charlotta (Mira) kommer med valper ca 20 juli. Far til valpene blir Kettumihen King Kong (Rocky) eier Jörgen Korpelainen, Sveg.

Foreldre er meget gode gaupe og rev jagere, med ingen interesse for hare. Morfar: Friendships Pac Man, finsk rev-mester (rase) 2011.

Stamtavle: http://jalostus.kennelliitto.fi/frmSuku ... er25748/10

Ved event. interesse ta kontakt PM eller tlf. 91782190, Øyvind Stene, Selbu.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Vi har fått fem hvalper og fødselen er ennå ikke ferdi,vi holder til i Selbu i sør-trøndelag og er interesert i og selge til seriøse jegere. Mor er nå 2,5 år gammel og har allerede vært med på to gauper og mange rever er felt i vinter.Far er fra Sverige,god avstamnig og jaklyst(mer info kommer senere).

Jeg har jaktet to sesonger med foxhound og er veldig godt fornøyd med hundens jaktlyst på rev og gaupe,samtidig viser den liten interesse for kløvdyr,noe som er veldig positivt med så mye elg,hjort og rådyr i våre omeråder.

Det ble med fem hvalper ,to hanner og tre tisper,stamtavle og mere info finner dere på seppo 10 sitt innlegg.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Valper selges

 

Kettumiehen Katharina, 100% running walker(suzie) og Kettumiehen Arne, 100% Trigg hound har fått 7 valper(3tisper, 4 hanner).

Begge foreldre er importert i fra Finland, hvor valpenes besteforeldre brukes på alle store rovvilt.

Suzie er blitt en bra rev og Gaupe hund med godt med fall og vellykkede jakter bak seg, har stor påhenglighet og er enkel hund å jakte med.

Arne er ung ennå, men tegner veldig bra.

Det er mye mer info, men dette får vi ta pr telefon.

Det er booket noen valper men det er fremdeles valper av begge kjønn igjen igjen

Leverings klare 9 sept.

Det forventes skarpe og stabile rovvilthunder med stor arbeidslyst

 

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=36299421

 

Jim Johansen 95 723 491

Elverum

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Fremdeles ei tispe igjen her...

 

Valper selges

 

Kettumiehen Katharina, 100% running walker(suzie) og Kettumiehen Arne, 100% Trigg hound har fått 7 valper(3tisper, 4 hanner).

Begge foreldre er importert i fra Finland, hvor valpenes besteforeldre brukes på alle store rovvilt.

Suzie er blitt en bra rev og Gaupe hund med godt med fall og vellykkede jakter bak seg, har stor påhenglighet og er enkel hund å jakte med.

Arne er ung ennå, men tegner veldig bra.

Det er mye mer info, men dette får vi ta pr telefon.

Det er booket noen valper men det er fremdeles valper av begge kjønn igjen igjen

Leverings klare 9 sept.

Det forventes skarpe og stabile rovvilthunder med stor arbeidslyst

 

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=36299421

 

Jim Johansen 95 723 491

Elverum

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 1 month later...
  • 1 month later...

Ja da er urak bikket 5 månder, har virkelig bynt å våkne nu de siste ukene. Jaktlyst på topp, fram til noen uker siden jikk vi tur i skogen dagelig der han sprang løs å lekte å koset seg, en kveld tok han et fersk revespor og over hauen bar det, der kommer 3-4 bjeffepipe lyder noen minutter seinere, jeg venter på baksporet til han kommer, roser han veldig når han kommer inn. Etter dette har det bare vært båndgåing.

 

Jikk i dag å på ferske revespor, far hang som et slips etter urak i skogen og roste gutten sin når han hadde revelukt i nesen. I morgen bærer det ut i skogen med langline å preging på mere revespor, har kommet 1-2cm nysnø. Fine forhold,

 

Ville bare komme med en oppdatering siden denne tråden er litt stille :D

Link to comment
Share on other sites

Oppdatering:

 

Da var vi i dag å jikk i langline. Reiste opp til avfalsanlegget, å ja da, det var noe alvorlig med spor, valpen tok det ferskede sporet å innover skogen bar det. Mistet sporet en par ganger, men hentet det fort inn igjenn. Sporet det til vi fant et hi. Deretter jikk vi baksporet tilbake til bilen. Vi sporet ca i 20-30 min. Hunden virket sliten når vi kom til bilen, var nokk mye intrykk å mye spor. Hjernen jikk nokk i høygir.

 

Artig var det nu vertfall.

Link to comment
Share on other sites

Ja i natt var det kommet 20cm med nysnø, jeg bestemte meg får å fære å trene valpen. Bestemte mæi får å prøve å sleppe han får første gang, hunden virker moden på spor.

 

Vi kom ut i skogen og fant nattspor som hunden bynte og følge, enda fast i lang line, skryt blei det på valpen mens det bar inn i skogen, etter ca 100m inn blei han enda mere gira. Da bestemte jeg mæi får å slippe, hadde en sjikkelig grue/glede følelse i meg.

 

Valpen for etter sporene, jeg fulgte med på gpsen. Etter ca 1 min støtet valpen med et par hyl, etter 1 min til loset han, jeg blei så gla, første losen på gutten til han far :)

Valpen holdt reven i ca 10-15 min til reven krysset en vei, da mistet han sporet, valpen var å surret i veien ca 10 min, 450 meter fra meg, likte det ikke siden det er en trafikert vei. Etter 15 min ropte jeg på han pga at jeg ikke ville at han skulle være på veien å rote. (Hadde aldri ropt på han vis det ikke var får veien). Da ser jeg på gpsen at han kommer så fint tilbake på baksporene til der jeg hadde sluppet han, der jeg sto å ventet. Koz og ros ventet valpen. Men virket som han hadde lyst å jakte mere istedenfår å kose med meg :)

Vi koblet da å jikk tilbake til bilen etter baksporene.

 

Trur dere jeg gjor en tabbe med å rope på valpen? Han hadde jo tap da, kansje han hadde funnet sporene igjenn vis han hadde hadd mere tid.

 

Jeg kjørte opp dit å så på revesporene, reven hadde hadd skikkelig fart over veien og hoppet et laaaaaangt hopp inn i skogen fra veiskuldra.

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg ser det har du gjort helt rett her , valpen tar ikke skade av å bli kallt inn , i dette tilfellet var jo valpen på tur tilbake og da er det greit at den finner deg sånn ca der den forventer at du skulle være. Avhengig av hvilken alder hunden har og snødybde så hadde jeg nok gått med hunden i bånd tilbake der han mistet reven , hjulpet han litt på tapet og sluppet han igjen på sporet.

 

Viktig at innkalling ikke blir en straff i form av kobling , men i begynnelsen bare en klapp og kos så slipp igjen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...