Jump to content

Amerikansk Foxhound


charging hippo

Recommended Posts

  • Replies 323
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

24022009kopio.th.jpg24022009003.th.jpg17kg lo hona.hundar jaga den in i en stenrumle.den brun amerikanar är min tikens moder och hon är importera from ontario canada(kennel heter super v trigg hounds) den är kanske bästa lo hund i finland men jagar också bra räv och björn.ägare till denna tik är kompisen som har kettumiehen kennel.den vita är min tikens kull brodern och den jagar alting from räv till björn.
Link to comment
Share on other sites

Polar du bør vurdere fly, syntes det gikk smertefritt....

Kan samkjøre litt med de andre som skal ha valper og transportere fler valper i samme bur, så får de selskap, samt at flybilletten blir overkommelig.

 

husker jeg ikke helt feil måtte bikkjene være i buret ca 4,5 timer inklusiv tollen

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

I skrivende stund går ett drev i Finland. Fremst løper fem ulver, ett stykke bak løper ei lita foxhoundtispe i full los!!

To er allerede skutt fra drevet.

 

Tenker å få meg en kaldjager i tillegg til laikaen, om jeg skal begynne å jage mårhund seriøst. Kommet i kontakt med en finne som har levert prima hunder til hele Europa, og skal kanskje ha en valp der ifra over nyttår.

 

Hvor dan går disse hundene sammenlignet med plot, russisk støver og våre skandinaviske støvere i dypsnøen??

Link to comment
Share on other sites

Kommet i kontakt med en finne som har levert prima hunder til hele Europa, og skal kanskje ha en valp der ifra over nyttår.

 

 

Fortell mer.... hmm kan det være Juha??

 

han har skutt ulv for sine før ihvertfall....

 

Når det gjelder djupsnø er det jo bikkjer med lange bein og de er jo ofte lettere enn mange russere .. jeg kan forhåpentligvis svare mer utfyllende til våren.... :wink:

Link to comment
Share on other sites

I skrivende stund går ett drev i Finland. Fremst løper fem ulver, ett stykke bak løper ei lita foxhoundtispe i full los!!

To er allerede skutt fra drevet.

 

Og det går alltid bra for bikkja. Ulvene går ikke til angrep på bikkja?

Kom gjerne med linker og bilder.

Link to comment
Share on other sites

Er Juha jeg har snakket med. De hadde noen av hans bikkjer til låns i går.

 

Hadde først 7 ulver, og prøvde å slippe to hanner på sporet, men de ville ikke ta det, da det var blitt for kaldt. Så prøvde de med den minste stusselige tispa hans, og hun satte avgårde i fullt firsprang! Siste beskjed i går kveld var tre døde ulver. Hadde vært utskiftning av drevhunder underveis, ingen strøket med, men to var forsvunnet på drev inn i Russland, og var uvisst om de fikk tak i dem igjen...

 

Som jeg forsto, så strøk det med en hund av og til, men det hørte heller til unntaket enn regelen.

 

Får forhåpentligvis jobbe litt sammen med han nå fram til jul. Blir spennende å se hundene i felt, og håper vi får skikkelige snømengder, sånn at jeg kan sammenligne mot nordnorsk gaupejaktforhold!!

Link to comment
Share on other sites

(har fått litt info på pm, men skulle gjenre hatt det mer utfyllende i tråden for alle og en hver)

 

Hvordan er disse hundene i snø? Lange bein ser jeg at dem har, men potestørrelse og ikke minst teknikk har utrolig mye å si også! Enkelte raser (eller oftere individer) er hjelpesløse med en gang det er hvitt på bakken.

 

Hvordan er disse på kalde spor? Hvor gamle spor tar et gjennomsnnittlig individ sammenlignet med eks en plott?

 

Mårhundunger? De er noen vanskelige jævler som legger igjen veldig lite vittring.

Link to comment
Share on other sites

jenkaren är mycket bra gå fram i djup snön.min gamla tik tar 100% säkert en (räv) spår som är 10-12 tim gamla men jag vet flera hundar som tar ännu gamlare men vissa tar inte så gamla men överlag tar dom mycket gamla spår(nu talar jag räv spår).mårdhunden är ingen problem heller.jag tycker att jenkaren största starkhet är otroligt snab drev sätt,spår trogen och stor intresse för alting som heter rovdjure.

Link to comment
Share on other sites

Fine mårhunder bak i bilen der gitt :wink::wink:

 

Slaktar

Hvor mange er det som stiller på ulvejakten hos dere, mener det var snakk om 170 mann sist jakt?

 

fortell litt om jaktformen dere bruker for å få has på disse forvokste mårhundene... sikkert mange som er nyssgjerrige etter bildene du serverer.. :mrgreen:

 

 

 

Til slutt gratulerer med vellyket jakt, og hils Juha....

Link to comment
Share on other sites

denna jakten var med ungefär 20killar.nu är 2hund kommit bak till finland men dom jagar ännu en varg.drevet är fortsätta 2 dygn nu :shock: jag vet inte vad är händ i ryssland men jakt fortsätter illafal.so hundar har lite mer jakt intresse än vanlig stövare :mrgreen: förstsöker man spåren och där var vargen är inne brukar dom drar runt flaglinan.flaglinan kan vara 20km lang denna gånger had dom flaglinan bara östsidan för bromsa vargen att gå över till russland.so släpper man hundar i spåret och skuter vargar.låter lätt men det är inte så lätt också hundar måste vara stenskarp att dom vågar jaga vargen.dom flesta jenkare jagar någ vargen tack för flerhundra års avels arbete.en pass skyttar sa att först kom vargen och efter 5meter kom 2 jenkare.denna gick inte skut när hundar var so nära men denna vargen döt senare när vargen kom 7 meter en annan pass skytten(hund föraren)

Link to comment
Share on other sites

Bruker hundene å holde på så lenge til vanlig? Ikke alle situasjoner der det er så morro å sitte to dager i skauen og vente på bikkja....
jag vet inte vad är hänt men jag tror inte hundar kan orka så länge.kanske dom är vilad och fortsat sedan.mycket svårt att sej.nu har dom 2 varg inne flaglinan igen.i mårgon far killar med rysk gränsvackterna hämta hundar hem.
Link to comment
Share on other sites

Dette er interresant lesning...... og jeg blir i godt humør av å lese denne tråden..... :D

 

Dette da jeg sitter på en av Rasen Amerikansk Foxhound's grunn pillarer, Grand Bleu De Gascogne. Og mine planer er å bruke den til utelukkende Rovvilt.

Da dette var GBDG's Opprinnelige bruk i Frankrike.... Den var med på å utrydde Ulven i Frankrike.

 

Sakset fra Wikipedia:

George Washington received French Foxhounds, Grand Bleu de Gascogne, (which look much like an American Bluetick hound) as a gift from the Marquis de Lafayette. Many of the dogs Washington kept were descended from Brooke’s, and when crossed with the French hounds, helped to create the present day American Foxhound.

Men om noen vil forbarme seg over ei med mer på gangs mot enn vett....... :oops::roll: tar jeg gjerne i mot tips og råd vedr. preging og innjaging på rovvilt.... sende gjerne en PM 8)

Tispa mi er i dag 5,5 mnd..... og jeg ser frem til sporsnø......

 

Nå skal jeg ikke spore mer av og gå mer OT i denne tråden.

Link to comment
Share on other sites

Du har tildels rett i det du skriver Skautussa , men det er lenge siden , ikke at det betyr så mye i evolusjonens gang :wink:

 

Rasen din er også " Stamfar " til den Engelske Fellhounden , den letteste , mest selvstendigste av de Engelske Foxhounds. Den Engelske slektningen er også i høy grad med til å utvikle den Amerikanske Foxhounden , også i dag og vise versa.

 

Når det gjelder råd om innjaging på rovvilt så er det er meget stort tema , mer enn jeg gidder å skrive her. Men endel grunnleggende ting slik jeg gjør det kan jeg alltids tipse om :

 

- KUN rovvilt , ikke noe harejaging og slikt. Ikke ta med valpen engang på felt rådyr og lignende.

- Benytt enhver anledning til preging , snuse på alt av rovvilt med oppmuntrende stemme , gjerne la valpen holde på med en skutt rev av og til.

- Benytt sporsnø til sporing av rev , oppmuntre hunden hele tiden.

- De første gangene er det best å være alene da valper / unghunder har en tendens til å være interessert i alt mulig.

- Det viktigste av alt er tolmodighet , tolmodighet og atter tolmodighet.

- Krev ikke noe av hunden før andre sesongen , dvs behold humøret også på dårlige dager :wink:

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg fått en Amerikansk Foxhound valp i hus, var i Finland i helgen og hentet hjem 2 stykker, turen gikk smertefritt, 5 minutters protester fra valpene på totalt 140 mil er ikke ille. Den begynner å bli litt husvarm nå, men enda litt skeptisk på terrierne, men det kommer seg etterhvert.

 

Bilder kommer...

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er losmålet på den amerikanske foxhounden? Er det tette fine loser likt som de tradisjonelle nordiske rasene. Jakter mye rev og har ei hamilton tispe sjøl. Begynner å dra på årene og må tenke på en overlapp. Må si jeg er fascinert av den amerikanske foxhounden, men for meg er det ikke bare viktig at det er en ordentlig skarp rovdyr hund, den må også ha en bra los.

Hvordan får jeg eventuelt tak i en valp om jeg skulle ville ønske det?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Hei Polar , ennå mangler det noen bilder her inne av babyen :lol: . Jeg vet du har et bra kamera :oops:

 

Nytter ikke med verdens beste kamera når du skal ta bildet av denne karen og valper generelt.

 

006.jpg

 

Har vel tatt mange titalls bilder hvor resultatet er slik som ovenfor :roll:

 

007.jpg

 

Her har han stillet ett Porcupine (Kjempepinnsvin) :mrgreen:

 

pissepause.jpg

 

Her står han i ro, fordi han måtte ha en pissepause :wink: Da skjønte undertegnende at det var på tide å ta en lignende pause

selv etter x antall kopper kaffe i dag, river frem utstyret og lar vannet fosse. Den godeste Zeb fant ut at han skulle fange strålen, så der sto

jeg ned på myra, knipe igjen for å springe ett par meter, knipe igjen, springe ett par meter. Hadde naboene stått med kikkert så hadde det nok

vært ett syn uten like. :oops:

 

normal_sjeldent.jpg

 

Ett sjeldent øyeblikk. :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...