Jump to content

Amerikansk Foxhound


charging hippo

Recommended Posts

  • Replies 323
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Da råder jeg deg til å kikke litt over til våre Finske venner , der er Amerikaneren ikke så vanskelig å få tak på. De hundene de har er importert fra Uniten. Hadde vært gøy å fått vite hva som har satt deg på den tanken , jeg vurderer også en slik hund med tiden.....muligens. Her er iallefall noen linker til div Finske oppdrettere / sider :

 

http://www.netikka.net/halabala/

 

http://foxhounds.phpbb24.com/forum/index.php

 

http://personal.inet.fi/luonto/kettumiehen/linkit.htm

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar. Jeg kunne tenke meg en foxhound nettopp fordi de er avla til revejakt og ikke hare. De støverne

jeg har vært borti\hatt er for ivrig på hare, Kunne tenke meg en rein revehund og hører disse tar kalde spor 6-7 timer gamle og har bra rovdyrskarphet og står for hi. Noen skal vist være født hare og rådyrreine.

Link to comment
Share on other sites

Etter hva jeg har forstått så driver Amerikaneren vesentlig raskere enn våre skandinaviske raser , så det spørs om du ikke må ha deg en hihund også , om du ikke har det allerede.
synd jeg ikke kan finsk :D nei jeg har ikke hi-hund, må ha en dugelig støver først. Hadde vært intresant med litt info om egenskapende, på kaldslag, losføring og rovdyr skarphet. Og åssen de er som jagere aleine, er jo egentlig patch etter det jeg har fått med meg. Jeg får studere litt, ikke mange reiene revehunder av de rasene vi har her, rett å slett for mye jobb, hadde vært bra med ett bedre utgangspunkt.
Link to comment
Share on other sites

De linkene som Foxhound ga var interessante. Finsken min er Særdeles dårlig, men den siste linken var det mye bilder :D

Jeg har også vurdert å skaffe meg en slik type hund ettersom jeg har en hihund. Men det er viktig at rasen og kullet har stor sansynelighet for å fungere på rev/rovdyr.

 

Er det ingen her inne som har eller kjenner til amerikansk foxhound og kan dele litt erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har undersøkt litt ang rasen og finner den veldig interessant. Både fordi den innehar de engenskapene jeg er ute etter og fordi den er lettere tilgjengelig enn den Engelske da den Amerikanske finnes det en del av i Finland.

 

Mitt inntrykk er at den Amerikanske er mer eller mindre født klovviltren og hareren men med STOR rovviltskarphet. I Finland brukes disse på alt av rovvilt , inkludert bjørn og ulv !!!!!!!!!

 

Den er generelt sett lettere bygd enn sin Engelske nære slektning og driver med større fart , helt vanlig med drevhastigheter rundt 30-35 km/t , og det er fort. Den typen som det finnes mest av i Finland er ikke av den raskeste typen men 30 km/t er raskt nok spør du meg , den skal jo kunne drive også. Hundene i Finland er registrert i den Finske kennelklubben og leveres med stamtavle og det hele for de som er interessert i det. Tar man inn valper som er under 3 mnd gammel så mener jeg man får disp fra mattilsynet med hensyn til rabiesvaksiner og slikt , vet ikke hvordan det er å føre hunden via Sverige.

 

Hundene tar opp kalde spor , 6-8 timer er ikke problem , det er iallefall hva jeg har blitt fortalt. Det er vanskelig å sammenligne denne rasen med Finskstøveren da de kan stilles på jaktprøver men ikke på det nasjonale Finske rev mesterskapet , Kettukilpa , der kan det kun stille Finskstøvere.

 

Mulig jeg kommer på mer etterhvert :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Et lite tips når det gjelder de finske sidene er å bruke google. Lim inn hele linken i google og søk, når du får opp treffet velger du å oversette siden, da får du siden oversatt til norsk. Ikke perfekt oversatt men du forstår i allefall 90% mere.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har undersøkt litt ang rasen og finner den veldig interessant. Både fordi den innehar de engenskapene jeg er ute etter og fordi den er lettere tilgjengelig enn den Engelske da den Amerikanske finnes det en del av i Finland.

 

Mulig jeg som har misforstått, men amerikanerne har vel flere linjer av foxhounds, mer eller mindre egne raser. F.eks july foxhound, som ser mest ut som en russerstøver både i farger og størrelse. Men muligens med noe greyhound-blod i et eller annet ledd...

 

pluto2.jpg

 

Det er noe som sier meg at dette er kjappe bikkjer...

http://www.gingersridge.com/Tri_State_Julys.html

Link to comment
Share on other sites

Polar : alltid sulten på hunder og revejakt :wink:

 

Ranger : Jo i følge bildene så ser de jo noe rare ut med de lange beina , men dette er oppstillede hunder , hadde hundene fått stå som de ville så ville de nok hatt en annen holdning. Men de driver mest sannsynlig mye på overvær vil jeg tro.

 

Jibrag : Neida du har ikke misforstått , men Foxhounds generelt har ikke bestemte pelsfarger som en Russerstøver , her er alle farger godtatt mener jeg , og det gjelder såvidt jeg har forstått både de Engelske og de Amerikanske. De Amerikanske er delt opp i rasene / linjene Walker , Trigg og July , som igjen har litt forskellige egenskaper.

 

Det samme gjelder den Engelske Foxhounden , delt opp i raser / linjer. Her har du Old English Foxhound , New English Foxhound , Hillhound , Fellhound og Welshhound. Sistnemte er faktisk strihåret. De Engelske kennelene importerer / bytter endel hunder fra Statene / Canada. Har selv sett July Foxhounds i Engelske kenneler , bla i den kennelen hvor Foxhoundblodet i min egen mix er fra.

 

I England brukes Foxhoundene på rev i hovedsak , mens gamle eller skadede hunder noen ganger blir " omskolert " til minkhounds.

 

I statene så brukes hundene i tillegg til rev også på Coyote , muligens også på vaskebjørn. Enkelte kenneler har spesialisert seg på coyotejakt. Men oftest på vaskebjørn , puma og bobcat brukes " coonhounds " av forskellige typer da disse har lettere for å skjønne at viltet kan sitte i trærne.

 

Vet ikke om noen ble noe klokere , om jeg orker i løpet av dagen kan jeg prøve og forklare forskjellen mellom de forskellige typer hounds.

Link to comment
Share on other sites

Sitter å siler litt på en slik hund. Mulig jeg og en kammerat skal prøve å ta inn en slik en ifra Finnland. Blir enten valp, eller ei 4 mnd gammel tispe. Har vært i kontakt med en der borte, og etter hva jeg forsto så skal dette være gode bikkjer.

 

Hadde hvertfall vært utrolig artig å prøvd.

Link to comment
Share on other sites

Den 4mnd gamle tispa kan du glemme. Valpen må enten være under 3mnd eller ha rabiesvaksine , vet ikke hvor gamle hundene må være for å få rabiesvaksinen men det er ikke gjort over natta. Skal du fly over for å hente hund må du ha tillatelse fra mattilsynet for valp max 3mnd , skal du kjøre så må du i tillegg ha tillatelse fra det Svenske jordbruksverket. Så en slik handel er med andre ord ikke noe du kan impulshandle :wink: Men jeg har en kontakt der borte som skal parre tispa si med det første , slik at det kan forventes valp til sommeren.

Link to comment
Share on other sites

Den 4mnd gamle tispa kan du glemme. Valpen må enten være under 3mnd eller ha rabiesvaksine , vet ikke hvor gamle hundene må være for å få rabiesvaksinen men det er ikke gjort over natta. Skal du fly over for å hente hund må du ha tillatelse fra mattilsynet for valp max 3mnd , skal du kjøre så må du i tillegg ha tillatelse fra det Svenske jordbruksverket. Så en slik handel er med andre ord ikke noe du kan impulshandle :wink: Men jeg har en kontakt der borte som skal parre tispa si med det første , slik at det kan forventes valp til sommeren.

 

 

jepp, er klar over at hunden må ha Rabies vaksine, etter at hunden har fått denne vaksinen så må det gå 3 mnd før man tar en blod prøve for å se om den tilfredstiller akseptable verdier.

 

Dette er ingen impulshandel, og vet hvor mye som må til for at dette skal kunne gjenomføres, så det er egentlig det minste problemet :D

Link to comment
Share on other sites

Blir spennende å se om det blir hund på deg. kommer nok etter :D Var ute en tur i dag hadde en los på flere timer brutto 5. Min schiller jager dem så og si aldri i hi. går nok for sakte. Etter jeg bynte å skyte rev for den, har den fått et mye videre søk. ruser gjennom terrenget fort. Og kommer ikke inn igjen på flere timer. Etter jeg har slept ho kommer ho aldri innom før losen er slutt. Er dette typisk for revehunder? selvstendige som fy. Kunne tenkt meg et heftig samjag med en foxhound og schillern. Tysker`n til kameraten min blir jo arbeids ledig :D

Link to comment
Share on other sites

Joda revehunder bør være selvstendige , men samtidig så skal de jo holde kontakten. Om Schilleren din jager sakte så tror jeg ikke det blir noe suksess å slippe den sammen med en rasktjagende Foxhound. Det eseste som skjer er at Foxhounden leder drevet mens Schilleren ligger noen hundre meter bak , om Schilleren i det hele tatt vil jage sammen med en annen støver.

 

Planlegger forøvrig å parre min egen tispe ( Foxhound / Haldenstøver ) til sommeren med en ren Engelsk Foxhound hann. Min tispe jager ikke så fort , men har et meget bra losmål slik at hun driver mange ned i hi. Hannen driver meget raskt , hvor raskt vet jeg ikke da eieren ikke er kommet i GPS alderen ennå :wink:

Link to comment
Share on other sites

Var ute i natt med en finne. Reven kjørte den vanlige taktikken. Dro et stykke ut og begynte å ture trangt i bratta. samme spora runde på runde lenge, helt til bikja ble distansert. Sånne loser er vanskelig og postere på. Gaupe spor var det og så her hadde nok amerikaneren fått prøvd seg. Blir nok mer effektivt med en rask hund som jager reven ned.

Link to comment
Share on other sites

blir bare mer å mer nyskjerrig på disse revehundene....har tro på at denne formen kunne passet meg :D ....har sett på disse videoene på youtube av drivene hunder,og tanken har da streifet meg,og få til et lite jaktlag som kan postere rundt et område,og slippe en støver på revesporene....kan dere anbefale en foxhound for en fersking innen hundeholdet?(regner ikke med den lille moppen av en hund vi har hadd i familien,som noe erfaringsgrunnlag for et aktivt hundehold :roll: )

 

å hva kan dere anbefale av en foxhound type kontra støver,til en fersking?(tenker da på om hvilken av disse som er mest krevende) :roll:

Link to comment
Share on other sites

Kommer mye an på deg det V-Max.

 

Med det mener jeg at det kommer an på hvordan du vil jakte , kun rev eller hare også ?

 

Det er nok større forskjell på individene seg i mellom enn det er på rasene når det kommer til det " ikke jaktlige ". En Foxhound vil mest sannsynlig jage bare rovvilt , som mink og rev. De aller fleste Foxhounds er født både harerene og klovviltrene , iallefall de Engelske jeg har vært borti og det gjelder Foxhoundblandingene jeg har hatt også. Foxhounds generelt er meget behagelige å ha sammen med andre hunder , jeg har iallefall tilgode å oppleve noen som bråker med andre hunder. Mine støvere må finne seg i litt av hvert fra terrierne.

 

Men en støver krever mye jakt for å bli god. En Foxhound trenger selvsagt også mye jakt for å bli god men er generelt mye lettere å pense inn på riktig viltart.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er beina til de hundene du har da Foxhound? Spør i ren nysgjerrighet. For meg så er det litt viktig bit detta med at beina holder på det meste av føre. Spesielt med det føret som man finner i disse tider. Blir liksom aldri noe, og ofte litt skarpt føre.

Hva er dem blandet med da? Er det du som avler fram disse hundene eller?

 

Var i nærheten av Odalsgrensa i fjor og hørte en los som gikk ganske heftig. Hørte det var en av disse foxhoundblandingene i ettertid.

Link to comment
Share on other sites

er foxhound en smart hund?tenker da på om den er lett å dressere (primært grunndressur) men også å lære den å komme inn på komando under los?

hunden i vår familie er en cavalier king charles spaniel,og den kan man nesten si er dum.....sitter på komandoen dekk,og ligger på kommandoen sitt...den er umulig å lære noe som helst,og den gidder ikke noe,om man ikke har en hundedigg å by på da....

Link to comment
Share on other sites

For å ta det med potene først , mine og de jeg har hatt / jaktet med er meget bra med hensyn til føttene. Jeg jakter jo i Vesterålske terreng hvor det går rett opp og rett ned + at mine hunder også blir brukt på mink nede ved havet. Men skare er jeg meget forsiktig med , ødelegger du hundepotene skikkelig på skare kan resten av sesongen være ødelagt. Min mening er forøvrig at blir hundene vant med vanskelig / hardt terreng fra de er valper lærer de seg å bevege seg på rett måte med hensyn til slitasje.

 

Når det gjelder dressur så er det som med alle raser opp til eieren. Når det er sagt så er kanskje de Foxhounds jeg har vært borti litt lettere med hensyn til det da de som oftest holder bedre kontakt med fører , ikke så stort søk muligens. Jeg trener ikke apelldressur med mine hunder , ikke helt ideelt men synes ikke det skaper så store problemer. Jeg jakter så mye at det meste går seg til etterhvert. Jeg klarer derimot ikke å kalle mine av drev , men det har heller ikke vært ønskelig bortsett fra på hare da.

Link to comment
Share on other sites

Trodde Jan Monrad i Tvedestrand hadde foxhounds. Men det er noe jeg har hørt. Er ikke sikkert. Men det er vel en noen her inne som har kjøpt terrier fra han som kan avkrefte eller bekrefte det?

 

Stemmer det , det er Engelske + blandinger. Forøvrig endel samme blod som i min blanding.

Link to comment
Share on other sites

Angående potene til foxhound, så vil jeg påstå at de tåler endel røft underlag. Jakter sammen med en som har foxhound-blanding fra Monrad, og det er aldri problemer med potene, til tross for skarpt føre enkelte ganger. På den store revejakta i Nord-Odal forrige helg, var det flere støvere som blødde og var oppskrapet på potene etter siste dagen, men foxhounden hadde ikke antydning til dette i det hele tatt. Jaktlagslederen, som ikke jakter med oss til vanlig, var imponert på hvor hardføre poter bikkja hadde. Høres kanskje ut som jeg skryter voldsomt nå, men det var faktisk tilfelle, jeg sjekket selv.

 

Nå trener hundeeieren bikkja på grusvei da, opptil flere ganger i uka. Så potene blir nok herdet endel pga dette.

Link to comment
Share on other sites

hei.

dette er hunder som nesten kun jager på overvær. og da kan jo farten være høgere enn et f.eks et haredrev !

:):)

har selv en russer støver som jeg er meget,meget fornøjd med (hare,rev og gaupe). :D:D

 

 

 

 

 

Så ut som løpebikkjer ja! :shock: Men hvordan de får snuta nedtil bakken er meg et mysterium, med de lange beina! :wink:
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Ligger jo en annonse under kjøp og salg i forumet her. Tispa kjenner jeg litt til da jeg har hatt litt kontakt med eieren. Tror det kan bli en spennende kombinasjon.

 

Selv henter jeg en Foxhoundvalp i England om ikke mange ukene :D Tispa mi gikk forøvrig tom denne gangen :(

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har hatt kontakt med karen et par tre år nå , fulgt hunden hans litt. Var litt i tenkeboksen en stund på valp derfra siden tispa mi gikk tom og det så ut som det skar seg med valp fra England. Men det ordnet seg med Foxhoundvalp fra UK allikevel , så billetter er bestilt og drar bortover om 2 uker og henter en tispevalp :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...