Jump to content

Amerikansk Foxhound


charging hippo

Recommended Posts

  • Replies 323
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

"Selbu" har nok en US, kjøpt fra Finnland - kanskje fra deg? Kan ikke være mere enn litt over ett år gammel.

Vet ikke så my om den, hører bare den jager godt med enorm fart, og har treet gaupa også.

Så hvis det er noen selbygger her inne som vet mer så fortell gjerne.

Jakter selv i nabokommunen, vi ringte til eieren når vi hadde ringet inn ei. Han hadde desverre ikke tid, men vi tok den alikevel :-) Men intet slår som kjent jakt med hund.

Link to comment
Share on other sites

jibrag och baktus var den U.S foxhound eller U.K foxhound som ni talar om???

 

Ville er US foxhound.

 

På klauvvilt - jævlig god hvis den kommer på det :mrgreen:

 

Men den ser ut til å ha kommet over det, hadde gått på frisøk i reinflokkene hele forrige uke uten krøll, har jaktet en del rev nede i bygda med den uten å ha elg/rådyrjag den siste tida. Eieren har vært dritnøye med å slippe på ferske rev/gaupespor, og nå har den vel lært seg at "far" er klauvviltrein etter at snøen legger seg...

Link to comment
Share on other sites

"Selbu" har nok en US, kjøpt fra Finnland - kanskje fra deg? Kan ikke være mere enn litt over ett år gammel.

Vet ikke så my om den, hører bare den jager godt med enorm fart, og har treet gaupa også.

Så hvis det er noen selbygger her inne som vet mer så fortell gjerne.

Jakter selv i nabokommunen, vi ringte til eieren når vi hadde ringet inn ei. Han hadde desverre ikke tid, men vi tok den alikevel :-) Men intet slår som kjent jakt med hund.

vad heter ägaren till hund??

Link to comment
Share on other sites

Hei

Den hunden som det er snakk om i Selbu, står hos meg. (Har den i sameie med 3 til)

(U.S foxhound)

Hadde en kjempelos tidlig i gaupe-jakta, hadde da løpetid på 6 dagen..

Måtte deretter stå ubrukt i nesten 3 uker. Driver i stor fart og distanserer andre støvere som vi bruker.

Passerte akkurat 1 år ved første gaupe-felling.

 

Har hatt 3-4 tilfeller at hun har hatt los på elg, men hun gir seg som regel etter 5-10 min. Så det er ikke noe problem.

 

Hadde flere fine reveloser før gaupe-jakta, fant de selv ved frisøk. Men de ender som regel under bakken etter forholdsvis kort tid.

 

Usikker på om hun er i slekt med noen av dine hunder "slaktar".

Jeg hentet henne i Lapua.

Navn: Peltolakian Charlotta FINER25748/10

Link to comment
Share on other sites

Hei

Den hunden som det er snakk om i Selbu, står hos meg. (Har den i sameie med 3 til)

(U.S foxhound)

Hadde en kjempelos tidlig i gaupe-jakta, hadde da løpetid på 6 dagen..

Måtte deretter stå ubrukt i nesten 3 uker. Driver i stor fart og distanserer andre støvere som vi bruker.

Passerte akkurat 1 år ved første gaupe-felling.

 

Har hatt 3-4 tilfeller at hun har hatt los på elg, men hun gir seg som regel etter 5-10 min. Så det er ikke noe problem.

 

Hadde flere fine reveloser før gaupe-jakta, fant de selv ved frisøk. Men de ender som regel under bakken etter forholdsvis kort tid.

 

Usikker på om hun er i slekt med noen av dine hunder "slaktar".

Jeg hentet henne i Lapua.

Navn: Peltolakian Charlotta FINER25748/10

ingen släkt till mina hundar.mycket bra släkt och föraldrar är i din hund.misty tar bra gamla spår och väcker bra.pac man är också lika väcker bra till natt spår,tar gammal spår och han är mycket skarp och hans far är en riktig bra hane.boda föraldrar är importerad from usa och boda är running walkers.din hundens far far http://www.masterfox.net/StudDogParade/ ... rpage.html" target="_blank du är fot köp absolut en topp klass hund from finland :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Ja se der er valpen min :)...........Eller er det den, eller den eller kansje den eller den eller en av de to? ;)

 

Rune

jaa du for se vilken är din när du kommer hämta den :D:D dom ser lika ut allihåpa utan en som är nästan hel vit och den är inte din :winke1:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

efter 2 veckor är på komman trigg hounds valpar(en linje av amerikansk foxhound som jag personligt tycker är det bästa) första 100%trigg hound kull i europa.mor importerad from canada mycket bra räv och lo hund också 1 björn skjutet för tiken.hanen är också importerad from canada och han är mycket skarp jagar också räv och lo + gråben :D kullen kommer till en kompis men vid intresse kan kontakta mig so hjälper jag till killer@multi.fi eller +358 505814931

Link to comment
Share on other sites

Det var et informativt flott innlegg....nå ble jeg virkelig mye klokere. Siden du ikke liker denne " moterasen " kanskje du skulle la være i lese denne tråden da :wink:

 

Har jo 1 stk selv jeg ! :D men den har ikke overbevisst meg ,hva den skal tilføre oss i jakt. Som våre nordiske støvere ikke har ???

Har du et svar på dette , FOXHOUND ? :roll: Ikke for å være frekk !!!! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det var et informativt flott innlegg....nå ble jeg virkelig mye klokere. Siden du ikke liker denne " moterasen " kanskje du skulle la være i lese denne tråden da :wink:

 

Har jo 1 stk selv jeg ! :D men den har ikke overbevisst meg ,hva den skal tilføre oss i jakt. Som våre nordiske støvere ikke har ???

Har du et svar på dette , FOXHOUND ? :roll: Ikke for å være frekk !!!! :wink:

vist är den 11 månad gammal nu ?? :winke1:
Link to comment
Share on other sites

Hej på dig ,Slaktaren.

Vist är hon 11mnd ,ja ! men hon är mycket valp än i skogen ! Kun intresserad av at spisa kvist och löpa ! löpa gillar hon virkelig !

Hon värkar at vara mycket sen på at vakna i skogen ! Men får hoppas det kommer ! Har en plotttik som inte är rädd björn , men vil inte jaga den än . Har fått vita at det brukar at vara så vid nogra tilfällen !

Âr inte ute för at snakka skit om denna ras ! men litt kritikk är det väl lov til at komma med !

 

Mvh,jan arve :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det var et informativt flott innlegg....nå ble jeg virkelig mye klokere. Siden du ikke liker denne " moterasen " kanskje du skulle la være i lese denne tråden da :wink:

 

Har jo 1 stk selv jeg ! :D men den har ikke overbevisst meg ,hva den skal tilføre oss i jakt. Som våre nordiske støvere ikke har ???

Har du et svar på dette , FOXHOUND ? :roll: Ikke for å være frekk !!!! :wink:

 

Joda svare kan jeg men om det er et svar du er fornøyd med er en annen ting :wink:

 

Nå har ikke jeg Amerikansk Foxhound men derimot en Engelsk. Kompisen har en Amerikaner , ung ennå men den fungerer den. Jeg kan bare svare for min egen del og da kan jeg svare på hvorfor jeg har Engelsk Foxhound.

 

Den er mer eller mindre født hare og klovviltren , og vil følgelig jage bare rovvilt. Med klovvilt inkluderer jeg både sau og storfe som det finnes PLENTY av i mine terrenger om høsten. Er som oftest lette å få til å markere rev under bakken da de har meget sterkt rovvilt skarphet. Snill som lam i hundegården også sammen med andre hunder. De har mer...hva skal man si..." drive " under jakt , dvs det er hunder som gjør jakten spennende etter min målestokk.

 

Jeg har prøvet Finskstøver etter Svensk / Finske revelinjer. Jeg skjøt 19 rev for den støveren før hun fylte 2 år men solgte henne til en kompis når hun var 2 år. Ingen dårlig hund men jeg var ikke fornøyd. Klovvilt var ikke noe stort problem , som det ofte er med skandinaviske raser med rovviltlinjer , men hare derimot....herre jesus jeg var forbannet mer enn en gang kan du si , jeg hater haredrev !

 

Amerikaneren til kompisen har det mest fantastiske losmål jeg har hørt ( en fryd å høre på ) , svært stor rovviltskarphet , meget bra pels , poter og lett og fin i kroppen. Klovvilt tror jeg ikke er noe problem , han har hatt litt problem med hare i de tette hareterrengene våre om den ikke finner rev på en stund , men som sagt hunden er vel ikke 2 år ennå. Til Amerikaner å være driver den mest med nesa i bakken , dvs helt normale drevhastigheter i forhold til andre Amerikanere man hører om.

 

Var dette svar nok :wink:

Link to comment
Share on other sites

Er snartenkt bare jeg får litt tid på meg :wink: Tenkte bare å forklare litt nærmere hva jeg mener med " drive " eller trøkk i drevet som vel er et bedre Norsk ord.

 

Hos oss har vi svært mange veldig tette granplantefelt. Inne i disse trives harene svært godt...og her kan det være MYE hare. Reven liker også disse plantefeltene enten i dagleie eller den oppsøker de under drevet. Det går ikke å gå inn i disse plantefeltene så hunden må i prinsippet få revene ut herfra hvor postskytterne kan få en åpning for skudd.

 

Med Finnen opplevde jeg at drevet kunne gå i timesvis inne i disse feltene hvor det enten var drev eller støyting , støyting og atter støyting. Reven hadde full kontroll på støveren og vil da nødig forlate disse plassene. Dette gjelder ikke bare denne hunden men også andre støvere av skandinaviske raser jeg har sett / jaget med. Har du ikke da en hund som er 100% hareren så blir det haredrev på haredrev på haredrev...osv....ja du skjønner. I slike situasjoner blir man temmelig varm....selv i 20 minus :wink:

 

Med mine Foxhounds , enten de er rene eller mixer ( både nåværende og de jeg tidligere har hatt ) holder de en helt annen trøkk , en annen målbruk og intensitet. Dette gjør det slik at det både er lettere for meg å lese utav målbruk hvordan ting utvikler seg og de får revene ut :wink: At de i tillegg er harerene og ikke hefter seg med verken støkkhare eller lukt gjør det jo ikke værre :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg valgte foxhound for det de skal være mye lettere å få hare reine! Nesten alle våre støvere liker å jager hare mer en de liker å jage rev. Unntak finnes å det har litt med preging å slikt å gjøre men som harejeger så kan jeg bare ikke få meg selv til å gå å kjefte en hamilton av en harefot... Det er stikk i strid med alt jeg har lært hehe. En amrikaner derimot skal jage bare rovdyr så da stiller ting seg anderledes ;)

 

Så jeg gikk for en motehund denne gangen ;)

 

Rune

Link to comment
Share on other sites

Har jo 1 stk selv jeg ! :D men den har ikke overbevisst meg ,hva den skal tilføre oss i jakt. Som våre nordiske støvere ikke har ???

 

For meg er ikke det interessante med disse rasene det de kan tilby utovor de nordiske rasene - det er hva de ikke "kan". Nordiske støvere av rovviltlinjer er et helvete å få til å jage bare rovvilt, da de har stor interesse for sau, rein, elg, rådyr, hare - egentlig det meste.

 

(og dette nevnes som et problem av meg som har laika :winke1: )

Link to comment
Share on other sites

min foxhound mix fant 2 oter idag... ikke helt rett vilt, men morro og se at hunden har begynt og bruke nesa :D hun ble litt skremt da den ene løp rett på henne, men motta seg fort opp ijenn :D

 

hun er godt trent på og hoppe over jerder osv, og skal nå bruke sommeren på og bli dritt lei lukta av rådyr og hare :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hoppsann !

Bare tilfeldigheter at det ble andre mote-raser på meg ! Forresten var det en kompis av meg som lurte meg til å bli medeiger av en sånn der amerikansk foxhound ! Og han hadde lest så mye bra om rasen . Så jeg kasta inn det halve i penger for at det skulle komme en slik hund til Lierne ! Vi får se hvordan det utvikler seg !

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

*Blåser støv av gammel tråd*

 

@Polar: Ser på youtube videoen din når foxhounden søker mens du venter med terrieren i bånd.

 

Hvordan fungerer kombinasjonen på jakt, med foxhound og foxterrier til hi?

 

Har en kompis med borderterrier. Er sugen på foxhound selv, med tid og stunder i fremtiden..

 

Noen som vet om hjemmesider til eiere av foxhound? Alltid morsomt å lese litt mer.

Link to comment
Share on other sites

@2ny

 

Jeg vil si støver og terrier er som hånd i hanske, du trenger en støver for å få reven på bena til den enten blir skutt i drevet eller at den går i hi, så er det terriern sin jobb å sprenge den ut... Kan selvfølgelig jakte med bare rev med bare terrier også, men da begrenser det seg til å oppsøke hi og steder der reven kan ligge i dagleie. Skriver nå generelt om støver og terrier...

Link to comment
Share on other sites

Hei. Takker og bukker for svar.

 

Har skjønt det slik at a.fox har høyere fart enn andre støvere, så sjansen for å presse reven i hi er stor?

Er jakt med a.fox det samme som at reven går rett i hi? Eller turer den en stund først, som med andre støvere?

 

Hvis den presses rett i hi, så må man ha med sprenger hver gang? Turer reven først, så kan man postere og håpe.

 

Rart formulert, men har ikke drukket kaffe enda :oops:

 

Linker til oppdrettere, vet du noen?

Link to comment
Share on other sites

Har skjønt det slik at a.fox har høyere fart enn andre støvere, så sjansen for å presse reven i hi er stor?

Er jakt med a.fox det samme som at reven går rett i hi? Eller turer den en stund først, som med andre støvere?

 

Hvis den presses rett i hi, så må man ha med sprenger hver gang? Turer reven først, så kan man postere og håpe.

 

Linker til oppdrettere, vet du noen?

 

Vel, kompisen min sin Engelske Foxhound jager veldig fort, parkerer min og den andre støveren hans lett, min foxhound jager med normal hastighet.

 

Om reven går i hi eller ikke beror på en del faktorer, greier støveren å holde bra trykk på reven så går den som regel i hi. Har reven kontroll på hunden så kan det gå

runder på runder, du får bare lese deg opp, finnes mye lesestoff om dette her inne på forumet.

 

Oppdretter på Amerikansk Foxhound så skal du kontakte Slaktar her på forumet, han kjenner til det meste om hva som rører seg i A Fox verdenen. ;)

Link to comment
Share on other sites

*Blåser støv av gammel tråd*

 

@Polar: Ser på youtube videoen din når foxhounden søker mens du venter med terrieren i bånd.

 

Hvordan fungerer kombinasjonen på jakt, med foxhound og foxterrier til hi?

 

Har en kompis med borderterrier. Er sugen på foxhound selv, med tid og stunder i fremtiden..

 

Noen som vet om hjemmesider til eiere av foxhound? Alltid morsomt å lese litt mer.

Sjekk denne siden: http://www.kurvari.com/" target="_blank

Han formidlet kjøp av valp til meg fra Finland.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ting begynner å skje med tispa mi her nå. Har kjørt rundt å sluppet henne på rev som jeg har sett langs veien( vet jeg er lat men her er for mye rådyr til frislipp før hun er strømmet). Nå har hun vært borte på rev i 1 time, var ikke all verden los, mye tap og rot men hun står på å viser jaktlyst ..

 

Drømmer allerede om revefall i nær fremtid ;)

 

Rune

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...