Jump to content

miste tillatelsen til håndvåpen ved lengre utenlandsopphold?


Dakar

Recommended Posts

Hvordan stiller staten seg til lengre opphold i utlandet når man eier håndvåpen?

Jeg har reisejobb og kan ha lange perioder i utlandet. Våpnene blir selvfølgelig igjen hjemme.

Men da får jeg ikke hvert på skytebanen med de i lengre perioder, Opptil et år med aktiv reising.

 

Kan man miste tillatelsen til og ha håndvåpen da?

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde nylig et lengre utenlandsopphold med jobb selv, og for å unngå disse problemene leverte jeg inn hele porteføljen til oppbevaring hos ordensmakten. Veldig fin løsning; man får kvittering på våpnene, og slipper å bekymre seg over innbrudd osv mens man er borte. Lett og smidig å få dem ut igjen også, så det kan være noe å vurdere.

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

Boligen din regnes som bebodd uansett.

Der du er registrert i folkeregisteret er bebodd om du er der eller ei;)

Nei du mister ikke våpentilatelsen så lenge du kan vise til at du har registert deg i en logg på en eller anna skytebane 4 ganger i året.

Er ikke akkurat så veldig mange som blir kontrollert på dette.

Jeg har i hvertfall aldri hørt om det..

Link to comment
Share on other sites

Krav om aktivitet frafalles i hovedsak der det finnes gode grunner for dette (reising i jobb er en slik grunn). Forutsettninge er at medlemsskap i pistolklubb opprettholdes.

 

Uansett er ikke dette en aktuell problemstilling før våpenkontoret faktisk ber om aktivitets dokumentasjon. Mye unødig kommunikasjon er ikke alltid av det gode.

 

Har man mulighet til å putte inn noen treningsturer på bana i året (få de registrert), vil det telle mye i posetiv rettning. (Har man maks 4 våpen, trenger man faktisk kun 4 oppmøter i året)

 

Det viktigste er å være forberedt, slik at den minste lille tur på bana blir dokumentert når en er hjemme. Sørger en for å ha kontroll på dette papirarbeidet, skal det mer enn mye til før en får problemer.

 

P.s. Adressen i folkeregisteret er en bebodd bopel, enten man har vært der siste tyve år eller ei.

Link to comment
Share on other sites

Litt på siden egentlig, men jeg lurer litt på dette med "adresse registrert i folkeregistrert".

 

Hvis man flytter fra sitt landfaste hus og tar bolig i en båt for lengere eller kortere periode vil man oppleve å bli noe så fint som "person uten fast bopel". Teknisk sett er jo det også helt riktig da båten knapt er "fast" om den ikke ligger på bunnen!

 

Det er ingen problemer knyttet til å feste et våpenskap i en båt, hvis den er så stor at man kan bo i den, så det rent praktiske lar seg ordne. Men formalitetene? Så lenge man ikke kan folkeregsitreres ombord vil vel heller ikke båten kunne regnes som "fast bopel"?

 

Noen som har prøvd, eller har erfaring fra slike "morsomme" problemstillinger?

Link to comment
Share on other sites

Ikke utenlands opphold, men manglende aktivitet har i min klubb, ført til at våpenkort er tilbakekallt og våpen hentet av politiet.

For enkelte var det heller ikke positivt at medlemskap ikke var holdt i orden, men fikk mest inntrykk av at aktivitet var det det til "syvende og sist" viktigste.

Link to comment
Share on other sites

I bunn og grunn har vel ikke justisen innsyn i en pistolklubb når det gjelder aktivitet /medlemskap om ikke klubben selv melder fra om enkeltpersoner som ikke har betalt medlemsavgiften eller vært inaktive over tid.

Er ikke mange klubber som melder fra om inaktive medlemmer om det ikke er helt spesiell tilfeller som omhandler kjente forhold som er straffbare feks.

 

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7779664

Link to comment
Share on other sites

Og hele suppedassen kunne fikses med ett lite pålegg i våpenloven. Noe ala "Klubbene plikter å raportere alle medlemmer som slutter, samt alle medlemmer over 21år som ikke har opprettholdt minimumsaktivitet. Raportering skal skje en gang årlig".

 

Dette ville ha medført at det enkelte distrikt fikk inn raporter om de som slutter i pistolklubber, samt medlemmer med manglende aktivitet som kan inneha våpen. En slik posetiv tilbakemelding vil minimere raportenes størrelse, og gjøre kontrollen målrettet og effektiv. Ett slikt enkelt forslag er ikke engang med i alt skrapet som skal gjennomgås før ny våpenlov skal vedtas.

Link to comment
Share on other sites

Dette gjelder vel for våpen ervervet til jakt som ikke krever at du er "aktiv"

Håndvåpen blir regulert litt "strengere"

 

Lisensen kan man uansett miste om man ikke er skikket osv...

 

Tror det er ressursmessig umulig å føre kontroll med alle som driver med en eller annen form for jakt/skytesport i dette landet..

Reaksjoner i forhold til våpenkort vil man først møte om man er i kontakt med lovens lange arm i negativ forstand.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...