Jump to content

Trenger tips til første 22. pistol


AndersO92

Recommended Posts

Hei

Jeg har skyti aktivt i snart 1 og et halvt år og nærmer meg 21 år så da skal jeg gå til innkjøp av min første 22 pistol, men er usikker på hva jeg skal skaffe meg.

Noen gode tips til hvilken pistol jeg burde kjøpe?

har ikke noe imot å kjøpe brukt og ikke noe dyrere en ca 4-6000,- pga dårlig student økonomi.

Har lyst på en 22. konkurranse pistol.

Link to comment
Share on other sites

Ikke det helt store budsjettet. Normalt ville jeg anbefale deg å prøve forskjellige typer selv før du kjøpte, men de fleste vil til slutt ligge over det budsjettet.

 

Hadde jeg vært begrenset til 6000: Kjøpt (gjerne brukt) en Ruger Mark I/II/III og kjøpt ergonomiske skjefter til den. Da har du våpen i mange år og personlig synes jeg de går godt og de krever så godt som ingen vedlikehold.

Link to comment
Share on other sites

Jeg var innom Rogne Våpen i Trondheim i forrige uke.

På bruktlista ligger det en High Standard Supermatic Trophy til 2990.-

Ettersom jeg nettop har kjøpt en High Standard Victor spurte jeg om jeg kunne få se på denne Trophy-pistolen.

Og under over alle under; der var den i sin original eske med alle papirene, og en tilstand som ny etter det jeg kunne se.

Pistolen var laget på den første fabrikken til High Standard, og dette må være et kupp for den som liker å skyte med .22 pistoler med "noget høy" løpslinje og M1911 skjeftevinkel

 

Så til spørsmålet; brukbar til klubbskyting og som førstevåpen?

Jeg mener absolutt ja, men er som før nevnt litt forutintatt på denne typen pistoler.

http://www.highstandard.com/weapons-a-p ... ns/82.html" target="_blank" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

..........har ikke noe imot å kjøpe brukt og ikke noe dyrere en ca 4-6000,- pga dårlig student økonomi. Har lyst på en 22. konkurranse pistol.............

Dette er så perfekt motstridende at man skal iallefall ikke ha det travelt når man ser seg rundt. Du er tvinget til å ta deg god tid og vente til det riktige tilbudet dukker opp.

 

Det er mange tråder om dette, og dem klassiske er jo at alle vil ha deg til å kjøpe en 30 år gammer GSP, eller noen modeller som er gått ut av produksjon. GSP'n lever iallefall videre og man får deler til dem, så den vil du holde liv i videre og er greit nok. Som relativt nybegynner, så ville jeg vel styrt unna i første omgang slike som er ute av produksjon. Minimum er iallefall at man vet hvor man får tak i deler.

 

Ruger og slike ting er ikke noe klassisk konkuransepistol vist du ikke ragger den med anatomiske skjefter og går løs på avtrekket og får det trimmet litt. Men når det er sagt, så er det tilslutt hva du kan akseptere av grovere egenskaper fremfor noe som har finere konkuranseegenskaper.

 

Det som er et godt alternativ som både har konkuranseavtrekk og som er relativt billig i den forstand at du

kan få den innefor øvre del av budsjettet ditt er Hammerli Xesse. Jeg ville før satset på den med anatomiske skjefter en Ruger med anatomiske skjefter.

Link to comment
Share on other sites

Smith & Wesson model 41 er en god kandidat. Du får tak i den brukt, jo eldre jo bedre sies det i seriøse forum. Tidlig 70-tall og eldre er krem.

 

Smith_and_Wesson_Model_41_-_1972.jpg

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Smith_%26_Wesson_Model_41" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Den ser flott ut og er meget presis. Fantastisk avtrekk.

Blir du veldig seriøs og setter ett anatomisk matchgrep fra f.eks Rink eller Nill på den, så konkurrerer du med de beste matchpistolene ifølge en hos Wingevåpen.

 

Som du kanskje gjettet, så har jeg denne selv. Storfornøyd. Også ser den ut som en klassisk pistol.

Kall meg gjerne gammeldags... :winke1:

 

Ligger to ute brukte til salgs på Finn nå:

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... 5&periode=" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet mange vil være uenige med meg, men tar sjansen likevel: Dersom du får tak i en FAS 602 med god funksjonering, er det lite i det prisleiet du antyder som slår den. Du risikerer å måtte bestille deler fra Italia, men såfremt fabrikken har delene på lager er dette grei skuring. Og som konkuransevåpen går den langt utenpå f.eks. Ruger Mk*.

Link to comment
Share on other sites

Glem Ruger og eventuelt Browning Buckmark, det er ikke konkurransevåpen. High Standard og Smith 41 er gode kandidater, med gode presisjon og gode avtrekk..

 

Mwn mitt tips blir uansett Walther GSP. (var 2 GSP`r på Herrelaget på nordisk felt så de henger fortsatt med :winke1: ) Ellers er jo Fas en billig og utrolig god pistol, men litt sær på funksjonering....

Link to comment
Share on other sites

Se etter en brukt Hammerli X-esse Sport (har anatomisk grep, justerbar avtrekker, og utbyttbare forsikter).

Personlig liker jeg ikke rekylfølelsen i disse, men presisjon og funksjon er det ingenting å utsette på.

Våpenet bør være lettselt og med lite verditap når du kommer dit at du vil gå for neste trinn i konkurransevåpnenens verden.

 

En gammel Fas vil virke fantastisk når om den virker, også en GSP er bedre enn det meste i sportsvåpen. Og under disse har man S&W 41 og High Standard Victor pistolene (også supermatic og Military er gode). Problemet er at en 41 er tung, og må anskaffes anatomisk skjefte til for å kunne brukes seriøst. High standard vil gi deg problemer om viktige deler ryker (Har selv en High Standard Victor, og den er etter mitt syn bedre enn en SW41 (som jeg også har tilgang på en eldre modell av). Likevel vil jeg heller anbefale en S&W41 fremfor en High standard, med mindre prisen er far 3500kr og ned for en victor i god stand, og 2500kr og ned for supermatic (Samme våpen, forskjellig løp/sikte opplegg), og 2000kr og ned for Military og de andre av de billigste modellene. En ok S&W41 koster forøvrig nok fra 4500kr og oppover, disse virker stige i verdi for tiden.

 

Uansett kan det kansje lønne seg å se etter ett ekete konkurransevåpen som en fin Hammmerli SP20, passer grepsvinkelen er det ett kongevåpen som har det med å virke og virke der Pardini eierne står og pusser kulevoks ut av magasinene etter hver serie. Til disse får man kjøpe nye originalgrep for ca 1600kr (også links), og de dukker opp til priser helt ned i 7000kr. (Normalt pene ligger på 9000kr). Kun en ting å sjekke, og det er om der er sprekker i sluttstykket (nytt får man hos Landrø, deler er ikke noe problem enda).

 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

For å bli med på anbefalinger, mener jeg at dette er et veldig godt våpen til en veldig god pris:

Unique des-69/U

 

Ja jeg vet at de ikke produseres lengre, men denne er i praksis uslitelig. Jeg har brukt min mye i 10+ år, og (bank i bordet) hittil ikke hatt behov for noen deler. Børselars har vel kanskje noen deler, og det er vel muligens deler å få i FSU-systemet hvis det skulle bli behov.

 

så: Løp og kjøp :D

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Min favorittpistol i 22lr er Smith & Wesson modell 41,

ser at det og finnes andre skyttere med samme sans for kvalitet....!

Har satt på ett "Rinke formgrief", den holder følge med det som er så lenge sjåføren gjør jobben sin!

Den går 50 til 100 skudd pr. uke, ja jeg MÅ trene da jeg ikke har talent! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...