Jump to content

Betalt jegeravgift før våpensøknad innvilges


DVC

Recommended Posts

Skal søke på ny jaktrifle, men har ikke betalt jegeravgiften for iår. Mitt spørsmål er om noen kan svare meg på om det holder med at jeg sender med avgiftskortet for iår, eller om avgiften faktisk må være betalt? Rifla skal brukes første gang sesongen 2013-14, derfor er det bortkastede penger for meg å betale for 2012-13 om jeg slipper.

Link to comment
Share on other sites

Fra våpenforskriften

§ 12. Erverv av våpen til jakt

 

Tillatelse til å erverve og inneha skytevåpen eller våpendeler til jakt kan gis til søker som er innført i Jegerregisteret.

 

Søker kan erverve og inneha inntil 6 komplette jaktvåpen. Tillatelse til å erverve og inneha mer enn 6 jaktvåpen kan bare gis til søker som kan dokumentere et meget kvalifisert behov.

 

Tillatelse gis bare dersom våpenet etter viltlovgivningen er tillatt benyttet til jakt i Norge.

 

Politimesteren kan dispensere fra kravet i første og tredje ledd dersom særlige grunner foreligger.

§ 7. Den som vil kjøpe eller på annen måte erverve skytevåpen eller våpendeler, må ha tillatelse fra politimesteren.

 

Tillatelse gis av politimesteren på søkerens bosted eller – hvis søkeren ikke har bopel i riket – av politimesteren på oppholdsstedet.

 

Tillatelse kan bare gis edruelige og pålitelige personer som har behov eller annen rimelig grunn for å ha skytevåpen, og som ikke av særlige grunner kan ansees som uskikket til det.

Som man ser står det som vanlig kan, ikke skal elller må. Dette vil si at lovens minste krav er at en står oppført i jegerregisteret. Men loven gir rom for stor lokal bruk av skjønn.

 

Dette betyr at om saksbehandler forlanger kvitering på betalt jegeravgift for inneværende år som bevis for faktisk behov, så må man påregne at POD vil støtte dette i en eventuell klagesak. (Må ikke forveksles med at enkelte våpenkontor ber om kopi av kvitering for innkjøpt våpenskap for førstegangs søkere, der de ikke har hjemmel for dette).

 

Om våpenkontoret ikke vil gi seg på dette, er den selvsagte løsningen å vente med søknaden til en har en kvitering å fremvise (fortrinsvis i 2013 siden en ikke ønsker å betale ca300kr for i år).

Link to comment
Share on other sites

Trenger man betalt jegeravgift og trenger man våpenskap og dokumentasjon på dette når "Politimesteren" vurderer en våpensøknad er gjennganger her på forumet....:

 

Svaret på det over er at Politimesteren kan og vil få medhold hos POD både å kreve dokumentasjon på godkjent våpenskap og dokumentasjon på betalt jegeravgift før våpensøknad innvilges.

 

De som hevder at Politimesteren/POD ikke har lovhjemmel for å kreve dette vil med å henvende seg til en advokat få kunnskap om at dette er krav POD/ Politimesteren klart kan kreve slik dokumentasjon med bakgrunn i vår våpenlov og forvaltningslov og slik reglene etter dette fungerer i Norge.

 

Så ja Kammervenner...Politimesteren KAN med støtte fra POD kreve dokumentasjon på både godkjent våpenskap og betalt jegeravgift FØR våpensøknad godkjennes.

Link to comment
Share on other sites

Ikke våpenvåpenskap ved første søknad om erverv tillatelse, der er ikke lovhjemmel for ett slikt krav. Derimot er det hjemmel for å kreve dokumentasjon på våpenvåpenskap fra og med andre gang man søker erverv s tillatelse. Det er ingenting i lovverk, forskrift, eller rundskriv som gir at våpenkontoret kan påby første gangs søker å kjøpe våpenvåpenskap før ved erverv av første våpen.

Link to comment
Share on other sites

Ikke våpenvåpenskap ved første søknad om erverv tillatelse, der er ikke lovhjemmel for ett slikt krav. Derimot er det hjemmel for å kreve dokumentasjon på våpenvåpenskap fra og med andre gang man søker erverv s tillatelse. Det er ingenting i lovverk, forskrift, eller rundskriv som gir at våpenkontoret kan påby første gangs søker å kjøpe våpenvåpenskap før ved erverv av første våpen.

 

Her tar du nok en gang feil i dine vurderinger om lover og regler vingemutteren.

 

Klipper inn et innlegg her på forumet av nic krikkert om temaet som er så godt og utfyllende at jeg ikke ser grunn til å skrive noe selv. Det Krikkert skriver dekker noe mere enn våpenskap,men er utfyllende på hvorfor man forvaltningsmessig kan kreve dokumentasjonmpå våpenskap før tillatelse:

 

1) Tillatelse gis av politimesteren på søkers bosted, jfr. våpenloven § 7 annet ledd. Bosted er der du er folkeregistrert bosatt.

 

2) Våpen skal oppbevares "forsvarlig nedlåst", jfr. våpenloven § 27a første ledd. Bestemmelsen er presisert nærmere i våpenforskriften kapittel 16. Det følger av våpenforskriften § 78 at du må oppbevare våpnene slik at uvedkommende ikke får adgang til dem. "Uvedkommende" inkluderer andre medlemmer av husstanden (straffedom i Hålogaland lagmannsrett, LH-2010-164843) hvis de ikke selv har våpenkort.

 

Det var og er en klar forutsetning i våpenforskriften at våpnene oppbevares på stedet du selv bor (Politidirektoratets avgjørelse VPOD-2010-1915). Hvis dine våpen skal oppbevares hos dine foreldre i perioder du ikke selv bor hos dine foreldre må du få våpenkontorets godkjennelse etter våpenforskriften § 81, alternativt må vilkårene for utlån av våpen i våpenloven § 11 og våpenforskriften kapittel 18 være oppfylt. Sistnevnte vilkår vil regelmessig ikke være oppfylt, fordi utlån bare kan skje for fire uker ad gangen - og jeg regner med du ikke er hjemme hver fjerde uke. En SNAFU her er at den som oppbevarer våpen på dine vegne må ha våpenkort for samme type våpen. Det å være folkeregistrert et sted betyr ikke at det er din bopel etter denne bestemmelsen.

 

Når det gjelder spørsmålet om man kan kreve kvittering for anskaffet våpenskap: Evne og vilje til å oppbevare våpen på en sikker måte er en klar forutsetning for å få (og beholde) våpenkort.

Forvaltningen har rett til å stille vilkår etter den ulovfestede vilkårslæren (se Eckhoff/Smith, Forvaltningsrett, kapittel 25). Vilkåret må ha saklig sammenheng med tillatelsen, det må ikke være uforholdsmessig tyngende, og det må ikke være direkte urimelig. I dette tilfellet er det snakk om et vilkår om at søker dokumenterer at han vil oppfylle sine plikter vedrørende oppbevaring av våpenet. Dette har saklig sammenheng, det er ikke uforholdsmessig tyngende (det flytter kun tidspunktet for når skapet må anskaffes), og det innskrenker ikke søkers handlefrihet på en urimelig måte.

 

I alle tilfelle må forvaltningen ha rett til å stille krav for å vurdere om vilkårene er oppfylt. Det blir i høyden et spørsmål om hvorvidt vilkåret er i strid med de ulovfestede bestemmelsene om at forvaltningens vedtak skal være fundert i likebehandling, saklighet, og rimelighet.

 

At søker kan fremvise kvittering for godkjent våpenskap er derfor ikke et ulovlig vilkår å stille for å innvilge en søknad om ervervstillatelse for våpen.

Link to comment
Share on other sites

Trenger man betalt jegeravgift og trenger man våpenskap og dokumentasjon på dette når "Politimesteren" vurderer en våpensøknad er gjennganger her på forumet....:

 

Svaret på det over er at Politimesteren kan og vil få medhold hos POD både å kreve dokumentasjon på godkjent våpenskap og dokumentasjon på betalt jegeravgift før våpensøknad innvilges.

 

De som hevder at Politimesteren/POD ikke har lovhjemmel for å kreve dette vil med å henvende seg til en advokat få kunnskap om at dette er krav POD/ Politimesteren klart kan kreve slik dokumentasjon med bakgrunn i vår våpenlov og forvaltningslov og slik reglene etter dette fungerer i Norge.

 

Så ja Kammervenner...Politimesteren KAN med støtte fra POD kreve dokumentasjon på både godkjent våpenskap og betalt jegeravgift FØR våpensøknad godkjennes.

 

Her er jeg enig i dette med våpenskap. Om det er kjøpt eller inngått skriftlig avtale om kjøp. Skal dokumenteres.

Kravet om betalt JEGERAVGIFT derimot er direkte feilt. Om POD kommer til den fortolkningen. Så er det brudd på tidligere praksis.

Men en SKAL være innført i Jegerregisteret.

Link to comment
Share on other sites

Tja jeg har i værtfall alltid liggende en to tre godkjente søknader i tilfelle ett godkjøp dukker opp, eller for å kunne inneha gitte kaliber amo i skapet. (Det siste gjerne fordi jeg har hatt våpen i samme kaliber før).

 

Men for en nybegynner kan det godt være at man venter i det lengste med selve ervervet, det kan være dårlig økonomi (den kjenner jeg i hvertfall godt til selv), det kan være at man ikke klarer å bestemme seg, det kan være at man leter etter ett bestemt våpen på bruktmarkede (har ventet meg gjennom to søknader med forlengelse på ett av mine våpen selv). Ja det kan være så enkelt som at man bare bestemmer seg for å fortsette å skyte med klubbvåpen, gjerne av en eller flere avåenistående nevnte grunner, eller noe helt annet for den del.

 

For egen del har jeg siden 2006 liggende noe sånt som seks-sju utgåtte søknader, fordelt 30/70 på rifle og håndvåpen.

 

Poenget er at man ikke trenger rettferdigjøre at man ikke har brukt en godkjent ervervstillatelse man har betalt for. Og derved trenger man heller ikke å kjøpe noe våpenskap før man faktisk erverver sitt første våpen.

 

Etter at første våpen er ervervet, er det som er nevnt om våpenkontorenes adgang til å kreve dokumentasjon for innehav av våpenskap helt greit.

Link to comment
Share on other sites

tja, men når du søker om ervervstillatelse ( og faktisk betaler en del for å få den også), så har man vel alt planlagt å ervervce?? hvorfor søker man ellers??

 

Det kan jo faktisk forekomme at man får avslag på søknaden. Om dette er første våpen er det da svært surt å sitte med et våpenskap til flerfoldige tusen som kona i steden glad og fornøyd beslaglegger til bruk for sølvtøy og smykker :lol:

 

Det kan jo ha vært at du en gang stoppet et sted disse Ummah-folkene hadde demonstrasjon, og ble filmet (og identifisert) av PST hvoretter du fluksens er registrert som en sikkerhetsrisiko.

Link to comment
Share on other sites

@vingemutteren :wink:

 

Du må både mene og tro det du hevder om våpenskap...utfordringen er når og hvis Politimesteren krever dette ved søknaden, og når POD støtter klagen...

 

Skal du da få rett.... må saken bringes inn for domstolen som igjen vil falle ned på det som er skissert av meg med rødt tidligere i tråden :wink:

 

Således har det gått noen år fra søknaden ble levert, det har kostet søkeren noen titalls tusen kroner og søkeren har tapt saken...

 

 

Men igjen @ vingemutteren tro og men det du vill, men realiteten er ikke slik.

Link to comment
Share on other sites

@vingemutteren :wink:

 

Du må både mene og tro det du hevder om våpenskap...utfordringen er når og hvis Politimesteren krever dette ved søknaden, og når POD støtter klagen...

 

Skal du da få rett.... må saken bringes inn for domstolen som igjen vil falle ned på det som er skissert av meg med rødt tidligere i tråden :wink:

 

Således har det gått noen år fra søknaden ble levert, det har kostet søkeren noen titalls tusen kroner og søkeren har tapt saken...

 

 

Men igjen @ vingemutteren tro og men det du vill, men realiteten er ikke slik.

 

Du mener visst at det er greitt at POD fortsetter som de har holdt på hittil, å lage sine egne regler og tolke eksisterende slik som det passer dem. Det er ikke uten grunn at Våpenlovutvalget flere steder snakker om å "løfte" diverse uttalelser fra POD "inn i loven", for å gi de et klart hjemmelsgrunnlag.

 

Eller mener du at POD har hjemmel i loven bl.a for å sette tilside f.eks. våpenloven § 7? (med referanse til stansen i halvauto etter 22. juli)

Link to comment
Share on other sites

 

Eller mener du at POD har hjemmel i loven bl.a for å sette tilside f.eks. våpenloven § 7? (med referanse til stansen i halvauto etter 22. juli)

 

@istmus:

 

Jeg mener måten dette ble gjort på var "klønete", men mener at det ikke var lovstridig slik dette var etter 22 juli.

 

Alternativet for POD/ JD var en hasteendring i forskriften med utvidet forbud...

 

Tror kanske at den noe klønete måten POD agerte på her bidro til den raske " normaliseringen" i søknadsbehandlingen på halvautovåpen...

 

Gårsdagens episode i USA vil tvinge frem et bredt politisk flertall for et forbud mot en rekke nye halvautomatiske våpen i Norge.

Link to comment
Share on other sites

@istmus:

 

Jeg mener måten dette ble gjort på var "klønete", men mener at det ikke var lovstridig slik dette var etter 22 juli.

 

Alternativet for POD/ JD var en hasteendring i forskriften med utvidet forbud...

 

Våpenloven § 7 legger entydig kompetansen til å innvilge eller avslå søknader til "politimesteren på søkers bopel". POD har ingen hjemmel for å overprøve dette, og "behandlingsstansen" ble ikke opphevet før våpeneierforbundet truet med rettssak.

 

Det var ellers i god gammel POD-ånd at behandlingsstansen ble kunngjort gjennom et rundskriv til politimesterene, og disse fulgte "lojalt" (servilt) opp. Systemet nå er slik at alle politimesterene (etter at Truls Fyhn døde) er ansatt på åremål, så selv om de nok med loven i hånd kunne sett bort i fra Mælands rundskriv om behandlingsstansen, så hadde dette neppe gått upåaktet hen når angjeldende politimester ville ønsket å fornye åremålet sitt. Derfor vil du nok ikke oppleve selvstendige meninger blant politimesterne lenger.

 

Så langt jeg tolker regelverket finnes det ingen muligheter for "hasteendringer" av forskrifter. Forskrifter skal bl.a. ut på høring før de kan vedtaes. Prosessen kan naturligvis påskyndes, men en forskrift kan ikke vedtaes "i dølgsmål" og over natten. Det er vel derfor POD er så glad i "rundskriv", da får de ikke motforestillinger som de kanskje må ta hensyn til dersom de skulle velge forskriftsveien.

 

Gårsdagens episode i USA vil tvinge frem et bredt politisk flertall for et forbud mot en rekke nye halvautomatiske våpen i Norge.

 

Det som er kommet fram om dette hittil peker mot en psykisk forstyrret person som i første rekke hadde et problematisk forhold til familie (det er rapportert så langt at han skjøt både far og mor, foruten ungene i klasserommet til moren), men jeg er ikke i tvil om at vi nå vil få et nytt hylekor i Norge om disse farlige våpenene, og særlig halvautomatene, i hendene på sivile og lovlydige norske borgere. Vi kommer alle til å bli stemplet som potensielle psykopater, barnedrepere og massemordere.

 

Jeg så forresten at Ragnhild Bjørnebekk har uttalt seg om dette i Aftenposten, du kan jo lese det. http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks ... 70539.html

Link to comment
Share on other sites

@istmus:

 

Registrerer at vi ikke er enig i hvilke virkemidler POD\JD har vedrørende utøvelse/endring forskriftene og midlertidige tiltak :wink:

 

Uten å diskutere skoleskytingene i denne tråden er det dessverre et faktum at det ofte er relativt vanlige ( ikke rulleblad som ville hindret våpenkjøp i Norge), middelklasse yngre menn som er vanligst. Mannen i USA igår var vel på mange måter lik A B B.

Link to comment
Share on other sites

@istmus:

 

Registrerer at vi ikke er enig i hvilke virkemidler POD\JD har vedrørende utøvelse/endring forskriftene og midlertidige tiltak :wink:

 

Du kan jo se litt på "lovgivningen". I mine utskrifter fra Lovdata er Våpenloven på 12 sider, våpenforskriften (904) er på 40 sider, og våpenrundskrivet (2009/009) er på 59 sider :shock:

 

Våpenloven består av 35 paragrafer, (36 hvis du regner med § 6a, 37 om du tar med ikrafttredelsesparagrafen)

 

20 av disse har en forskrifthjemmel (Kongen bestemmer etc) som rutinemessig gjennom en kongelig resolusjon er delegert til Justisdepartementet, som igjen har delegert en del (jeg har ikke sjekket - ennå - :lol: ), men ikke alt, til POD.

 

Så, ja, Pod har hjemmel for en del bestemmelser, men har blitt heftig kritisert for å fatte bestemmelser med "uklar lovhjemmel" (det er ikke mine ord, men Våpenlovutvalgets, les gjennom NOU 2011:19), det er derfor Våpenlovutvalget vil "løfte" en del bestemmelser "inn i loven", for å få et klart hjemmelsgrunnlag.

 

Selv POD, kanskje spesielt POD, bør jo etterleve loven og sørge for at de har en holdbar lovhjemmel for det de gjør. Ellers så sender de ut signal om at: "Pytt, pytt, det er ikke så farlig med loven, vi har makta og gjør som vi vil".

 

I min verden er det ikke slik vi skal ha det :evil:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Tar et kjapt spørsmål her siden det virker å være mye kompetente folk innom tråden:

 

Når man søker våpentillatelse, søker man da spesifikt for et bestemt våpen (eventuelt et bestemt kaliber) eller er det en generell søknad og man finner våpenet i etterkant? Jeg tenker å søke kjøpe mitt første våpen nå på nyåret og er helt blank på området..

Link to comment
Share on other sites

I utgangspunktet... Du søker på kaliber og våpentype. F.ex Boltrifle kaliber .308w. Men det beste (riktige) svaret får du på ditt lokale våpenkontor. Selv om dette skal behandles likt på alle våpenkontor, er det ikke tvil om at det motsatte skjer med tid og annen. Jeg tilhører hedmark og våpenkontoret på Elverum, og har ingen erfaring fra andre steder. Har inntrykk av at vi har det "enkelt" i forhold til hva mange andre forteller om sine kontorer.

Lukke te;-)

 

Edit: Du må også oppgi hva du skal bruke rifla til. Jakt eller konkurranse. Konkurranse krever betalt medlemskap i en klubb som har det aktuelle programmet du søker for. Jakt krever betalt jegeravgift og bestått jegerprøve. De tider hvor man kunne helgardere og skrive jakt og konkurranse er vel forbi...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...