Jump to content

Lapua FMJBT 144 grains


Proffen

Recommended Posts

Jeg har tilbud om å kjøpe ganske mange kuler av denne sorten. Noen som har erfaring med denne kula som langholdskule? Duger den til annet enn å skyte papp og metal?

 

BC på 0,636 er fristende og samtidig en tung kule. Noen som vet hva man kan forvente av hastigheter når man lader denne selv? 74 cm løp...

Link to comment
Share on other sites

Er vel noe av det beste du kan bruke på toppjakt. Har prøvd å få tak i disse lenge uten hell (lader ikke selv).

 

http://www.hjemmelading.no/produkter/11 ... 0/9_3g_fmj

 

Kula er topp! Har skutt et par tiurer med den.. Hull inn..hull ut.. Ikke noe ødeleggelse og fugl rett ned.

 

Ladet til 780 ms i mitt 50cm løp. Bra presisjon. Anbefales :)

Link to comment
Share on other sites

Er vel noe av det beste du kan bruke på toppjakt. Har prøvd å få tak i disse lenge uten hell (lader ikke selv).

 

http://www.hjemmelading.no/produkter/11 ... 0/9_3g_fmj" target="_blank

 

Kula er topp! Har skutt et par tiurer med den.. Hull inn..hull ut.. Ikke noe ødeleggelse og fugl rett ned.

 

Ladet til 780 ms i mitt 50cm løp. Bra presisjon. Anbefales :)

 

Fjørhanen: så ikke at du skrev du ikke ladet selv.. Men her finnes iallefall kulene..og de har ladesett i alle prisklasser.. Bare å klemme til med investeringen før jul :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Takk for det høggern. Da bruker jeg likesågodt norma GT med bc 0.550 som koster under halvparten og funker finfint til matvilt.

 

Du har testet Norma GT til den BC' en? Det er nettopp sånne erfaringer jeg lurer på. Har mest lyst til å bruke en kule til alt, langhold og jakt. Hva slags jakt bruker du Norma GT til da? Skjønner det er en del som bruker A-Max også til alt.

 

Lapua Scenar 130 grain har 0,578 i følge Lapua.

 

Hornady A-Max 140 grain har 0,585 i følge Hornady.

Link to comment
Share on other sites

Lapua Scenar 130 grain har 0,578 i følge Lapua.

Hornady A-Max 140 grain har 0,585 i følge Hornady.

 

antar du mente Scenar 139...

 

Scenar og A-max skal gå svært likt, og kan jaktmessig fint brukes om hverandre.

Og scenar har hard nok mantel til at den oppfører seg som FMJ på fugl...

Link to comment
Share on other sites

antar du mente Scenar 139...

 

Scenar og A-max skal gå svært likt, og kan jaktmessig fint brukes om hverandre.

Og scenar har hard nok mantel til at den oppfører seg som FMJ på fugl...

 

Du har aldeles rett min gode mann, skrivefeil fra min side.

 

Det blir vel i grunn smak og behag om man skal velge mellom disse kulene da. Men A-Max og Scenar oppfører seg kanskje bedre i forhold til ekspansjon i rev og rådyr? I så fall tror jeg at jeg går for den, muligens A-Max. Og ihvertfall hvis oppgitt BC på FMJBT er lureri..

Link to comment
Share on other sites

  • 10 years later...

Litt off topic, men ikke så off topic alikevell.

 

Jeg liker å planlegge godt til jakta.

 

Testa 123gr eld-m i meget god hastighet på ei gås. Den var ikke pen etterpå. Måtte vel sile den gjennom et dørslag før man kunne koke kraft på slintrene som var igjen.

 

Tror derfor jeg skal prøve fmj i "normal" hastighet.

 

Tenkte å lade opp 144gr FMJBT lapua til gåsejakt og toppjakta som kommer over sommeren nå.

 

N565 krutt. Erfaringsmessig tipper jeg at jeg skal klare å lade kulene til alt imellom 780ms-880m/s. I 60cm schults løp.

 

Hvilken hastighet vil funke best?

 

God BC og høvelig flat kulebane er jo lekkert.

 

Noen som har noen tanker på hvor grensa går mtp hull i fuglen, og sprengt fugl?

 

Har 100ms så mye å si fra og til så lenge man bruker fmj?

 

Ønsker som sagt ikke å måtte ha med dørslaget til Trysil.

Link to comment
Share on other sites

Sikte på v0 på ørlite over 800 da? 820 f.eks?

 

Kan jo faktisk dra dette enda lengre. Kjøpe ustekt kylling på meny. Fylle med noe kjøttdeig i skroget og teste f.eks 3 forskjellige hastigheter 🤣

800, 840 og 880 v0. 150m avstand.

 

Med filming selvsagt 🔥

Edited by Østledningen
Link to comment
Share on other sites

Østledningen skrev (8 minutter siden):

Sikte på v0 på ørlite over 800 da? 820 f.eks?

 

Kan jo faktisk dra dette enda lengre. Kjøpe ustekt kylling på meny. Fylle med noe kjøttdeig i skroget og teste f.eks 3 forskjellige hastigheter 🤣

800, 840 og 880 v0. 150m avstand.

 

Med filming selvsagt 🔥

Før skjøt vi måker når vi lurte på sånt. Idag må en vel ty til noe så tungvint som kråker. Kylling uten innmat tror jeg ikke vil gi noe sammenlignbart resultat.

 

K

Link to comment
Share on other sites

37 minutes ago, M67 said:

Treff- eller utgangshastighet? Normalt går hastigheten ned med rundt 50m/s per 100m. 

 

K

Nå baserer jeg meg hovedsaklig på 6mm kuler mellom 77 og 90 grain (match og fmj)på mindre fugl, og jeg har aldri opplevd et ødelagt slakt ved utgangshastighet i området 780-800ms, men fra ca 820-830ms begynner det å forekomme. Samtidig er det jo skutt langt flere fugl enn det jeg noengang kommer til å skyte med 50-grainere i .222 og .223 med langt høyere utgangshastighet, men jeg vet jo, basert på begrenset egen erfaring, og andres at slakt som må siles forekommer 😀 jeg skylder på farta fordi det virker å være den enkleste forklaringen ihvertfall.

Link to comment
Share on other sites

Skal også nevne at jeg ikke har testet mellom 800 og 820 ms og at de kråkene jeg skjøt med scenar i 880ms hadde vært helt utmerket å spise hvis jeg hadde vært tilbøyelig til slikt, så som alt annet er det vel flere faktorer som spiller inn, men fra 800ms utgangshastighet og nedbhar jeg aldri opplevd et ødelagt slakt uansett hvor på fuglen kula traff.

Link to comment
Share on other sites

Prøver å huske de siste fuglene vi har skutt her.

 

Storskarv, 6.5mm  136gr ScenarL, 678m/s, rundt hull, utgangs ca 50-øring (for de som husker hva det er / var)

Storskarv,  6mm, 68r Berger Match Target, 597m/s, som over

Ærfuglhann, 5.6mm 77gr Sierra TMK, 671m/s eksplodert, totalt all over the place.. (men den ble skutt bakfra, og treft for lavt)

Ærfuglhann, 5.6mm, 77gr TMK, 600m/s, rundt hull, 50-øring

Storskarv, 6.5mm 147gr ELD-M, 670m/s, rundt hull, blyant

Gås, 6.5mm Barnes 120gr TTSX, 650m/s,  rundt hull, utgangs som femkrone

Gås, 6.5mm 147 ELD-M ,630m/s, rundt hull, ingen ekspansjon 
Gås, 5.6mm, 77gr TMK 650m/s, 5-krone utgangshull, dette ville vært styggere i en mindre fugl.

 

Jeg er dårlig til å komme meg nært, og det er svært få skudd jeg har under 200m. Over 400m så skal forholdene ligge veldig godt til rette før jeg skyter, så nesten alt blir skutt mellom 3 og 400m. Jeg kan ikke komme på at noe har "eksplodert" med noen kule, på hold over 300m.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...