Jump to content

hvordan henge skaller rett på vegg?


TH1

Recommended Posts

Ønsker å henge black wilderbeest skallene mine rett på vegg uten plate eller noe.

 

Er det noen som kan hjelpe med hvilken krok eller skrue som kan brukes uten eller med tilpassing?

 

har kun funnet info ang å feste skaller på plate osv når jeg har søkt og googlet.

 

Rhino har gjort dette (se vis meg ditt troferom tråden) men er i africa så det kan gå litt tid før jeg får hjelp av han.

Link to comment
Share on other sites

Tvilsomt, den ville nok bare glidd av.

 

Har prøvd bein spiker, det funker ikke.

trenger noe med en skrue/krok eller noe med riktig kurve til å passe inni samt at den blir i plan med veggen.

Har 4 stk så hadde hvert greit om det ikke må lages noe custom for hver.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har noen reinsdyrsskaller hengende paa veggen ute. Der har jeg bare tatt drillen og borret hull, stort nok til at en stor spiker med stort hode kommer inn i bunn ogsaa lar jeg gravitasjonen gjore resten, da det kun er et borret/frest spor over hullet hvor spikeren passer, men hodet paa sikeren ikke faller ut. Der henger de godt til og med i storm:)

 

Kanskje litt rotete forklart, men funker fint...

Link to comment
Share on other sites

Siden du har hele skaller er det enkelt å feste disse. Ta en stor U krok og bøy den litt ekstra. Skru den inn i veggen og heng skallen på kroken, bruk hullet som går inn til hjernen. Hvis du vil at de skal sitte ekstra godt tar du og fyller hullet med silikon før du trer skallen inn på kroken. SITTER SOM STØPT. Det kan være en fordel å legge en ring silikon i hullet som du lar tørke for å lage hullet så lite som mulig. så tar du og fyller hullet før du trer skallen på kroken. Hvis ikke har det lett for at silikonen faller inn i skallen uten at du får feste. Skaller som er kappet KAN også godt festes på samme måten, men da må en legge en god klatt lim inne i skallen før du henger skallen på kroken. Personlig liker jeg ikke trofeplater. Syntes de tar fokus bort fra selve skallen. Jeg må nok innrømme at jeg har et par på plate, en kudu og bøffel som ble feilevert fra preparant, men de har jeg hengt utendørs !!

Link to comment
Share on other sites

Ble uteglemt i forrige innlegg. Du Kan evt bore et hul i skallen på oversiden av hullet som går inn i kraniet og tre det hele på kroken. Gjennom skallehullet og opp igjennom det hullet du har borret. Kroken må nødvendigvis bli ganske stor da det er snakk om BW skaller. --- Skjøt du kun BW??? Jeg har desverre ikke bilder, men jeg vil anbeafle å ta med deg en skalle til jernvarehandelen og finne en som passer. Lykke til! Blir sikkert flott. Har ikke slik skalle selv, men jeg har en flott bogmontert BW. Den er jeg forøvrig ganske stolt av! Karen som eier firmaet som jeg jaktet hos mente jeg var spinna gal som skulle forsøke å ta BW med bue (Snikjakt) Han hadde ikke opplevd å skyte BW på under 100m. Min PH var tålmodig og det ble ekstremt mye kråling på hender og knær, men etter 8t kom jeg nær en flokk som lå og hvilte. Den største oksen reiste seg og stilte seg med bredsiden til og da var det gjort.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Bostikk maxibond,tec7,essve spesiallim har god vedheft og sitter veldig godt...bruker disse til daglig..fordelen er at alle leveres i hvit om du skulle være uheldig og søle med lime så vises d ikke like godt som f eks grå,svart lysgrå..vet ikke hva vekta på skallen er men som sikkerhet går d ann og stemple imot..mazibomd er vel den som har best vedheft som ikke "siger"all verden

Link to comment
Share on other sites

Hvor stor kontaktflate tror du d er?og hva tror du vekta på skallen er?..tenkte på d samme jeg også men d går ann og bru en ny og kvas tapetkniv får og skjære bort limet..

 

Blir nok ikke mulig dette.

Meget lite kontaktflate mot vegg og den største er tennene som er løse.

Skallene ligger på ca 4kg per stk.

Link to comment
Share on other sites

Du får pusse opp da. Bruk ferdige veggplater Skru skallene fast fra baksiden av plata med forsenkede skruer og klaske hele plateopplegget utenpå eksisterende vegg. Men det er kanskje ikke løsningen din heller siden du ikke ville ha trofeplater, disse vil sannsynligvis bli norges største.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner fortsatt ikke at det ikke går an å bruke vinkelskruer. Men du MÅ bore et lite hull i bakskallen. Skru inn skruen i veggen, tre skallen innpå, slik at vinkelen går inn I nakkehullet (det store, naturlige hullet) og ut gjennom det hullet du har boret i bakskallen (det som blir opp når skallen er på plass).

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en del rådyrskaller, to reinsskaller og en kuduskalle rett på veggen. Brukte en tynn ståltråd på rådyrene og litt tykkere på de tyngre skallene. Tredde tråden gjennom hullene som er inni skallene, det er to hull på hver side av skallen mellom nakken og overkjeven liksom. Skrudde krok i veggen, kappet og "vred" sammen ståltråden og hengte opp. Høyde osv kan justeres litt ved å korte inn/forlenge ståltråden så du får de på linje hvis du ønsker det. Fungert utmerket i 15 år.

Link to comment
Share on other sites

Hullene er ikke inni skallen da men på undersiden. Det er der øyehulen går igjennom. Der er det hull inn i skallen så du kan tre en ståltrå inn det ene og ut det andre. Kunne langt ut bilde men skjønner ikke hvordan :oops:

 

Skallene henger så tett på veggen, kort ståltråd, slik at krok og ståltråd ikke synes

Link to comment
Share on other sites

Da jeg ikke er god på handywork og har dårlige erfaringer med å bore og gjøre ting selv.

Det blir gjerne funksjonelt men ser som regel ikke bra ut.

 

Vil helst ha de opp på veggen før jul.

Har derfor bestemt meg for å prøve skullhookeren.

Forhåpentligvis blir jeg fornøyd med de.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Grunnen til at jeg ikke vil ha plate tika, er enkelt og greit fordi jeg synes de fleste skaller ser bedre ut uten plate :winke1:

 

Bestilte først little hooker som skulle passe til små og middelsdyr. De var for små :(

Så ny bestilling fulgte på store.

 

Enkelt og greit, bare synd at de ikke kommer i flere varianter eller moduler.

De skulle hatt en hvor de bare kom max 10cm ut fra veggen.

Disse henger mye lengre ute enn ønsket.

 

normal_PC210022.jpg

 

normal_PC210024.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...