Jump to content

Rifle i .223.... CZ eller Ruger


dirt

Recommended Posts

Sendte inn en søknad på .223 som nå er godkjent, nå er jeg imidlertid litt usikker på hva jeg skal velge :(

Først hadde jeg tenkt en CZ 527 Varmint laminated, men så begynte jeg å vurdere en CZ 527 Carbine pga lett vekt og at den er liten.

Så fant jeg også Ruger M77 Hawkeye Compact som også falt i smak.

 

Hva tror folket?

Link to comment
Share on other sites

Litt av dillema for CZ Varmint tror jeg ikke finnes i butikk her i Norge, så den må bestilles isåfall....ergo får jeg ikke kjent på den før jeg evt kjøper.

CZ_527_VARMINT_LAMINATED.png

3.6kg

CZ Carbine tror jeg finnes i norsk sortiment, så skal se om jeg finner den i butikk. Vekten på denne er et stort pluss!

CZ_527_CARBINE.png

2.7kg

 

Av Ruger modellene, så er det denne som falt i smak pga laminatstokk og rustfritt. Litt usikker på hvem som evt kan ha en slik inne. Ser at Våpensøylen har, men det blir langt å kjøre ditt for en titt. Så om noen vet om forhandlere på Østlandet som har en slik så gi meg et hint :)

17107.jpg

2.9kg

Link to comment
Share on other sites

Dette blir litt offtopic, eller i alle fall i grenseland. Jeg går nå vekk fra 223 fordi jeg har gått over til 22-250. Denne siste bruker noe mer krutt, har litt dyrere hylser, men yter mer med normale løpslengder som 57cm enn 223.22-250 er lett å dempe, men vil slite litt mer på demper og løp enn 223.

Jeg bytter fordi jeg er lei av 223 i jaktrifle og vil ha litt mer futt. Valgte en Tikka T3 i 22-250 fordi jeg hadde lyst å teste den rifla.

Link to comment
Share on other sites

Hva med Howa?

 

Ellers litt om twist rate, det har i det siste blitt veldig populært å prøve å bruke mest mulig tunge kuler i .223 i den tro at man får bedre resultater. Jeg mener noe av sjarmen med .223 er hastigheten på kula, presisjonen og at den er ganske flattskytende.

 

Jeger, Hund&Våpen hadde en gang en test. Der var konklusjonen at det var bare å glemme alle kuler tyngre enn 55 gn, og av alle de kulene som var testa var det bare 2 stk .55 gn kuler som vile gi det beste resultatet på rådyr.

Link to comment
Share on other sites

Ein Rugar kan berre brukast som trugar...

 

Neida! Har jo sett litt på din, Malle, og det virker som solid håndverk! Skulle jeg hatt ny, ville jeg definitivt vurdert en slik. Spesielt den varianten du har, med laminatstokken, og i hvert fall med den riflestigningen, om det er høyaktuelt å lade selv. :) Du har en egen evne til å sette griller i huet på folk med børsene dine... Eks den Scoutdingsen din...

 

Nå har jeg ikke fiklet på CZ527, så mulig den har blitt bedre enn hva min Brno Fox (forgjengeren til 527'en) er. Den gamle er i hvert fall litt "grovmekk". Ikke akkurat silkemykt ladegrep, heller litt slarkete/grovt. Ikke verdens beste finish heller. Men den virker jo uansett, ser det ut til. Og presisjonen er upåklagelig.

 

Det finnes en egen tråd på CZ527/Brno Fox her på forumet. Les litt der. Nå ser det jo ut som om alle er veldig fornøyd med disse riflene da, så noe bomkjøp er det absolutt ikke.

 

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=14&t=7940&hilit=fox+cz527+info

 

Skulle jeg valgt meg en helt ny rifle i dag, i .223, ville jeg kanskje prøvd Rugeren selv. Eller... Tjah... Browning kanskje... Tittet på en A-bolt for en tid tilbake. Den var i grunn fin den og... :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...