Jump to content

Mus og rotte...


Muntjac

Recommended Posts

Vi fekk besøk av ei rotte for vel ett år si, fekk tak i nokre T-REX feller av Rentokil som eg åta med peanøttsmør.

Det blei fangst etter to døgn.

Er best å hoppa til verks så fort som mulig da andre rotter følgjer luktespor frå dei som er komt inn. fellane bør stå inntil vegger der du lukter rotte-piss eller ser rotte drit.

Går utifrå att det er rotter du har sidan du sjelden vil høra mus tydelig inni veggar.

du bør også forsøka å finna ut kor dei kjem seg inn og tetta, men det har du kanskje gjort alt.

Lukka te med "jakta" :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg lager noe som vi kaller for "Musepøs" som tar knekken på de.

 

Du trenger:

1 plastbøtte.

1 plankebit.

en bit med plastduk.

noe teip.

noe hyssing.

agn.

vann og litt frostvæske.

 

Fyll bøtta med vann og frostvæska, litt over 1/3 full.

Legg over plastduken på bøtta og fest med teip. Skjær ut et kryss midt på duken.

Legg plankebiten slik at det er mulig for gnagerne å komme opp til bøtta.

Fest hyssingen i taket og bind agnet slik at det dingler nedover. Plassèr alt slik at agnet ligger over bøtta.

Voilà: du har en musepøs :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt en del mus på loftet nå i høst, og det oppdaget jeg fordi de bråket noe veldig. Ser vel for meg at du kan høre de i vegger også. Men naturligvis, rotter er større og tyngre og bråker nok mer.

 

Når det gjelder mus har jeg vært veldig fornøyd med Rapp 2 fellene. Det er de brune plastfellene, og de er særdeles brukervennlige og effektive. Jeg har tatt 45 mus med de og vanlig gulost så langt i år.

 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også vært på musejakt de siste dagene. 6 mus inne i huset, men i natt var det ingen i fellene. Tror jeg har fått has på de nå, men har jo fortsatt noen oppe på loftet, og tror det er noen i kjelleren.

Nesten litt morsom jakt, på en makaber måte - sitte i stua og se de gå mot fella, snuse seg frem og "smakk", så sitter'n.. Fikk en god latter da Rapp2 fella var for stor for den lille musa, så fella dunka musa inn i fella, og spratt akkurat høyt nok til at musa fikk løpt ut. Hadde ikke så flaks andre gangen..

 

Bruker Frolic hundemat, da blir de helt gale!

 

Skal prøve å lage en bøtteløsning med vann selv, men en slik en:

 

Vann og frostvæske, dør musene fortere?

Eneste jeg er "redd" for er å tiltrekke edderkopper og disse andre møkkadyra i bøtta, har hatt etpar grisestore edderkopper i huset tidligere.

Link to comment
Share on other sites

Jeg lager noe som vi kaller for "Musepøs" som tar knekken på de.

 

Du trenger:

1 plastbøtte.

1 plankebit.

en bit med plastduk.

noe teip.

noe hyssing.

agn.

vann og litt frostvæske.

 

Fyll bøtta med vann og frostvæska, litt over 1/3 full.

Legg over plastduken på bøtta og fest med teip. Skjær ut et kryss midt på duken.

Legg plankebiten slik at det er mulig for gnagerne å komme opp til bøtta.

Fest hyssingen i taket og bind agnet slik at det dingler nedover. Plassèr alt slik at agnet ligger over bøtta.

Voilà: du har en musepøs :mrgreen:

 

Hva skal frostvæska være godt for?

Musa drukner jo i vannet.

Frostvæska er svært giftig og de dør at det, men da har den vært druknet i mange timer.

Link to comment
Share on other sites

Bruker Tysk Jaktterrier til å lokalisere musehullene (primært utendørs men også ett innendørs) og setter deretter fellene med stor presisjon. Effektivt som bare det! Bikkja utrydder i tillegg på egenhånd eventuelle musebol utendørs.

 

Har en Jack Russel-terrier, han klarte ikke å få tak i musene, de var alt for kjappe for han. Til hans store fortvilelse..

Link to comment
Share on other sites

Har god erfaring med nugatti, som åte.

Kjøper småtuber, som er enkle til å dosere med.

Bruker både t-rex type og gode gammeldagse.

 

T-rex har et hull, som jeg fyller med nugatti'n. Bakdelen med denne fella, er at den er av plast. Har slitt ut låsemekanismen på et par. Utrolig effektive, så lenge de varer

 

På den gode gammeldagse typen, pleier jeg å tørke noen ostebiter fast i åte-kroken. Da sitter åtet fortsatt fast, etter at fella smeller. Topper her med nugatti, i tillegg.

Plasserer denne typen feller inni melkekartonger, med åtesiden mot bunnen. Mener at det er mest effektivt. De er og evigvarende, så godt som

 

Mus, går ihvertfall etter muselukt. Det lukter vistnok trygghet, for dem. Plasser feller langs vegger, siden de beveger seg langs disse.

 

Utrolig hva en lærer, når en har gammelt hus, inni skogen

;)

Link to comment
Share on other sites

Hva skal frostvæska være godt for?

Musa drukner jo i vannet.

Frostvæska er svært giftig og de dør at det, men da har den vært druknet i mange timer.

 

Kjenner ikke dette spesifikke trikset, men frostvæske smaker/lukter søtt, så kan tenkes at de tiltrekkes det.

Link to comment
Share on other sites

Joakim-G_R, den videoen som du postet var jo helt genial. Mye av samme ideen som den musepøsen Rausheim nevnte, men jeg likte at man bytter ut hyssing i taket med snurrende boks. Har planer om å prøve en slik en selv, men da med et lokk på i tillegg slik at jeg kan ha den ute uten at større dyr ødelegger opplegget.

 

Nå kan ikke jeg svare for Rausheim, men jeg går ut ifra at frostvæsken er for at blandingen ikke skal fryse. Nå er det jo også allerede nevnt her at frostvæske også smaker søtt og er bra giftig, så det er uansett ingen bakdeler med å ha i en dæsj.

 

Hvis man ikke vil være så avansert kan man jo bare sette ut en skål med litt olje i:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også vært på musejakt de siste dagene. 6 mus inne i huset.

Nøyaktig samme opplegg her :twisted: Har tatt 6 stk i felle, og lagt ut giftblokker på loft og i kjeller. Det er lite koselig å finne muselort på kjøkkenbenken når du har vært borte noen dager! Motbydelige små krek spør du meg :x

Link to comment
Share on other sites

Har hatt både rotter og mus i taket. Tro meg du hører forskjell på de! Det er som å sammenligne en trailer med en fiat 500! Rottene skriker,sloss og skraper og du føler de er ute etter å ta deg, mens musene på sin side er raske og har en mer irriterende tripping i taket... Men er du fortsatt usikker så kan du alltids legge ut gift slik huseieren vår gjorde. Lukter det høgg og fordervelse i en måned etterpå så VET du at det var rotter du hadde :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Tja, tror vel ikke det er det mest helsebringende du kan dra inn i hus. Jeg vil i hvertfall ikke anbefale å legge ut gift til rotter direkte i vegg. Selv om pakken sier at de går mot vann når de er forgiftet, så dauer det alltid en rottejævel inne i veggen. Og som tidligere nevnt, det lukter død og fordervelse! Da tror jeg det er bedre å legge ut dispenser (slik som rentokil bruker) på utsiden av hus, og ta dem der!

Link to comment
Share on other sites

Enig når det gjelder gift. Det kan brukes utomhus, men personlig kommer jeg aldri til å bruke dette inne. Faren til en kompis fikk endelig has på en rottejækel de hadde hatt i huset en stund, og gleden var vel stor de første dagene. Medaljens bakside er da som allerede nevnt her at det stinker død og fordervelse i en måneds tid etterpå. Mye bedre å få tatt dem i feller og få lika ut av huset.

 

Nå har jeg fått bygd meg en musepøs med roterende boks og lokk, slik at den kan stå ute. Skal bare dra å få kjøpt noe peanøttsmør, så blir det testing. Skal se om det ikke lar seg gjøre å få opp et par bilder etterhvert også. Hvis det funker er det jo flott, for det er ikke mange minuttene arbeid som skal til.

Link to comment
Share on other sites

Har en Jack Russel-terrier, han klarte ikke å få tak i musene, de var alt for kjappe for han. Til hans store fortvilelse..

 

Avhengig av underlag som gir godt grep eller et bol som lar seg grave frem :wink:

Hehe ja, parkett/laminat er i glatteste laget.. :P

 

 

Har laga meg en "snurrefellepeanøttsmørlokkebøtte" med vann i nå, får se i morgen om det er noen luringer oppi der.

Har tetta alle vinduer i kjellern nå, så nå skal de ikke ha noen vei inn såvidt jeg kan se. Er noen igjen på loftet, men tør ikke bøttefella der tilfelle den skulle veltet.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Jeg lager noe som vi kaller for "Musepøs" som tar knekken på de.

 

Du trenger:

1 plastbøtte.

1 plankebit.

en bit med plastduk.

noe teip.

noe hyssing.

agn.

vann og litt frostvæske.

 

Fyll bøtta med vann og frostvæska, litt over 1/3 full.

Legg over plastduken på bøtta og fest med teip. Skjær ut et kryss midt på duken.

Legg plankebiten slik at det er mulig for gnagerne å komme opp til bøtta.

Fest hyssingen i taket og bind agnet slik at det dingler nedover. Plassèr alt slik at agnet ligger over bøtta.

Voilà: du har en musepøs :mrgreen:

 

En ganske mye brukt og effektiv fangstmetode som kan pådra deg en anmeldelse for brudd på dyrevernloven, med all elendighet det måtte medføre.....

Link to comment
Share on other sites

Noen som har det ultimatet åte til rotter? Eg har en jævel eg driver å sliter med no, no har eg fått tettet alle hull i grunnmuren så no kommer de ikkje inn i huset lenger :D Men no er den flyttet inn under boden, den er komt seg inn til isoporen ser det ligger litt små biter utenfor, eg har kaniner stående utenfor så frykter at den tar mat derfra og ikkje vil gå i fellene, har også ute gift, og sett at det har vert noen i de men veldig lite, eg kan heller ikkje la vær å mate dyrene. Så må ha noe den kan vil ha istede for kanin mat.

Link to comment
Share on other sites

Ja eg vet de er der, eg har ute 5 rotter feller med forskjellig agn, da skal eg på butikken å handle en i morgen, har et kanin bur som er tomt.

 

Den ene kaninen vi har tok faktisk liv av en hus her for noen månder siden, musen lå på utsiden av buret full i blod. Så det er trøkk i de :D :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg får kaste meg innpå her siden ingen andre har nevnt det så langt: Hva med en katt? En katt av rett kaliber rydder opp i det meste av rotter og mus. Litt lei å få inn i veggen kanskje, men som forebyggende tiltak er den helt eminent :)

 

Her på ranchen er både hund og katt ivrige jegere etter mus og (jord)rotter, samt en og annen flygende godbit som ikke følger med rundt seg.

Link to comment
Share on other sites

Helt klart. Så fremt man har mulighet/lyst til å ha katt er det en fortreffelig måte å holde bestanden nede på. Vurderer det egentlig selv om dagen, til tross for allergi. Hunden min har skikkelig vakt- og jaktinstinkt, men er nok dessverre litt for ung og treig for musa.

 

Musepøs lagde jeg en testversjon av og satte ute, men den har det så langt gått akkurat null mus i. Jeg lagde den typen med rullende boks og åtet med peanøttsmør. Kan det være at dette ikke lukter nok nå som det er minusgrader ute, og at de derfor ikke finner det? Noen som har tips til annet bra smørbart åte til pøsen?

 

Det er ihvertfall ikke tilgangen på mus det skorter på, for jeg har nettopp rundet 50 tatt på loftet med Rapp 2 feller og ost.

Link to comment
Share on other sites

Har hørt at andre bruker det ja, så tenkte jeg skulle prøve. Det får vel redusert lukt av minusgradene det også, men det gjør vel det meste. Jeg får gi det et forsøk og se hva som skjer.

 

Ellers så får man i disse tider prøve med litt julegrøt, slik som i sangen. Bare pass på at den er god og søt.

Link to comment
Share on other sites

Kun jeg som bruker kaliber 12 mot rotter? pappa fikk rotter i hønsehuset (han er hobbydyreholder, men burfugler, øner kaniner, katter, anker, marsvin osv.

 

Han fikk nok så uredde rotter i sitt nybyggde hønsehus og dem mere eller mindre ødelade det. Grunnet alle dyr var han redd for å bruke gift, så han ba meg skyte dem. Trudde aldri jeg skule få skuddsjanse på dem, men første kvelden fikk jeg 10st. Totalt tok jeg 35 med hagla, så slo/sparket vi ihjel 5st og tok de siste 10 i feller. Dem hadde da lært seg at mennesker var farlige og hold seg unna. Dette er nå 10 år siden og rotter har ikke vart noe problem siden den gang.

 

Luftgevær blir nevnt tråden, personig trur jeg det blir alltfor liten kraft i det, rotter tåler MYE juling!

 

Og som oppvekst i ett hus fra 1850 kan jeg si at mus høres gott når dem løper i veggene mellom tømmerstokkene og sponplatene.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Luftgevær blir nevnt tråden, personig trur jeg det blir alltfor liten kraft i det, rotter tåler MYE juling!

 

Du tar meget feil, iallefall delvis.

Du får luftbørser som leverer større energi enn salongrifle.

Et middels kraftig luftgevær kan lett skyte rotter.

Alt er hardskutt bare du treffer dårlig nok.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...